Gå til innhold

Geocaching.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan funker det?

Må man være på nett for å kunne drive med det?

Finnes det andre morsomme greier man kan gjøre via mobil i stedet for å ta den samme kjedelige gå/joggeruta?



Anonymous poster hash: 86d27...e2b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er skattejakt for nerder ;)

Jeg bruker mobilen, har en geacache-app. Så søker jeg ettergeocacher i nærheten, også drar jeg ut på tur for å lete etter dem! Syns det er kjempe artig, og turgåing har fått en annen mening :) anbefales!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke være nerd for å drive med geocaching - ikke er det negativt å være nerd, heller. ;)

Bruker app, ja. Den kan du laste ned gratis. Ta med penn, siden de minste cachene ikke har det. Cacher er beholdere i varierende størrelser som inneholder som minimum en logg hvor du signerer med dato og navn/nick. Registrer også en bruker (mer du d samme nick) på geocaching.com og registrerer funnet ditt der også.

Letteste er å se på kartet der du bor og se hvilke cacher som er i nærheten. Det kan være lurt å sjekke loggen først på geocaching.com-siden, for å se om det er lenge siden noen har funnet den, om den er rapportert ødelagt/våt el.lign. Hvis mange har funnet den nylig, så er den der enda. :)

Med appen bruker du GPS-koordinater via et kompass til å finne frem hvor den ligger. De fleste cacher har også et hint som gjør det lettere å finne den. Når den er funnet, signerer du i loggen i selve cachen samt også på cachens hjemmeside på geocaching.com.

Kjempegøy, og gjør turene ut mye mer motiverende! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også noe som heter Munzee.

Går ut på det samme bare du skal se etter QR-koder.

Endret av -Leon-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel færre Munzee-poster i Norge enn cacher?

Ja, betydelig!

Ang. geocaching, så MÅ man ikke logge på nett, men hvis man skal logge på nett må man ha logget i loggboken i boksen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke så veldig inn på Geo eller Munzee, vet bare at Munzee er vel nå "nylig" kommet til Norge, så derfor er det ikke så mange av dem her, enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, betydelig!

Ang. geocaching, så MÅ man ikke logge på nett, men hvis man skal logge på nett må man ha logget i loggboken i boksen :-)

Halve moroa er jo å logge på nett, og følge med på statistikk og antall på cacher man har funnet. :laugh: Det vil jo også etterhvert åpne for andre cacher, når man har oppnådd kriteriene for å ta dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halve moroa er jo å logge på nett, og følge med på statistikk og antall på cacher man har funnet. :laugh: Det vil jo også etterhvert åpne for andre cacher, når man har oppnådd kriteriene for å ta dem.

I beg to differ ;-) Selv logger jeg ikke på nett, men mannen min gjør (og vi har funnet noen tusen). Som premiummedlem på geocaching.com får man tilgang til de fleste. Unntakene er vel challengene der du skal ha funnet én cache i hver kommune i div. fylker etc; for å få finalen godkjent må du vel muligens ha logget på nett også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan laste ned cachene offline og gå ut og finne dem også. Man må ikke være på nett når man er på tur. Jeg har opplevd mange steder med geocaching som jeg aldri ville sett om det ikke var for denne hobbyen. Og det finnes cacher uansett hvor du drar. Og du kan opprette dine egne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har tur-GPS så er for øvrig det mer egnet enn å cache med mobiltelefon. Da slipper du å bekymre deg for dekning og batterikapsitet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Er det mulig å finne dem om vinteren? Altså når det er snø på bakken?



Anonymous poster hash: d7b1a...a2c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det mulig å finne dem om vinteren? Altså når det er snø på bakken?

Anonymous poster hash: d7b1a...a2c

Kommer helt ann på cachene, ikke alle er vintersikre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å finne dem om vinteren? Altså når det er snø på bakken? Anonymous poster hash: d7b1a...a2c

De som er garantert vintersikre, skal være markert med eget symbol (hvis utlegger har giddet ...). Allikevel har jeg gravd etter flere "vintersikre" cacher opp igjennom, så ta det med en klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...