Gå til innhold

Medeier i Den Norske Kirke


Anbefalte innlegg

Som norsk statsborger er du, enten du vil eller ikke, medeier i Den Norske Kirke...

Hva mener du med det? Jeg er norsk statsborger, men ikke medlem av og ei heller medeier i Den Norske Kirke. Tror du at alle muslimer som blir norske statsborgere automatisk blir deleiere i Den Norske Kirke? Jeg tror svaret er nei.

Nå, det var en liten digresjon, tilbake til spørsmålet. Jeg mener at homofile må få gifte seg i kirken såfremt de er medlemmer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du med det? Jeg er norsk statsborger, men ikke medlem av og ei heller medeier i Den Norske Kirke. Tror du at alle muslimer som blir norske statsborgere automatisk blir deleiere i Den Norske Kirke? Jeg tror svaret er nei.

Nå, det var en liten digresjon, tilbake til spørsmålet. Jeg mener at homofile må få gifte seg i kirken såfremt de er medlemmer der.

Medeier er du rett og slett ved å være en del av den norske stat, altså statsborger, all den tid denne kirken er en statskirke. Du trenger ikke være medlem, men du er medeier. Tror du virkelig at bare "medlemspengene" går til drift av Den Norske Kirke? En god del av dine skattepenger går også til å drifte denne kirken. Så lenge man har en statsskirke eksisterer det ingen reell religionsfrihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Så lenge man har en statsskirke eksisterer det ingen reell religionsfrihet.

Å? Hvilken religion er det man ikke kan velge?

Endret av Bellatrix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg ber en gang til om en oversikt over hva jeg betaler til statskirken, en institusjon jeg forøvrig er sterkt i mot.

Venter spent på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budsjettforslaget for Den norske kirke i 2008 er på i alt 1 317,5 millioner kroner. Tror dere andre religioner/trossamfunn i Norge får like mye penger?

Som statsborger er du medeier i alt staten eier.

For å ha reell religionsfrihet må det være mulig å velge bort alle religioner/trossamfunn, det kan du ikke i norge. Om du ikke er medlem i annet trossamfunn, får Den Norske Kirke ditt "bidrag".

Du kan velge fritt blandt alle registrerte/godkjente trossamfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er medlem i et annet (tros)samfunn. Hvordan kan du da påstå at min kirkeskatt går til statskirken? Enten forstår jeg ikke helt hva du mener, eller så er du er smule på jordet i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest StockDama

Statskirken får et hvis ekstra beløp pr medlem de har, itillegg til de skattepengene staten gir kirken fast. Så betaler du skatt, betaler du for statskirka. Enkelt og ugreit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er medlem i et annet (tros)samfunn. Hvordan kan du da påstå at min kirkeskatt går til statskirken? Enten forstår jeg ikke helt hva du mener, eller så er du er smule på jordet i denne saken.

Nei, det virker som om du ikke forstår hva jeg mener, ja. Når du er medlem i et annet trossamfunn går din "kirkeskatt" (medlemsstøtte) til ditt trossamfunn, men det er ikke slik at medlemdsstøtten er de eneste inntektene Den Norske Kirke får fra staten.

Andre trossamfunn får støtte fra staten per medlem, mens Den Norske Kirke får støtte per medlem + en god del mer, via statsbudsjettet. Medlemsstøtten er én post i statsbudsjettet, de pengene jeg snakket om i innlegget over er det Den Norske Kirke får i tillegg, som andre trossamfunn ikke får. Og pengene i statsbudjettet kommer jo fra skatt (skattetrekk i lønn, mva på varer og tjenester osv) og andre inntekter staten har (oljeinntekter blandt annet). Ergo er du med på å finansiere statsskirken, mens du derimot ikke er med på å finansiere feks Human Etisk Forbund, Jehovas Vitner osv med mindre du er medlem i et av disse trossamfunnene. Staten eier Den Norske Kirke, og vi er staten.

Om Kari Nordmann ikke er medlem i noe trossamfunn, går medlemsstøtten for Kari Nordmann til Den Norske Kirke. Jeg mener at om Kari Nordmann ikke er medlem i noe trossamfunn, burde hennes medlemsstøtte enten ikke eksistere eller fordeles likt mellom alle trossamfunn i Norge (noe som ville vært teit, siden beløpet ville blitt latterlig lite).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statskirken får et hvis ekstra beløp pr medlem de har, itillegg til de skattepengene staten gir kirken fast. Så betaler du skatt, betaler du for statskirka. Enkelt og ugreit.

Snakk om å ha evne til å forklare ting enkelt, noe jeg ikke har. Tusen takk! :bukke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_B._*
Men jeg er medlem i et annet (tros)samfunn. Hvordan kan du da påstå at min kirkeskatt går til statskirken? Enten forstår jeg ikke helt hva du mener, eller så er du er smule på jordet i denne saken.

Kirkeskatten din går til det trossamfunn du er medlem av, det er riktig. Men det er som StockDama sier at det også går endel "vanlige" skattepenger til å drive statskirken, uavhengig av medlemstall. Dessverre. Og om du ikke er medlem av noe annet trossamfunn går i tillegg kirkeskatten automatisk til statskirken. Så de får penga sine allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å ha evne til å forklare ting enkelt, noe jeg ikke har. Tusen takk! :bukke:

Det er godt du ser din egen begrensing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Om du ikke er medlem i annet trossamfunn, får Den Norske Kirke ditt "bidrag".

Du kan velge fritt blandt alle registrerte/godkjente trossamfunn.

Om kirken får "din" statsstøtte, så kan du fortsatt velge å tro hva du vil. Jeg leste nettopp en artikkel om kristne som får dødsstraff fordi de er kristne. Det skjer ikke, og vil aldri skje i Norge. Som du selv sier så kan man fritt velge trossamfunn. Derfor har vi også religionsfrihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Tror vel vi alle støtter ting vi ikke kan stå inne for via skatteseddelen.

For min egen del er ikke kirken det verste, selv om jeg ikke er enig i at det bør prioriteres økonomisk av stat/kommune osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg sjekket opp i denne saken (vedr. ønske om utmelding av DNK fordi jeg, usympatisk som jeg er, ikke ønsker at kirken skal sko seg på min bekostning) fikk jeg som svar at kirken innvilges en viss sum årlig; uansett medlemmer. Denne deles dernest på antallet medlemmer, og blir til pris 'x'. Når andre trossamfunn skal tildeles penger får de da antallet medlemer ganger x. Med andre ord: dess flere medlemmer statskirken har, dess mindre får andre religioner tildelt. Det høres banalt ut, men dette svaret kom fra ministerhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kirken får "din" statsstøtte, så kan du fortsatt velge å tro hva du vil. Jeg leste nettopp en artikkel om kristne som får dødsstraff fordi de er kristne. Det skjer ikke, og vil aldri skje i Norge. Som du selv sier så kan man fritt velge trossamfunn. Derfor har vi også religionsfrihet.

Det er ikke snakk om å tro, men om å støtte trossamfunn. Man kan alltids sammenlikne med ekstremtilfellene, men det har heldigvis aldri vært slik at bare fordi det er verre et annet sted kan man ikke forbedre ting her.

Man kan fritt velge trossamfunn, men for å få reell religionsfrihet må det være mulig å ikke velge et trossamfunn og dermed også ikke støtte noe trossamfunn. Det er ikke mulig i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Valiant

jeg er ikke en gang døpt. Og står ikke en gang i den norske stats kirke. Så jeg tviler på at jeg er medeier.

det gjelder vel bare de som er døpt. Vist ikke så er det jo galskap

jeg har da ingen interesse i å være med eier av noe jeg aldri har vært en del av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med det? Jeg er norsk statsborger, men ikke medlem av og ei heller medeier i Den Norske Kirke. Tror du at alle muslimer som blir norske statsborgere automatisk blir deleiere i Den Norske Kirke? Jeg tror svaret er nei.

Jeg var medlem i kirken i 8 år uten å vite det. Det viste seg at veldig mange ble uvitende innmeldt i 1999 da de gjorde noen endringer i folkeregisteret, men Kirke og Kulturdep kunne ikke gi dem det gjaldt beskjed om innmeldingen da de "ikke hadde midler til å sende ut informasjon om dette". Så jeg vil si at det er ganske stor sjans for å bli ufrivillig "medeier" også for den saks skyld, og at dette kan skje automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke en gang døpt. Og står ikke en gang i den norske stats kirke. Så jeg tviler på at jeg er medeier.

det gjelder vel bare de som er døpt. Vist ikke så er det jo galskap

jeg har da ingen interesse i å være med eier av noe jeg aldri har vært en del av.

Som innlegget rett under deg sier: en hel haug med folk er innmeldt mot sin vilje, fordi Den Norske Kirke e en gang i tiden tok utgangspunkt i folkeregisteret når de talte opp sine medlemmer, og alle som da ikke vær reg. i andre trossamfunn ble regnet som medlemer av DNK. Mange steder førte dette til masse rot, og at selv folk var medlem i andre trossamfunn ble reg. som medlem av DNK og DNK fikk medlemsstøtten for disse medlemmene. Med mindre du er hundre prosent sikker på at du ikke er reg. som medlem der, ville det være lurt å sjekke.

Som sagt over her: medeier er du ved å betale skatt, ved å være norsk statsborger.

Endret av Noli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama
men Kirke og Kulturdep kunne ikke gi dem det gjaldt beskjed om innmeldingen da de "ikke hadde midler til å sende ut informasjon om dette".

Er det ikke litt merkelig at staten kan tøse ut med reklamer for partiene uten noen problemer til alle i hele norge, men å sende ut info om at du nå er medlem i statskirka om du vil eller ikke er helt umulig.

tulle norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...