Gå til innhold

Spiser farlig lite mat, men vil skjerpe meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rett på sak:

Spiser aldri frokost før jeg må på skolen, fordi jeg begynner så tidlig. Jeg våkner 6, tar bussen 7 og er på skolen 8 (Kan ikke våkne tidligere pga. ofte mye å gjøre på kveldene og jeg må ha 9 timers søvn for å fungere)

 

Jeg spiser ikke lunsj på skolen hver dag heller. Kantinen på skolen er kjempedyr så kjøper mat der èn gang i uka, med mindre jeg er kjempe sulten. Jeg liker ikke brødskive på noen måte, og unngår det til enhver tid. Så da har jeg aldri noe å ha med på skolen, for jeg aner ikke hva jeg kan ta med til lunsj. 

 

Jeg kommer som regel hjem fra skolen etter klokka 3, og vi spiser middag klokka 4-5 hver dag, dermed spiser jeg ofte ingenting når jeg kommer hjem, så jeg skal klare å spise middag. Har prøvd å spise frukt og yoghurt, men siden jeg ikke blir ordentlig mett av dette, blir jeg bare enda mer sulten (spesielt når jeg spiser eple) så da unngår jeg å småspise også før middag.

 

Til kveldsmat, rundt klokka 7-8, pleier jeg ikke alltid spise, fordi jeg ikke er sulten etter middagen. Ofte prøves mamma og overtale meg til å spise litt potetstappe med pølse, pølse i brød, rester fra middagen eller litt frukt, men er ikke alltid jeg spiser dette.

 

Jeg legger meg rundt klokka 9 hver kveld, eller jeg prøver iallefall. 

 

Jeg er så klart undervektig. 43 kg på en på 17 år. Lurer nesten på om det ikke er farlig. Jeg har lagt merke til at jeg har gått opp i vekt (ja faktisk) og at alt fett legger seg på magen, lår og rundt ansiktet, så jeg nesten får dobbelthake. 

 

Jeg vil virkelig skjerpe meg, og mine foreldre prøver mye de også, men de har jo mine to yngre søsken å passe på (4 og 10), dessuten er jeg jo 17, så jeg tenker jeg burde klare å passe på min egen helse. Bortsett fra dette, så er jeg veldig usunn også. Jeg pleier, eller pleide (slutta) å spise en liten sjokoladebit, litt potetgull etc. hver dag. 

 

Det er ikke det at jeg ikke liker mat eller lignende, det er bare at jeg føler at skole ødelegger litt. I helger og ferier spiser jeg så mett som bare det, og blir jo nesten et totalt matvrak, for da spiser jeg ærlig 24/7.

 

Lurer på om noen her kan gi meg litt tips til hvordan jeg kan skjerpe meg? Hva jeg evt. kan spise til frokost og lunsj? Jeg liker ikke melkeprodukter (melk, smør, yoghurt), så å spise en yoghurt før skolen som frokost er jeg ikke så veldig keen på. Heller ikke frokostblanding, for da blir jeg så kvalm at jeg nesten kaster opp.

 

Håper på seriøse svar, og beklager for langt innlegg.



Anonymous poster hash: c38e6...217
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ønsker deg masse lykke til med dette, håper du finner ut av det. Et raskt tips vil være en muslibar, fruktsalat med nøtter eller middagsrester på bussen om morgenen. Når man er undervektig og går opp i vekt legger man ofte på seg de første kiloene litt "ujevnt", men det bedrer seg veldig fort med de neste kiloene, så du må godta at ting ser litt rart ut i begynnelsen. 

 

Du har tilsynelatende et alvorlig problem med ernæring, og jeg anbefaler at du tar kontakt med lege eller helsesøster, det kan være godt å få råd fra noen som har peiling på dette. Det er enklere å ta tak i det nå og vå veiledning gjennom prosessen enn å sitte igjen med et enda større problem senere. Masse, masse lykke til, men jeg føler dessverre at jeg må rapportere innlegget ditt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker deg masse lykke til med dette, håper du finner ut av det. Et raskt tips vil være en muslibar, fruktsalat med nøtter eller middagsrester på bussen om morgenen. Når man er undervektig og går opp i vekt legger man ofte på seg de første kiloene litt "ujevnt", men det bedrer seg veldig fort med de neste kiloene, så du må godta at ting ser litt rart ut i begynnelsen. 

 

Du har tilsynelatende et alvorlig problem med ernæring, og jeg anbefaler at du tar kontakt med lege eller helsesøster, det kan være godt å få råd fra noen som har peiling på dette. Det er enklere å ta tak i det nå og vå veiledning gjennom prosessen enn å sitte igjen med et enda større problem senere. Masse, masse lykke til, men jeg føler dessverre at jeg må rapportere innlegget ditt. 

Tusen takk for svar og jeg beklager det om jeg har brutt noen av reglene her på kg. Jeg søker jo hjelp så derfor trodde jeg dette var lov å poste

 

-Ts

Anonymous poster hash: c38e6...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tusen takk for svar og jeg beklager det om jeg har brutt noen av reglene her på kg. Jeg søker jo hjelp så derfor trodde jeg dette var lov å poste

 

-Ts

Anonymous poster hash: c38e6...217

 

 

Det er veldig bra at du søker hjelp, selv om det gjerne ikke er riktig sted :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag deg en stor og god salat på kvelden med fetaost eller noe fisk, kylling og legg det i kjøleskapet til dagen etterpå. Da har du til lunsj på skolen ihvertfall. Hvis du liker det da;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Trådstarter


Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få.

 

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og netttjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

 

Det skal også være et psykiatritilbud i alle landets kommuner. Hvis du ringer din kommunes servicetorg eller ser på hjemmesiden til hjemkommunen din, skal du finne info om dette. Her skal man kunne få noen å snakke med og hjelp videre.

Lykke til!

Mynona, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...