Gå til innhold

Får ikke til å spise! Skrubbsulten.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva skjer med meg?!! 

 

I flere år har jeg slitt med mat. Spiser som oftest bare en gang om dagen, noen ganger ikke det. Har skrevet her før om dette, det at jeg nå ikke klarer å spise fordi jeg har mistet apetitten av medisiner. 

 

Var hos legen og der var det ikke noe hjelp å få. Må fortsette på medisinene og ingen råd eller hjelp med spiseproblemene. "tving deg selv til å spise" fikk jeg beskjed om. Var det så enkelt så hadde det ikke vært et problem. 

 

Har ikke spist mat siden Søndagen, og er skrubbsulten. Men er så kvalm at jeg jeg klarer ikke å spise noe. Har prøvd yoghurt, eple, pære, knekkebrød, sjokolade og potetgull. Alt kom rett opp, potetgullet var så kvalmende at jeg kastet opp av lukten. Det er så forferdelig!! 

 

Det er ikke noe galt fysisk, det er psykisk, og det er jeg 100% klar over! 

Medisinene tuller med hodet mitt, apetitten er på 0 og alt er kvalmende, samme hva jeg spiser. 

Tårene renner for jeg er så slitne! Jeg er sulten, jeg har lyst på en saftig burger med pommes frittes, jeg vil ha spagetti, jeg vil ha pizza, lasagne med varme hvitløksbaguetter! Jeg vil ha ny stekte vafler med hvitost, men jeg vet at så fort maten er ferdig laget så får det meg til å spy!! 

Det er så frustrerende. 

 

Får i meg næringdrikke, et par om dagen, så det er ingen krise sånn sett. Men jeg må jo spise!! Jeg må jo få snudd hodet, jeg må klare å holde ned mat! Jeg vil ha mat! Så ufattelig mye høres så godt ut i hodet mitt, men allikevel så spyr jeg av det! 

 

Jeg har så lyst på så mye, men får ikke til å holde det ned. 
Frister å gå bananas i morgen, lage vafler, sveler, pizza, pizzasnurrer, spagetti, hamburger +++ og spise alt!! Jeg vil ha alt, men jeg vet at det er bortkastet tid og energi, det kommer jo bare opp igjen, jeg får ikke holdt på noe. 

Savner å bli god og mett, savner å nyte en god middag, nyte favorittmaten min, med dessert! vanlijeis med ferske jordbær. Også avslutte kvelden med et par skåler med potetgull og dipp. Drit i diett, karbohydrater og sunt kosthold, jeg vil spise det som er så godt og faktisk nyte det! Jeg vil ligge på sofaen og vri meg av smerte fordi jeg er så mett. Savner den følelsen du får når du står å lager favorittmaten din, og magen rumler og vrir seg og du bare må småspise litt før det er helt ferdig, for du klarer bare ikke å vente. 

 



Anonymous poster hash: 0f748...83a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan er dette spiseforstyrrelser?

 

Du må nok snakke med legen din, evt med en annen og få en second opinion. Ingen her på forumet som kan hjelpe deg, dessverre.

 

Leste på nytt. Er det "bare" psykisk? Underernæring kan gi appetittløshet, kanskje kan du ikke skylde på medisinene. 

Endret av Pringle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er dette spiseforstyrrelser?

 

Du må nok snakke med legen din, evt med en annen og få en second opinion. Ingen her på forumet som kan hjelpe deg, dessverre.

Har snakket med fastlegen og psykologen, begge sier det samme "bare spis". Ufattelig vanskelig når du har en mental sperre og matlysten er på minus. Skal prate med en lege som jobber på DPS på mandag. 

Enda ikke spist siden jeg postet det innlegget, og jeg gruer meg til å stå å lage mat. Gruer meg, for jeg vet at jeg kommer til å slite på kjøkkenet, så må jeg vaske opp og rydde, og fortsatt er sulten fordi jeg ikke får til å spise. 

Klokken går og på et punkt sier jeg "nei nå er det for sent, får prøve igjen i morgen". 

 

Gikk til butikken med et mål i hodet, "mat".  

Var og surret i butikken i godt over 2 timer! Hva kom jeg ut med? En flaske lano!! Skulle prøve igjen noen timer senere, men jeg snudde i døren, bokstavelig talt. 

Var innom to andre butikker nå nettopp 3. forsøket i dag, ingen mat, kjøpte meg en ny tannkost da... selv om at jeg har 4 stykker liggende i kurven under vasken, kan jo aldri ha for mange tannkoster. Jeg.Gir.Opp!!!

 

I morgen er jeg bedt i familiemiddag, så krysser fingrene for at jeg klarer å spise noe. Lettere når noen andre bestemmer hva jeg skal spise og som lager maten. 

 

Dette går ikke lengre. Dersom samtalen med han på DPS ikke går bra på Mandag, så må jeg bare slutte på medisinene. Så får jeg heller prøve igjen på nytt om et halvt år. Har gått på disse medisinene før og da fikk jeg ikke denne bivirkningen, så kanskje jeg ikke får det neste gang. 

 

ts

 

Anonymous poster hash: 0f748...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper det å spise på restaurant slik at du slipper å lage maten?

Kald mat som ikke lukter like mye som varm mat? Kalde supper, smoothie, iskrem av frukt og grønt, fruktpuréer.

Spise mens du konsentrerer deg om å løse regnestykker? Få fokus over på noe annet enn maten.

Spise mens du går tur? Spis et annet sted og på en annen måte enn du pleier.

Ikke ha fokus på å skulle spise masse. Spis litt her og der. Et jordbær her, to nøtter der, siden en bit brødskive.

Anonymous poster hash: 20798...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper det å spise på restaurant slik at du slipper å lage maten?

Kald mat som ikke lukter like mye som varm mat? Kalde supper, smoothie, iskrem av frukt og grønt, fruktpuréer.

Spise mens du konsentrerer deg om å løse regnestykker? Få fokus over på noe annet enn maten.

Spise mens du går tur? Spis et annet sted og på en annen måte enn du pleier.

Ikke ha fokus på å skulle spise masse. Spis litt her og der. Et jordbær her, to nøtter der, siden en bit brødskive.

Anonymous poster hash: 20798...b0e

Må nok prøve det ja. Skal bestille pizza med søsteren min på Søndag, i håp om at det funker. Er så frustrerende! Gråter vær kveld for jeg er så sliten. 

Det å ikke orke å spise er ikke noe nytt, klarer vanligvis å spise og nyte maten for det. Men medisinene han gjort at det ikke finnes apetitt, og jeg er så sulten at litt mat får meg til å kaste opp! Kan jo bare tenke deg da, siste måltidet jeg hadde var på Søndag, i dag er det Torsdag! Har drukket næringsdrikker fra apoteket, så dør jo ikke :P Men kan jo ikke fortsette sånn. 

 

Har alltid vært glad i mat. Kan få vafler på hjernen og MÅ lage meg det, kan gå å sikle etter vafler i flere dager, våkne opp klokken 4 om natten for jeg har så lyst på nystekte vafler med hvitost. Det går ikke vekk før jeg har spist det, kan være hva som helst, ofte vafler for det spiser jeg ikke så ofte :P Kun når jeg får slike tanker om at jeg bare må ha det, og drømmer om vafler om natten :P 

Har slike tanker nå også, har så lyst på det og det. Også står jeg der i butikken og da forsvinner all lysten, men tankene er der. Kan stå å lage det, kan sitte der med nystekte vafler rett foran meg, men klarer å spise et par munnfuller før jeg kaster det rett opp igjen. Det skjer gang på gang nå, siden det går så lenge i mellom måltidene. I går fikk jeg en stor trang til å spise mye, pizza, hamburger, sveler, vafler ja alt på en gang. Så sto jeg der på kjøkkenet og lysten forsvant! Utrolig frustrerende. 

 

Så håper det blir lettere i morgen, for jeg er sulten. Klarer bare ikke å få meg selv til å stå å lage mat, også bli skuffet når jeg kaster det opp eller lysten og sulten forsvinner etter å ha stått på kjøkkenet i en time. Så krysser fingrene for at jeg klarer å spise i morgen, og Pizza på Søndag. Kanskje det kan få snudd ting. Sto uten for McDonalds i dag, klarte ikke å gå inn å kjøpe meg en hamburger. Er ikke så glad i McDonalds, men da får jeg det jo servert, men klarte det ikke, fristet ikke i det hele tatt. 

 

ts

Anonymous poster hash: 0f748...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære Trådstarter


Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få.

 

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og netttjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.


Lykke til!

Mynona, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...