Gå til innhold

Fat Logic


Pringle

Anbefalte innlegg

Tirsdag: Det går fint å spise sjokolade midt i uken, jeg spiser bare litt mindre sjokolade i helgen i stedet.

Lørdag. Mmmm.. sjokolaaaadeeeee *gnafse i seg hele 200g platen før de i det hele tatt er ferdig med åpningssangen i filmen*

 

Jeg må spise opp hele sjokoladen på en gang, det er så dumt med ting som blir liggende, da blir jeg jo fristet til å spise det midt i uken, må vite. Sånn kan vi jo ikke ha det. 

 

Popcorn er mye sunnere enn chips. Derfor kan jeg spise en hel pose av det helt alene, og i tillegg unne meg selv litt sjokolade. 

 

Topakning med gigacookies? Må spise begge to, ellers kan den som blir liggende igjen bli lei seg. 

 

 

 



Anonymous poster hash: 213b9...bf0
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er så mange av disse jeg tok meg selv i å tenke før. 

 

Spesielt: "Jeg kjøper dette potetgullet og disse kakene fordi det er fint å ha hvis det kommer besøk"

 

Den løgnen levde jeg på i flere år.... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over dette fenomenet i en annen tråd, og slo det opp, haha, så mange dumme mennesker det finnes, tenkte jeg. Helt til det gikk opp for meg at jeg tenker/har tenkt mye av det samme selv. Her er noen av mine (jeg kommer nok ikke på alle med en gang):

 

Jeg må spise nå, så jeg ikke blir sulten.

 

Jeg må ha så mye mat, for jeg orker så mye.

 

"Porsjon" er ikke det samme som "person", så tullete, porsjonskontroll er noe matfascistene har funnet på. Jeg spiser det som passer meg, jeg.

 

Kjøp 4, betal for 3! Yay! Da sparer jeg jo masse penger!

 

Jeg kjøper dette potetgullet og disse kakene fordi det er fint å ha hvis det kommer besøk. (Denne trodde jeg ikke på selv engang.)

 

Mat jeg lager selv smaker så kjedelig. Grønnsaker smaker bittert.

 

Det blir ensformig hvis jeg bare skal spise mat jeg lager selv fra råvarer, jeg trenger variasjonen i ferdigmat.

 

Jeg "samler opp" ærender slik at jeg slipper med bare én runde, innom biblioteket, matbutkken, Nille og postkontoret. Det er kjempelurt og sparer tid.

 

Man må ikke kaste mat, derfor spiser jeg den heller opp selv om jeg forlengst er mett.

 

Når noen tilbyr meg noe, må jeg takke ja, det er meget uhøflig å nekte når noen har lagd/kjøpt for min skyld.

 

Det er naturlig at jeg spiser like mye som andre, selv når noen "andre" er menn på 150 kilo og jeg er en liten dame.

 

Det er viktig med variasjon, så når jeg har spist en pose potetgull, trenger jeg også en pose lakrisbåter.

 

Så dumme de andre er som ikke tar sukker i teen, det smaker jo mye bedre.

 

Smaksprøver? Ja takk, jeg tar fem! Da trenger jeg kanskje ikke lage middag i dag (liksom).

 

Lettprodukter er flott, for da kan jeg spise dobbelt så mye.

Ser denne er gammel, men må bare nevne at man skal egentlig ikke bli sulten. Sult er et tegn på at man har ventet for lenge med å spise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser denne er gammel, men må bare nevne at man skal egentlig ikke bli sulten. Sult er et tegn på at man har ventet for lenge med å spise

Dette er jo et strålende eksempel på "fat logic" :ler:

Anonymous poster hash: f545a...204

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo et strålende eksempel på "fat logic" :ler:

Anonymous poster hash: f545a...204

Bortsett fra at det er sant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at det er sant

Selvfølgelig er sult et tegn på at man har gått for lenge uten å spise, det er jo nettopp poenget med sultfølelsen. Men at man ikke skal bli sulten, som om det på noen måte er skadelig for kroppen, er tull. Man trenger for all del ikke bli sulten om man ikke vil, og man bør iallefall ikke spise for å være føre var. Da er det bedre å bruke nettopp sultfølelsen som en indikator.

Anonymous poster hash: f545a...204

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bortsett fra at det er sant

 

Nei ;) Det er ikke farlig å gå litt sulten. Sult går også ofte over om man bare venter litt, eller gjør noe annet en stund. Kroppen lyger. Det er ikke slik at om man får søtsug, så er det fordi kroppen har behov for noe søtt. Det er ikke slik at om man føler sult, så er det fordi kroppen faktisk trenger mat. 

 

Veldig mange er overvektige nettopp fordi de har angst for å være sultne, og spiser mer enn de egentlig trenger i den tro at sult = katastrofe. Nei, det er ikke det. 

Anonymous poster hash: 213b9...bf0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ;) Det er ikke farlig å gå litt sulten. Sult går også ofte over om man bare venter litt, eller gjør noe annet en stund. Kroppen lyger. Det er ikke slik at om man får søtsug, så er det fordi kroppen har behov for noe søtt. Det er ikke slik at om man føler sult, så er det fordi kroppen faktisk trenger mat.

Veldig mange er overvektige nettopp fordi de har angst for å være sultne, og spiser mer enn de egentlig trenger i den tro at sult = katastrofe. Nei, det er ikke det.

Anonymous poster hash: 213b9...bf0

Jeg sa ikke det var farlig. Jeg sa det ikke var meninga at man skal bli sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke det var farlig. Jeg sa det ikke var meninga at man skal bli sulten.

 

Jo, det er det. På samme måte som det er meningen at man skal bli tørst. 

Anonymous poster hash: 213b9...bf0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Jeg sa ikke det var farlig. Jeg sa det ikke var meninga at man skal bli sulten.

 

Meninga? Fra hvem sin side?

 

Hvis noe ikke er farlig eller skadelig er det ingen mening i å unngå noe. Mennesket har jo opprinnelig vært meget vant til denne sultfølelsen.

 

Naturens eneste mening er at vi skal formere oss. Hva vi gjør utover det er det ingen mening om, enkelt og greit. Sultne, mette, tjukke eller tynne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg melder meg inn på treningssenter og binder meg for 12 måneder kommer jeg sikkert til å trene masse, det er jo bittert å bruke så mye penger hvis man ikke trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser denne er gammel, men må bare nevne at man skal egentlig ikke bli sulten. Sult er et tegn på at man har ventet for lenge med å spise

 

Jeg antar at dette er et "slanketips" som dessverre, men med hensikt, gjør det vanskeligere for folk som vil ned i vekt/passe vekta. På lik linje med "spis seks små måltider for å holde forbrenningen ved like", "spis innen en time etter at du har våknet for å få i gang forbrenningen om morgenen", "ikke spis etter klokken seks om kvelden", "mellommåltider for å stabilisere blodsukkeret". Måltidsrytme har veldig mye med preferanser og vane å gjøre. "Sult" er dessuten både et absolutt objektivt begrep (man har spist for lite over lengre tid og er undervektig), og et meget subjektiv og relativt begrep ("jeg sulter i hjeeel, jeg har ikke spist siden frokost", "den kaken så veldig fristende ut!") og blir påvirket av vaner og omgivelser. Å være sulten når man er velernært er også noe helt annet enn å være sulten når man er feilernært.

Endret av Pringle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg melder meg inn på treningssenter og binder meg for 12 måneder kommer jeg sikkert til å trene masse, det er jo bittert å bruke så mye penger hvis man ikke trener.

Guilty!

 

Nå har jeg gjort det enda en gang, faktisk, men denne gangen med svært mye høyere innsats siden jeg også kjøper PT-timer. Foreløpig går det himla greit, men jeg er selvsagt litt redd for at det denne gangen også er fat logic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guilty!

 

Nå har jeg gjort det enda en gang, faktisk, men denne gangen med svært mye høyere innsats siden jeg også kjøper PT-timer. Foreløpig går det himla greit, men jeg er selvsagt litt redd for at det denne gangen også er fat logic.

Fat logic er det ikke i alle fall. Fat logic handler om unnskyldninger man lager seg for sin usunne livsstil. Dette handler vel mer om urealistiske forventninger til livsstilsendringer, om noe. Eller så kan det være en veldig bra ting, for de som faktsik gjennomfører det. Fat logic ville heller ha vært "det er ingen vits i å betale for treningssenter hvis jeg heller bare kan gå til og fra treningssenteret en gang for dagen og få trimmen gratis i stedet (også ikke gjennomføre det, så klart" eller noe i den duren.

 

Stå på med PT-timene dine du og ikke tenk at det faller inn under fat logic. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne kom ganske uventet - etter et helt år i "vedlikehold" (jeg holder tydeligvis fremdeles på med stabilisering) - jeg skulle bare veie opp noe tørre bønner for bløtlegging: "Ta så mye som mulig, for dette er sunt, og yay, jeg får endelig tømt denne gamle posen!"

 

Nå må jeg være litt streng med meg selv, og forklare, sakte og tydelig:
Det er ikke de gamle posene, men det gamle tankegodset, jeg skal tømme!!!
Jeg er ingen søppelkasse!
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ler :-) Kjenner både igjen meg selg og andre i denne tråden!

Før (da jeg var jojoslanker) måtte jeg så klart alltid ha en slags avslutningsfest/ begravelse for mitt usunne kosthold dagen før en ny og streng diett.

Logikken: Det blir enklere å holde meg til dietten hvis jeg får "spist fra meg" først

Realiteten: 4000 ekstra kalorier klistrer seg direkte som 500g fett på hoftene og jeg har herved gitt meg selv en ekstra uke med slanking som må gjennomføres for å nå det opprinnelige målet mitt

Andre fatlogics jeg husker fra meg selv/ ser hos venninner den dag idag:

"Hvis jeg tar 2 smågodtbiter fra skåla hver gang jeg forsyner meg så tror de andre at jeg har spist like lite som dem"

"Jeg vil ikke spise mer enn 2 pizzastykker --> peiler meg ut de to aller største jeg finner og leser på med dressing og quacamole, har fortsatt bare spist 2 pizzastykker og da er der greit fordi det gjorde de slanke venninnene mine også"

"Jeg slanker meg, så velger suppe til lunsj. Men jeg må jo ha ost og nachoschips oppi for å bli mett, suppe er jo bare drikke. Og rundstykkene ved siden av er jo gratis. Det må man ha med for at måltidet skal bli komplett. Kokken har jo lagt opp til at vi SKAL spise rundstykke til. Og smør så klart. Smørpakkene ligger der for en grunn. Rundstykkene er sikkert tørre. 2 timer senere: kan godt ha noe skikkelig til middag i dag siden jeg bare har spist en liten skål med suppe til lunsj"

"Jeg velger salatbar fordi jeg er sunn. Les: pasta, pesto, fetaost, grillkylling, egg, dressing og litt isbergsalat. Gratis rundstykke + smør er selvsagt tilbehør ;) ingen blir da mett på kaninfor".

"hvis jeg overtaler den tynne vennina mi til å spise junkfood så går vektforskjellen mellom oss i null. Vi legger begge på oss, så da vil jeg ikke se større ut enn jeg allerede er, hvis man sammenligner oss med hverandre".

"Hvis jeg gjør alle andre oppmerksom på hvor sunt og lite jeg spiser så vil de beundre meg og danne seg et bilde av meg som slank. Derfor har jeg bare med en liten matboks med salat og 50g mager skinkeost ved siden av. Jeg gjør et stort nummer av å vide maten min, og besvarer alle små spørsmål og kommentarer med eviglange beskrivelser av hvor sunn jeg er".

Klassikeren: "de tynne venninnene mine spiser mer enn meg til lunsj. Da er de egentlig feite. Jeg spiser lite så da er jeg egentlig tynn. På bilder der vi står sammen så er det bare kameravinkelen som (alltid) blir feil, og vekt er dessuten bare et tall. Jeg har sikkert 30 kg ekstra muskler og tung beinbygning".

Anonymous poster hash: 2fc4d...1e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...