Gå til innhold

Er det fordelaktig å få jentebarn i Norge?


Gjest Badebuksa

Anbefalte innlegg

Har inntrykk av at de fleste ønsker seg begge deler jeg....

Jeg opplever at menn ønsker seg gutter, og damer jenter. Det er jo uansett likegyldig når du faktisk finner ut av kjønnet, men er vel noe med at man ønsker seg det som er mest kjent; ergo ditt eget kjønn. En liten "mini me". Siden detter er KVINNEguiden regner jeg med det er overvekt av kvinner her, og derfor mange som ønsker seg jenter.

Anonymous poster hash: ebbf0...69b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja du har et poeng der. Det legges også til rette mer for jenter i skolen. Dette slik at opplæringen passer de bedre. Dette gjør de får den best betalte utdannelsen om de vil.

I så fall taler det vel til gutters fordel da man ikke kommer langt med høy utdannelse i seg selv. F eks så kan en master i gresk mytologi eller kunsthistorie nesten ikke brukes til noe som helst. Det blir større og større manko på håndverkere her i landet så der vil gutter og menn med fagbrev kunne finne jobb, mens jenter med master i filosofi aldri vil få jobb som står i relasjon til utdannelsen eller studiegjelden.

Høy utdannelse i seg selv betyr hverken høy lønn eller garantert jobb. De jeg kjenner som tjener mest har "kun" fagbrev men stort talent innenfor det de driver med. To jobber innen IT, en innen maskinreparasjoner og en innen salg.

Endret av Ultiva
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at menn ønsker seg gutter, og damer jenter. Det er jo uansett likegyldig når du faktisk finner ut av kjønnet, men er vel noe med at man ønsker seg det som er mest kjent; ergo ditt eget kjønn. En liten "mini me". Siden detter er KVINNEguiden regner jeg med det er overvekt av kvinner her, og derfor mange som ønsker seg jenter.

Anonymous poster hash: ebbf0...69b

Ja, jeg er enig i det på første barnet, folk vil nok gjerne ha en 'minime', men syntes de fleste ønsker seg det motsatte kjønnet på andre barnet. Det er liksom den 'perfekte familie' med mor, far, en sønn og en datter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Er du såpass gammel at du har synsproblemer og ikke har lest viser de ti siste årene? Det handler mye om noe som kan minne om "reperation", ikke bare i Norge, men kanskje spesielt i andre land rundt (England, Sverige). Men også i Norge. Jenter er best, ingen protest?

Jeg er ikke enig. Jeg synes begge kjønn er like mye verdt. Selv fikk vi gutt som førstefødte og jeg kunne ikke vært stoltere! Jeg ønsker meg også ei jente, men kommer det en gutt neste gang også er det like stas. Jeg synes ikke noen av kjønnene er bedre enn de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Har jenter i Norge det lettest, og vil de få det lettest i fremtiden?

 

Jeg tror på ingen måte jenter har det lettest her i landet. Mange flere jenter en gutter sliter med dårlig selvbildet, pga. hysteriet om kropp osv. Fremtiden er heller ikke nødvendigvis lysere for jenter. Vi ser en stor kvinnefiendtlig ideologi få mer og mer rotfeste her i landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere som ønsker seg jenter, ikke fordi det egentlig betyr noe hvilket kjønn de får, men jenter har flere fordeler.



Anonymous poster hash: 692d4...838
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns nesten at det er litt bra at vi i noen land opphøyer det å få jente, når i 90 % av verden ca rundt det, verdsetter åfå gitt, mens det å få jente er et nederlag. Se India f eks der de kan finne på å bare etterlate jentebabyer på sykehuset de fødte, for de skulle bare ha gutt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns nesten at det er litt bra at vi i noen land opphøyer det å få jente, når i 90 % av verden ca rundt det, verdsetter åfå gitt, mens det å få jente er et nederlag. Se India f eks der de kan finne på å bare etterlate jentebabyer på sykehuset de fødte, for de skulle bare ha gutt.

 

godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns nesten at det er litt bra at vi i noen land opphøyer det å få jente, når i 90 % av verden ca rundt det, verdsetter åfå gitt, mens det å få jente er et nederlag. Se India f eks der de kan finne på å bare etterlate jentebabyer på sykehuset de fødte, for de skulle bare ha gutt.

Enig med deg i det. Har selv 3 jenter og meget takknemlig for det. Kunne ikke tenkt meg gutter. Men det undrer meg over at mange mener det er så mange fordeler og være jente i dagens samfunn. Mulig det er noe jeg har gått glipp av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mythic

Enig med deg i det. Har selv 3 jenter og meget takknemlig for det. Kunne ikke tenkt meg gutter. Men det undrer meg over at mange mener det er så mange fordeler og være jente i dagens samfunn. Mulig det er noe jeg har gått glipp av.

 

Her er jeg enig med deg. Hvilke fordeler er det jenter har, kontra gutter? 

Selv hadde jeg ingen preferanser på kjønn da jeg gikk gravid, begge kjønn var like velkommen. Jeg jobbet med barn med spesielle behov da jeg gikk gravid, og var mest opptatt av å få friske barn. For øvrig er jeg veldig fornøyd med begge gutta mine :) Har aldri ønsket meg noen rosaprinsesse eller mini me.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns nesten at det er litt bra at vi i noen land opphøyer det å få jente, når i 90 % av verden ca rundt det, verdsetter åfå gitt, mens det å få jente er et nederlag. Se India f eks der de kan finne på å bare etterlate jentebabyer på sykehuset de fødte, for de skulle bare ha gutt.

Det er jo ikke et nederlag i seg selv, men det koster for mye i tillegg til at ei jente ikke sikrer deg økonomisk når du blir gammel.

Anonymous poster hash: 692d4...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg enig med deg. Hvilke fordeler er det jenter har, kontra gutter? 

Selv hadde jeg ingen preferanser på kjønn da jeg gikk gravid, begge kjønn var like velkommen. Jeg jobbet med barn med spesielle behov da jeg gikk gravid, og var mest opptatt av å få friske barn. For øvrig er jeg veldig fornøyd med begge gutta mine :) Har aldri ønsket meg noen rosaprinsesse eller mini me.

Selvsagt er alle barn velkommen. Det viktigste er at dem er friske, selv om også barn med spesielle behov også er velkommen.

Hva som er fordeler ved å være jente/kvinne i dagens samfunn, aner jeg ikke. Mulig dem som påstår slikt kan redegjøre for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler de aller fleste ønsker seg en av hver, for å oppleve begge deler. Samt at det er liksom "glansbildet" av en kjernefamilie på en måte.

Og at de fleste damer kanskje heller ville hatt to jenter enn to gutter dersom de hadde fått to av samme. Tror det handler litt om at smågutter kanskje oppleves som litt mer aktive og "slitsomme", samt at de ofte har typiske gutteinteresser som sport/biler/"vold" som mammaen ikke kjenner så godt igjen fra sin egen barndom.

Anonymous poster hash: 715bb...f76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I så fall taler det vel til gutters fordel da man ikke kommer langt med høy utdannelse i seg selv. F eks så kan en master i gresk mytologi eller kunsthistorie nesten ikke brukes til noe som helst. Det blir større og større manko på håndverkere her i landet så der vil gutter og menn med fagbrev kunne finne jobb, mens jenter med master i filosofi aldri vil få jobb som står i relasjon til utdannelsen eller studiegjelden.

Høy utdannelse i seg selv betyr hverken høy lønn eller garantert jobb. De jeg kjenner som tjener mest har "kun" fagbrev men stort talent innenfor det de driver med. To jobber innen IT, en innen maskinreparasjoner og en innen salg.

Høy utdanning med høy lønn forutsatt det er yrker som er etterspurt. Ditt eksempel pæ gredk mytologi er ikke særlig relevant for drn utdannelse norske jenter tar. Lege yrker og forsker yrker er langt mer relevant. Det samme gjester IT yrker. Men for å få lov til å komme til på studier som dette kreves forkunnskaper. Dette legges i barneskolen ovs. Tenker fu ikke på dette? Det er her grunnlaget legges i stor grad. Lysten på å læreå stimuleres. I dag skjer dette i langt større grad for jenter enn for gutter. Det handler om å møte barn på deres arena. Dette skjer i stor grad for jentene. Når det gjelder høy inntekt over kort tid trenger ikke det være basert på utdanning. Bygge seg et imperium ovs.Det finnes eksempler som Røkke og Gjelsten med lite skolegang. Det er byggmestere ovs.som kan lykkes over kort tid. Videre salg som du var inne på. Men de du nevner er korttids basert fortjeneste. Det varer ikke hele det voksne livet for i impliserte. Mangelen på handverkere kommer av at det hentes billigere arbeidskraft fra østeuropeiske land. Det er lavstatus å gå inn i yrker som i dag er stemplet som innvandrer yrker. Dette også pga.at det nå er dårlig betalt. Det er heller ikke lett for norske lærlinger og utdannedeininnen bygg og maskinen føreryrker. Dette for at de norske som søker ikke kan polsk eller tysk. Akkurat dette vet jeg flere eksempler på. Arbeidsgiver begrunner med sikkerhet og forståelse. Tror du tar litt lett på dette og ikke ser den store sammenhengen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluss at guttene oftere "forsvinner" litt fra familien i ungdommen/voksen alder. Jenter søker ofte hjem igjen når de selv får barn feks. Man blir mormor istedenfor farmor.

Anonymous poster hash: 715bb...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke et nederlag i seg selv, men det koster for mye i tillegg til at ei jente ikke sikrer deg økonomisk når du blir gammel.

Anonymous poster hash: 692d4...838

Haha dagens!

Anonymous poster hash: eda88...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er jeg enig med deg. Hvilke fordeler er det jenter har, kontra gutter?

Selv hadde jeg ingen preferanser på kjønn da jeg gikk gravid, begge kjønn var like velkommen. Jeg jobbet med barn med spesielle behov da jeg gikk gravid, og var mest opptatt av å få friske barn. For øvrig er jeg veldig fornøyd med begge gutta mine :) Har aldri ønsket meg noen rosaprinsesse eller mini me.

Enig med deg, er storfornøyd med de friske, flotte sønnene mine 👍😍😉🙌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

De som mener at det er en fordel å være enten det ene, eller det andre kjønnet pleier å være de som misbruker sitt kjønn for å oppnå noe i livet. Det er nemlig slik at for å oppnå noe kreves det stå-på-vilje, prestasjoner, og personlige egenskaper. 

Endret av gjestvest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke et nederlag i seg selv, men det koster for mye i tillegg til at ei jente ikke sikrer deg økonomisk når du blir gammel.

Anonymous poster hash: 692d4...838

Ja og det har de lagt opp til selv. De hadde ikke hatt det problemet om kvinner ble behandlet som likeverdige som kan klare å bidra til å forsørge familien på lik linje med menn. Så jo for dem er jenter et nedrelag å få fordi de snser kvinner som en byrde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluss at guttene oftere "forsvinner" litt fra familien i ungdommen/voksen alder. Jenter søker ofte hjem igjen når de selv får barn feks. Man blir mormor istedenfor farmor.

Anonymous poster hash: 715bb...f76

jeg har opplevd omvendt. Syns menn ofye er mer hjemmekjære og mammadalt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...