Gå til innhold

Selvmord? Hvordan takle det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hvordan taklet dere det når en av deres kjære tok selvmord? Hva gjorde dere?



Anonymous poster hash: a1a36...af5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke opplevd lignende foruten bekjente.. men det er jo rett og slett utrolig dårlig gjort av vedkommende.

Se for deg hvilken skyldfølelse du påfører dine aller nærmeste i tilegg til selve dødsfallet.

Synes ialefall man kan gjøre et siste forsøk å oppsøke hjelp for dine kjære.



Anonymous poster hash: ab3c4...0d8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke opplevd lignende foruten bekjente.. men det er jo rett og slett utrolig dårlig gjort av vedkommende.

Se for deg hvilken skyldfølelse du påfører dine aller nærmeste i tilegg til selve dødsfallet.

Synes ialefall man kan gjøre et siste forsøk å oppsøke hjelp for dine kjære.

Anonymous poster hash: ab3c4...0d8

Men hvis man er bekymret for en som er nær, som føler den personen har gjort sitt aller ytterste for å søke hjelp, men som føler seg håpløs? Hva skal man gjøre da? Skal man være sur og skuffet hvis denne personen velger å ende livet? Hva skal man isåfall gjøre som pårørende?

Anonymous poster hash: e2a2f...d79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man er bekymret for en som er nær, som føler den personen har gjort sitt aller ytterste for å søke hjelp, men som føler seg håpløs? Hva skal man gjøre da? Skal man være sur og skuffet hvis denne personen velger å ende livet? Hva skal man isåfall gjøre som pårørende?

Anonymous poster hash: e2a2f...d79

Er ikke proffesjonell så kan ikke svare. Om det er håpløst for vedkommende synes jeg DU bør oppsøke hjelp. Da vil nok du få råd til hva du skal gjøre på veien videre for vedkommende :)

Anonymous poster hash: ab3c4...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke proffesjonell så kan ikke svare. Om det er håpløst for vedkommende synes jeg DU bør oppsøke hjelp. Da vil nok du få råd til hva du skal gjøre på veien videre for vedkommende :)

Anonymous poster hash: ab3c4...0d8

Har jo selvfølgelig gjort det men en person kan ikke legges inn eller utredes med mindre denne personen er til skade for seg selv eller ønsker det selv. Og såklart sier denne personen til helsepersonell at h*n ikke er noe skade for seg selv så jeg får ikke lagt personen inn heller....

Anonymous poster hash: e2a2f...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at h*n går rundt med selvmordstanker? Er det noe vedkommende åpner seg med deg om?

Isåfall kan du ta skjult taleopptak neste gang h*n åpner seg skikkelig. Vinkle samtalen hvor vedkommende er frustrert og håpløs. Det bør holde tror jeg.



Anonymous poster hash: ab3c4...0d8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at h*n går rundt med selvmordstanker? Er det noe vedkommende åpner seg med deg om?

Isåfall kan du ta skjult taleopptak neste gang h*n åpner seg skikkelig. Vinkle samtalen hvor vedkommende er frustrert og håpløs. Det bør holde tror jeg.

Anonymous poster hash: ab3c4...0d8

Ja det er derfor jeg vet det. Jeg vet ikke selv om det er nok tid til en "neste gang" engang....

Anonymous poster hash: e2a2f...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veritaserum

Vi får ikke velge å bli født, å fader får vi ikke velge å dø eller. Synes det er egoistisk av de som sier at den som tok selvmord er egoistisk. De tenker bare på sin egen smerte, men hva med den personen som har levd med smerter, psykiske eller fysiske, i mange, mange år?

Men når unge barn tar selvmord, da er det tragisk, men fortsatt ikke egoistisk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får ikke velge å bli født, å fader får vi ikke velge å dø eller. Synes det er egoistisk av de som sier at den som tok selvmord er egoistisk. De tenker bare på sin egen smerte, men hva med den personen som har levd med smerter, psykiske eller fysiske, i mange, mange år?

Men når unge barn tar selvmord, da er det tragisk, men fortsatt ikke egoistisk.

Dette er det samme som jeg tenker. Skal en person leve i 50 år med sin smerte for at andre ikke skal tenke at en var egoist? Har selvsagt ikke sagt dette til vedkommende da jeg ikke vil oppfordre til noe som helst, men det er ett spørsmål jeg selv har tenkt over atter en gang.

Anonymous poster hash: e2a2f...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ideologi er at om du faktisk har noen som er glad i deg og verdsetter deg skjønner jeg ikke hvorfor man skal ta selvmord i det hele tatt.

Klandrer ingen som tar selvmord. For enkelte er dette eneste utvei til tross for all mulig hjelp.

Når det kommer til ts. Er faktisk utrolig vanskelig å si hva du skal gjøre uten å kjenne vedkommende. Hva med å invitere vedkommende på middag e.l. Viktig å føle seg verdsatt i slike tider.



Anonymous poster hash: ab3c4...0d8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ideologi er at om du faktisk har noen som er glad i deg og verdsetter deg skjønner jeg ikke hvorfor man skal ta selvmord i det hele tatt.

Klandrer ingen som tar selvmord. For enkelte er dette eneste utvei til tross for all mulig hjelp.

Når det kommer til ts. Er faktisk utrolig vanskelig å si hva du skal gjøre uten å kjenne vedkommende. Hva med å invitere vedkommende på middag e.l. Viktig å føle seg verdsatt i slike tider.

Anonymous poster hash: ab3c4...0d8

Vedkommende ønsker ikke slike "tjenester" som h*n kaller det.... Mener det er for mennesker man synes synd på... Jeg tenker ikke automatisk "stakkars" om vedkommende, men altså.... Jeg kan vel tenke meg til at jeg "lyser" av en slags følelse ovenfor h*n som gjør at h*n ikke ønsker "pitymiddager" som h*n så fint kaller det.

Anonymous poster hash: e2a2f...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jo selvfølgelig gjort det men en person kan ikke legges inn eller utredes med mindre denne personen er til skade for seg selv eller ønsker det selv. Og såklart sier denne personen til helsepersonell at h*n ikke er noe skade for seg selv så jeg får ikke lagt personen inn heller....

Anonymous poster hash: e2a2f...d79

Ikke press henne/han til noe ialefall. Det vil bare gjøre vondt verre. Heller snakk med henne/han og vis aksept over hvordan situasjonen er i dag. La vedkommende føle seg sett og forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amémonos

Har ikke opplevd lignende foruten bekjente.. men det er jo rett og slett utrolig dårlig gjort av vedkommende.

Anonymous poster hash: ab3c4...0d8

Noe så ignorant. Når man går så langt at man tar selvmord så er man veldig syk. Synes du også at det er dårlig gjort av folk å dø av kreft? Satt på spissen så klart, men folk må slutte å undervurdere psykiske lidelser. Å ta selvmord er ikke en egoistisk handling, det er en desperat handling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe så ignorant. Når man går så langt at man tar selvmord så er man veldig syk. Synes du også at det er dårlig gjort av folk å dø av kreft? Satt på spissen så klart, men folk må slutte å undervurdere psykiske lidelser. Å ta selvmord er ikke en egoistisk handling, det er en desperat handling.

Leste du hele posten min? Jeg synes det er dårlig gjort å gi opp uten å ta opp kampen. Ta opp kampen for de man elsker.

Ikke det å ta selvmord i seg selv.

Anonymous poster hash: ab3c4...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Leste du hele posten min? Jeg synes det er dårlig gjort å gi opp uten å ta opp kampen. Ta opp kampen for de man elsker.

Ikke det å ta selvmord i seg selv.

Anonymous poster hash: ab3c4...0d8

Er du ikke enig? Skal man bare gi opp uten å ta opp kampen?

Det å sammenligne det å dø av kreft er forresten helt latterlig. Noe helt anet.

Anonymous poster hash: ab3c4...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky

Ja det er derfor jeg vet det. Jeg vet ikke selv om det er nok tid til en "neste gang" engang.... Anonymous poster hash: e2a2f...d79

Det er ikke alt man får gjort noe med. Vil en person ta sitt eget liv så er det ikke alltid noe de pårørende kan gjøre for å hindre det.

Har selv vært suicidal og jeg vet at ingen andre kunne gjort noe for at jeg ikke skulle gjøre det. Jeg hadde til og med små barn på den tiden. Er man så langt nede så ser man ikke klart. Man tror faktisk at deres nærmeste vil få det bedre dersom en blir borte.

Det du kan gjøre er å prøve å få de til å ta en gang av gangen.

Det som reddet meg fra ett forsøk var når en nær venn, som jobber i psykiatrien, ba meg vente litt med å ta livet mitt. Det høres helt absurd ut, men det er noe i det. Hun sa at "det er aldri for sent å ta livet ditt. Prøv å hold ut en dag til". Og det gjorde jeg. En dag av gangen, for jeg fikk en slags trøst i at det aldri er for sent å ta livet mitt. Dagene ble til uker, og de ble lettere og lettere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ingen vet at jeg tenker på selvmord hele tiden. Nesten hver eneste dag. Jeg kunne aldri gjort alvor av det, men tankene pensler alltid inn på det. Jeg føler hele tida at det å ikke eksistere er bedre enn å leve i denne verdenen, som er fullt av krav og press...



Anonymous poster hash: 10495...795
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er umulig for en frisk person å se for seg hvordan en person med selvmordstanker har der. Nå har aldri jeg hatt seriøse tanker om å ta mitt eget liv, men hadde angst i en periode og det var helt for jævli. Synes ikke det er riktig å si at det er egoistisk å ta sitt eget liv selv om det kan føles sånn for de rundt. Hvis du snur litt på det, er det ikke like egoistisk å hindre en person å ta sitt eget liv når han/hun har så deprisive tanker at man ikke vil leve?

Anonymous poster hash: 24da0...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...