Gå til innhold

Menn med blå øyne er mer tiltrukket til blå øyde kvinner


Gjest oleoh

Anbefalte innlegg

Det der stemmer jo ikke. For to blåøyde kan få et brunøyd barn. Dette dersom f.eks. både barnets morfar og farmor har brune øyne. Brune øyne er et dominant gen.

Anonymous poster hash: a5f74...4a9

Du har misforstått. Brune øyne er dominant ja. Men man arver et genpar fra mor og et genpar fra far. I et genpar kan det ligge blå og brune, brune og brune eller blå og blå (grønn og grå går under blå). Jeg har blå øyne, min far har brune og min mor har blå. Det vil si at min far må ha både blå og brun i sitt genpar. Siden brun er dominant, slår det ut hans blå i genparet, dermed har han brune øyne. Han bærer fortsatt gen for blå, og krysset med min mors blå, får jeg blå øyne. Min mor bærer kun blått i sitt genpar. Hadde hun hatt brunt i sitt genpar, ville hun hatt brune øyne, siden brunt er dominant.

To personer med brune øyne kan få barn med blå øyne, da begge kan ha blått og brunt i sine genpar. To personer med blå øyne kan ikke få barn med brune øyne, om de hadde vært bærer av brun, ville de jo hatt brune øyne selv da brun er dominant.

Anonymous poster hash: f821a...232

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har misforstått. Brune øyne er dominant ja. Men man arver et genpar fra mor og et genpar fra far. I et genpar kan det ligge blå og brune, brune og brune eller blå og blå (grønn og grå går under blå). Jeg har blå øyne, min far har brune og min mor har blå. Det vil si at min far må ha både blå og brun i sitt genpar. Siden brun er dominant, slår det ut hans blå i genparet, dermed har han brune øyne. Han bærer fortsatt gen for blå, og krysset med min mors blå, får jeg blå øyne. Min mor bærer kun blått i sitt genpar. Hadde hun hatt brunt i sitt genpar, ville hun hatt brune øyne, siden brunt er dominant.

Anonymous poster hash: f821a...232

Da blir det jo som jeg skrev, at hvis du med blå øyne, som har en far med et blått-brunt genpar, får barn med en mann med blå øyne som også har en forelder med blått-brunt genpar, så kan dere få et barn med brune øyne, nettopp fordi brune øyne er dominant. Brunfargen kommer fra de to besteforeldrene.

Anonymous poster hash: a5f74...4a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det jo som jeg skrev, at hvis du med blå øyne, som har en far med et blått-brunt genpar, får barn med en mann med blå øyne som også har en forelder med blått-brunt genpar, så kan dere få et barn med brune øyne, nettopp fordi brune øyne er dominant. Brunfargen kommer fra de to besteforeldrene.

Anonymous poster hash: a5f74...4a9

Nei. Prøv igjen....

Anonymous poster hash: f821a...232

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det jo som jeg skrev, at hvis du med blå øyne, som har en far med et blått-brunt genpar, får barn med en mann med blå øyne som også har en forelder med blått-brunt genpar, så kan dere få et barn med brune øyne, nettopp fordi brune øyne er dominant. Brunfargen kommer fra de to besteforeldrene.

Anonymous poster hash: a5f74...4a9

Jeg har selvsagt kun blå i mitt genpar, jeg har arvet ETT blått fra min far og ETT blått fra min mor.

Dominant betyr at det brune genet gir brune øyne når det befinner seg i et genpar. (Med mindre det er mutasjoner.)

Google it.

Anonymous poster hash: f821a...232

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selvsagt kun blå i mitt genpar, jeg har arvet ETT blått fra min far og ETT blått fra min mor.

Dominant betyr at det brune genet gir brune øyne når det befinner seg i et genpar. (Med mindre det er mutasjoner.)

Google it.

Anonymous poster hash: f821a...232

Jeg skjønner ikke helt det her jeg. Min morfar har brune øyne, min mormor har blå, min mor har grønne,

Min far har blå, og jeg har og blå øyne. Burde jeg ikke hatt brune da?

Anonymous poster hash: 333c9...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selvsagt kun blå i mitt genpar, jeg har arvet ETT blått fra min far og ETT blått fra min mor.

Dominant betyr at det brune genet gir brune øyne når det befinner seg i et genpar. (Med mindre det er mutasjoner.)

Google it.

Anonymous poster hash: f821a...232

Du skrev lenger opp at man arver et genpar fra mor og et genpar fra far.

Anonymous poster hash: a5f74...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri har jeg hørt om noen som har falt for noen på grunn av øyefargen. Det er øynene, altså øyenformen og ansiktet ellers som teller. At noen blåøyde innbiller seg at de er mer attraktive pga. øyenfargen, er ganske latterlig.

Jeg liker mørke brune øyne, men fargen på øynene har ingenting å si når det gjelder valg av partner. Du finner mange lite tiltrekkende menn med brune øyne, samtidig som du finner mange lite tiltrekkende menn med blå øyne.

Altså har ikke øyenfarge noe å si, det er utseendet ellers og personen som er det viktigste, selvfølgelig.



Anonymous poster hash: 5c848...7fc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev lenger opp at man arver et genpar fra mor og et genpar fra far.

Anonymous poster hash: a5f74...4a9

My bad! Mente selvsagt et gen fra hver, som da danner et nytt genpar.

Anonymous poster hash: f821a...232

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Jeg har brune øyne. Da jeg var yngre så var alle guttene jeg forelsket meg i blåøyd. Hadde en del useriøse kjærester da jeg var yngre og så noen seriøse forhold da jeg ble eldre og da er det faktisk kun 2, inkludert mannen jeg er gift med som har hatt brune øyne. Så de blåøyde guttene falt tydeligvis for det motsatte som jeg gjorde.

Den dag i dag så synes jeg få menn med brune øyne er attraktive. Og da tenker jeg ikke kun på øynene, men hele pakka. Alle stjernene jeg digger er blåøyd. Mannen synes det er ganske fasinerende. Aner ikke hvorfor det er sånn, men jeg blir definitivt hovedsakelig tiltrukket av det motsatte av meg selv.

Men det betyr ikke at jeg ikke synes mannen min er råflott, sexy og attraktiv, for det er han. Men jeg er svak for blå øyne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom studie. Tviler på at den er sann da!

Liker forøvrig lyse øyne best, altså blå, grønn og grå, på begge kjønn. Spesielt mørkt hår og lyse øyne er flott da det ''bryter'' med resten. Når det er sagt går jeg ikke etter fargen på øynene. Kjæresten min har brune og jeg liker de jo såklart.

Anonymous poster hash: e25bc...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bare ser på øynene synes jeg blå øyne er finest. Men hvis man ser på mannen, hele pakken, så kan en brunøyd mann være mye flottere enn en blåøyd mann. Det er ikke øyenfargen det kommer an på. :)

Men en med spesielt fine, blå øyne, er Chris Hemsworth.

Og en fin brunøyd mann er Alcide fra True Blood.

Jeg ville hatt begge to, på skift. ;)



Anonymous poster hash: a5f74...4a9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Usminket

Jeg har brune øyne men tiltrekker meg menn med både brune, blå og grønne øyne. :fnise:
Selv bryr jeg meg ikke om øyenfargen, så lenge håret dems er mørkt :rodmer:

Endret av Usminket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brune øyne men tiltrekker meg menn med både brune, blå og grønne øyne. :fnise:

Selv bryr jeg meg ikke om øyenfargen, så lenge håret dems er mørkt :rodmer:

Argh. Selv har jeg brune øyne med ganske lyst hår. Ser ut som jeg har det verste fra begge verdner da. Får prøve å gjøre det godt igjen med bedre oppførsel og kanskje hardere arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Usminket

Argh. Selv har jeg brune øyne med ganske lyst hår. Ser ut som jeg har det verste fra begge verdner da. Får prøve å gjøre det godt igjen med bedre oppførsel og kanskje hardere arbeid.

Neida, trenger ikke å være mindre pent det vel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der stemmer jo ikke. For to blåøyde kan få et brunøyd barn. Dette dersom f.eks. både barnets morfar og farmor har brune øyne. Brune øyne er et dominant gen.

Anonymous poster hash: a5f74...4a9

Hvis du er bærer av et dominant gen vil dette vise. Du kan ikke være bærer av det dominante genet for brune øyner hvis du selv har blå øyne (men du kan bære genmateriale for blå øyne dersom du er brunøyd).

Anonymous poster hash: 4cfce...ae2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har brungrønne øyne selv, og tiltrekkes kanskje oftere av lysere øyne istedetfor mørke. Er jo ofte sånn at man liker det man ikke har selv, er det ikke? Men når det er sagt, det er ikke noe jeg aktivt går etter egentlig, øyefarge har ikke noe å si. Ser mye mer på helheten i ansiktet om jeg finner dem tiltrekkende.



Anonymous poster hash: 1d675...a70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelige greier. Jeg er gråøyd, og jeg både hatt blåøyd, brunøyd og grønnøyd kjæreste. Synes ikke dette nødvendigvis må stemme. Fargen på øynene er da ikke av betydning. :)

Endret av Vind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren min har blå øyne og kona har brune.

Svogeren min har blå øyne og kona har brune.

Akkurat det samme er det med tre vennepar, han blå hun brune.



Anonymous poster hash: 42114...cec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der stemmer jo ikke. For to blåøyde kan få et brunøyd barn. Dette dersom f.eks. både barnets morfar og farmor har brune øyne. Brune øyne er et dominant gen.

Anonymous poster hash: a5f74...4a9

Når jeg hadde biologi på skulen så stemmer ikke dette. Har du blåe øyne har du to gener med blått. Har du brune har du enten et brunt og et blått eller to brune gen. For brune genet er sterkere enn det blå. Så hvis et barn får et blått og et brunt gen, så vil barnet få brune øyner, men kan da få blåøydebarn pga han/hun kan gi fra seg et blått gen videre. Hvis det gir et brunt vil han/hennes barn få brune øyne uavhengig om det får blått eller brunt gen fra den andre parten. Så to blåøynde kan i teorien ikke få brunøyde barn siden de begge er bærere av to blå gen og ingen brune. Men to brunøyde kan få blåøyde barn hvis de gir fra seg et blått gen hver. Sånn var det i teorien i biologi iallefall.

Anonymous poster hash: 6a513...b91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...