Gå til innhold

Skifter dere etternavn?


Ronja_bride2be

Anbefalte innlegg

Jeg har et dilemma.

Forloveden min ønsker jeg tar navnet hannes, men for min del så har jeg ikke så mye kontakt med farsiden til han, pga bor langt unna osv. Men mor siden har jeg godt øye til. Jeg har sagt at jeg skifter til begge navnene hvis jeg får det? Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Behold ditt eget! Hvorfor ønsker han at du skal ta hans? Kan ikke han ta ditt?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner mister litt av seg selv ved å gi fra seg etternavnet og ta mannens etternavn.

Anonymous poster hash: 67d2e...82f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å ta mannens etternavn.

Han har to etteenavn fra før og skal fjerne det ene.

Grunnen til at vi gjør det slik er fordi vi begge synes det er greit å bare ha ett etternavn. Pluss at hans etternavn er det samme som gården/stedet han kommer fra og i og med vi nylig har overtatt gården så synes vi det er hyggelig å følge tradisjonen med at vi heter det navnet.

Det viktigste er at dere begge ender opp med et etternavn dere ønsker å ha.

Om det er de navnene dere har fra før, en kombinasjon eller at en av dere tar den andres navn -spiller ikke så stor rolle synes jeg :)

Så lenge begge står fritt til å velge selv så er det ikke diskriminerende eller noe slikt :)

Anonymous poster hash: df6fb...638

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har beholdt "pikenavnet" mitt som mellomnavn og har tatt han sitt etternavn. Barnet har også samme etternavn som meg, eller, mener samme mellomnavn (mitt gamle etternavn) og samme etternavnet). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke "gammel dags" at kvinnen tar mannen's navn? 



Anonymous poster hash: 710c0...b61
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Er det ikke "gammel dags" at kvinnen tar mannen's navn? 

Anonymous poster hash: 710c0...b61

 

 

Mye som er gammeldags. Folk må få velge selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tok mannen mitt etternavn.

Anonymous poster hash: 88fac...2fe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beholdt mitt som mellomnavn, og tok hans etternavn. Tok navnet hans fordi det er sjeldent, hadde ikke tatt det om det var mange som het det.

Anonymous poster hash: 47f1a...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beholder mitt etternavn og tar hans som mellomnavn :) Han beholder sitt.



Anonymous poster hash: bbb12...5df
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt blir mellomnavn og hans blir etternavn. Barnet vårt har akkurat det samme:)

Anonymous poster hash: 76211...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel like greit at kvinnen tar etternavnet til mannen som at mannen tar etternavnet til kvinnen.

 

 

Kvinner mister litt av seg selv ved å gi fra seg etternavnet og ta mannens etternavn.

Anonymous poster hash: 67d2e...82f

 

For noe tull. Dette vil jo si at også mannen mister litt av seg selv hvis han tar kvinnens etternavn.

 

Jeg synes det er romantisk og viser at de er ordentlig ett og knyttet når de deler samme etternavn. Samme hvem sitt morsnavn de tar. For min del synes jeg mannens etternavn var kortest, finest  og greiest. Derfor valgte vi felles å hete det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner mister litt av seg selv ved å gi fra seg etternavnet og ta mannens etternavn.

Anonymous poster hash: 67d2e...82f

Hva er det for noe tull å si?

Anonymous poster hash: d0840...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer til å beholde min etternavn og min kjære sitt skal jeg ha som mellomnavn. Siden min etternavn er fra Bergen vil eg beholde det og det er der vi bor og kommer til å bli boende. Syntes det blir litt feil med etternavn fra sunnmøre når vi ikkje kommer til å bo der. 



Anonymous poster hash: e10fc...0b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved mitt første ekteskap gjorde jeg ikke det, ved mitt andre kan det godt hende jeg gjør det. Vet ikke helt ennå, har ikke bestemt meg. Han har to etternavn og vi prater om at vi kun tar hans ene. Dvs at han kutter ut ett av sine og jeg tar det som står igjen. Det er uansett et etternavn han lenge har hatt ønske om å kutte ut. Skal jeg ta hans gjenværende etternavn så har det også litt med at det hedrer hans avdøde mor og det er et sjeldent etternavn. Mitt er derimot ikke sjeldent.

 

Samtidig: jeg må tenke litt på det. Min samboer har også foreslått at han tar mitt, så jeg vet ikke.

 

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til a ta samboers etternavn naar vi gifter oss, gleder meg:) har alltid hatet mitt eget etternavn, av forskjellige grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ingen av oss skiftet, så ikke poenget med det.



Anonymous poster hash: 4ea47...919
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok hverandres etternavn, dvs at vi har det samme doble etternavnet med bindestrek. Litt tungvint da, men koselig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det helt uaktuelt å skifte etternavn. Etternavnet er like mye en del av meg som fornavnet. Det er i tillegg det navnet alle jobbkontakter kjenner, og det navnet jeg har jobbet meg opp under. Det er det navnet som står på alt jeg har publisert av vitenskapelige artikler, og det som står på doktorgraden min. Om jeg skifter navn vil ikke lenger folk som googler meg få opp all jobben jeg har gjort under mitt nuværende navn. 

 

Og ikke minst føler jeg at det er underdanig å ta mannens navn. Jeg er ingens eiendom. 



Anonymous poster hash: 8b9ad...f36
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å ta min samboers etternavn. Jeg har lyst å ha hennes navn rett og slett, ikke fordi jeg er hennes eiendom eller noe som helst ala det der. Jeg er litt usikker på om jeg tar hennes i tillegg til mitt eller hva jeg gjør. Men det finner vi nok ut av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...