Gå til innhold

Hva koster det å selge en leilighet? Dumt å kjøpe leilighet for å bare bo der en liten stund?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal inn på boligmarkedet nå, og har fått lån så jeg kan kjøpe meg en leilighet til 2 mill, og kan jo finne noe brukbart til den prisen. Samtidig har jeg lyst til å spare så jeg kan kjøpe meg en større og dyrere leilighet enn dette. Lurer derfor på om det blir dumt å kjøpe seg en liten leilighet til 1,2 mill for å klare å spare opp egenkapital slik at jeg kan få større lån enn 2 mill?

 

Tenker muligens å kjøpe en leilighet til 1,2 mill å bo der kanskje 6-12 måneder slik at jeg får spart opp det meste av lønna mi så jeg får mer egenkapital. Jeg kan få låne penger rentefritt av et familiemedlem til dette, slik at jeg ikke får noe lån å betale på hvis jeg kjøper leiligheten til 1,2 mill. Men er det dumt å kjøpe en leilighet for å bo der i så kort tid? Hva koster det for meg å selge denne leiligheten igjen? Kan jo eventuelt selge den uten megler selv om det blir mer jobb på meg.



Anonymous poster hash: ecf19...6d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo helt an på hvor dette er og hvordan det går i boligmarkedet der det skal selges og kjøpes.

 

Det skal sies at jeg gjorde noe lignende. Kjøpte leilighet til 1 250 000 kr i fjor og solgte ett år senere, dvs i år, for 1 825 000 kr. Megler kostet 108 000 kr, så det er jo litt penger, men for min del var det helt klart verdt det fordi jeg på den måten fikk oppgradert fra en 1-roms til en 4-roms (min samboer og jeg kjøpte for 1,8 millioner). Det skal også tas med i beregningen at jeg pusset opp leiligheten jeg solgte for 180 000 kr (nytt kjøkken og bad).

 

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger du igjen før det har gått et år må du, hvis jeg ikke husker helt feil, skatte av evt. gevinst av salget.

Anonymous poster hash: 96520...655

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger du igjen før det har gått et år må du, hvis jeg ikke husker helt feil, skatte av evt. gevinst av salget.

Anonymous poster hash: 96520...655

Stemmer det. Og du må regne 100 000 i meglerhonorar, selv for en liten leilighet.

 

De sier at du skal bo i en bolig i bortimot fem år før du har tjent inn omkostninger ved kjøp og salg.

Anonymous poster hash: 6b41e...c2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er om du skal kjøpe i et område der prisene øker.

Da vi det lønne seg å kjøpe men du bør bo der og være folkeregisterregistrert der i minimum 365 dager FØR du selger, ellers må du skatte av gevinst ved salg, minus eventuelle opp pussingskostnader.

Er dette en populær og lettsolgt bolig kan du selge selv ved å la oppgjøret og papirarbeidet gå via advokat. Meglerprisene varierer og på ulike steder i landet.

Mer konkrete opplysninger vil gi mer presise svar.

Anonymous poster hash: 1748d...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det. Og du må regne 100 000 i meglerhonorar, selv for en liten leilighet. De sier at du skal bo i en bolig i bortimot fem år før du har tjent inn omkostninger ved kjøp og salg. Anonymous poster hash: 6b41e...c2f

Ser du hva Yvonne har skrevet? Da ser du at dette med fem år ikke stemmer.

At det ikke stemmer finnes det nok massevis av eksempler på.

Anonymous poster hash: 1748d...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Stemmer det. Og du må regne 100 000 i meglerhonorar, selv for en liten leilighet. De sier at du skal bo i en bolig i bortimot fem år før du har tjent inn omkostninger ved kjøp og salg. Anonymous poster hash: 6b41e...c2f

Det kommer faktisk an på boligmarkedet der du bor. Kjøper du i et pressområde der boligprisene er jevnt stigende har du nok tjent inn igjen dette meget raskt. Min bolig, som jeg nå har eid i 5 år er nå verd mer enn 1,5 ganger det jeg kjøpte den for og selv om jeg skulle selge i dag til dagens markedsverdi vil jeg sitte med igjen med mer enn 1,3 ganger kjøpsprisen etter at kjøpe- og salgskostnadene er trukket fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha bodd i leiligheten i ett av de to siste årene for å unngå å betale skatt på salget (28%). Bor du der i seks måneder og selger taper du penger. Meglerne tar prosenter av salget, hvor mange avhenger av megleren du bruker - men husk at staten i tillegg til det skal ha 2,5%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

I tillegg til dette som nevnes med skatting, så har jeg også lest at man ofte må bo i en leilighet i opp mot 5 år før man kan i det hele tatt kan regne med å gå i null. Varierer selvsagt etter område og hvordan boligmarkedet er, men det er mange utgifter knyttet til kjøp og salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du hva Yvonne har skrevet? Da ser du at dette med fem år ikke stemmer.

At det ikke stemmer finnes det nok massevis av eksempler på.

Anonymous poster hash: 1748d...51a

Yvonne har vært ekstremt heldig både ved kjøp og salg. 

Anonymous poster hash: 6b41e...c2f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha bodd i leiligheten i ett av de to siste årene for å unngå å betale skatt på salget (28%). Bor du der i seks måneder og selger taper du penger. Meglerne tar prosenter av salget, hvor mange avhenger av megleren du bruker - men husk at staten i tillegg til det skal ha 2,5%.

Ved kjøp av selveierleilighet skal der betales dokumentavgift til Staten på 2,5 % av kjøpesummen. Ved salg er dette kjøper som betaler. Ved kjøp av brl. Leilighet betaler man ikke dokumentavgift. Ts har ikke skrevet noe om hvilken type bolig kan kjøper.

Meglerhonoraret varierer og kan fastsettes på to ulike måter.

Anonymous poster hash: 1748d...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yvonne har vært ekstremt heldig både ved kjøp og salg.  Anonymous poster hash: 6b41e...c2f

Slik kan det og sies. Noe uvanlig er det ikke i hennes beskrivelse. Unntaket er vel Stavanger/Kristiansand og i Nord. Ellers er populære små leiligheter noe man skjelden taper på.

Anonymous poster hash: 1748d...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Det er lurt å tenke langsiktig ved kjøp av bolig. Men det er noen i denne tråden som gjentar mantra som om det skulle være gudsens sanning uten rom for nyanser.

Her er noen nyanser:

Leiemarkedet er helt hinsides. Det svarer seg å eie, ikke bare litt men kraftig.

Trådstarter får et rentefritt lån til kjøpet sv boligen. Hvis trådstarter kjøper en borettslagsleilighet uten eller med lav fellesgjeld vil det være omtrent kostnadsfritt å eie og bo i leiligheten. Det eneste som kan konkurrere med dette er å bo hjemme uten å betale for seg.

Dersom boligen ligger i et attraktivt område der det normalt sett vil være prisstigning betyr det at omkostningen ved salg etter et år vil være dekket i prisstigningen. Det er lav sjanse for stor gevinst. Gevinsten øker betraktelig hvis eiertiden øker til to år. Spørsmålet er om det ikke hadde vært bedre å låne et lavere beløp til egenkapital, lånt resten i vanlig bank og betalt ned på dette lånet (sparing i egen bolig) og bodd i boligen minst to år. Et år er noe knapt for fortjeneste på boligkjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Nå så jeg at noen andre også hadde nevnt dette med fem år. Selvfølgelig kan man ha flaks. Boligprisstigningen de siste årene har vært helt vill, men jeg ville ikke satset på at den fortsetter slik. Det er spådd at den flater ut, og da kommer det veldig an på boligen.

Har en kompis som solgte leilighet i Oslo med tap også. Hadde han solgt den nå, ville han gått i overskudd vil jeg tro, men slikt kan man ikke basere seg på.

Altså ville jeg holdt meg til den tommelfingerregelen ekspertene nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha bodd i bopel i et av de siste to åra for og slippe skatt(27%) av gevinst ved salg. Kjøper du selveier til f.eks 1.2 mil må du betale 2.5% av kjøpesum pluss tinglysning og noen andre småbeløp som blir ca 35-40.000kr totalt. Når du skal selge skal megler ofte ha mellom 1-4% i provisjon av salgssum pluss en markedspakke på mellom 10-35.000kr. Mao skal du gå i 0 ved salg må da leiligheten din til 1.2mill være verdt rundt 1.3 ved salg etter et år. Det kommer selvsagt an på hvor du kjøper i landet hvis du skal oppleve denne verdistigningen. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Du må ha bodd i bopel i et av de siste to åra for og slippe skatt(27%) av gevinst ved salg. Kjøper du selveier til f.eks 1.2 mil må du betale 2.5% av kjøpesum pluss tinglysning og noen andre småbeløp som blir ca 35-40.000kr totalt. Når du skal selge skal megler ofte ha mellom 1-4% i provisjon av salgssum pluss en markedspakke på mellom 10-35.000kr. Mao skal du gå i 0 ved salg må da leiligheten din til 1.2mill være verdt rundt 1.3 ved salg etter et år. Det kommer selvsagt an på hvor du kjøper i landet hvis du skal oppleve denne verdistigningen. Lykke til!

I Bergen? Null problem. Tilsvarende bolig som min har hatt større prosentvis verdistigning siste år. Så lenge du vet hvor du skal kjøpe og gjør gode markrdsundersøkelser på forhånd slik at du vet at du kjøper rett objekt så er det fullt mulig å tjene minst kostnadene ved salg på et til to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Yvonne har vært ekstremt heldig både ved kjøp og salg. 

Anonymous poster hash: 6b41e...c2f

 

 

Ekstremt er å ta i. Litt beregning fra min side var det tross alt også.

 

Dette er ikke uvanlig i Oslo. Og det er jo ikke helt tilfeldig når jeg solgte og når jeg valgte å kjøpe. Det er heller ikke tilfeldig at jeg valgte å kjøpe i Oslo. Det er heller ingen tilfeldighet at vi siktet oss inn på det stedet i Oslo som vi valgte å kjøpe i, nettopp fordi jeg kjenner området og visste at det var et område som ikke var like populært. Da kan man være heldig med kjøpet i seg selv. Samtidig tapte vi også flere budrunder, så man må jo være tålmodig og ha litt is i magen.

 

Jeg er enig i at jeg/vi har vært heldige, men samtidig så har jeg også fulgt med i markedet i byen. Noe skjedde det året jeg bodde i min gamle leilighet, hvor prisstigningen tok seg opp betraktelig og folk tydeligvis fikk øynene opp for området. Og det var i lys av det jeg i det hele tatt tenkte at det kunne være lurt å selge. Hadde utviklingen vært en annen hadde vi nok bodd der ennå. ;)

 

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...