Gå til innhold

Prevensjon etter å ha blitt ferdig med barn.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som er ferdige med de barna dere skulle hatt: hva slags prevensjon bruker dere?

 

Selv har vi fire barn, hvorav to var planlagt, mens de to siste er resultater av mye vingling på prevensjonsmetoder fordi jeg har fått sterke bivirkninger på hormonprevensjon. Ikke misforstå, vi er begge glade for at de kom, men nå føler vi oss virkelig ferdige her. :fnise:

 

Jeg er i starten av 40-årene, og alderen tilsier at jeg ikke er superfruktbar lengre, men samtidig så ønsker vi å være ekstra forsiktige da flere leger har fortalt meg at mine to siste er "mirakler" i form av at de ble befruktet henholdsvis med defekt kondom og under 4 måneder etter satt p-sprøyte.

 

Mannen var hos sin fastlege her forleden og luftet tanken om å la seg sterilisere hvorpå den mannlige legen nærmest avviste forslaget og nærmest påla mannen tre mnds. ventetid uten å ville diskutere det ytterligere. I følge legen er det svært sjeldent at sterilisering er et godt alternativ.

 

Nå er jeg jo klar over at det er et inngrep som sannsynligvis vil være vanskelig å reversere, men bortsett fra problematikken med at mannen blir steril, hva annet er det å tenke på egentlig? Vi har drøftet dette mellom oss over lang tid og begge er helt sikre på at ingen av oss ønsker flere barn. Selv om *bank i bordet* det blir slutt/en av oss går bort og vi ender opp med nye partnere, så har vi fortsatt mer enn nok barn som trenger oppfølging.

 

Hva tenker dere? :vetikke:  Burde ikke sterilisering være en grei løsning her? Eller er det noe vi ikke har tenkt på?



Anonymous poster hash: b890f...666
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her blir det kondom når vi starter på igjen og sterilisering når han er lei av det 😁 uaktuelt for meg å gå på noe med hormoner da mannen synes jeg er håpløs nok som jeg er 😀

Anonymous poster hash: 3a3e1...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterilisering bør være en grei løsning.

Anonymous poster hash: 550b2...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterilisering av mann er et greit inngrep. Tok 20 min. Ingen plager i etterkant. Anbefales! Bytt fastlege...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mannlig journalist i Aftenposten skrev en artikkel om sine egne erfaringer med sterilisering for ikke lenge siden. Den var veldig saklig og grei - se om dere kan finne den! (Er såpass dataklønete at jeg ikke aner åssen jeg linker, sorry).



Anonymous poster hash: b2bb1...5be
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

 

En mannlig journalist i Aftenposten skrev en artikkel om sine egne erfaringer med sterilisering for ikke lenge siden. Den var veldig saklig og grei - se om dere kan finne den! (Er såpass dataklønete at jeg ikke aner åssen jeg linker, sorry).

Anonymous poster hash: b2bb1...5be

 

Denne? :)

 

Vi er veldig usikre på om vi skal ha flere barn eller ikke, men siden jeg er i midten av tjueårene vil jeg ikke fraskrive meg tanken helt enda, selv med to barn nå, og har derfor satt inn kobberspiral, for å slipe det verste hormontullet i hvert fall. Men når vi til slutt bestemmer oss for at nok er nok blir det nok til at en eller begge steriliserer seg tenker jeg. Eller at jeg bare fortsetter med kobberspiral, da jeg synes det er helt ok, spesielt sammenlignet med p-piller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sterilisering er helt sikkert det beste valget i deres situasjon. Men det stemmer at det er minst 3 mnd++ ventetid på denne operasjonen i det offentlige....

Men hvis dere kan betale privat, kan dere få gjort det kjapt og trenger ingen henvisning eller noe! Koster ca 7000. kr

Anonymous poster hash: a085c...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt fastlege!

Her fikk mannen henvisning til sterilisering med en gang. Han fortalte bare legen at vi har fått barna vi vil ha og at han da ønsket å sterilisere seg. Ikke mer hokus pokus enn det.

Anonymous poster hash: 4dbc6...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...