Gå til innhold

Ligget = lagt?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Han hadde lagt i senga i ei uke og grått" -altså lagt?!?!

Ser denne feilen over alt for tiden. Det heter enten lagt SEG i senga, eller ligget i senga. Hva kommer denne horrible feilen av? Hvorfor? Noen Norsklærere som kan komme med en analyse? På forhånd takk!

PS. Du som skrev dette i tråden er bare et av flere eksempler her på kg. Ikke ta det personlig :-)

Anonymous poster hash: 03742...d13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får frysniner på ryggen når folk skriver det på den måten.



Anonymous poster hash: 8be35...85f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Han hadde lagt i senga i ei uke og grått" -altså lagt?!?!

Ser denne feilen over alt for tiden. Det heter enten lagt SEG i senga, eller ligget i senga. Hva kommer denne horrible feilen av? Hvorfor? Noen Norsklærere som kan komme med en analyse? På forhånd takk!

PS. Du som skrev dette i tråden er bare et av flere eksempler her på kg. Ikke ta det personlig :-)

Anonymous poster hash: 03742...d13

 

Å ligge, ligger, lå, har ligget (intransitivt verb)

 

Å legge, legger, la, har lagt (transitivt verb)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stygg feil. 



Anonymous poster hash: 20c91...7bb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like ille feil som feil av denne typen:

Jeg har spiset middag.

Hvem bok er dette?

Jeg skal spørre hun.

Får helt spader av slike feil.

Anonymous poster hash: 3f4ca...51f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer ikke ungdommer å skrive lengre?

Heller pcskriveter de, og ligget og sovnet i timerne?

Anonymous poster hash: c4fa7...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal spørre hun.

Får helt spader av slike feil.

Anonymous poster hash: 3f4ca...51f

Det er bedre å misbruke "hun" enn "henne" hvertfall. "Henne er så søt" og "henne der er kul" er setninger jeg hører på u-skolen støtt. Sier til elevene at de må glemme ordet "henne" og bare bruke "hun". Alltid. Blir som regel mer riktig hvertfall....

Anonymous poster hash: 03742...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like ille feil som feil av denne typen:

Jeg har spiset middag.

Hvem bok er dette?

Jeg skal spørre hun.

Får helt spader av slike feil.

Anonymous poster hash: 3f4ca...51f

Og der kan jeg vel benytte sjansen til å spørre;

Kan noen lære meg hvordan man bruker hun, henne, osv? Jeg skriver denne feilen en del, tror jeg. Jeg er grammatikk-nerd til tusen, så det plager meg at jeg ikke vet!

 

Endret av Blod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel dialekt? Flere bergensere som sier det i hvert fall, type: "nå har jeg lagt rett ut i flere dager".



Anonymous poster hash: c5ab6...1d8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der kan jeg vel benytte sjansen til å spørre;

Kan noen lære meg hvordan man bruker hun, henne, osv? Jeg skriver denne feilen en del, tror jeg. Jeg er grammatikk-nerd til tusen, så det plager meg at jeg ikke vet!

 

 

Personlig pronomen - Norsksidene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der kan jeg vel benytte sjansen til å spørre;

Kan noen lære meg hvordan man bruker hun, henne, osv? Jeg skriver denne feilen en del, tror jeg. Jeg er grammatikk-nerd til tusen, så det plager meg at jeg ikke vet!

Fant denne forklaringen:

"Huskeregelen er at man bruker "hun" når man kunne sagt "du", og "henne" når man kunne sagt "deg". Vokalene matcher"

Anonymous poster hash: 03742...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel dialekt? Flere bergensere som sier det i hvert fall, type: "nå har jeg lagt rett ut i flere dager".

Anonymous poster hash: c5ab6...1d8

Er det det altså? Noen fra Bergen som kan bekrefte/avkrefte? Kjenner folk fra Bergen, men aldri hørt de si det..

Anonymous poster hash: 03742...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bedre å misbruke "hun" enn "henne" hvertfall. "Henne er så søt" og "henne der er kul" er setninger jeg hører på u-skolen støtt. Sier til elevene at de må glemme ordet "henne" og bare bruke "hun". Alltid. Blir som regel mer riktig hvertfall....

Anonymous poster hash: 03742...d13

 

Hvorfor er det bedre? Begge deler er da like feil? Er du lærer og forteller elevene dine at de bare skal bruke "hun"? Du gjør dem en bjørnetjeneste, de skal være istand til å lære seg forskjellen, det klarte iallefall vi.

Anonymous poster hash: 8be35...85f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er vel dialekt? Flere bergensere som sier det i hvert fall, type: "nå har jeg lagt rett ut i flere dager".

Anonymous poster hash: c5ab6...1d8

 

 

 

Er det det altså? Noen fra Bergen som kan bekrefte/avkrefte? Kjenner folk fra Bergen, men aldri hørt de si det..

Anonymous poster hash: 03742...d13

 

Jeg er ikke bergenser da, men kjæresten og en del venner er det, og mange av de bøyer "ligge" og "sitte" feil, i alle fall. Jeg har sett det i praksis som lærer også, blant bergenselever. Utrolig merkelig fenomen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer ikke ungdommer å skrive lengre?

Heller pcskriveter de, og ligget og sovnet i timerne?

Anonymous poster hash: c4fa7...8c9

Lenger* ;)

Anonymous poster hash: 49c14...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høhø, jeg lever av å skrive, og kunne lett ha skrevet dette  :fnise:  Hører ikke feilen en gang!

 

Like ille feil som feil av denne typen:

Jeg har spiset middag.

Hvem bok er dette?

Jeg skal spørre hun.


Får helt spader av slike feil.


Anonymous poster hash: 3f4ca...51f

 

Ja, den gir meg gåsehud. Når jeg leser slike feil må jeg lese setningen inni meg på nytt, bare med riktig grammatikk sånn at jeg kan komme meg videre.

Samme med folk som deler ord der de ikke skal deles.

"Jeg skal på shopping tur i helga". Wææææ :bond:

Men jeg har merket at det er skremmende lett å gjøre slike feil selv. Har flere ganger lest mine egne innlegg på KG som er full av skrivefeil som gir meg spasmer  :fnise: Tror jeg må bli flinkere til å lese gjennom før jeg poster ting i farten!

Endret av Tibbie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Lenger* ;)

Anonymous poster hash: 49c14...394

 

 

Den sliter jeg også med!  :plystre: Lenger/lengre-regelen.

 

Googler det hver gang jeg skal skrive det, men tror ikke jeg er smart nok til å forstå regelen  :fnise: 

Egentlig ikke noe å knise av. Blir litt frustrert siden jeg alltid må omformulere de setningene mine :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke bergenser da, men kjæresten og en del venner er det, og mange av de bøyer "ligge" og "sitte" feil, i alle fall. Jeg har sett det i praksis som lærer også, blant bergenselever. Utrolig merkelig fenomen!

 

De ligger i ovnen og sitter på kaffen? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det bedre? Begge deler er da like feil? Er du lærer og forteller elevene dine at de bare skal bruke "hun"? Du gjør dem en bjørnetjeneste, de skal være istand til å lære seg forskjellen, det klarte iallefall vi. Anonymous poster hash: 8be35...85f

Skal selvfølgelig lære dem forskjellen. Jeg mener jo ikke på ramme alvor at de aldri mer skal bruke "henne", men til de elevene som virkelig ikke forstår så har jeg vel anbefalt å midlertidig glemme "henne" :-)

Anonymous poster hash: 03742...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...