Gå til innhold

Råd til kosthold?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen min skal nå virkelig snu om livsstilen! Vi sluttet med cola i april(før det drakk vi hver dag) og begge er glade i å spise grønnsaker. Problemet er bare at vi mangler motivasjon og kunnskap i sunne, gode retter. Selv om det blir grønnsaker hver dag, så blir det også pasta og div.

Han er veldig allsidig i matveien, jeg derimot er veldig kresen. Liker ikke linser/bønner/sopp og slik, derfor er det så vanskelig. Ikke takler jeg fisk eller sjømat heller, prøvd så mange ganger men jeg spyr og blir dårlig hver gang. Tar Møllers tran to ganger om dagen.

Noen som har noe råd og/eller gode oppskrifter og komme med?

Anonymous poster hash: b858c...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som med alt annet her i verden er heller ikke pasta farlig i riktige mengder. 

 

Liker du ingen form for fisk? Ikke hvis du "kamuflerer"" det heller? Broren min liker ikke fisk, men lagde curry med torsk og da åt han som bare det :)

 

Denne er kanskje litt kjedelig, men et godt råd er faktisk å forholde seg til den gode, gamle tallerkenmodellen. 1/3 protein (kjøtt, fisk, egg), 1/3 karbohydrater (poteter, pasta, ris, brød) og 1/3 med grønnsaker. Litt saus /dressing til, som kan være alt fra mager kesam, hjemmelaget guacamole eller hva du selv måtte ønske. Selv foretrekker jeg å ta på litt ekstra med grønnsaker, da det er magert, sunt og metter godt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen type fisk. Bare fiskepinner og fiskeboller, men det er jo strengt tatt ikke noe særlig med fisk :P Folk har tilogmed prøvd og lure i meg fisk, ble skikkelig dårlig hver gang..

Neida, pasta er ikke så galt, og bruker bare fullkornspasta, men det blir ofte det samme hele tiden og det blir kjedelig til slutt.

Anonymous poster hash: b858c...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte da på hjemmelagde fiskepinner, fiskeboller, fiskegrateng etc. Det er faktisk ikke noe hokus pokus å lage. 

 

For at det ikke skal bli så kjedelig kan du variere mellom fullkornspasta, havrepasta, jasminris, fullkornsris, villris, poteter i alle former (kokt, most, ovnsbakt, båter), byggris, cous cous, søtpotet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte da på hjemmelagde fiskepinner, fiskeboller, fiskegrateng etc. Det er faktisk ikke noe hokus pokus å lage. 

 

For at det ikke skal bli så kjedelig kan du variere mellom fullkornspasta, havrepasta, jasminris, fullkornsris, villris, poteter i alle former (kokt, most, ovnsbakt, båter), byggris, cous cous, søtpotet.

Det er problemet, klarer bare fiskepinner og fiskeboller fra butikken :P

Joda, vi varierer jo mellom div, men er matleie begge to og vi vil gjerne ha noen nye tips og gjerne gode, sunne oppskrifter :)

Anonymous poster hash: b858c...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er problemet, klarer bare fiskepinner og fiskeboller fra butikken :P

Joda, vi varierer jo mellom div, men er matleie begge to og vi vil gjerne ha noen nye tips og gjerne gode, sunne oppskrifter :)

Anonymous poster hash: b858c...e51

 

Hvis dere bor en plass der dere har tilgang på innvandrerbutikker anbefaler jeg det. Det bugner av friske grønnsaker og de har masse spennende krydder og ting du ikke ser til vanlig. Hjelper på matlysten med litt variasjon og et annet utvalg. 

 

Wok er bestandig en enkel og sikker vinner, syns jeg. Det går fort og du kan variere i det uendelige med grønnsaker, ris, nudler, biff, svin, kylling, egg, tofu og div. sauser og krydder. 

 

Enkel pizza feks? Når jeg er matlei er det viktig for meg at maten går fort, men samtidig smaker mye. Da er grove tortillalefser/pitabrød tingen. Smør på litt tomatsaus og ta på det du vil av garnityr: ananas, mais, paprika, løk, skinke, ost, rester, osv.

 

Lag en god salat til. Det skal ikke mye til å gjøre den vanlige salaten litt mer spennende. Prøv ut forskjellige kombinasjoner og varier. Soltørkede tomater, feta, cous cous, kikerter, reddikker, sukkererter, rødløk, purreløk, quiona, byggryn, cous cous, eple, gulrot, melon, mango avocado osv :) 

 

Supper: ta det du har. Stek litt løk og hvitløk, tilsett de grønnsakene du har for hånd, tilsett kraft/buljong, fond, vann og kok til grønnsakene er møre. Du kan variere med å mose dem med stavmikser eller bevare bitene som de er. Mine favoritter for tiden er blomkålsuppe, gresskarsuppe, søtpotet- og gulrotsuppe, brokkoli-purre-potetsuppe :) Igjen; her kan du variere med å bare lage den på vann, tilsette creme fraiche/rømme, fløte eller min personlige favoritt: kokosmelk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og mannen min skal nå virkelig snu om livsstilen! Vi sluttet med cola i april(før det drakk vi hver dag) og begge er glade i å spise grønnsaker. Problemet er bare at vi mangler motivasjon og kunnskap i sunne, gode retter. Selv om det blir grønnsaker hver dag, så blir det også pasta og div.

Han er veldig allsidig i matveien, jeg derimot er veldig kresen. Liker ikke linser/bønner/sopp og slik, derfor er det så vanskelig. Ikke takler jeg fisk eller sjømat heller, prøvd så mange ganger men jeg spyr og blir dårlig hver gang. Tar Møllers tran to ganger om dagen.

Noen som har noe råd og/eller gode oppskrifter og komme med?

Anonymous poster hash: b858c...e51

 

Jeg tror ikke det finnes et perfekt kosthold, men en ting er i hvertfall sikkert. Skal man få bedre helse må man redusere mengden av prosessert, typisk vestlig, mat. Et svært godt utgangspunkt er den såkalte "paleo-dietten" Eller "steinalderdietten". I denne sammenheng er det en diett med utgangspunkt i proteiner fra kjøtt, fisk, fugl og vilt, mye grønnsaker, noe frukt, litt nøtter og uten sukker, korn og bønner/linser. 

 

Det er utgangspunktet. Mange mener også at man skal ekskludere meieriprodukter, men det mener jeg er dumt. Så lenge man holder seg til de fete variantene som ikke er tilsatt noe. Ost er f.eks. en utmerket kilde til både protein, fett, vitaminer og mineraler. Smør er en utmerket fettkilde.

 

Når man begynner å få dreisen på begrepene rundt denne type diett kan man inkludere ting man selv ønsker å inkludere. Et glass vin, en flaske øl, litt smågodt, etc. Så lenge de gode vanene ligger i bunnen er ikke småtingene vesentlige.

 

I tillegg må dere ta hensyn til eventuelle helseproblemer eller mangler dere har fra før. Dette kan godt avklares med lege i forkant.

 

Både http://www.chriskresser.com og http://www.authoritynutrition.com har noen greie ressurser for å komme i gang samt en rikholdig oppskriftkatalog. Lykke til!

Endret av Supraspinatus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine beste kostholdsråd er å spise naturlig mat og kutte kraftig ned på korn og sukker. Med naturlig mat mener jeg at man da lager mat fra bunnen og at meieriproduktene er fullfete. Sunne, gode oppskrifter finnes i fleng. Ta en titt på lavkarbo.no for eksempel.



Anonymous poster hash: 3ff2a...257
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo mange gode oppskrifter på nettet. F.eks godt.no. Liker du kjøtt da? Kylling med søtpotet synes jeg er veldig godt. Grove wraps med kylling og avakado? Det finnes veldig mye godt om man bare er kreativ  :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo mange gode oppskrifter på nettet. F.eks godt.no. Liker du kjøtt da? Kylling med søtpotet synes jeg er veldig godt. Grove wraps med kylling og avakado? Det finnes veldig mye godt om man bare er kreativ  :-)

Ja, svin/okse/kylling og kalkun liker jeg :) Wraps med kylling og avokado er faktisk kjempe godt, lager det innimellom til å ha som lunsj eller middag om mannen jobber overtid :)

Ja, mye godt der ute. Er vel bare kreativiteten og fantasien er på bånn om dagen :P

Anonymous poster hash: b858c...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...