Gå til innhold

Hvorfor taper vi så mye vekt mens vi sover?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det under meg at jeg kan veie 2 kg. mindre på morgenen enn når jeg la meg på kvelden.

Hva skjer i kroppen vår når vi sover som gjør dette? Noen som vet?



Anonymous poster hash: 3096a...2ac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det går mange timer mellom at du har spist og drukket og kroppen mens kroppen din fortsatt forbrenner væske og kalorier.



Anonymous poster hash: d5432...ae6
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er tapt vekt pga væske. Ikke reelt vekttap mao.

Anonymous poster hash: 867f6...09b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det under meg at jeg kan veie 2 kg. mindre på morgenen enn når jeg la meg på kvelden.

Hva skjer i kroppen vår når vi sover som gjør dette? Noen som vet?

Anonymous poster hash: 3096a...2ac

 

Til ts : Fordi de fleste bæsjer og tisser på morgenen. Det veier jo kg i magen ;) <3

Anonymous poster hash: 0305d...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

det går mange timer mellom at du har spist og drukket og kroppen mens kroppen din fortsatt forbrenner væske og kalorier.

Anonymous poster hash: d5432...ae6

 

Man går ikke betydelig ned i vekt pga. "forbrenning", det vil antageligvis ikke være målbart selv med de beste vektene i verden.

 

Det eneste vektforskjellen kan komme av er nok fuktighetstap gjennom svette og pust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går nå ned bittelitt før jeg har vært på do og jeg, da, så det er ikke bare urin og avføring. Har testet dette ved å veie meg før jeg la meg og veie meg når jeg sto opp før jeg gikk på do. Man forbrenner jo kalorier hele tiden, så det er jo egentlig ikke så rart. Ville ikke brukt ordet "mye", som ts gjør i overskriften, men noe er det jo.



Anonymous poster hash: 52206...308
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuktighetstap gjennom...pust.

:klo:

Anonymous poster hash: 80a88...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Væsketap. Har jeg spist salt mat på kvelden så veier jeg gjerne mer om morgenen enn om morgenen før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg går nå ned bittelitt før jeg har vært på do og jeg, da, så det er ikke bare urin og avføring. Har testet dette ved å veie meg før jeg la meg og veie meg når jeg sto opp før jeg gikk på do. Man forbrenner jo kalorier hele tiden, så det er jo egentlig ikke så rart. Ville ikke brukt ordet "mye", som ts gjør i overskriften, men noe er det jo.

Anonymous poster hash: 52206...308

 

Dette er i bunn og grunn grunnleggende fysikk. Gitt at ingen materie har sluppet ut a kroppen, så er den eneste vektnedgangen man vil få pga. "forbrenning" gitt av masse-energi ekvivalensen (E = mc^2), som er forsvinnende lite i denne sammenhengen. Når kroppen frigir kjemisk energi fra for eksempel fett, så er essensielt sett all massen fortsatt der, den har bare byttet form gjennom en kjemisk reaksjon. Selve massen er fortsatt den samme.

 

 

:klo:

Anonymous poster hash: 80a88...20b

 

Luften vi puster ut har betydelig høyere luftfuktighet (hvor fuktigheten tas fra kroppen vår) enn det vi puster inn. F.eks. derfor man ofte puster ut "frostrøyk" på vinteren, det er fuktigheten som gjør det.

 

Edit:

Fant en artikkel som omhandler dette.

 

And so at the heart rate of 140 bpm amount of exhaled water is approximately four times higher than during the rest and equals about 60-70 ml/h. The effect of external temperature and humidity on water lost via lungs was assessed as well. When temperature of inspired air and its humidity is 35°C an 75% respectively loss of water is 7 ml/h. Whereas when above parameters are changed to minus 10°C and 25% lung excretion of H(2)O increases up to 20 ml/h.

Så vi mister litt vekt gjennom pusting, men antageligvis kun i størrelsesorden 0.1 kg i løpet av en natt.

Endret av kgus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luften vi puster ut har betydelig høyere luftfuktighet (hvor fuktigheten tas fra kroppen vår) enn det vi puster inn. F.eks. derfor man ofte puster ut "frostrøyk" på vinteren, det er fuktigheten som gjør det.

Men det er jo lite/ingenting. Det fører ikke til vekttap. 

Anonymous poster hash: 80a88...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...