Gå til innhold

Hvor mange kalorier bør jeg ligge på?


Gjest Gjest_Idja

Anbefalte innlegg

Wow. Imponerende her hvordan folk som ikke har peiling kan gi råd om kosthold på KG.

Jeg studerer kost og ernæring. Og helsedirektoratet anbefaler et kaloriinntak på ca 2300 kcal for jenter med moderat aktivitet. Trener du mere bør du spise mere.

Maten du spiser utenom kan komme fra kcal fattig mat, dvs mat som metter lenge og som innholdet lite karbohydrater og fett. Gjerne protein bla i mager fisk eller magert kjøtt.

Det at folk anbefaler lavkarbokosthold som egentlig er et kosthold med mye fett og lite karbohydrater bør du ikke høre på. Mye fettinntak kan ha helaeskadende virkninger og tetter årene i kroppen på innsiden. Man kan fort se slank ut hvis det fungere for deg, men til syvende og sist vil kroppen bryte sammen pga av alt fettet.

Folk i dag har en tendens til å hive seg på trender fordi noen sier disse er bra. Men den indre helsen er like viktig. Hva hjelper det å bli slang hvis hjertet kollapser?

Alle som har et slikt kosthold kan begynne å Google hva fett egentlig gjør med kroppen, og hva det består av. I lavkarbokosthold skal fettet forbrennes i form av energi, men fett er ikke bare så enkelt. Så vær forsiktig,

Spis både proteiner, karbohydrater og moderate mengder fett er mitt tips.

Anonymous poster hash: 57ae2...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har gått ned nesten 3 kg på de dagene som har gått siden jeg startet denne tråden, så kanskje jeg ikke skal endre noe likevel. Eventuelt sjekke om vekta mi er pålitelig. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Imponerende her hvordan folk som ikke har peiling kan gi råd om kosthold på KG.

Jeg studerer kost og ernæring. Og helsedirektoratet anbefaler et kaloriinntak på ca 2300 kcal for jenter med moderat

Anonymous poster hash: 57ae2...339

 

Høres ut som bøkene deres er noe utdatert, ja. Man kan ikke sette 2300kcal på jenter med moderat aktivitet når man har noen jenter som er  155cm og andre som er 180cm. Så er det også forskjell på hvor mye muskler de har osv.

 

Det er jo at folk har googlet som har gjort at noen skifter over til lavkarbo. Nå er ikke lavkarbo min greie, men jeg vet der er mange personer som mener bestemt at de kan empirisk støtte et lavkarbokosthold.

Anonymous poster hash: 9f4ea...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Wow. Imponerende her hvordan folk som ikke har peiling kan gi råd om kosthold på KG.

Jeg studerer kost og ernæring. Og helsedirektoratet anbefaler et kaloriinntak på ca 2300 kcal for jenter med moderat aktivitet. Trener du mere bør du spise mere.

Anonymous poster hash: 57ae2...339

2300 kcal for hva? Vektoppgang, vektnedgang, stabil vekt?

 

Helsedirektoratet anbefaler ikke 2300 kcal for jenter med moderat aktivitet.

 

De anbefaler BMR multiplisert med PAL-faktor, for stabil vekt, minus 500-1000 kcal pr dag for vektnedgang.

(Energiinntak basert på høyde, vekt, alder og aktivitetsnivå)

 

Sitat fra Helsedirektoratets sider:

 

Det er gitt gjennomsnittsverdier for energiinntak i ulike aldersgrupper. Individuelle anbefalinger for energiinntak er vanskelig å gi på grunn av store variasjoner fra person til person i hvilestoffskifte, kroppssammensetning og grad av fysisk aktivitet.

 

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2300 kcal for hva? Vektoppgang, vektnedgang, stabil vekt?

 

Helsedirektoratet anbefaler ikke 2300 kcal for jenter med moderat aktivitet.

 

De anbefaler BMR multiplisert med PAL-faktor, for stabil vekt, minus 500-1000 kcal pr dag for vektnedgang.

(Energiinntak basert på høyde, vekt, alder og aktivitetsnivå)

 

Sitat fra Helsedirektoratets sider:

Eh jo!

Det gjør de. Har boken foran meg nå. Det hele dreier som energi balanse og energi prosent.

Men dersom man skal gå ned i vekt på man ligge på kaloriunderskudd. Men ikke i nærheten av det som blir anbefalt her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh jo!

Det gjør de. Har boken foran meg nå. Det hele dreier som energi balanse og energi prosent.

Men dersom man skal gå ned i vekt på man ligge på kaloriunderskudd. Men ikke i nærheten av det som blir anbefalt her inne.

Takk Missy. Det stemmer med det jeg sa :) AB

Anonymous poster hash: 57ae2...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som bøkene deres er noe utdatert, ja. Man kan ikke sette 2300kcal på jenter med moderat aktivitet når man har noen jenter som er  155cm og andre som er 180cm. Så er det også forskjell på hvor mye muskler de har osv. Det er jo at folk har googlet som har gjort at noen skifter over til lavkarbo. Nå er ikke lavkarbo min greie, men jeg vet der er mange personer som mener bestemt at de kan empirisk støtte et lavkarbokosthold. Anonymous poster hash: 9f4ea...156

Enda et imponerende svar. Folk kan Google så mye man bare vil, for man trenger ikke være rakettforsker for å VitE hva fett gjør med kroppen. Og de som vet hva fett er vil ikke ha et kosthold basert på det.

Ta feks alle idrettsutøvere som skal prestere til enhver tid uten å miste formen..,

Anonymous poster hash: 57ae2...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Eh jo!

Det gjør de. Har boken foran meg nå. Det hele dreier som energi balanse og energi prosent.

Men dersom man skal gå ned i vekt på man ligge på kaloriunderskudd. Men ikke i nærheten av det som blir anbefalt her inne.

Da må du nesten sitere fra boken, for dette stemmer ikke.

 

Ut i fra hva jeg har lest fra helsedirektoratets sider, anslår de at en gjennomsnittlig ung kvinne, med gjennomsnittlig høyde, gjennomsnittlig vekt, gjennomsnittlig muskelmasse, og gjennomsnittlig (anbefalt) aktivitetsnivå forbrenner ca 2300 kcal i døgnet.

 

Men de sier også at det er store individuelle forskjeller ut i fra alder, høyde, vekt, muskelmasse, sykdommer osv, og at de derfor ikke kan gi individuelle anbefalinger.

 

Jeg gjentar det jeg siterte over:

 

Individuelle anbefalinger for energiinntak er vanskelig å gi på grunn av store variasjoner fra person til person i hvilestoffskifte, kroppssammensetning og grad av fysisk aktivitet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...