Gå til innhold

Hvor mange kalorier bør jeg ligge på?


Gjest Gjest_Idja

Anbefalte innlegg

Min aller beste anbefaling. Ikke spør om hjelp på KG!

Anonymous poster hash: adf6b...ee7

 

Hvem skal jeg da spørre? Google gir jo bare totalt sprikende svar. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmmm, blir forvirra jeg. Så en av dere anbefaler at jeg spiser mer, mens noen andre anbefaler mindre?

 

Lurer på om jeg skal gå for 1500 kcal/dagen, og 17-1800 de dagene jeg trener styrke, og se om det fungerer.

Jeg sier ikke nødvendigvis "spis mer", men jeg sier "ikke spis for lite";)

 

1500 - 1600 kcal om dagen + treningskalorier, synes jeg høres fornuftig ut med tanke på ditt aktivitetsnivå.  :)

Anonymous poster hash: 13c6b...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med å legge seg på et høyere kaloriinntak, er ikke at man går mer ned i vekt om man spiser mer, noe som selvfølgelig ikke er mulig. Men å spise mindre enn vedlikeholdsnivå betyr stress for kroppen, og jo større kaloriunderskudd, jo mer stress. Jo mer stresset man er, og jo mer sulten man er, jo lettere er det å få lyst på noe å spise. Så da spiser man - gjerne til mer enn vedlikeholdsnivå. Og hvis man vil ned i vekt, fører det til at vinningen går opp i spinningen. Håpløst, hva? Det er ikke umulig å gå ned i vekt. Man må bare ha et kaloriunderskudd, men samtidig sørge for at dette ikke er så stort at man sprekker/jukser. Et lite kaloriunderskudd vil man ikke merke, man går bare ned i vekt jevnt og trutt, mens kroppen brenner opplagret energi. Hvor stort kaloriinntak du bør ligge på, må du finne ut selv, kalorikalkulatorer gir deg bare en pekepinn.

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med å legge seg på et høyere kaloriinntak, er ikke at man går mer ned i vekt om man spiser mer, noe som selvfølgelig ikke er mulig. Men å spise mindre enn vedlikeholdsnivå betyr stress for kroppen, og jo større kaloriunderskudd, jo mer stress. Jo mer stresset man er, og jo mer sulten man er, jo lettere er det å få lyst på noe å spise. Så da spiser man - gjerne til mer enn vedlikeholdsnivå. Og hvis man vil ned i vekt, fører det til at vinningen går opp i spinningen. Håpløst, hva? Det er ikke umulig å gå ned i vekt. Man må bare ha et kaloriunderskudd, men samtidig sørge for at dette ikke er så stort at man sprekker/jukser. Et lite kaloriunderskudd vil man ikke merke, man går bare ned i vekt jevnt og trutt, mens kroppen brenner opplagret energi. Hvor stort kaloriinntak du bør ligge på, må du finne ut selv, kalorikalkulatorer gir deg bare en pekepinn.

 

Vel, det problemet har ikke jeg - kroppen virker ikke stresset, jeg plages ikke av sult eller "lyst på noe å spise" utenom de planlagte måltidene. 

 

Så siden jeg på 1600 kcal ikke går ned i vekt, på tross av 3 tunge treningsøkter og 1-2 lette, bør jeg redusere kalorimengden mer? Da hjelper det ikke om jeg går for 1500 på treningsfrie dager og 1700 på treningsdager, totalsummen blir jo ca den samme. Kan prøve meg på 14-1500 hver dag, men det kommer til å gå drastisk utover vektløftingen... 

 

Har ikke påstått at det er umulig å gå ned i vekt, bare at det ikke er så enkelt. ;) Det er jo ikke barebare å finne ut hva som for min kropp er et kaloriunderskudd. Hadde kroppen vært en kalkulator med display hadde det vært enklere, men når jeg må prøve meg frem uten resultater og samtidig ønsker å yte på trening blir det jo ikke så enkelt som noen erfarer... 

Endret av Idja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skal jeg da spørre? Google gir jo bare totalt sprikende svar. ;)

Ja. Du må nok bare bruke sunn fornuft og huske på at du også skal holde på nye vaner når du når målet.

Anonymous poster hash: adf6b...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Vel, det problemet har ikke jeg - kroppen virker ikke stresset, jeg plages ikke av sult eller "lyst på noe å spise" utenom de planlagte måltidene. 

 

Så siden jeg på 1600 kcal ikke går ned i vekt, på tross av 3 tunge treningsøkter og 1-2 lette, bør jeg redusere kalorimengden mer? Da hjelper det ikke om jeg går for 1500 på treningsfrie dager og 1700 på treningsdager, totalsummen blir jo ca den samme. Kan prøve meg på 14-1500 hver dag, men det kommer til å gå drastisk utover vektløftingen... 

 

Har ikke påstått at det er umulig å gå ned i vekt, bare at det ikke er så enkelt. ;) Det er jo ikke barebare å finne ut hva som for min kropp er et kaloriunderskudd. Hadde kroppen vært en kalkulator med display hadde det vært enklere, men når jeg må prøve meg frem uten resultater og samtidig ønsker å yte på trening blir det jo ikke så enkelt som noen erfarer... 

Vel, en slik "kalkulator" finnes.  ;)

Den gir ikke et fasitsvar, men den gir en veldig god pekepinn på hvor mye du forbrenner i løpet av en dag, basert på dine data (høyde, vekt, alder, og aktivitet/puls).

 

Jeg fikk mange aha-opplevelser da jeg gikk til innkjøp av min i januar.

 

Om du bør redusere energiinntaket ytterligere når du ikke går ned på 1600 kcal?

Kanskje, du sier at du er inaktiv utenom trening, og da er det ikke sikkert at du har en høyere gjennomsnittsforbrenning i løpet av uken.

 

Nå kjenner ikke jeg til dine tall, men jeg vil komme med et eksempel.

 

La oss si at du har en hvileforbrenning på 1300 kcal pr døgn.  Dette er ganske normalt.

 

Du forbrenner kanskje 200 kcal på normale hverdagsaktiviteter pr dag siden du er inaktiv?

 

Du forbrenner ca 300 kcal i gjennomsnitt på hver treningsøkt, og har 4-5 økter i uken.

 

Gjennom uken blir dette samlet sett: 9100 kcal basalforbrenning, 1400 kcal hverdagsaktivitet, og 1500 kcal ved trening 5 dager i uken, 1200 ved 4 økter.

Dette blir til sammen ca 12000 kcal pr uke, ca 1650-1700 kcal pr dag.

 

Dette er et estimat, ikke fasit hugget i stein, og det er ganske sannsynlig at du ligger i energibalanse med 1600 kcal pr dag, da dette også er et estimat, ikke nøyaktig utregning.

 

Men min mening er at når du spiser så lite, og sannsynligvis ligger i energibalanse, bør du ikke satse på å gå ned i vekt ved å spise mindre.  Du bør heller satse på å øke hverdagsaktiviteten din for å øke energiunderskuddet på allerede eksisterende inntak.

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Du må nok bare bruke sunn fornuft og huske på at du også skal holde på nye vaner når du når målet.

Anonymous poster hash: adf6b...ee7

 

Men hva er sunn fornuft? Jeg har jo ikke peiling, trodde det var sunn fornuft jeg drev på med, men tydeligvis ikke, for det fungerer ikke!

 

 

 

Men min mening er at når du spiser så lite, og sannsynligvis ligger i energibalanse bør du ikke satse på å gå ned i vekt ved å spise mindre.  Du bør heller satse på å øke hverdagsaktiviteten din for å øke energiunderskuddet på allerede eksisterende inntak.

 

Veldig godt poeng! Jeg har blitt så blind på kaloritelling at jeg har glemt at jeg kan forbrenne kalorier ved å bevege meg også. :ler: Nå har jeg dessverre veldig lange dager på jobb for tiden, så det er ikke så enkelt å legge inn mer aktivitet i hverdagen etter jobb, men i helgene kan jeg hvertfall forbedre meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å heller finne et kosthold du kan leve på uten å tenke på kalorier! I perioden februar-mai 2015 telte jeg kalorier som en gal, regnet ut alt jeg spiste og spiste mye variert og lå på rundt 1500 kcal om dagen. Jeg trente også, så jeg spiste litt mer de dagene jeg trente. Likevel raste jeg opp i vekt. Jeg hadde en god blanding av vanvittig mye muskler og mye fett, og en dag stod vekten på 104,2kg. Jeg gråt.

 

Nå spiser jeg lavkarbo, har gjort det siden juni og har gått ned til 88,4 (i dag) ved å bare spise mindre sukker og unngå kalori-telling. Nå har også vekten min hatt en platå i 3-4 uker i august. Har fått litt bukt på denne nå. Jeg har ikke trent, ingenting. Anbefaler deg som sagt å heller finne en diett du kan følge uten å tenke på kalorier o.l. for det viser seg at det ikke er noe godt ved det. Jeg har også mistet noe muskler, joda, men jeg har overraskende mange igjen også :) Har enda minst 10 kg å gå, og regner med at de er borte før jul! Lykke til i allefall :)



Anonymous poster hash: 32475...e57
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Anbefaler deg å heller finne et kosthold du kan leve på uten å tenke på kalorier!

Anonymous poster hash: 32475...e57

 

 

Det var et kosthold jeg kunne leve på som fikk meg opp i vekt, så det fungerer ikke for meg. Lavkarbo er helt, fullstendig uaktuelt for meg - jeg vil ikke ha nei-mat - og da er det kaloritelling som gjelder. Jeg kan jo ikke gå ned i vekt bare fordi jeg spiser sunt, jeg jo spise mindre enn jeg forbrenner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Men hva er sunn fornuft? Jeg har jo ikke peiling, trodde det var sunn fornuft jeg drev på med, men tydeligvis ikke, for det fungerer ikke!

 

 

Veldig godt poeng! Jeg har blitt så blind på kaloritelling at jeg har glemt at jeg kan forbrenne kalorier ved å bevege meg også. :ler: Nå har jeg dessverre veldig lange dager på jobb for tiden, så det er ikke så enkelt å legge inn mer aktivitet i hverdagen etter jobb, men i helgene kan jeg hvertfall forbedre meg. :)

Et lite tips.  Du kan øke aktiviteten jobb også.

Du sa du har en stillesittende jobb.

Men du kan gjøre små enkle skritt, som for eksempel en 5 minutters tur i lunsjen, noen minutter tøying her og der, noen knebøy og utfall når du går til toalettet, snik deg til noen ekstra skritt der du har muligheten.

Små ting, som til sammen utgjør en del.

 

Jeg husker ennå da noen av mine kolleger hadde bestemt seg for at de i en hel uke skulle gjøre utfall hver gang de gikk på kopirommet.  :ler:

Det så unektelig litt komisk ut,  men morsomt var det, og til slutt hang de fleste seg på utfordringen.  Gjett om det var mange støle romper på jobben den uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et kosthold jeg kunne leve på som fikk meg opp i vekt, så det fungerer ikke for meg. Lavkarbo er helt, fullstendig uaktuelt for meg - jeg vil ikke ha nei-mat - og da er det kaloritelling som gjelder. Jeg kan jo ikke gå ned i vekt bare fordi jeg spiser sunt, jeg jo spise mindre enn jeg forbrenner. 

Vel. Til gjengjeld gjør fett deg mer mett og du vil ikke ha et konstant behov for mat. Jeg har ikke telt en eneste kalori og det funker jo fjell. Men jeg skjønner deg godt :) Ville bare fortelle om min erfaring. Da fungerer det motsatt for deg. Ønsker deg lykke til.

Anonymous poster hash: 32475...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vel. Til gjengjeld gjør fett deg mer mett og du vil ikke ha et konstant behov for mat. Jeg har ikke telt en eneste kalori og det funker jo fjell. Men jeg skjønner deg godt :) Ville bare fortelle om min erfaring. Da fungerer det motsatt for deg. Ønsker deg lykke til.

Anonymous poster hash: 32475...e57

 

 

Men jeg føler uansett ikke et konstant behov for mat nå heller. Jeg vil ha et fleksibelt kosthold. Men takk for velment råd uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mulig du også har en del muskelvekt hvis du trener hard styrke. 



Anonymous poster hash: 32475...e57
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et lite tips.  Du kan øke aktiviteten jobb også.

Du sa du har en stillesittende jobb.

Men du kan gjøre små enkle skritt, som for eksempel en 5 minutters tur i lunsjen, noen minutter tøying her og der, noen knebøy og utfall når du går til toalettet, snik deg til noen ekstra skritt der du har muligheten.

Små ting, som til sammen utgjør en del.

 

Jeg husker ennå da noen av mine kolleger hadde bestemt seg for at de i en hel uke skulle gjøre utfall hver gang de gikk på kopirommet.  :ler:

Det så unektelig litt komisk ut,  men morsomt var det, og til slutt hang de fleste seg på utfordringen.  Gjett om det var mange støle romper på jobben den uken.

 

Hehe, det hørtes litt morsomt ut ja. ;)

 

Angående FitBit - hvor greit duger den til å måle kaloriforbruk når man trener for eksempel styrke? Leste at pulsmåleren på den er ganske upresis, og hvis FitBit i utgangspunktet er best til å telle skritt er det kanskje ikke helt optimalt når jeg trener styrke og yoga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mye mulig du også har en del muskelvekt hvis du trener hard styrke. 

Anonymous poster hash: 32475...e57

 

 

Nope, but I wish! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Hehe, det hørtes litt morsomt ut ja. ;)

 

Angående FitBit - hvor greit duger den til å måle kaloriforbruk når man trener for eksempel styrke? Leste at pulsmåleren på den er ganske upresis, og hvis FitBit i utgangspunktet er best til å telle skritt er det kanskje ikke helt optimalt når jeg trener styrke og yoga?

Min erfaring er at den er like nøyaktig på trening som Polars pulsklokke (jeg trener med dem begge).

Det kan være små unøyaktigheter, men ikke noe som utgjør en forskjell.

 

Der Fitbit flex var en skrittmåler som utelukkende registrerte skrittbaserte aktiviteter, er Charge og surge mer nøyaktige på andre aktiviteter også, i og med at de registerer puls.

 

Men det er klart, Fitbit er ikke en pulsklokke for trening. Den er beregnet til å måle aktivitet hele døgnet, og vil derfor ha en litt annen funksjon enn en treningsklokke/pulsklokke.

 

 

 

Men vedrørende daglig forbrenning, bare for å illustrere.

 

Forrige uke var jeg veldig inaktiv (syk), og dette var resultatet:

 

YmxwejRs.jpeg

 

Laveste 1539 (søndag), og høyeste 1672.

Da gjorde jeg husarbeid og laget middag som vanlig, men var inaktiv ellers.

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror det bare er tull! Som jeg skrev over her har jeg ligget på 1000 - 1200 kalorier i nesten et halvt år. Spiser normalt nå. Har gått tilnærmet likt gjennom hele slankeperioden. Jeg gikk ikke opp da jeg begynte å spise normalt, og jeg dro på ferie i 2,5 uker hvor jeg drakk mye alkohol hver eneste dag (ja, 2,5 uker i strekk). Jeg spiste kanskje ikke så mye på turen, men jeg kan fint si at jeg veide det veldig godt opp med alkoholen. Jeg gikk bare opp ca 1 - 2 kg. Noe som jeg vil tro er helt normalt når jeg har ligget på et veldig godt overskudd. Hadde hvileforbrenningen min vært redusert hadde jeg nok gått opp en god del mer etter 2,5 uker med alkohol som inneholder såå mye kalorier :)

Jeg tror ikke redusert hvileforbrenning er noe å bekymre seg over. Jeg skal ikke si det ikke går å redusere den. Men min har ihvertfall ikke blitt det. Isåfall i en veldig liten grad.

Hvileforbrenning har jo også noe med muskler å gjøre da. Mer muskler, høyere hvileforbrenning. Og du mister ikke denne forbrenningen hvis ikke du mister muskler. Det er jo ganske logisk at ved mye muskler så trenger kroppen mer næring enn med lite muskler. Så at hvileforbrenning bare er tull, det mener nå ikke jeg, synes det er ganske logisk...

Anonymous poster hash: 45005...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt på omtrent som deg litt mindre enn et år. Gikk ned ca 1 kg i måneden ved å trene 5 ganger i uken, spise 1500 kcal per dag pluss laveste beregnede treningskcal.

Når jeg begynte å spise 1200 per dag, kutte ut styrke, jogge 3 g/u og ikke spise treningskcal begynte jeg å gå ned raskere. Ca én kg i uken.

Er 173 høy og veier 68 kg nå, mot ca 79 da jeg begynte.

Tidligere (noen år siden) kunne jeg gå med mye raskere i vekt ved å "slanke meg" som man gjorde i gamle dager. Altså mer aktivitet og mindre mat. Det går dessverre ikke lenger etter å ha lest for mye om trening, varig livsstilsendring, bygging av muskler, ødelagt hvileforbrenning, basalbehov osv osv. Nå går jeg ALDRI under de kaloriene jeg har bestemt meg for å spise daglig, om det så betyr jeg må hive innpå nøtter på kvelden om jeg har spist lite den dagen. Det synes jeg egentlig er ganske dumt, og skulle gjerne glemt alt jeg vet, gått ned de resterende kiloene på noen uker, og så levd normalt. Jeg er så lei av å hele tiden regne kalorier, hva er for mye/for lite osv.

Synes det er synd at den gamle måten å slanke seg på, raskt og effektivt blir sett på som noe av det verste man kan gjøre.

Anonymous poster hash: e9c71...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt på omtrent som deg litt mindre enn et år. Gikk ned ca 1 kg i måneden ved å trene 5 ganger i uken, spise 1500 kcal per dag pluss laveste beregnede treningskcal.

Når jeg begynte å spise 1200 per dag, kutte ut styrke, jogge 3 g/u og ikke spise treningskcal begynte jeg å gå ned raskere. Ca én kg i uken.

Er 173 høy og veier 68 kg nå, mot ca 79 da jeg begynte.

Tidligere (noen år siden) kunne jeg gå med mye raskere i vekt ved å "slanke meg" som man gjorde i gamle dager. Altså mer aktivitet og mindre mat. Det går dessverre ikke lenger etter å ha lest for mye om trening, varig livsstilsendring, bygging av muskler, ødelagt hvileforbrenning, basalbehov osv osv. Nå går jeg ALDRI under de kaloriene jeg har bestemt meg for å spise daglig, om det så betyr jeg må hive innpå nøtter på kvelden om jeg har spist lite den dagen. Det synes jeg egentlig er ganske dumt, og skulle gjerne glemt alt jeg vet, gått ned de resterende kiloene på noen uker, og så levd normalt. Jeg er så lei av å hele tiden regne kalorier, hva er for mye/for lite osv.

Synes det er synd at den gamle måten å slanke seg på, raskt og effektivt blir sett på som noe av det verste man kan gjøre.

Anonymous poster hash: e9c71...cba

Uff, det er jo litt demotiverende, om jeg må legge meg så lavt på kaloriene. For meg er 1500 kcal absolutt minimum. Går ikke det, så får jeg bare beholde kiloene! Vil heller ha noen ekstra kilo enn et anstrengt forhold til mat. :) det viktigste er jo å leve sunt og spise bra, ikke å være tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvileforbrenning har jo også noe med muskler å gjøre da. Mer muskler, høyere hvileforbrenning. Og du mister ikke denne forbrenningen hvis ikke du mister muskler. Det er jo ganske logisk at ved mye muskler så trenger kroppen mer næring enn med lite muskler. Så at hvileforbrenning bare er tull, det mener nå ikke jeg, synes det er ganske logisk...

Anonymous poster hash: 45005...17b

 

Jeg har da aldri sagt at hvileforbrenningen bare er tull? Jeg er fult klar over det du sier. Jeg sier bare at jeg tror det er tull at hvileforbrenningen reduseres om man spiser for lite, og dette uten å miste muskler. Kan godt hende hvileforbrenningen reduseres en liten grad. Men ut ifra egne erfaringer er dette ikke merkbart for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...