Gå til innhold

Til dere som sykler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må spørre om noe jeg synes er litt flaut. 

 

Jeg er ganske overvektig, men har begynt å trene og spise sunnere for å bli et friskere menneske.

Jeg har kjøpt meg en sykkel som erstatter bilen, og det fungerer overraskende bra!

 

MEN; så kommer spørsmålet mitt. Jeg må pumpe luft i dekka så ofte! Og selv når de er nypumpa, så er fram hjulet ganske flatt når jeg sykler. Det er ikke noe feil med ventilen eller sykkelslangen. Det har jeg sjekket.

 

Kan det være så enkelt at jeg er for tung for sykkelen? Er det noe som kan bli farlig i lengden i så fall? Sykkelen er kjøpt på Biltema. Har det noe å si?

 

Håper på ordentlige svar! :)



Anonymous poster hash: 0e495...662
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Biltema selger sykler i det lavere prissjiktet. De fleste av dem har komponentgrupper (gir, bremser etc.) som ikke er blant de mest slitesterke. Når du i tillegg er ganske tung vil en Biltemasykkel ganske fort bli slitt ut.

 

Du kan nå uansett ha den så lenge den holder, men jeg vil tro det vil gi mer glede å sykle på en ordentlig hyrbidsykkel kjøpt på en ordentlig sykkelbutikk.

 

Biltema har videre bare én rammestørrelse per modell. Hvis du er gjennomsnittlig høy kan du selvsagt finne en passende sykkel hos Biltema, men det er ikke bare høyden som avgjør. Noen er lange i overkroppen, andre er lange i beina, og da må sykkelens geometri være forskjellig. På ordentlige sykkelbutikker med sykkelmerker som har modeller i alle størrelser kan de fikse det.

 

Så over til hovedspørsmålet ditt. Hvis sykkeldekket er ganske flatt når du sykler har du ganske enkelt for lavt trykk i dekket.

 

Hva slags pumpe har du? Hvis du bruker vanlig håndpumpe er det ikke lett å få ordentlig trykk. Du bør koste på deg en manometerpumpe. Akkurat det kan du godt kjøpe på Biltema, der koster det kr. 200. Med en manometerpumpe kan du få omtrent så høyt trykk du bare vil, det er dekkene og felgene som setter begrensning.

 

På sykkeldekket skal det stå hvor høyt trykk det maksimalt tåler. På en hverdagssykkel pleier det å være mellom 4,5 og 6 bar (husker ikke hvor mye det blir i psi). Du som er ganske tung bør pumpe opp til nærmere 4 bar, da vil jeg tro det hjelper.

 

Da blir det også mye mindre rullemotstand, og mye gøyere å sykle. Det spørs bare om sykkelen vil holde så lenge. En ting er at drivverket slites fort når kvaliteten ikke er så høy, men Biltemasykler har som regel ganske billige hjul. Hvis du er ganske tung vil sannsynligvis hjulene bli ødelagt ganske fort.

 

Det er ofte dyrt å prøve å spare penger på kvalitet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom en sykkelbutikk med mine flate dekk for noen uker siden, og da spurte jeg tilfeldigvis om hvor ofte jeg burde fylle luft, og de sa at det varierte etter hvor mye den blir brukt, men at 1 gang i uka var å anbefale uansett. Hvis du i tillegg har en billig sykkel som du bruker ofte, så kan jeg se for meg at det er normalt at lufta siver ut ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema selger sykler i det lavere prissjiktet. De fleste av dem har komponentgrupper (gir, bremser etc.) som ikke er blant de mest slitesterke. Når du i tillegg er ganske tung vil en Biltemasykkel ganske fort bli slitt ut.

 

Du kan nå uansett ha den så lenge den holder, men jeg vil tro det vil gi mer glede å sykle på en ordentlig hyrbidsykkel kjøpt på en ordentlig sykkelbutikk.

 

Biltema har videre bare én rammestørrelse per modell. Hvis du er gjennomsnittlig høy kan du selvsagt finne en passende sykkel hos Biltema, men det er ikke bare høyden som avgjør. Noen er lange i overkroppen, andre er lange i beina, og da må sykkelens geometri være forskjellig. På ordentlige sykkelbutikker med sykkelmerker som har modeller i alle størrelser kan de fikse det.

 

Så over til hovedspørsmålet ditt. Hvis sykkeldekket er ganske flatt når du sykler har du ganske enkelt for lavt trykk i dekket.

 

Hva slags pumpe har du? Hvis du bruker vanlig håndpumpe er det ikke lett å få ordentlig trykk. Du bør koste på deg en manometerpumpe. Akkurat det kan du godt kjøpe på Biltema, der koster det kr. 200. Med en manometerpumpe kan du få omtrent så høyt trykk du bare vil, det er dekkene og felgene som setter begrensning.

 

På sykkeldekket skal det stå hvor høyt trykk det maksimalt tåler. På en hverdagssykkel pleier det å være mellom 4,5 og 6 bar (husker ikke hvor mye det blir i psi). Du som er ganske tung bør pumpe opp til nærmere 4 bar, da vil jeg tro det hjelper.

 

Da blir det også mye mindre rullemotstand, og mye gøyere å sykle. Det spørs bare om sykkelen vil holde så lenge. En ting er at drivverket slites fort når kvaliteten ikke er så høy, men Biltemasykler har som regel ganske billige hjul. Hvis du er ganske tung vil sannsynligvis hjulene bli ødelagt ganske fort.

 

Det er ofte dyrt å prøve å spare penger på kvalitet.

Åh, tusen takk for bra svar! Skal virkelig sjekke opp noen av rådene dine :) Jeg tenkte nok at Biltema ikke var særlig bra kvalitet, men ville ha en billig sykkel å trene meg opp på. Men hvis jeg fikser meg en slik pumpe du snakker om, så kanskje det holder litt til. 

 

Har planer om å kjøpe en bedre sykkel til neste år, da er forhåpentligvis både jeg og bankkortet i bedre stand og trenger en god sykkel. :)

 

Igjen, takk for fint svar  :danse:

Anonymous poster hash: 0e495...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

Jeg måtte fylle luft en dag jeg var ute på langtur og da fylte jeg på en bensinstasjon - de pumpene man bruker på biler.

 

Har aldri hatt så gode dekk etterpå - for med sykkelpumpen klarer jeg ikke fylle så mye luft som tydeligvis trengs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo fått gode svar. Slanger kan variere veldig i hvor tette de er. Jeg har kjøpt slanger av kjente merker, noen holder tilnærmet evig på trykket, andre må du pumpe opp for hver tur om du er litt nøye på trykket. Det varierer veldig. Slanger er så mye rart i dag, noen tror jeg de nesten lager slik med hensikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var innom en sykkelbutikk med mine flate dekk for noen uker siden, og da spurte jeg tilfeldigvis om hvor ofte jeg burde fylle luft, og de sa at det varierte etter hvor mye den blir brukt, men at 1 gang i uka var å anbefale uansett. Hvis du i tillegg har en billig sykkel som du bruker ofte, så kan jeg se for meg at det er normalt at lufta siver ut ganske fort.

En gang i uka! Det hørtes mye ut. Det er riktig nok hauger av år siden jeg syklet like mye som nå, men mener jeg fyllte luft en eller to ganger i løpet av sesongen jeg..

Uansett fyller jeg oftere enn en gang i uka nå, dessverre..

 

Jeg måtte fylle luft en dag jeg var ute på langtur og da fylte jeg på en bensinstasjon - de pumpene man bruker på biler.

 

Har aldri hatt så gode dekk etterpå - for med sykkelpumpen klarer jeg ikke fylle så mye luft som tydeligvis trengs. 

Jeg visste ikke at det gikk an å fylle på bensinstasjon! Det må jeg prøve jeg også :)

 

Du har jo fått gode svar. Slanger kan variere veldig i hvor tette de er. Jeg har kjøpt slanger av kjente merker, noen holder tilnærmet evig på trykket, andre må du pumpe opp for hver tur om du er litt nøye på trykket. Det varierer veldig. Slanger er så mye rart i dag, noen tror jeg de nesten lager slik med hensikt. 

Jeg har veldig lite peiling på sånt, men fikk en jeg kjenner til å sjekke og han mente slangene var helt ok. Til å være biltema. Hva det betyr kan jo være så mangt :P

 

Men er det vits i å kjøpe nye slanger hvis resten av sykkelen ikke er så bra heller? I tillegg til at jeg kanskje er litt tung?

Anonymous poster hash: 0e495...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er glad i å sykle og ser for deg at dette skal du fortsette med er det jo tilbudstider i sportskjedene nå. Nå skal jo snart syklene ut og skia inn, kan du gjøre et kupp! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er glad i å sykle og ser for deg at dette skal du fortsette med er det jo tilbudstider i sportskjedene nå. Nå skal jo snart syklene ut og skia inn, kan du gjøre et kupp! ;)

Takk for tips!  :laugh:

Anonymous poster hash: 0e495...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er mest sannsynlig ikke for tung for sykkelen, og om det hadde vært tilfellet så hadde det ikke vært dekket/slangen som hadde gitt etter.

 

Det er helt vanlig å måtte fylle luft ofte. Jeg sjekker trykket før hver tur. Ofte er det greit, men veldig ofte trengs det litt påfyll.

 

Du burde absolutt gå til innkjøp av en pumpe med manometer. Det trenger ikke være dyrt.

 

Hvor høyt trykk du burde ha i dekkene kommer an på flere ting, men mest av alt volumet. Større volum = lavere trykk. På dekkene dine vil det stå maks (og ofte minimum) trykk dekkene er laget for. Prøv deg frem innenfor disse grensene. Felgene vil også ha en maksgrense, men denne vil nok være høyere enn dekkets.

 

 

Jeg måtte fylle luft en dag jeg var ute på langtur og da fylte jeg på en bensinstasjon - de pumpene man bruker på biler.

 

Har aldri hatt så gode dekk etterpå - for med sykkelpumpen klarer jeg ikke fylle så mye luft som tydeligvis trengs. 

Dette går kun om en har riktig ventil (schrader) eller et adapter.

 

Når det kommer til at du ikke får nok luft i dekkene med pumpen din så er det nok fordi den er dårlig eller at du gir opp for tidlig. Selv en liten reservepumpe til å ha i lommen klarer 7-8 bar (men det er en liten treningsøkt i seg selv).

 

Du har jo fått gode svar. Slanger kan variere veldig i hvor tette de er. Jeg har kjøpt slanger av kjente merker, noen holder tilnærmet evig på trykket, andre må du pumpe opp for hver tur om du er litt nøye på trykket. Det varierer veldig. Slanger er så mye rart i dag, noen tror jeg de nesten lager slik med hensikt. 

Kanskje du har kjøpt latexslanger?

 

Til slutt: om du vil ha deg ny sykkel, så kjøp for all del ny sykkel. Biltema eller ikke, kvaliteten er ikke den beste i denne prisklassen. Det du imidlertid ikke trenger å gjøre er å kjøpe ny sykkel på grunn av slanger og dekk.

Endret av Maximillian Cohen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med det samme, har også billigsykkel. Men etter at en på sykkelbutikken fyllte på luft for meg holdt det kjempelenge, han hadde skikkelig pumpe. Det står en slik pumpe langs sykkelveien jeg sykler (er en liten sykkel - servicestasjon), så der pumper jeg nå. Hvis ikke ville jeg kjøpt meg en skikkelig pumpe, det tror jeg vil løse problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

Du er mest sannsynlig ikke for tung for sykkelen, og om det hadde vært tilfellet så hadde det ikke vært dekket/slangen som hadde gitt etter.

 

Det er helt vanlig å måtte fylle luft ofte. Jeg sjekker trykket før hver tur. Ofte er det greit, men veldig ofte trengs det litt påfyll.

 

Du burde absolutt gå til innkjøp av en pumpe med manometer. Det trenger ikke være dyrt.

 

Hvor høyt trykk du burde ha i dekkene kommer an på flere ting, men mest av alt volumet. Større volum = lavere trykk. På dekkene dine vil det stå maks (og ofte minimum) trykk dekkene er laget for. Prøv deg frem innenfor disse grensene. Felgene vil også ha en maksgrense, men denne vil nok være høyere enn dekkets.

 

 

Dette går kun om en har riktig ventil (schrader) eller et adapter.

 

Når det kommer til at du ikke får nok luft i dekkene med pumpen din så er det nok fordi den er dårlig eller at du gir opp for tidlig. Selv en liten reservepumpe til å ha i lommen klarer 7-8 bar (men det er en liten treningsøkt i seg selv).

 

Kanskje du har kjøpt latexslanger?

 

Til slutt: om du vil ha deg ny sykkel, så kjøp for all del ny sykkel. Biltema eller ikke, kvaliteten er ikke den beste i denne prisklassen. Det du imidlertid ikke trenger å gjøre er å kjøpe ny sykkel på grunn av slanger og dekk.

De hadde en sånn adapter på bensinstasjonen og pumpingen var som en lek i forhold til min lille pumpe hjemme. Det er som du sier - en treningsøkt i seg selv  :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Gratulerer med sykkelglede. 

 

Du skal selvfølgelig ikke være flau fordi du er litt stor og spør om dette. Det er faktisk et helt kurant spørsmål å stille. 

 

For ordens skyld så finnes det dekk som tåler personer med høyere vekt. Det så jeg på "et bedre liv" med trimdronningen Kari. 

 

Selv har jeg manometerpumpe og sjekker jevnlig slik at jeg alltid har passe med luft, det gir en bedre sykkelopplevelse. Gjør det til en fast greie å ta litt vedlikehold en gang i uken, da holder sykkelen mye lengre.

 

Jeg elsker å sykle, og gjør det hver dag til jobb. Det er et herlig liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykkelen i seg selv har ingenting å si for lufttrykket i dekkene. Det er type slange som bestemmer hvor godt slangen holder på lufta.

 

Dersom problemet er at slangen mister luft over litt tid så stikk innom en sykkel-/sportsbutikk og få hjelp til å kjøpe og evt bytte til noen slanger som holder bedre på lufta.

 

Du bør ihvertfall 1 gang i uka sjekke lufttrykket i hjulene.

 

Du sier ikke hvor mye du veier og hva slags sykkel/dekk du har, men du kan prøve med ca 4 bar/60 psi som et utgangspunkt. Dersom dekket trykkes for mye sammen har du for lite luft, men det er ingen fordel med for mye luft heller. For mye luft gjør at dekkene blir for harde og faktisk ruller dårligere fordi de hopper og spretter ved hver ujevnhet i underlaget.



Anonymous poster hash: 36801...e55
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også nevne at selv for erfarne terrengsyklister er at de største spørsmålene hvilket dekktrykk er optimalt. Lite luft gir bedre grep men større sjangs for punktering. Mye luft gir bedre beskyttelse mot punktering men du får dårligere grep i terrenget. Det enkle svaret er at dette avhenger av personlige preferanser, vekt og hvilke dekk du bruker.



Anonymous poster hash: 36801...e55
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...