Gå til innhold

4.5 km/t - er det veldig tregt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å gå tur hver dag, og er nettopp hjemme fra min 8. tur. Har altså holdt på litt over ei uke. Formen er dårlig og jeg har mange kilo for mye (les 50...).

Jeg sliter veldig med utsiden på høyre legg/ankel. Etter få meter er det så vondt at jeg tvinger meg gjennom turen, og jeg har vondt en stund etter jeg kommer hjem.

Selv om jeg merker jeg kan gå fortere og fortere hadde jeg I dag en fart på 4.5 km/t.

Det jeg lurer på, er det å regne som et brukbart tempo, eller er det så tregt at jeg nesten ikke får utbytte av gåturene mine I det hele tatt?

Anonymous poster hash: 974b5...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig får du utbytte. Med så stor overvekt er 4,5 km/h bra! Smertene på utsiden av leggen kan være begynnende beinhinnebetennelse. I så fall bør du være forsiktig, så ikke det blir kronisk.



Anonymous poster hash: 69dd2...b36
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Alle monner drar. Med såpass mye overvekt så må du ta det litt rolig i starten så du ikke ender med belastningslidelser. 4,5 km/h er helt greit tempo det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4,5 km/t regnes for å være et moderat tempo, men det store spørsmålet er: hvordan påvirker det puls og pust for deg?

 

Du bør holde et tempo som gjør deg lett andpusten, men der du fremdeles har pust nok til at du kune klart å holde en samtale i gang.

Hvis 4,5 km/t er dette tempoet, er det perfekt for deg.

 

Det som ikke er så perfekt er at du tvinger deg til å gå ned smerter i beinet.  Dette er ikke bra, og kan gjøre at det du oppnår av progresjon nå, blir ødelagt dersom du må ta en pause fordi du har gått for hardt ut.

 

Når du er såpass overvektig må du sørge for at du har velig gode sko, spesielt dersom du går på asfalt.

Har du mulighet til å sykle av og til for å avlaste hadde dette også vært positivt.



Anonymous poster hash: 4bef5...642
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Man får alltid utbytte av turer. 4.5 km/t er ikke raskt, men med 50 kg overvekt så er det det absolutt god trening. Jeg kan powerwalke på 7 km/t, men hadde noen kastet på meg en ryggsekk med 50 kg så hadde jeg nok krøpet på alle fire ;)

I tillegg brenner du ca din egen vekt i kcal per km du legger bak deg så det er en super måte å kvitte seg med overflødige kilo. Og for hver kilo du mister, dess lettere blir du og dess raskere vil du bli :)

Så gå så mye du bare klarer. Før du vet ordet av det så powerwalker du i høy fart og kanskje en dag tar du en joggetur? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal overhodet ikke tenke på at du ikke har utbytte av å bevege deg. All bevegelse er bra, litt og litt bli straks mer. Begynn helle rå samle på meter enn på tempo.

Kjempefint at du er kommet i gsng, fortsett, og plutselig går alt mye bedre og lettere. :blomst:

Anonymous poster hash: 5b263...623

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har begynt å gå tur hver dag, og er nettopp hjemme fra min 8. tur. Har altså holdt på litt over ei uke. Formen er dårlig og jeg har mange kilo for mye (les 50...).

Jeg sliter veldig med utsiden på høyre legg/ankel. Etter få meter er det så vondt at jeg tvinger meg gjennom turen, og jeg har vondt en stund etter jeg kommer hjem.

Selv om jeg merker jeg kan gå fortere og fortere hadde jeg I dag en fart på 4.5 km/t.

Det jeg lurer på, er det å regne som et brukbart tempo, eller er det så tregt at jeg nesten ikke får utbytte av gåturene mine I det hele tatt?

Anonymous poster hash: 974b5...49a

Begynn å svømme i stedet. Evt prøv sykling eller elipse.

Jeg går og ut i fra at du trener for å gå ned i vekt? I så fall er kosthold viktigere enn å tvinge deg gjennom trening med potensiel langtidsskade som resultat.

Anonymous poster hash: 7969f...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Da skal jeg I hvert fall ikke gi opp trimmen, men kanskje jeg kan sykle litt også, for å ikke belaste foten for mye. Jeg har bare tenkt at den kanskje blir bedre om jeg går mer, at det kanskje er dårlig musklatur som er årsaken. Men den foten har jo nært 140 kilo (som jeg har vært, har allerede gått ned en del), så skulle tro jeg hadde muskler I beina om ikke annet.

Jeg er også påpasselig med kaloriene, og er på vei ned I vekt, så regner med at ankel/legg sikkert blir bedre når jeg blir litt lettere.

Men om det ikke blir bedre, hvem kan jeg kontakte? Er det legen jeg bør ta en tur til?

Anonymous poster hash: 974b5...49a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes, siden du allerede kjenner på smerter, at du burde ta en tur til legen alt nå. Rett og slett for å sjekke både beinet og resten av helsen din, før du begynner med mer omfattende mosjon. 

 

Ingenting er så demotiverende når man er så godt i gang som deg, som å måtte ta en lengre pause fra trening pga. skade :P Ja, jeg snakker av erfaring. 

 

Lykke til  med vektnedgangen :) 



Anonymous poster hash: 5645d...34e
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med såpass overvekt er sjansen for belastningsskader stor. Om legen sier du bør ta det med ro med foten, er det fremdeles kondisjonstrening du kan gjøre som ikke er vektbærende: Ergometersykkel, romaskin eller svømming for eksempel. Og alle typer styrkeøvelser er bra.

 

Flott at du er så motivert, stå på! 



Anonymous poster hash: bde65...a38
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er sakte med tanke på vekt  og de opplysninger vi har fått her. Gå i vei! :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder jevnføring av fart, 4.5 km/t er ENORMT mye raskere enn 0 km/t!

Bare det at du beveger på deg er meget positivt skal jeg si deg! Du skal være stolt av deg selv hvis du kommer inn i en rutine og får gått litt hver dag. Gjerne gå mye. Bedre å gå langt i et lavere tempo enn å gå fort, men kort.

 

Hvis kroppen din sier i fra så lytt til den. Ikke overanstreng den. Men få til litt gåing innimellom, hvis det går bra. Det har du bare godt av. :)



Anonymous poster hash: 6623f...d1b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4,5km/timen er supert :) Du vil nok etterhvert merke at du kan gå raskere og da er det bare å kjøre på. Ikke vits å presse deg for mye i begynnelsen. Du sier jo at du får vondt i legg/ankel, så det er viktig å ikke overbelaste. I tillegg kan det jo tenkes at disse "vondtene" kommer av at kroppen ikke er vant til aktivitet. Men det vil komme seg :) Det jeg kan anbefale er å gjøre tåhev (søk på google) hjemme. Det hjelper på leggmuskulaturen slik du ikke blir fort sliten i leggene. Det kan også hjelpe å gå i ujevnt terreng som på skogsstier (også godt for balansen og stabilisering av muskulatur). Det er også en god idé å invistere i gode joggesko tilpasset deg. Flere av de store sportsbutikkjedene og selvstendige butikker har utstyr og erfaring til å finne ut hvilke sko som er best for deg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har begynt å gå tur hver dag, og er nettopp hjemme fra min 8. tur. Har altså holdt på litt over ei uke. Formen er dårlig og jeg har mange kilo for mye (les 50...).

Jeg sliter veldig med utsiden på høyre legg/ankel. Etter få meter er det så vondt at jeg tvinger meg gjennom turen, og jeg har vondt en stund etter jeg kommer hjem.

Selv om jeg merker jeg kan gå fortere og fortere hadde jeg I dag en fart på 4.5 km/t.

Det jeg lurer på, er det å regne som et brukbart tempo, eller er det så tregt at jeg nesten ikke får utbytte av gåturene mine I det hele tatt?

Anonymous poster hash: 974b5...49a

 

Du bør skaffe deg godt dempede sko, og helst gå på mykere underlag enn asfalt om det er mulig. Ikke heng deg opp i hvilken fart du har nå, fokuser på å bli litt anpusten og på kostkoldet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er flink! Jeg var "bare" 25 kg overvektig da jeg startet å gå tur men klarte bare ca 5 km/t. Jeg fikk vondt på fremsiden av leggene og måtte ta en liten pause, men etter å ha skaffet meg gode sko og fått mer trening har jeg ikke fått mer smerter. Nå er jeg 19 kg overvektig og powerwalker 4 km med gjennomsnittsfart på 6,5 - 7 km/t. Har også begynt å legge inn joggeintervaller. For meg har ikke målet vært vektnedgang (da må jeg nok bli enda mer seriøs på kostholdsfronten) men å bli sprekere, sterkere og få bedre kondis. Kondisen er flere hakk bedre nå enn før og det er godt å kjenne at man klarer mer og mer.

 

Fortsett å gå men skaff deg gode sko (gå innom sportsbutikk der de har peiling på sko) og gå til lege snarest dersom smertene ikke går bort. Jeg heier på deg og synes du har all grunn til å være stolt av deg selv! Du har kommet over dørstokkmila og bare det er en bragd i seg selv! :) Husk også at du ikke må sammenligne deg for mye med andre, bruk heller en treningsapp (Endomondo, RunKeeper e.l.) og konkurrer mot deg selv og dine egne resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg til lege, så raskt du kan. Så du får undersøkt benet ditt. Viktig så det ikke blir en langvarig belastningsskade.

 

Ellers er alle bevegelse supert, og når du bærer på så mye vekt. Så er 4,5 km/t bra. Du bør ha sko med veldig god demping, og gå gjerne i skogen. Og gå på asfalt er ikke så bra. Svømming er veldig bra trening for kroppen, forbrenner mye kalorier, og gir ingen belastningsskader.

Ønsker deg masse lykke til.



Anonymous poster hash: 91f72...abe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takker igjen for mange gode svar.

Jeg kjøpte meg nye sko I går, for 2000 kroner, med god demping og som skulle være gode for tyngre personer.

Jeg merker de gir meg bedre støtte og de føles gode å gå på, men smertene er akkurat like.

Tenkte jeg skulle prøve med støttestrømpe på dagens tur, og om ikke det heller hjelper får jeg ringe legen.

Har virkelig ikke lyst til å gi opp turene, da jeg ser det slår positivt ut på vekta at jeg får forbrent en del kalorier ekstra daglig.

ts

Anonymous poster hash: 974b5...49a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Synes det høres ut som et helt greit tempo. Det er et flott utgangspunkt for å jobbe deg litt opp i fart og utholdenhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter at denne tråden ble postet har jeg gått til innkjøp av nye sko. Samtidig er jeg 12 kilo lettere enn jeg var I starten av august, og jeg tror at dette, samt jeg begynner å bli litt "bedre trent" nå er årsaken til at jeg kan gå en halv mil uten å ha nevneverdig vondt i ankel/legg. Samtidig har snittfarten økt fra 4.5 km/t til 5.5 km/t.

Så jeg er positiv til den videre utviklingen! :-)

TS

Anonymous poster hash: 974b5...49a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Både at smertene i leggen er vekk og at du nå klarer å øke tempoet.

Gratulerer med 12 tapte kilo. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...