Gå til innhold

"Masete" hund


MellonCollie

Anbefalte innlegg

Er litt frustrert om dagen... synes hunden vår har vært fryktelig masete i det siste? I den forstand at hun piper og sutrer veldig med en gang hun ikke får oppmerksomhet. Man kan ha lekt med henne i en halvtime + nettopp gått tur, allikevel blir hun sutrete hvis man setter seg ved PCen eller lignende.

Leiligheten vår er ganske liten dessverre, og det går litt ut over humøret etter en stund når man ikke føler man strekker til. Og bekymrer meg jo også for om ikke alt er som det skal med henne, vil jo at hun skal ha det bra.

Er det noen som har noen forslag til hva som kan gjøres ved slike tilfeller? Eller enda bedre, har noen tips for hvordan man lærer en hund å leke mer alene?? Har en sånn godbit-leke, men hun har skjønt trikset med den og det tar ikke lang tid før alt er spist opp. Kanskje noen kan tipse om andre leker som gir hjernetrim?

(det er forresten snakk om en Staffordshire Bullterrier.. hun kan være litt sta med andre ord).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette med alder har jo litt og si, men hvis hunden er over året, så bør hunden kunne "leke" selv. Vær kontant, når du er ferdig med å leke og gå tur, så er du det. La hunden være for seg selv, i den grad det er mulig, og overse når den piper etter oppmersomhet. Be hunden ligge på plassen sin. Etter hvert vil da hunden forstå at det ikke nytter å pipe for din oppmersomhet. Ha bestemte tider å leke med hunden, ca 10 minutter av gangen, så er du ferdig. Så kan du heller ha flere slike perioder i løpet av en dag. Når det har gått 10 minutter så ber du hunden gå på plassen sin. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vår blir sånn som du beskriver når det er flere dager siden han har fått gått en skikkelig tur (dvs. at han i flere dager bare har fått gått vanlige 1-timers gåturer i bånd). Det eneste som fungerer på hunden vår da, er å ta han med på en skikkelig tur hvor han kan løpe fritt i bakker, herje med andre hunder og slite seg skikkelig ut.

Det var et godt tips du kom med å overse maset slik at hunden lærer seg at det ikke fungerer. Men når jeg har prøvd å overse maset hans, så har det endt med at han står å bjeffer høyt for å få oppmerksomheten min. Og i en blokk går ikke det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er tre, så alder burde ikke ha noe å si :ler:

Men det med faste perioder var kanskje ikke så dumt? At man har lekepauser på ti minutter av gangen, slik at hun venner seg til intervallet.

Jeg forsøker det med å overse, men må innrømme at lunta er litt kort enkelte dager :sjenert: Så da får hun heller den skarpe tonen, og negativ oppmerksomhet.. men har jo lært at all oppmerksomhet skal unngås, så vet jeg ikke burde det.

Det er dessverre ikke flust av steder som hunder kan løpe fritt rundt her - men vet vi burde strekke oss litt lenger for å få det til oftere! Så jeg tar til meg det tipset også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe løpetidrelatert da?

Tispen vår blir utrolig sytete og klengete rundt løpetiden ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...