Gå til innhold

la valp møte andre hunder ..


Gjest miobell

Anbefalte innlegg

Gjest miobell

hei!

tenkte å høre deres mening ang. det å la deres hund hilse på andre hunder ute på tur.

har en liten pomeranian valp på knappe 13 uker. hatt han en mnd. .

Har hatt hund i flere år tidligere, så dette med å ha hund, er egentlig ikke noe nytt for meg men..

Når vi møter andre hunder, så ser jeg veldig an situasjonen. Store aggresive hunder nærmer vi oss selvsagt ikke, men om alt virker fint, lar jeg dem gjerne snuse om det passer seg sånn. setter meg gjerne ned på huk med valpen, evt om en stor hund, har jeg den ofte på fanget. slik har jeg også noe kontroll på den andre hunden. Men som i dag ;

når han møter en annen miniatyr hund, lar jeg de for all del leke litt.

mener som sagt det er sunt,og lærer hunden mye. det er bare å være obs. , ser an situasjon og har kontroll.

oppdretteren mener noe annet :

han sier vi skal lære opp vår hund til å ikke hilse på andre hunder. mye av bakgrunn for dette skal være alle sykdommer, lus e.l. disse kan være bærere av ..

selv ser jeg ikke på andre hunder som rene smittekilder .. hunden min snuser og slikker jo på så mye annet, som garantert er mye mer smittefarlig. . .

Så lenge han får sine kurer og vaksiner så burde jo slikt gå bra?! .. man skal da ikke overbeskytte hunden heller. .. mener at mye av grunnen til at miniatyr hunder kan være så vanskelig som rykte tilsier , er at de blir overbeskyttet til de grader.

så hva sier dere?

hvordan gjør dere det ..?

Greit å vite hva andre synes er riktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Deception

Du bør helt klart la hunden få hilse på hunder av alle raser, aldre og størrelser. På denne måten slipper du å få en engstelig og/eller agressiv hund selv. Jeg opplever dessverre ofte hundeeiere som ikke lar hundene sine hilse på andre hunder, og de vil selvsagt etterhvert lære seg at "hunder er skumle".

Men agressive store hunder? :klø: Min erfaring er motsatt; det er småhundene som er de sinteste, for de har mer å forsvare enn de større hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest miobell

Er så enig!

nei, vet ikke hva han mener med det...

han sier han har snakket med en "hundeadferdsekspert" og denne eksperten mener altså dette ..

"hunden skal læres opp til å ikke hilse på andre hunder, heller ha en/noen få faste lekekamerater" ..

han har dervet med oppdrett i 20år, så burde ha peiling... :forvirret:

men jeg følger ikke dette rådet. jeg vil gjøre som jeg mener er riktig.

Det beste er jo i mine øyne, etter mine erfaringer, å la han lære hilse på fremmende hunder. Mener måten vi oppdrar han på er svært bra, og kommer nok til å fortsette med dette . la han hilse på andre.

... Takk for svar forresten ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest miobell

Men agressive store hunder? :klø: Min erfaring er motsatt; det er småhundene som er de sinteste, for de har mer å forsvare enn de større hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La den få hilse på så mye som mulig, mennesker, andre hunder, hester og det som er. Men pass litt på til du ser at det går bra. Blir den skremt av noe så ta den for all del ikke opp, det forsterker bare at noe er farlig. Gå heller litt unna rekkevidde og ta det med ro derfra. Raseklubber har også ofte treff, og slike steder er glimrende å ta med valper på for sosialisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08

Helt enig med de andre her! Bikkjer må da få lov å ha et liv sammen med sine egne også! Bikkja mi har alltid fått stoppe og hilse på hunder vi møter, men hun er veldig voldsom, for hun blir så glad. Derfor tenkte jeg at hun skulle få lære å gå pent forbi hunder og, uten å få helt spader, så en stund lot vi henne ikke hilse. Ga bare beskjed om hva vi trente på til de vi møtte. Det førte bare til at hun begynte å bjeffe når vi møtte bikkjer, så vi sluttet ganske fort igjen, og nå bjeffer hun fortsatt en gang innimellom. Og den lille jenta mi kom det aldri en lys fra før :grine: Så jeg anbefaler absolutt IKKE å ikke la bikkja hilse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en annen kjent hundemann som sier at hunden skal utsettes for 12 nye ting innen den er 12 uker (evnt. 16 ting til 16 uker).

F.eks. gåunderlag: teppe, tregulv, rist, parkett, fliser, gress, grus og bark.

Dette gjelder innom alle områder som leker, hunder, mennesker, framkomstmidler o.l.

I mine ører høres det fornuftig ut. Jeg prøvde ut dette på min hund, og hun er ikke redd eller skeptisk til nye ting, og er heller ikke en overtøff hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men agressive store hunder? :klø: Min erfaring er motsatt; det er småhundene som er de sinteste, for de har mer å forsvare enn de større hundene.

Jeg skal ikke uttale meg om hvem som er de mest agressive, men faktum er at hvis man har en liten hund, så kan ett møte med bare en stor agressiv hund være fatalt.

For øvrig er jeg enig med de andre her og synes oppdretteren høres ut til å være "helt på jordet". Selvfølgelig bør valpen få hilse på andre hunder! Lus er ikke særlig vanlig blant norske hunder og de vanligste farlige sykdommene er den jo vaksinert mot. Jeg er i det hele tatt enig med Frey når hun sier at den bør få hilse på så mye som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest miobell

Godt å høre dere alle her er med meg.

Begynte jo nesten å tro at dette han sier om å unngå hilse på andre hunder , faktisk stemmer.... :forvirret: i og med han skal ha all denne erfaringen osv. Nå er det jo en såkalt "hunde adferdsekspert" som skal ha kommet med denne uttalelsen også ... jaja

men jeg fortsetter mitt gode "gamle" løp. Sosialiserer hunden min som en viktig del av "oppdragelsen". - som foreksempel, i dag : vært på herlig lang tur. mange hunder å hilse på, og så lenge jeg har kontroll og jeg fokuserer på lære hunden forstå at jeg er "sjefen", så går det så greit so greit-. :)

ja, som du LEO sier : Grunnen til jeg særlig nevnte "agressive store hunder" er at det er disse som er spesielt farlige for min valp. Vil unngå overbeskytte han, noe som bare kan føre til at jeg ender opp med en nervøs hund, men et møte med en slik hund kan få fatale konsikvenser.. finnes mange aggresive små hunder også , selvsagt .. men, ja...

tak for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder bør sosialiseres, og det innebærer å hilse på nye hunder i blant, og ikke bare være sammen med noen faste. Det eneste du bør passe på når du går tur er at du klarerer det med eieren til den andre hunden, siden de som regel sier fra om du ikke bør hilse på deres hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...