Gå til innhold

finn.no


gemini

Anbefalte innlegg

Er det noen som er enige med meg i at finn.no sitt torget, med kjæledyr på er ganske usmaklig??? Er nok fint mht til de dyrene som finner gode, nye eiere som tar seg godt av dem.-...

Men blir oppgitt for alle stakkars dyrene som er 1 år, to år, åtte år eller 13 år. og skal omplasseres pga eiere syns de er blitt for mye. eller (for 8 år gamle hunder) "det er astma i familien". Vet ikke jeg, men føler jeg har en viss forpliktelse i forhold til de dyrene jeg har skaffet meg. Får helller bruke 2tusen kroner på kurs for å få det til da. Dere har sikkert hatt denne diskusjonen før, men følte bare jeg trengte å få ut frustrasjonen litt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vampyra

Mange ting tenker jeg nok sånn over, men at en i familien har astma er det bare tull å reagere over. Det kan utvikles over tid og er ofte så alvorlig at nærkontakt med dyret er livsfarlig. Det er bedre at dyret kan få et godt liv hos noen andre, enn at et familiemedlem skal gå rundt og ha nedsatt livskvalitet hele tiden.

Jeg blir spesielt irritert over miniatyrhunder som er et år gamle som gis bort uten noen grunn osv. Det lukter skikkelig fjortisdille av hele greia. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir spesielt irritert over miniatyrhunder som er et år gamle som gis bort uten noen grunn osv. Det lukter skikkelig fjortisdille av hele greia. :roll:

Det har jeg aldri sett på Finn, så det fenomenet kan ikke være utbredt vel? :ler:

Men det virker som veldig mange tenker kortsiktig når de anskaffer dyr. De tar ikke på seg ansvaret i dyrets livslengde, men så lenge det passer seg å ha dyret i forhold til studier/jobb, fritid og familieforhold. Trist når valper på et halvt år annonseres fordi eieren "dessverre ikke har nok tid". Da er det tydelig at man ikke har vurdert hva det innebærer å anskaffe dyr, lenger enn en måned frem i tid omtrent.

Selvfølgelig kan det dukke opp ting som gjør at det passer dårlig å beholde dyret, men det syns jeg faktisk man bør ta høyde for før man skaffer et dyr. Kan man ta vare på dyret ved et evt. brudd/ skilsmisse? Har man råd til å ta vare på dyret i fremtida? Sykdom i familien syns jeg ikke man kan kritisere. Men er man ikke ferdigutdannet, eller planlegger en liten søskenflokk de nærmeste årene, ja da bør man kanskje vente med hund til man er litt mer ferdig-etablert. For eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i alt dere skriver...

Reagerer også på at det er så mange dyr som blir solgt videre når

det ikke passer seg for eierne og ha dem lengre.

Ser ofte at grunnen "endring i familiesituasjonen" ol. blir oppgitt som grunn.

Er dette verpesyke jenter som har skaffet seg hund for å kompensere for baby, men så har de likevel blitt gravid og nå trenger de ikke hunden lenger?

Synes så synd på disse hundene som har blitt rundt 2 år...ser hvor knyttet min egen hund har blitt til meg...tror hun hadde blitt "lei seg" hvis hun plutselig skulle fått nye eiere å forholde seg til.

Skjønner ikke at folk klarer å gi de fra seg jeg... :tristbla:

Jeg elsker mopse bovsen min så høyt at jeg hadde sørget i flere mnd hvis hun ikke skulle være en del av livet mitt lenger :sjokkbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig... Det er veldig mange useriøse mennesker, og da jeg kjøpte min hund ville jeg gjerne ha en hund jeg kunne bruke i utstillinger og konkurranser..

Den rasen jeg ville ha var en chihuahua, og jeg fant en annonse hvor det sto jeg kunne kjøpe valp for 20000, norskfødt chihuahua, idmerket, vetrinærsjekket og med stamtavle registrert i nkk...

Det var nok det dummeste jeg gjorde, og jeg angrer på at jeg ikke gjorde mer forarbeid.. Det er ikke lenge siden jeg kjøpte hunden, og jeg er bare 16 år, men valget av rasen var IKKE pga Paris Hilton og alt det motegreiene, bare så jeg har fått sagt det... Jeg husker jeg var oppe å besøkte valpene før jeg kjøpte min Ozzy, og jeg hadde tatt 15000 kr av sparepengene mine for å kjøpe hunden, og forklarte selgeren hva jeg skulle ha den til osv.

Han virket så grei han jeg kjøpte den av, og drev i tillegg oppdrett av islandshester og hadde tidligere drevet med collie...han bodde på en stor gård og jeg trodde jeg hadde funnet den perfekte selgeren...

Nå, 5 mnd etter kjøpet, har vi ikke fått noen stamtavle, vi kan ikke bruke han i dressur, og vi har snakket ed mange oppdrettere som sier at denne mannen er en stor svindler:S Jeg vil ikke selge hunden min for en million kroner, men jeg angrer allikevel på en måte at jeg brukte så mye penger på en hund som "ikke kan brukes til noe". Mitt råd til valpekjøpere: gjør godt forarbeid, og kjøp av en seriøs oppdretter...ha tålmodighet, ikke kjøp den første og beste.. Hilsen Marie:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...