Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012


*Joyce*

Anbefalte innlegg

Oppdatering/"skryteinnlegg" Fløtepusen 2 år og 4 måneder. Liten-men stor.

Fløtepusen er bare sååå gorgeous herlig om dagen! *smelt* Hun var jo "sent ute" med språket, det begynte å løsne noe før hun fylte 2 år. Og på 3-4 måneder så er det skjedd veldig mye. Nå babler hun i vei, og sier masse vanskelig ord som "kisjebæ", "gavmaskin", eddekoppnett osv osv. setninger på 6-7 ord, og klarer meget godt å gjøre seg forstått. Hun telte lenge 1, 1 1, men nå teller hun raskt og feilfritt til minst 10 (gjerne 14 også). Hun har en viss tallforståelse, hun teller f.eks 3 fingre- til 3. vet forskjell på 1 og flere osv osv. (imponert over den tellinga altså!)

Hun er aktiv som aldri før, og ELSKER å hoppe. Særlig i foreldresenga. Hun hopper fra vinduet og ned i senga, har hinderløpøyper, spretter opp og ned på pilatesballen min (med masse triks), hjelper til med husarbeid og diverse.

Hun er som regel i veldig godt humør, trygg og smilende jente. Får skryt i barnehagen at hun er så blid, og snill mot de andre ungene. (tar seg av de nye som er begynt). Og stolt storesøster, hun forteller i barnehagen om den "bitte bitte bittelille babyen" og viser med hendene hvor biiiiiite liten hun er. Hun vil gjerne være med å stelle babyen, særlig liker hun bæsjebleiene (...) og nesesugeren. hehe. Og stryker forsikiktig over babyens hode, eller sier hysjjjj til henne når hun griner. (og av og til beordrer hun meg til å legge baby ned , for å leke med/hjelpe henne.

I går var hun i "hoppaslott" for første gang (også kalt himmelen)-- helt til hun hoppa med hodet først UT av hoppeslottet. God, rød kul i pannen idag. (men hun ble ikke avskrekket fra å hoppe mer). Hun ønsker seg veldig en stor trampoline i hagen....

Hun elsker å lese, og leser gjerne for kosedyrene sine også. HUn kan mange farger, og er mer og mer int. i å tegne og male. Hun elsker scrappesakene mine, særlig papirutstikkere. Rollespill er også veldig poppis om dagen, særlig å lage mat (kaker helst), og mate oss.

Hun er ganske trassig/sta innimellom... særlig liker hun ikke å stelle seg morgen og kveld, og drar alltid ut tida. ender oftere med hyl enn med smil, for å si det slikt. Selv om hun kan slå til en dag og legge seg på rygg og spre beina og si: Og (vaska..) tiss og Noompa!! Den verste staheten kommer når hun skal vise hva hun vil ha i kjøleskapet, og får nei.. da er det hyling og tårer så det står i. (hun er glad i god mat.. naturlig nok). Men ikke så glad i middag om dagen...

Og ja, hun sier som regel i fra om hun skal på do nå, både tiss og bæsj. Går mye i truse her hjemme, selv om hun ikke alltid vil (eller vi ikke alltid husker det). bleie i barnehagen enda, men hun er begynt å gå litt på do der også.

Litt langt innlegg, men kjekt for min egen del å oppsummere litt :)

Elsker Fløtepusen min!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så koselig å lese om fløtepusen! :)

Jeg er også veldig fornøyd med den perioden vi er inne i nå. Det er så mye lettere nå som vi kan prate sammen om ting. Den trassen klarer vi fint å takle, nå er det mest morsomt. :smilorange:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig innlegg, Pasjonsblomst! :)

Jeg kjenner igjen mye. Syns også det er en veldig spennende alder og det er virkelig gøy å bli bedre kjent med personligheten til disse små.

Småen har arvet staheten fra mora, så det er nok årsaken til at jeg opplever mer av trassen enn mannen gjør. Jeg prøver så langt det går å ikke gi meg på ting som det med sokkene, for jeg vil ikke at han skal lære seg at det funker å bare vræle nok. Prøver heller distraksjon og ubetydelige valg (blå eller sorte sokker, kaviar eller ost på brødskiva osv).

I går sa ungen at han bare elsket pappa, "Ikke du!" Det var åpenbart at han sa det på fleip, men jeg er overrasket over at han fleiper såpass avansert? Stadig vekk er det også bare én av oss som får kos, noen han syns er skrekkelig moro. Onde lille ungen :ler: eller i det minste utspekulert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å høre om barna deres. Herlig alder nå, virkelig :) L har også lange setninger og elsker å lese bok. Han har også begynt å tisse på do og potte. Men ikke bæsja enda. Bruker fortsatt bleie.

I helga har vi ikke latt han sove på dagtid og da har han vært såå lett å legge. Lurer på om vi skal si at han ikke skal sove i barnehagen i morra (han har fått fri i dag) eller om han kommer til å bli enda mer sliten der enn hjemme og kanskje skikkelig grinete...? :klo: Får ta også snakke med de ansatte i morgen. Heller en litt gretten unge på efta enn en som nekter å legge seg til kvelds!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at vi har stabilisert soverutinene sånn halvveis igjen. Forsøkte å kutte dagsovingen (det gikk ikke, han ble helt enormt survete bare en time etter normal lur-tid), prøvde oss med 30 min (da brukte vi 15 minutter på å vekke ham, og han var sutrete i et par timer etterpå) og har nå landet på 45 minutter. Så får vi ta en revisjon hvis ting blir verre igjen.

Men morsom type, han Småen vår. Nå om dagen forteller han masse skrøner, for så å si at han bare tøyser. Lurer fælt på hva de lærer i barnehagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at dere har funnet en rutine som funker, Schaden! :jepp: Det er jo det som er det viktige.

Haha, humoren er i full blomst hos Snorkfrøken også. Hun har begynt å si "tulla!" etter annenhver setning. Også er det mye fysisk tøysing - hun skal kile oss i et sett ("kile-kile-kile!"), driver og gjemmer seg (men klarer ikke å holde fnisingen inne, så hun er ikke så veldig vanskelig å avsløre), og ikke minst gjemmer hun ting. Så kommer hun listende med det når jeg begynner å lete, og gir det til meg med tidenes lureste smil. :fnise:

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, så søtt med små luringer! :rodmer:

Vi har også fått dreisen på sovingen. Har kuttet helt ut på dagen og da sovner han på 2 minutter til kvelds. Legger seg klokka 19. Er ikke særlig gretten på ettermiddagen heller, så dette er helt supert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, så søtt med små luringer! :rodmer:

Vi har også fått dreisen på sovingen. Har kuttet helt ut på dagen og da sovner han på 2 minutter til kvelds. Legger seg klokka 19. Er ikke særlig gretten på ettermiddagen heller, så dette er helt supert :)

Omtrent som hos oss. :) Ingen dagsoving mer, og legging på kvelden går stort sett som en drøm. Leggetid 19.30 hos oss, men hun sover da også til ca kl 7.30 hvis hun får sjansen (noe hun stort sett gjør, siden mannen ikke er så begeistret for å stå opp kl 6.15 selv). Har hatt et par kvelder der hun ikke har sovnet, uvisst hvorfor, men det har blitt med én. Også kan hun ikke legge seg uten at vi har lest en bok først. Hun har plutselig blitt superbegeistret for høytlesning, og ligger helt rolig og hører på en hel Albert-bok, f.eks. I like! (Men jeg er en øøøørliten smule lei av "Lillesøster har bursdag". Som vi har lest sånn ca 350 ganger på 5-6 uker. :ler:)

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent som hos oss. :) Ingen dagsoving mer, og legging på kvelden går stort sett som en drøm. Leggetid 19.30 hos oss, men hun sover da også til ca kl 7.30 hvis hun får sjansen (noe hun stort sett gjør, siden mannen ikke er så begeistret for å stå opp kl 6.15 selv). Har hatt et par kvelder der hun ikke har sovnet, uvisst hvorfor, men det har blitt med én. Også kan hun ikke legge seg uten at vi har lest en bok først. Hun har plutselig blitt superbegeistret for høytlesning, og ligger helt rolig og hører på en hel Albert-bok, f.eks. I like! (Men jeg er en øøøørliten smule lei av "Lillesøster har bursdag". Som vi har lest sånn ca 350 ganger på 5-6 uker. :ler:)

Haha! Lesing er kjempestas her også. Det er så gøy! :). Men oppheng i bøker kan være litt slitsomt. Tror jeg kan Karius og Baktus uten å se nå, helt ordrett :fnise:

Får deres barn se tv? Mye? Lite? Her er det nesten blitt rutine å se barne tv på morningen. Det passer så perfekt for da kan jeg styre og ordne alt til barnehagen, mekke frokost og ikke minst se passe normal ut selv, før vi forlater huset ;) L elsker "Kash og Zook"-innslagene på NRK super. Ellers hender det også at han får se Fantorangen fra 17.30-18.00, men vi er ofte ute og leker på den tiden så det blir ikke hver dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må synge hver kveld nå. Aller helst vil han synge "bake bake fløte" eller "lille persille". :rodmer: Og vi skal synge samme sang uendelig mange ganger også.. :rolleyes: Og han er stadig mer bestemt og mer (unnskyld at jeg sier det) sutrete. Så det jeg skreiv for en uke siden med at vi takler trassen så bra, det må jeg moderere litt. :fnise: Det er særlig brødskiver som faller fra hverandre eller blir plukket fra hverandre som er den store utfordringen. Han blir så frustrert og sint og vil at vi skal reparere dem, altså få dem til å sitte sammen igjen. Og selv om han hver dag sier at han ikke vil i barnehagen, så vil han ihvertfall ikke hjem igjen!! Og pappa skal ikke gjøre noenting, mamma skal gjøre alt.

Edit: Lillemann ser som regel litt TV hver dag, men det er vel mest for vår del. Når vi ikke orker å leike med han på kvelden, hvis vi er innmari trøtte når han våkner (regelen er ingen TV før 6.30) eller hvis han er sutrete og klengete når vi skal lage middag. Synes egentlig de dagene uten TV-titting er best.

Endret av Mohair
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt TV - pappa'n lar dem stort sett se på mens de spiser frokost (så han får fred, tror jeg ;)), men det er vel sjelden snakk om mer enn et kvarters tid. Også blir det Fantorangen og barne-TV (sistnevnte fenger begge mest), men de sitter uhyre sjelden på rumpa og ser på. Som regel er de litt frem og tilbake, leker og ordner mens de følger sånn halvveis med. Evt får de velge seg noe annet å se på på samme tid, fra NRK Super-appen eller Netflix (på iPad). Vi har noen filmer liggende (Karsten og Petra, Emil, Elias, Mormor og de åtte ungene) som ofte foretrekkes. Vi har helt bevisst unngått å introdusere andre TV-kanaler enn NRK Super, så de vet ikke at f.eks. disse Disney-kanalene eksisterer. Glad for det, de er så himla masete! Og med mye reklame etc.

Mohair - absolutt gjenkjennelige situasjoner du beskriver, altså. Særlig det med at mamma skal gjøre alt... Snorkfrøkens nye trussel når hun er misfornøyd med utfallet av ting er som følger: "Pappa, du får IKKE komme i bursdagen min!" Det hender Turnerose også får servert den der. Men ikke jeg, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mohair - absolutt gjenkjennelige situasjoner du beskriver, altså. Særlig det med at mamma skal gjøre alt... Snorkfrøkens nye trussel når hun er misfornøyd med utfallet av ting er som følger: "Pappa, du får IKKE komme i bursdagen min!" Det hender Turnerose også får servert den der. Men ikke jeg, hehe.

:ler: Jeg ble faktisk degradert her en dag. Fikk ikke lov til å ta ut lillemann fra bilsetet, det skulle bestemor gjøre!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig kjent ut, Mohair. Det er mye han vil og ikke vil, og innimellom er det mye trampesinne som må få utløp. Synd at det den siste tiden går ut over brillene og ansiktet mitt! :bond: Og leker som ikke oppfører seg biter han! Har heldigvis ikke fått beskjed om at han har bitt noen i barnehagen, men han har jafsa på skulderen min én gang.

Kjøpte en sånn Lillesøster-bok. Har lest bursdagsfortellingen ørti ganger nå. Og den i butikken... Håper bare ikke han tar etter! :fnis:

Det blir gjerne 20-30min med tv på morgenen. Han er glad i Disney Junior, men ser gjerne filmer også. Helst minst ti ganger, før jeg får lurt ham til å se noe nytt. Så repeat prosedyren... men ja, tv for å få ordnet ting på morgenen, og 30-45min barnetv på kvelden, avhengig av hvor oppunder taklampa han var først.

Enn så lenge er vi en del ute på ettermiddagen, så innimellom blir det bare ti obligatoriske minutter med tv før leggetid. Men vi leser hver dag. Syns det er så gøy at han gleder seg over fortellinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frøken Fryd får se litt på NRK Super om morgenen, men når hun kommer ut av morgentrettheten så er hun mer opptatt av andre ting, så det blir sjelden mer enn 10-20 minutter. Hun synes det er veldig gøy med dyr (men aller helst hester (hvor har hun det fra? jeg var aldri noen hestejente...) og hunder) så hun ser gjerne på Animal planet også. Eller han som oppdrar hundene.... Cesar et-eller-annet? :klo: På kveldstid får hun også se litt barne-tv på NRK Super, men det blir sjelden noe mer enn 10-20 minutter til og fra, for hun har jo så mye annet å gjøre på. Og det synes jeg er helt greit. Vi har ikke introdusert henne for filmer ennå for jeg tror ikke hun har ro på seg til å sitte å se det, ihvertfall ikke om det skulle vare noe mer enn 20-30 minutter. Det kommer vel med tiden :)

Hun har også lite tid til å sitte i ro og lese, desverre (jeg er en skikkelig bokorm, og håper selvfølgelig at jentene skal arve lesegleden min), men vi har kanskje ikke vært flinke nok til å fokusere på det. Kanskje et prosjekt for høsten :jepp:

Frøken Fryd vil gjerne ha den av oss som ikke er tilstede, og degradering skjer rett som det er. "Neeeei, pappa skal være med å pusse tenner!" "Neeeei, mamma skal bli med å stå opp!" :roll::ler:

I går prøvde hun forøvrig å lære en av de nye ettåringene i barnehagen å vinke da hun skulle gå og ikke fikk respons på sine vink. Tok tak i hånda hennes og vinket med den for henne :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemann har heller ikke tålmodighet til filmer på mer enn 20-30 min. Vi svitsjer noen ganger gjennom for å se om det er noen dyr- eller bilprogrammer på TV, og hvis jeg drøyer for lenge på en kanal sier "det er kjedelig". Forresten så digger han Dora (ligger på Netflix!) :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fløtepusen har vært veldig inne i bøker, men akkurat nå har hun "glemt dem" litt- til fordel for mer rollespill leker. særlig å lage mat av ulike slag, is og kaker er toppen av lykke. "hva skal du drømme om i natt" spør jeg. "rosa kaker" sier hun... hehe.

Hun er forøvrig veldig glad i å se på tv, (og nettbrett, mobil, youtube). Av og til får hun se barnetv om morgenen (når hun våkner veldig tidlig/er trøtt( helg), men som regel ser hun fantorangen og/eller barnetv. Hun er ei svæææært aktiv jente og når barnetv kommer sitter hun pal foran tv i sofa og slapper av. Tror hun har godt av det. Gjerne kombinert med kosestund med mamma og pappa, sitte på fanget osv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Oi oi. Jeg må visst lufte litt frustrasjoner igjen. Den derre trassalderen begynner å bli spennende, nemlig! Egentlig er jeg nesten mest fascinert, for overgangen har vært så veldig brå. Nå kan han gå fra å være skikkelig fornøyd til å bli en rabiat liten lemen på null komma ingenting.

Foreløpig, nå som vi begynner å venne oss til det, takler vi faktisk hissyfit'ene ganske bra. Jeg har stor sympati for at han ikke klarer å formidle frustrasjonen sin med ord (ikke fordi han ikke har ordene, men fordi han ikke er emosjonelt moden nok for å snakke om det), så tålmodigheten er ganske stor når han først setter igang. Men samtidig er vi nå VELDIG nøye på å være konsekvente. Han skal ikke få trasse seg til viljen sin, da prøver vi heller å distrahere eller avlede oppmerksomheten.

Men (og her kommer frustrasjonen inn) enkelte motarbeider oss så inmari... :bond: og med enkelte mener jeg familiemedlemmer som heller ikke tidligere har giddet å ta til seg det vi sier om feks godterier eller soverutiner. Arrrgh!

Typiske kommentarer er da "Ja, men LA HAM få lov, det gjør jo ikke noe." Osv. Ungen blir jo forvirret av det! Ikke nytter det å ta det opp heller, ingenting av det andre vi har tatt opp har gått inn eller blitt tatt seriøst. Vi overdriver jo bare, må vite.

/rant

Åpen brannstasjon var STOR stas i helgen. Litt bekymret for at Småen hadde mareritt om brann i natt (hylte plutselig hysterisk midt på natta), men han snakker fremdeles om hjelmen sin og om de store brannbilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ikke greit når man blir motarbeidet. Foreløpig har det ikke vært så mange utbrudd med familie eller andre rundt oss, men heldigvis er det ingen som blander seg. Søstra til samboer er en sånn som alltid vet best, men hun har vi ikke møtt siden i sommer. Svigers er tidvis sånn. Slitsomt, for man blir så lei av å måtte argumentere for hvorfor man gjør sånn og sånn.

Edit: Lillemann hadde rollespill ved middagsbordet her en dag. En liten og en litt større avokadobit som tydeligvis var mamma og lille gutten. Lille avokado måtte være igjen i barnehagen (skåla) mens mamman dro på jobb. Lille avokado ble lei seg og sa at mamman ikke skulle gå. :cry3: Han synes det er litt kjipt å være i barnehagen, men det går stadig bedre. :)

Endret av Mohair
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er hjemom en tur fra sykehuset for å hente litt saker og ting og sette på en vaske med prematurklær. Begynte plutselig å blø hjemme rett etter jeg var kommet hjem fra jobb på onsdag, og torsdag morgen fødte jeg en liten fantastisk jente (skal selvsagt fylle i litt mer her når jeg får tid...). Hun ble født 33+3, men er veldig sterk og klarer seg fint. Pappan er der med henne nå og så skal jeg straks hente storebror og ta han med på besøk. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...