Gå til innhold

Montessori


Kara W

Anbefalte innlegg

Jeg gikk i Montessori-barnehage som liten og trivdes veldig godt, og jeg tror det hadde passet veldig godt på gutten vår, men vil gjerne høre andres erfaringer rundt dette.

Det mest negative jeg kan si om Montessori-barnehage var overgangen til vanlig norsk skole. Jeg hadde en annen væremåte enn de andre i klassen og havnet ganske fort utenfor (er også utenlandsk, så det var nok flere grunner til det). Nå finnes det Montessori-skoler og begynner vi med det, så kommer vi nok til å fortsette meg det. Men på et eller annet tidspunkt må man "integreres" i det vanlige samfunnet. Kan noen som har gått der fortelle om hvordan de opplevde den overgangen? Eller overdriver jeg veldig og Montessori-barn er akkurat som andre barn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter min mening (jeg er selv Montessori-barn) er "vi" ikke som andre barn i det hele tatt. Jeg har slitt veldig med overgangen fra Montessori-barnehage til vanlig skole, og kan ikke engang forestille meg hvordan den overgangen ville vært ved overgang til ungdomsskole, videregående eller (gud forby!) arbeidslivet! :daane: Selv om jeg trivdes veldig godt i barnehagen er ikke Montessori-barnehage noe jeg kommer til å vurdere for mine framtidige barn, rett og slett på grunn av overgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er en typsi Montessori-barnehage?

Ble litt nysgjerrig nå :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i et nabolag med mange unger som går i to nærliggende (vanlige) barnehager. Det er alltid masse lek og gøy utenfor her, men jeg har lagt merke til at de to barna som går i Montessori-barnehage, de sliter med å forstå samspillet og leken blir alltid litt trøblete. Det er jo ikke sikkert det kommer av selve barnehagen, men jeg synes uansett at det er rart at man bevisst velger å la barna sine gå i en annen barnehage enn alle nabobarna som de skal gå på skole sammen med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i et nabolag med mange unger som går i to nærliggende (vanlige) barnehager. Det er alltid masse lek og gøy utenfor her, men jeg har lagt merke til at de to barna som går i Montessori-barnehage, de sliter med å forstå samspillet og leken blir alltid litt trøblete. Det er jo ikke sikkert det kommer av selve barnehagen, men jeg synes uansett at det er rart at man bevisst velger å la barna sine gå i en annen barnehage enn alle nabobarna som de skal gå på skole sammen med.

Kankje barna har spesielle behov og det er en grunn for at ett a4 opplegg ikke passer dem? montessorripedagogikk ser selve barnet og gir de,mer tilpassede muligheter til utvikling. I forhold til overganger videre ser jeg faktisk at dette er noe som er bra. En skal lære seg å takle uforutsette ting i livet, alt er ikke a4 og jeg tror de som opplever dette tidlig faktisk har en fordel.

Mange barnehager som har elementer av montessorri pedagogikk. dessuten synes jeg du blander deg i noe som er urelevant, du skal virkelig ikke bruke tiden din på å lure på hvorfor foreldre tar slike valg for sine barn. Norske barnehager er overfylte og presset,kan man få ett bedre tilbud andre steder så er det kjempeflott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med montessori som gjør overgangen så vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kankje barna har spesielle behov og det er en grunn for at ett a4 opplegg ikke passer dem? montessorripedagogikk ser selve barnet og gir de,mer tilpassede muligheter til utvikling. I forhold til overganger videre ser jeg faktisk at dette er noe som er bra. En skal lære seg å takle uforutsette ting i livet, alt er ikke a4 og jeg tror de som opplever dette tidlig faktisk har en fordel.

Mange barnehager som har elementer av montessorri pedagogikk. dessuten synes jeg du blander deg i noe som er urelevant, du skal virkelig ikke bruke tiden din på å lure på hvorfor foreldre tar slike valg for sine barn. Norske barnehager er overfylte og presset,kan man få ett bedre tilbud andre steder så er det kjempeflott.

Jeg blander meg ikke, har bare registrert at disse barna ofte faller utenfor i leken, de kjenner ikke de samme kodene og er ikke sammen med resten av barna på dagtid. Synes det er trist siden resten av barna her er veldig sammensveiset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander meg ikke, har bare registrert at disse barna ofte faller utenfor i leken, de kjenner ikke de samme kodene og er ikke sammen med resten av barna på dagtid. Synes det er trist siden resten av barna her er veldig sammensveiset.

En del foreldre som velger Montessorri fordi barna har spesielle behov, det går også på sosial kompetanse-der en gjerne ikke forstår lekekoder...i vanlig barnehage og skole får de kanskje ikke like mye oppfølging..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det største problemet vi har hatt med mont.skole er at det ikke er lekser og det er vanskelig for oss å følge med på hva de gjør på skolen. Vi hadde i alle fall ønsket oss mer planer og tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på hva det var som gjorde det vanskelig med overgangen fra Montessori til vanlig skole.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som skiller en Montessori bhg så mye fra en "vanlig" bhg da? Jenta mi går i en Montessori bhg, men jeg har ikke merket noe spesielt! Hun er bare 15 mnd da, men de leker og koser seg, maler og pynter ting, besøker akvariet, har tumleplass og ellers er lekene organisert sånn at de vet hvor de finner duplo og hvor de finner bamser. Blir leken for voldsom er de voksne raske med å omorganisere til "nå setter vi oss ned og synger/leser litt" etc.

Noe jeg liker veldig godt er at stolene og bordene de spiser maten sin på er i barnestørrelser, møblene er tilpasset barna mens de voksne sitter på krakker og hjelper de med å smøre maten. Det har jeg ikke sett i andre bhg, men der har jeg veldig begrenset erfaring gitt!

Jenta mi begynner i en ny "vanlig" bhg til høsten, nærmere der vi bor, og jeg lurer på om det er noe å tenke på ang overgangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Montessori-systemet er det stor fokus på at alle barn skal lære i sitt eget tempo, og ikke definert etter alder. Det er stor fokus på læring og pedagogikk fra barnehagen av, og hvis et barn viser interesse i et felt får de lov til å fordype seg i det, heller enn å måtte følge nøyaktig samme opplegg som alle andre. F.eks lærte jeg gangetabellen i barnehagen. Dette ble et ganske stort sjokk da jeg begynte på skolen og måtte vente på alle de andre og ikke lenger fikk lov til å tilegne meg ny kunnskap.

I tillegg kommer det sosiale. En Montessori-barnehage er som regel mye roligere, man har mindre fri lek, og alt man gjør er forbundet med læring (det er selvfølgelig ikke så svart/hvitt, men det er et annet fokus enn i vanlige barnehager). Ettersom det er mindre fri lek er det også mindre annledning til å utvikle egne sosiale koder.

I ettertid er jeg glad for at jeg fikk gå i Montessori-barnehage, men på barneskolen syntes jeg det var dumt. Når det gjelder min egen sønn så er jeg litt splittet. På den ene siden så sliter han allerede med de sosiale kodene, og jeg vil ikke at han skal havne mer utenfor enn han allerede er. På den andre siden så er jeg sikker på at han hadde passet veldig bra inn i Montessori-systemet og ville virkelig blomstret opp der, og kanskje treffe "likesinnede".

Jeg har aldri hørt om en Montessori-barnehage som tar inn barn på 15 mnd, men jeg tviler på at det blir stor overgang når de er så små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som skiller en Montessori bhg så mye fra en "vanlig" bhg da? Jenta mi går i en Montessori bhg, men jeg har ikke merket noe spesielt! Hun er bare 15 mnd da, men de leker og koser seg, maler og pynter ting, besøker akvariet, har tumleplass og ellers er lekene organisert sånn at de vet hvor de finner duplo og hvor de finner bamser. Blir leken for voldsom er de voksne raske med å omorganisere til "nå setter vi oss ned og synger/leser litt" etc.

Noe jeg liker veldig godt er at stolene og bordene de spiser maten sin på er i barnestørrelser, møblene er tilpasset barna mens de voksne sitter på krakker og hjelper de med å smøre maten. Det har jeg ikke sett i andre bhg, men der har jeg veldig begrenset erfaring gitt!

Jenta mi begynner i en ny "vanlig" bhg til høsten, nærmere der vi bor, og jeg lurer på om det er noe å tenke på ang overgangen!

Tror nok ikke du trenger bekymre deg så mye for overgangen til "vanlig" bhg, med den begrunnelsen at jenta di er såpass ung. Jeg har aldri jobbet i Montessoribhg for så små barn, men ser ikke for meg at forskjellene er så altfor store da det meste av Montessoripedagogikken er beregnet på barn fra 3-årsalder (såvidt meg bekjent iallefall).

Men det er nok mulig at både du og jenta di vil få litt noe kaos-følelse sånn helt i begynnelsen. I de fleste Montessoribhg råder en utpreget ytre ro og dempet miljø i form av lyd og bevegelse; for å fremme den indre ro og konsentrasjon. En tilrettelegging for god læring. I en "vanlig" lekbasert bhg vil en slik ro være fraværende eller tilstede bare under visse aktiviteter. Høyere lyd og høyere tempo.

Du vil ikke finne den tydelige systematiserte og strukturerte måten å presentere leker og materialer på i en "vanlig" bhg, selvom man i alle typer bhg selvsagt rydder opp. Det er ikke gjennomtenkt, mer basert på hva som er praktisk.

Montessoribarn blir vant til system, ro, respekt og struktur. Dette er gjennomført på nesten alle områder, så jeg vil tror utfordringen deres ved en overgang til vanlig skole, er å "finne fram" i det de vil oppleve som en kaotisk og rotete tilværelse. De har tilegnet seg en meget ryddig tankegang som de plutselig ikke får anvendt på samme måten som de var vant til.

Selv jobbet jeg endel år i Montessoribhg før jeg byttet til "vanlig" bhg, og jeg brukte forholdsvis lang tid på å venne meg til høyere lyder, mer voksensnakk (voksen-voksen), et utall forskjellige regler (Montessori har gjerne få, men veldig tydelige regler) og det jeg opplevde som mangel på respekt både barn-voksen og voksen-barn.

Forøvrig vil jeg nevne at mange bhg nå har byttet ut høye stoler og bord med møbler i barnehøyde. Men de fleste av disse bhg er nok blitt påvirket av Reggio Emilia eller Montessori. Det er uansett en god ting som letter arbeidet for de voksne og som gjør barna mer motiverte i hverdagen sin.

Betraktingene mine er veldig subjektive og lite vitenskapelige ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange gode tilbakemeldinger. Men er det ingen som har erfaring fra Montessori-skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Leste denne gamle tråden og må si jeg blir skikkelig provosert av hvor mye Montessori fremheves som bra. Jeg er førskolelærer, spes.ped og har jobba i 20 år innen bhg, ppt og nå skole. Jeg kan med hånda på hjertet si at i alle

År jeg har jobbet, og under utdanninga mi så er individet i fokus! Selvfølelse! Selvtillit! Og alt det Montessori framhever at bare DE kan. Det provoserer at de sier at bare de har kompetanse til å se hvert individ. Ikke rart de har gode rammevilkår, de har god voksentetthet, tilpassede rom.....

ALLE barn har rett til å få tilpassede opplegg OG bli sett. Og det er det et det mange der ute som prøver å få til også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste denne gamle tråden og må si jeg blir skikkelig provosert av hvor mye Montessori fremheves som bra. Jeg er førskolelærer, spes.ped og har jobba i 20 år innen bhg, ppt og nå skole. Jeg kan med hånda på hjertet si at i alle

År jeg har jobbet, og under utdanninga mi så er individet i fokus! Selvfølelse! Selvtillit! Og alt det Montessori framhever at bare DE kan. Det provoserer at de sier at bare de har kompetanse til å se hvert individ. Ikke rart de har gode rammevilkår, de har god voksentetthet, tilpassede rom.....

ALLE barn har rett til å få tilpassede opplegg OG bli sett. Og det er det et det mange der ute som prøver å få til også!

Du har jo den strake motsetningen å jevnføre med, som faktisk også er fra Italia, Reggio Emilia. Den består av kaos, barna skal få styre alt, man skal ikke lære barna noe som helst, de skal selv få oppdage og lære. Hvis de mener at jorden er flat og solen går rundt jorden så skal man ikke rette på dem men bare nikke og være enig med barna i det. Og så kalt, "fri oppdragelse". Jeg har aldri likt Reggio Emilia.

Anonymous poster hash: 7ea95...750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...