Gå til innhold

Økonomiutdannelse og jobb?


fr1da

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal søke studier til høsten, men har ikke bestemt meg for hva jeg vil, annet enn at jeg vil ha en mastergrad. Jeg har ganske gode karakterer, men ingen realfag utenom biologi, så de fleste matematikkfag er utelukket. Likevel er jeg veldig interessert i økonomi, og kunne gjerne tenkt meg å jobbe som f.eks. økonomisk rådgiver. Problemet er bare at jeg fikk 3 i P-matte, altså den enkleste formen for matte, og jeg har på ingen måte noe talent når det kommer til formler og likninger.

Er det noen som har erfaring med økonomistudier eller som jobber med økonomi som kan si litt om hva slags matematikk som praktiseres? Må man ha god tallforståelse og mattekunnskaper? Eller går det greit så lenge man mestrer addisjon og subtraksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg holder på med en bachlor i økonomi nå.

Hadde matte ifjor. Da var det mye brøk, algebra, ligninger, funksjoner, grafer, derivasjon.

Er også en del matte i andre fag, sånn som f.eks. mikroøkonomi, makroøkonomi og statistikk.

Det er absoultt en fordel at man er god i matte. Men jeg er ikke superflink, og jeg har klart meg greit likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer deg fint gjennom en bachelorgrad uten for mye matematikk. Mikro/samfunnsøkonomi er ganske teknisk matematisk sett, så det krever litt mer jobb rent regnemessig. Du kan jo velge fag helt selv på master så det er opp til deg selv. Dersom du velger myk hoved og støtteprofil vil du stille litt svakere enn de som blander begge deler.

De fleste kan lære seg matematikk, det krever bare mer jobb for andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...