Gå til innhold

Hvordan overleve praksis- sykepleiestudent


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg startet på min første praksis i sykehjem for snart en uke siden. Jeg er en innadvendt person og blir helt utslitt av konstant prating med pasientene. I tillegg til dette gir hjelpepleierne meg oppgaver som jeg ikke føler er spesielt lærerike, som matlaging og henting av mat.

Jeg skal være der i to måneder ulønnet, og føler at jeg blir sett på som ekstra arbeidskraft. Jeg får jo ikke lønn, da jeg er der for å lære! Synes det er litt tåpelig at vi ikke får lønn når lærlinger gjør det. Jeg har også fått beskjed om at jeg ikke kan jobbe ved siden av, da jeg må lese på fag.

Jeg begynte på sykepleie etter å ha byttet over fra medisin, ettersom jeg ønsket mer pasientkontakt, men synes det blir litt mye. Er det noen som kan dele egne erfaringer, eventuelt gi meg noen oppmuntrende ord?

Hilsen sliten og frustrert student

Anonymous poster hash: 9f591...3fc

Anonymous poster hash: 9f591...3fc

Anonymous poster hash: 9f591...3fc

Anonymous poster hash: 9f591...3fc

Skrev du virkelig at du er innadvendt og missliker å snakke med folk, men ønsket mer pasientkontakt?

Hva er det for et resonement?

Jeg kan fortelle deg at også sykepleiere må ta "drittjobbene". Dvs. matlaging og søppeltømming. Det praktiseres også i Hjemmetjenesten, og det er helt essensielt å være i stand til å prate med pasienter/brukere. Det er en viktig faktor for å kunne obervere og dokumentere det en gjør!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS igjen.. Det er ikke det at jeg er med å bidrar som er problemet. Det er heller det at jeg er alene på kjøkkenet mesteparten av tiden, og får hele tiden denne typen oppgaver, noe som gjør at jeg ikke får satt meg inn i sykepleieprosedyrene. Jeg har ikke fått noen informasjon om hva pasientene mestrer og ikke, og er kjempenervøs når jeg skal utføre en prosedyre! Jeg blir aldri forklart hvordan noe skal gjøres. Tidligere har jeg jobbet i andre bransjer, men aldri opplevd noe lignende. Hilsen de-motivert mannlig sykepleiestudent.



Anonymous poster hash: 9f591...3fc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken skole går du på? Jeg vet at praksis ved Lovisenberg høyskole er på sykehus så kanskje kan du søke om overflytting neste år til den høyskolen :)

Skjønner at det virker dumt å gjøre sånt, men det er faktisk sånne oppgaver som sykepleiere ved gamlehjem foretar seg. Ordentlige sykepleieoppgaver får du f.eks. på sykehus.

Alle sykepleiere skal igjennom de samme praksisperiodene, hvor sykehjem er først. Sykehuspraksis er 2. året. De andre periodene er medisin/kirurgi (såkalt sykehuspraksis) og psykiatri/hjemmesykepleie. Det varierer mellom de ulike studiestedene hvilken av de to sistnevnte praksisperiodene som er 2. og 3. året.

Anonymous poster hash: 4cccf...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle sykepleiere skal igjennom de samme praksisperiodene, hvor sykehjem er først. Sykehuspraksis er 2. året. De andre periodene er medisin/kirurgi (såkalt sykehuspraksis) og psykiatri/hjemmesykepleie. Det varierer mellom de ulike studiestedene hvilken av de to sistnevnte praksisperiodene som er 2. og 3. året.

Anonymous poster hash: 4cccf...11e

Dette ble litt feil.

Slik skal det stå:

Alle sykepleiere skal igjennom de samme praksisperiodene, hvor sykehjem er først. Sykehuspraksis er 2. året. De andre periodene er medisin/kirurgi (såkalt sykehuspraksis) og psykiatri/hjemmesykepleie. Det varierer mellom de ulike studiestedene hvilken av de to sistnevnte praksisperiodene som er 2. og 3. året.

Anonymous poster hash: 4cccf...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig talt, jeg tror virkelig ikke det var en slik holdning TS mente å uttrykke. Ja, selvfølgelig jobber man mot et felles mål og selvfølgelig er ernæring og dermed matservering og tilbereding en viktig sykepleieroppgave. Når det er sagt mener jeg det er sunt å stille seg kritisk til noen av arbeidsoppgavene man blir tildelt i praksis og å sette spørsmålstegn ved om man faktisk blir satt i gode læresituasjoner, for til syvende å sist har man et ansvar for egen læring.

Jeg jobber som sykepleier på sykehus og må si jeg blir lettere provosert når det fra hjelpepleiernes side forventes at sykepleierne skal ta like stor del i kjøkkenarbeidet. Selvfølgelig har alle ansvar for å ta i et tak, men det sier seg selv at når sykepleierne i tillegg til stell av pasientene har ansvar for medisiner og visitt vil hjelpepleierne har bedre tid til kjøkkenoppgaver. (Ref. artikkel om tidstyver i siste utgave av Sykepleien).

Anonymous poster hash: 9c226...9c5

Det er nesten ikke hjelpepleierstillinger på sykehus lenger, så sykepleiere vil måtte gjøre mer og mer av det hjelpepleierne har gjort til nå. Den nye utdanningen for helsearbeider i videregående skole kvalifiserer ikke for pleie på sykehus, kun skylleromsarbeid.

Anonymous poster hash: 4cccf...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen.. Det er ikke det at jeg er med å bidrar som er problemet. Det er heller det at jeg er alene på kjøkkenet mesteparten av tiden, og får hele tiden denne typen oppgaver, noe som gjør at jeg ikke får satt meg inn i sykepleieprosedyrene. Jeg har ikke fått noen informasjon om hva pasientene mestrer og ikke, og er kjempenervøs når jeg skal utføre en prosedyre! Jeg blir aldri forklart hvordan noe skal gjøres. Tidligere har jeg jobbet i andre bransjer, men aldri opplevd noe lignende. Hilsen de-motivert mannlig sykepleiestudent. Anonymous poster hash: 9f591...3fc

Du har vel din egen kontaktsykepleier? Denne personen har ansvar for å veilede deg i praksis, både i forhold til stell, prosedyrer osv. Hvis vedkommende ikke følger deg opp som h*n skal, så må du gi beskjed til læreren din.

Det er dessverre ikke til å stikke under en stol at mange kontaktsykepleiere er elendige på å ta ansvar for og veilede studenter, det kan være de personlig er uegnet til det eller at de har det for travelt. Likefullt har de ansvar for å veilede.

Anonymous poster hash: 8b5fd...42b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nesten ikke hjelpepleierstillinger på sykehus lenger, så sykepleiere vil måtte gjøre mer og mer av det hjelpepleierne har gjort til nå. Den nye utdanningen for helsearbeider i videregående skole kvalifiserer ikke for pleie på sykehus, kun skylleromsarbeid.

Anonymous poster hash: 4cccf...11e

Kan love deg at det fortsatt er hjelpepleierstillinger på somatiske sykehus. Da utdanningen ikke finnes lengre vil jo stillingene forsvinne i takt med at hjelpepleierne når pensjonistalder, men enn så lenge er hjelpelpleierne veiledere for helsefagarbeiderlærlinger på sykehus. Hvertfall der jeg jobber.

Anonymous poster hash: 9c226...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle sykepleiere skal igjennom de samme praksisperiodene, hvor sykehjem er først. Sykehuspraksis er 2. året. De andre periodene er medisin/kirurgi (såkalt sykehuspraksis) og psykiatri/hjemmesykepleie. Det varierer mellom de ulike studiestedene hvilken av de to sistnevnte praksisperiodene som er 2. og 3. året.

Anonymous poster hash: 4cccf...11e

Jeg har allerede sagt i tråden at jeg tok feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å ta det opp med læreren din? Du har kanskje en kontakt-sykepleier på sykehjemmet som skal veilede deg, da skal du mer eller mindre være med på alt han eller hun gjør! Vi hadde det på den måten at vi var med å så på og observerte først, og deretter gjorde vi mer og mer på egenhånd, med veiledning og mulighet for å spørre om hjelp:) etterkvart hadde vi mer ansvar. Men det var mange dårlige praksissteder og! Hadde en runde i klassen etter praksis hvor vi fortalte om våre erfaringer, og mange ting sommer tatt opp ble tatt videre av læreren vår til praksisstedet. Så jeg anbefaler deg å ta det opp, hvis du føler du må gjøre "ekstrating" istedenfor sykepleieroppgaver. Selvsagt skal sykepleierne bidra med å mat osv, men du som er i praksis skal også lære masse! Og jo fler prosedyrer, stell og lignende du får med deg, jo bedre!

Anonymous poster hash: 81713...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel din egen kontaktsykepleier? Denne personen har ansvar for å veilede deg i praksis, både i forhold til stell, prosedyrer osv. Hvis vedkommende ikke følger deg opp som h*n skal, så må du gi beskjed til læreren din.

Det er dessverre ikke til å stikke under en stol at mange kontaktsykepleiere er elendige på å ta ansvar for og veilede studenter, det kan være de personlig er uegnet til det eller at de har det for travelt. Likefullt har de ansvar for å veilede.

Anonymous poster hash: 8b5fd...42b

De fleste får ikke valg om å ha student eller ikke, de blir bare tildelt en som skal gå med dem i ukevis. Ofte folk som ikke aner hva yrket dreier seg om, og som kun vil det og det, og ikke gjøre sånn og slik. Det er steike slitsomt å skulle ha en hengende i hælene på seg i 1-2 mnd, og det krever faktisk en del innsats fra studenten for at praksis skal være bra.

På meg virker det som om ts bare vil gjøre "sykepleieting" og ikke evner å se helheten, eller ta grep om praksis slik at det blir læring av det. Forøvrig skal man utdøve helhetlig sykepleie uavhengig av hvor man jobber, sykepleiere på intensivavdeling serverer også mat, tar bekken og steller. Du utdanner deg til å pleie syke, hva i all verden trodde du det innebar?

Anonymous poster hash: eec2c...d4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste får ikke valg om å ha student eller ikke, de blir bare tildelt en som skal gå med dem i ukevis. Ofte folk som ikke aner hva yrket dreier seg om, og som kun vil det og det, og ikke gjøre sånn og slik. Det er steike slitsomt å skulle ha en hengende i hælene på seg i 1-2 mnd, og det krever faktisk en del innsats fra studenten for at praksis skal være bra.

På meg virker det som om ts bare vil gjøre "sykepleieting" og ikke evner å se helheten, eller ta grep om praksis slik at det blir læring av det. Forøvrig skal man utdøve helhetlig sykepleie uavhengig av hvor man jobber, sykepleiere på intensivavdeling serverer også mat, tar bekken og steller. Du utdanner deg til å pleie syke, hva i all verden trodde du det innebar?

Anonymous poster hash: eec2c...d4f

Nå går vel ikke det å være kjøkkenassistent ut på å lære god pleie av pasienter?

Jeg hadde en slik praksis selv, og det er veldig ødeleggende. Man skal komme seg gjennom mye som sykepleierstudent, såndet er viktig at man får mest mulig ut av praksis.

Sykepleierne plikter å ha med seg/ta imot studenter, men man bør rullere på det.

Du bør begynne å skrive dagsplaner eller ukeplaner, TS. Sett deg realistiske mål. Les gjennom den blekka du har fått utdelt (fagplan for praksis), og skriv gjerne ut fra disse. Fortell sykepleieren du går med litt om hva du vil ha fokus på hver uke. Spør om du kan ha ansvar for en pasient som du er fast hos, og utvid dette til to-tre etter hvert. Husk å fortelle hva du gjør og ser og observerer underveis, da viser du at du er interessert og til å stole på. Ta klokker, og spør heller om hjelp der du føler du ikke er kvalifisert. Lykke til! :)

Anonymous poster hash: 892f9...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken skole går du på? Jeg vet at praksis ved Lovisenberg høyskole er på sykehus så kanskje kan du søke om overflytting neste år til den høyskolen :)

Skjønner at det virker dumt å gjøre sånt, men det er faktisk sånne oppgaver som sykepleiere ved gamlehjem foretar seg. Ordentlige sykepleieoppgaver får du f.eks. på sykehus.

"Ordentlige sykepleieroppgaver"??

Si meg, er du sykepleier selv eller sitter du bare og synser?

Er selv hjelpepleier på sykehjem, og jeg kan skrive under på at de fleste oppgavene sykepleierne på min arbeidsplass bedriver tiden sin med i aller høyeste grad er ordentlige sykepleieroppgaver.

Sykepleiere på sykehjem er etter min mening bedre i sitt fag enn de som kommer rett fra sykehuset. De må kunne mye om alt. De har ingen lege på vakt de bare kan tilkalle på 2 minutters varsel pp bygda. De har ikke 30 andre sykepleiere å rådføre seg med, de er heldige om det er en hjelpepleier eller to på jobb. De har ikke en haug bioingeniører til å ta blidprøvene, de må de ta selv. Kan skrive en liste herfra til månen. Som oftes er de alene om det overordnede ansvaret for både 50 og 60 pasienter med kun legevakta i bakhånd. Dessuten har de også respekt for andre yrkesgrupper, noe mange fra sykehus ikke har, men det er en annen diskusjon. Å si at sykepleiere på sykehjem ikke gjør ordentlige sykepleieroppgaver faller på sin egen urimelighet.

Og til ts; ernæring er en av de viktigste oppgavene dine som sykepleier. Er du ikke komfortabel ned det er du på feil studie.

Anonymous poster hash: 29ee3...057

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ordentlige sykepleieroppgaver"??

Si meg, er du sykepleier selv eller sitter du bare og synser?

Er selv hjelpepleier på sykehjem, og jeg kan skrive under på at de fleste oppgavene sykepleierne på min arbeidsplass bedriver tiden sin med i aller høyeste grad er ordentlige sykepleieroppgaver.

Sykepleiere på sykehjem er etter min mening bedre i sitt fag enn de som kommer rett fra sykehuset. De må kunne mye om alt. De har ingen lege på vakt de bare kan tilkalle på 2 minutters varsel pp bygda. De har ikke 30 andre sykepleiere å rådføre seg med, de er heldige om det er en hjelpepleier eller to på jobb. De har ikke en haug bioingeniører til å ta blidprøvene, de må de ta selv. Kan skrive en liste herfra til månen. Som oftes er de alene om det overordnede ansvaret for både 50 og 60 pasienter med kun legevakta i bakhånd. Dessuten har de også respekt for andre yrkesgrupper, noe mange fra sykehus ikke har, men det er en annen diskusjon. Å si at sykepleiere på sykehjem ikke gjør ordentlige sykepleieroppgaver faller på sin egen urimelighet.

Og til ts; ernæring er en av de viktigste oppgavene dine som sykepleier. Er du ikke komfortabel ned det er du på feil studie.

Anonymous poster hash: 29ee3...057

Delvis synsing og det jeg har blitt fortalt av en venn som er hjelpepleier :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Ordentlige sykepleieroppgaver"??

Si meg, er du sykepleier selv eller sitter du bare og synser?

Er selv hjelpepleier på sykehjem, og jeg kan skrive under på at de fleste oppgavene sykepleierne på min arbeidsplass bedriver tiden sin med i aller høyeste grad er ordentlige sykepleieroppgaver.

Sykepleiere på sykehjem er etter min mening bedre i sitt fag enn de som kommer rett fra sykehuset. De må kunne mye om alt. De har ingen lege på vakt de bare kan tilkalle på 2 minutters varsel pp bygda. De har ikke 30 andre sykepleiere å rådføre seg med, de er heldige om det er en hjelpepleier eller to på jobb. De har ikke en haug bioingeniører til å ta blidprøvene, de må de ta selv. Kan skrive en liste herfra til månen. Som oftes er de alene om det overordnede ansvaret for både 50 og 60 pasienter med kun legevakta i bakhånd. Dessuten har de også respekt for andre yrkesgrupper, noe mange fra sykehus ikke har, men det er en annen diskusjon. Å si at sykepleiere på sykehjem ikke gjør ordentlige sykepleieroppgaver faller på sin egen urimelighet.

Og til ts; ernæring er en av de viktigste oppgavene dine som sykepleier. Er du ikke komfortabel ned det er du på feil studie.

Anonymous poster hash: 29ee3...057

Du er kanskje hjelpepleier, men du vet helt tydelig ingenting om hva det vil si å være sykepleier på sykehus når du ikke tror de må kunne "litt om alt"! Det er dessuten ikke alle som ahr flere sykepleiere å rådføre seg med, eller leger som kan komme bare du knipser, mange steder er man eneste sykepleier på vakt på kveld/natt/helg og legen kan godt stå opptatt med andre pasienter, f.eks på akuttmottaket eller intensiven. For øvrig har alle på "mitt" sykehus respekt for hverandre, enten de er sykepleier, lege, portør eller renholder, men dere hjelpepleiere er jo glad i nøre under profesjonskrangelen som jeg til trodd for 6 ulike arbeidsplasser i helsevesenet aldri har vært borti. Tror nok du trenger å tenke på egen oppfatning av sykepleieres jobb, ansvar og ferdigheter.

Anonymous poster hash: eec2c...d4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er kanskje hjelpepleier, men du vet helt tydelig ingenting om hva det vil si å være sykepleier på sykehus når du ikke tror de må kunne "litt om alt"! Det er dessuten ikke alle som ahr flere sykepleiere å rådføre seg med, eller leger som kan komme bare du knipser, mange steder er man eneste sykepleier på vakt på kveld/natt/helg og legen kan godt stå opptatt med andre pasienter, f.eks på akuttmottaket eller intensiven. For øvrig har alle på "mitt" sykehus respekt for hverandre, enten de er sykepleier, lege, portør eller renholder, men dere hjelpepleiere er jo glad i nøre under profesjonskrangelen som jeg til trodd for 6 ulike arbeidsplasser i helsevesenet aldri har vært borti. Tror nok du trenger å tenke på egen oppfatning av sykepleieres jobb, ansvar og ferdigheter.

Anonymous poster hash: eec2c...d4f

Tipper en sykepleier som har jobbet 10 år på et sykehjem er en mer selvstendig sykepleier enn en som har hatt 10 års virke i sykehus.

Har aldri opplevd profesjonskrangler mellom yrkesgrupper på sykehjem, men på sykehus har det vært en god del av det.

Tydelig at ts kanskje er en god spire til akkurat det, med å poengtere at det er hjelpepleierne som setter henne til ernæringsrelatert arbeid?

Anonymous poster hash: 29ee3...057

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ordentlige sykepleieroppgaver"??

Si meg, er du sykepleier selv eller sitter du bare og synser?

Er selv hjelpepleier på sykehjem, og jeg kan skrive under på at de fleste oppgavene sykepleierne på min arbeidsplass bedriver tiden sin med i aller høyeste grad er ordentlige sykepleieroppgaver.

Sykepleiere på sykehjem er etter min mening bedre i sitt fag enn de som kommer rett fra sykehuset. De må kunne mye om alt. De har ingen lege på vakt de bare kan tilkalle på 2 minutters varsel pp bygda. De har ikke 30 andre sykepleiere å rådføre seg med, de er heldige om det er en hjelpepleier eller to på jobb. De har ikke en haug bioingeniører til å ta blidprøvene, de må de ta selv. Kan skrive en liste herfra til månen. Som oftes er de alene om det overordnede ansvaret for både 50 og 60 pasienter med kun legevakta i bakhånd. Dessuten har de også respekt for andre yrkesgrupper, noe mange fra sykehus ikke har, men det er en annen diskusjon. Å si at sykepleiere på sykehjem ikke gjør ordentlige sykepleieroppgaver faller på sin egen urimelighet.

Og til ts; ernæring er en av de viktigste oppgavene dine som sykepleier. Er du ikke komfortabel ned det er du på feil studie.

Anonymous poster hash: 29ee3...057

Å si at sykepleiere på sykehjem er bedre sykepleiere enn de på sykehus blir for dumt. Den ene er ikke bedre enn den andre. På sykehus må man også kunne "mye om alt", samme hvor spesialisert avdelingen måtte være, for guess what? Det dreier seg om å utøve helhetlig sykepleie her også.

Man er like mye sykepleier om man jobber på sykehjem eller sykehus, eller hvor det nå måtte være. Man har ulike arbeidsoppgaver, men utøver samme fag og jobber mot samme overordnede mål.

Og for å kommenter ditt banale eksempel om blodprøvetaking; på avdelingen hvor jeg jobber er det sykepleierne som tar alle blodprøvene, og dette gjøres på så og si alle pasientene hver dag. Det er ikke bioingeniører som kommer og gjør dette for oss. På sykehjemmet hvor jeg har jobbet var det ytterst sjelden det ble tatt blodprøver.

Anonymous poster hash: 9c226...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Litt av problemet med den første praksisen er at det er en stellepraksis. Hos oss får ikke studentene lov til å gjøre annet enn stell, mating ol. Det har høyskolen bestemt. De får ikke være i nærheten av medisiner eller andre prosedyrer. Da blir det kun å observere. Og da blir den praksisen fort kjedelig. Noe som er dumt for da tror studentene at det er kjedelig å være sykepleier på sykehjem. Noe det ikke er for det er så mye mer enn bare stell og mating.

Snakk med veilederen din. Fortell hvordan du føler det. Hjelpepleierene skal ikke fortelle deg hva du skal gjøre. Det er du og veilederen din som skal finne ut hva du skal gjøre for å lære mest mulig.



Anonymous poster hash: 3b709...cd1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tante som er hjelpepleier på en sengepost på et sykehus, og hun forteller at mange sykepleierstudenter i praksis for første gang får sjokk når de innser at hverdagen på avdelingen innebærer rydding,tømming av bekken på skyllerommet,matlaging og annet forefallende. Noen tror de bare skal sitte på vaktrommet og gå runder med legene.

Faktum er at ALLE må bidra.

Hva lærer man faglig sett av å levere mat?

Man har tilsynelatende bare en kort periode med praksis. Da bør man få faglig relevante oppgaver, og slippe oppgaver som hvem som helst kunne utført. Dette for å få best mulig utbytte av den begrensede tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdningene hennes representerer desverre de alle fleste spl og det er trist.

Det er trist at mennesker under utdanning ønsker arbeidsoppgaver som faktisk er relevante for dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er er som de andre her nevner, det å sitte på et vaktrom og glo i veggen når du er i praksis fordi du ikke skal "utnyttes" til å rydde av et bord feks, vitner om elendig holdning fra vedkommende.

Hvem er det som har sagt at de bare vil sitte og glo i veggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...