Gå til innhold

Jeg er for dum for naturfag!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem, jeg er 27 år og har ikke fullført videregående fordi jeg ikke klarer naturfagen. Ja, jeg vet. Det er ganske pinlig og jeg føler meg dum nok som det er, så har ikke noe stort behov for å bli fortalt at det er et enkelt fag.

Når jeg var 23 tok jeg naturfag som privatist som fulgte undervisning på Bjørknes Privatskole og jeg presterte å stryke på eksamen. Etter det ga jeg litt opp og fortsatte å jobbe i butikk selv om jeg hadde planer om å begynne å studere.

Nå prøver jeg igjen, følger undervisning denne gangen også. Jeg leser og leser og leser og pugger og pugger, men ikke fader at hjernen min klarer å faktisk forstå hva jeg leser eller pugger! Etter noen timer er alt forsvunnet fra hukommelsen. Det er altså kjemien i naturfagen jeg sliter med, ikke økologi o.l. temaer.

Jeg ønsker i grunn kun å oppnå karakteren 2 så jeg har bestått dette faget og kan komme meg videre i livet, men jeg begynner å tvile på om jeg klarer det nå også.. (Dette er et halvårskurs). Vi har hatt øvelser, men jeg husker jo ikke en døyt av hva vi egentlig gjorde, så når jeg evnt skal demonstrere en øvelse på eksamen blir det jo egentlig ren gjetning fordi jeg rett og slett ikke husker etter én gang.

Er det noen der ute som har slitt like mye som meg som har klart å komme seg gjennom det?? Noen tips?



Anonymous poster hash: 74790...155
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Det er ikke pinlig i det hele tatt og du har ingen grunn til å føle deg dum. Alle er flinke i ulike fag. (Jeg er for eksempel helt blank når det kommer til programmering og det er nesten unødvendig å prøve å lære meg det hehe.)

Men uansett

Er det muntlig og skriftlig? Eller bare en av delene?

Endret av gjest 321
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan jobber du med faget, og hvor ofte?

Nå er jeg litt usikker på hva slags kjemi som blir gjennomgått i naturfagen (MANGE år siden jeg tok naturfag), men hva er det du sliter med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pugging fører ikke frem. Jeg anbefaler deg å skjønner hvorfor ting er som de er. Aldri gi opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pugging fører ikke frem. Jeg anbefaler deg å skjønner hvorfor ting er som de er. Aldri gi opp.

Blir vel et ganske løst tips å anbefale noen å skjønne noe :ler:

TS, du kan jo begynne med å fortelle om studieteknikkene dine! Hvor mange oppgaver gjør du? Har du sett på videoer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter du med noe, så prøv å søk opp det du sliter med på youtube. Kanskje det å linke ting opp med å se reaksjonene mens du lærer om det kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, prøver å ta naturfag som privatist nå jeg også for å komme meg videre, men som deg så sliter jeg også mye med kjemien. Det går bare inn det ene øret og ut det andre :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pugging fører ikke frem. Jeg anbefaler deg å skjønner hvorfor ting er som de er. Aldri gi opp.

Må si meg litt uenig her. jeg har fått B i fag jeg ikke skjønner en dritt av. Har bare latet som om jeg har forstått tingene og gjengitt ting jeg husker å ha hørt av folk e.l. haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er ikke pinlig i det hele tatt og du har ingen grunn til å føle deg dum. Alle er flinke i ulike fag. (Jeg er for eksempel helt blank når det kommer til programmering og det er nesten unødvendig å prøve å lære meg det hehe.)

Men uansett

Er det muntlig og skriftlig? Eller bare en av delene?

Lurer på om det bare er muntlig - praktisk nå, altså en muntlig del og en praktisk del hvor vi skal demonstrere en øvelse.

Pugging fører ikke frem. Jeg anbefaler deg å skjønner hvorfor ting er som de er. Aldri gi opp.

Men... det er jo poenget. Jeg skjønner det ikke.

TS, du kan jo begynne med å fortelle om studieteknikkene dine! Hvor mange oppgaver gjør du? Har du sett på videoer?

Først leser jeg gjennom kapittelet, som vi da har undervisning i den aktuelle uken/e. Deretter gjør jeg oppgavene til kap. Boken vi bruker heter Nexus og for å være helt ærlig tror jeg muligens det er en litt ekstra kronglete bok, man får ikke noen god forklaring hvorfor ting er sånn og sånn, det bare står oppramset en hel masse fakta på en måte (litt dårlig forklart fra min side..). Jeg har sett på videoer på youtube. Det jeg sliter med er ting som å skrive kjemiske reaksjoner i formler og alle disse bindingene med massevis av tall og bokstaver i en uendelig rekke og f eks "skriv en likning for oksidasjon og reduksjon med at barium reagerer med brom og danner bariumbromid" osv.

Huff, prøver å ta naturfag som privatist nå jeg også for å komme meg videre, men som deg så sliter jeg også mye med kjemien. Det går bare inn det ene øret og ut det andre :/

Ikke sant, jeg føler læreren like gjerne kunne snakket kinesisk til meg altså :/

Anonymous poster hash: 74790...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Læreren er ikke til så voldsomt mye hjelp heller igrunn, føler jeg kanskje like gjerne kunne lest hjemme, for å se han stå med power point presentasjon av "stoffenes byggesteiner" og ramse opp en hel haug med formler og bindinger uten å forklare noe som helst.. det gir meg ikke særlig mye.



Anonymous poster hash: 74790...155
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksamen i år er muntlig-praktisk, altså at du skal gjøre en øvelse, eller forklare den om den er for lang. Jeg forbedrer karakter i naturfag i år, og det er egentlig ikke så vanskelig. Jeg må bare ta meg i at "sånn er det" og slutte å spørre hvorfor.. Trenger bare en karakter, skal ikke bruke dette etterpå.

Tok et lab-kurs ved sonans som jeg syntes var veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksamen i år er muntlig-praktisk, altså at du skal gjøre en øvelse, eller forklare den om den er for lang. Jeg forbedrer karakter i naturfag i år, og det er egentlig ikke så vanskelig. Jeg må bare ta meg i at "sånn er det" og slutte å spørre hvorfor.. Trenger bare en karakter, skal ikke bruke dette etterpå.

Tok et lab-kurs ved sonans som jeg syntes var veldig godt.

Problemet er at læreren under muntlig eksamen når jeg tok den da jeg var 23 spurte nettopp "hvorfor er det sånn?"... Og da får jeg problemer. For det skjønner jeg ikke. Så selv om jeg hadde ramset opp en hel drøss av fakta rundt emnet strøk jeg fordi jeg ikke kunne forklare hvorfor det var sånn og sånn :/ mulig jeg var uheldig med sensor.

Hvor mye koster lab kurset? Er det kun øvelsene man går gjennom?

Anonymous poster hash: 74790...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel et ganske løst tips å anbefale noen å skjønne noe :ler:

TS, du kan jo begynne med å fortelle om studieteknikkene dine! Hvor mange oppgaver gjør du? Har du sett på videoer?

Regner med at du forsto hva jeg mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er at læreren under muntlig eksamen når jeg tok den da jeg var 23 spurte nettopp "hvorfor er det sånn?"... Og da får jeg problemer. For det skjønner jeg ikke. Så selv om jeg hadde ramset opp en hel drøss av fakta rundt emnet strøk jeg fordi jeg ikke kunne forklare hvorfor det var sånn og sånn :/ mulig jeg var uheldig med sensor.

Hvor mye koster lab kurset? Er det kun øvelsene man går gjennom?

Anonymous poster hash: 74790...155

Altså, du kan vite hvorfor (rent teknisk) uten å skjønne hvorfor selv.

Hva er det du sliter spesielt med? Dette med galvanisk element osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du kan vite hvorfor (rent teknisk) uten å skjønne hvorfor selv.

Hva er det du sliter spesielt med? Dette med galvanisk element osv?

Hmm, litt usikker på hva du mener. Hvis jeg ikke forstår hvorfor og boken egentlig ikke forklarer hvorfor, så vet jeg ikke hvordan jeg rent teknisk kan vite hvorfor.. Hvilken bok bruker du? Hvordan går du frem for å "ta fatt" på et kapittel? Jeg syntes også studieteknikk er vanskelig egentlig, det er noe jeg i hvertfall bør kurses i etterhvert.

Jeg fant ingen info om labkurs på sidene til Sonans - har du link?

Anonymous poster hash: 74790...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, litt usikker på hva du mener. Hvis jeg ikke forstår hvorfor og boken egentlig ikke forklarer hvorfor, så vet jeg ikke hvordan jeg rent teknisk kan vite hvorfor.. Hvilken bok bruker du? Hvordan går du frem for å "ta fatt" på et kapittel? Jeg syntes også studieteknikk er vanskelig egentlig, det er noe jeg i hvertfall bør kurses i etterhvert.

Jeg fant ingen info om labkurs på sidene til Sonans - har du link?

Anonymous poster hash: 74790...155

Jeg sendte e-post til de! :)

bruker nexus(?).

Send meg PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uff, skulle tro jeg hadde skrevet dette innlegget selv. Jeg tar også naturfag på voksenopplæring i år og det er utrolig vanskelig. Tidligere har jeg ikke slitt med skole, men nå er naturfag som kinesisk for meg. Skjønner det ikke uansett hvor mye jeg leser og pugger. Utrolig irriterende.



Anonymous poster hash: dd300...2a0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet og med naturfag. Tok det på sonans. Men jeg jobbet hardt med det. På sonans så var det to forskjellige naturfag klasser, så jeg fikk dobbelt opp undervisning i det jeg slet med. Hadde flink lærer, skrev notater som en helt, jobbet hardt med det. Google og youtube kan faktisk være til god hjelp. Jeg fikk 5 på eksamen.



Anonymous poster hash: 22123...f33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har jeg aldri lest bøkene i faget. Jeg har bare brukt det som oppslagsverk. Så skriver jeg de viktigste temaene på hver sin lapp før eksamen. (Altså hovedtemaene i boka som man tror man kan bli trekt opp i)

Eks: hvis kap 1 handler om fotosyntese. Så spør jeg meg selv som om jeg var sensor: Hva er fotosyntese? Forklar fotosyntesen!
Deretter svarer jeg på dette med egne ord på en lapp. Så korter jeg ned lappen til hovedtrekkene. (stikkord) Og så øver jeg på å fortelle noen om fotosyntesen ved å bruke lappen hvis jeg faller ut. (eventuelt øv med å prate høyt for deg selv)

Da pleier man å lære seg de ulike temaene ganske godt. Trenger ikke nødvendigvis å skjønne alt man snakker om, men hvis man har mye å si! Så rekker ikke sensoren å spørre deg om noe.

Hvilke temaer er det i boka de? (hvilke kapitler)

Og hvilke av disse kapitlene er det du ikke forstår?

Når det kommer til forsøksdelen så tok jeg biologi 2 som privatist, da hadde vi også forsøk. Jeg hadde aldri gjort forsøkene og bare gjettet hva som kom til å skje. Så jeg gjorde det ganske komisk dårlig på den delen. Men det gikk bra allikevel. Poenget mitt med dette er at du egentlig bare bør Se på forsøkene du kan få til eksamen og deretter prøve å forklare hva som skjer for deg selv.

Hvilke forsøk er det du sliter med forresten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet og med naturfag. Tok det på sonans. Men jeg jobbet hardt med det. På sonans så var det to forskjellige naturfag klasser, så jeg fikk dobbelt opp undervisning i det jeg slet med. Hadde flink lærer, skrev notater som en helt, jobbet hardt med det. Google og youtube kan faktisk være til god hjelp. Jeg fikk 5 på eksamen.

Anonymous poster hash: 22123...f33

Jeg kunne sikkert trengt to forskjellige jeg også

Jeg slet og med naturfag. Tok det på sonans. Men jeg jobbet hardt med det. På sonans så var det to forskjellige naturfag klasser, så jeg fikk dobbelt opp undervisning i det jeg slet med. Hadde flink lærer, skrev notater som en helt, jobbet hardt med det. Google og youtube kan faktisk være til god hjelp. Jeg fikk 5 på eksamen.

Anonymous poster hash: 22123...f33

Jeg savner en flink lærer:/ kunne sikkert trengt dobbelt opp jeg også, men det er ikke et alternativ nå. Jeg skriver også mye notater og googler og bruker youtube.. men føler også det er litt sånn at man kan komme opp i ting som ikke nødvendigvis står i boken, altså det som egentlig er pensum og dette finner jeg også veldig vanskelig og forvirrende.

Anonymous poster hash: 74790...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...