Gå til innhold

Kjære butikkansatte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en dame i den lokale butikken hvor jeg ofte handler som alltid sier "hei" og "ha en hyggelig dag!" og det er fantastisk å se hvilken effekt hun har på kunder. Folk smiler, hilser og slår av en prat. Så det er klart at alt går begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest EspenAskeladd

Av det jeg har opplevd smiler damene pent og er hyggelige. Men de er vel stort sett studenter som ikke sitter der hele dagen. Mennene ser ikke glad ut i det hele tatt, men sier i det minste hei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter en del i kassa selv, og synes generelt alle (både kunder og ansatte) kan gi litt mer innsats på denne fronten. Jeg vil anse meg selv som svært service-orientert og imøtekommende i forhold til kunder, men det tror jeg rett og slett bunner ut i at jeg jobber på et såpass lokalt sted. Treffer stort sett de samme folkene hver gang, og det gir en unik mulighet til å gjøre handle-opplevelsen litt mer personlig og morsom. Det tror jeg mange store butikker i byer går glipp av, og jeg forstår godt at noen kan miste litt "motet" i en hverdag med mange sure kunder. MEN, det er ingen unnskyldning til å ikke prøve, så jeg synes i det minste et "hei" eller et smil er på sin plass.

Man vil alltid komme borti de kundene som vil ignorere deg eller komme med småfrekke uttalelser, man må bare lære seg å ikke ta det personlig. Dette er et yrke som (kanskje til manges overraskelse) krever en godt opparbeidet, tykk hud. Det er mye rare mennesker der ute.

Handler jeg selv i andre butikker og kassa-damen/mannen ikke sier "hei", så hindrer heller ikke det meg i å si det først. Har opplevd flere ganger at vedkommende i kassa reagerer overrasket, noe som i grunn knuser hjertet mitt litt. Eneste som slår meg da er at "her sitter det noen som tydeligvis har blitt avvist så mye, at det påvirker kvaliteten på jobben".

Altså, skjerpings til alle :danse: vinn-vinn!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter en del i kassa selv, og synes generelt alle (både kunder og ansatte) kan gi litt mer innsats på denne fronten. Jeg vil anse meg selv som svært service-orientert og imøtekommende i forhold til kunder, men det tror jeg rett og slett bunner ut i at jeg jobber på et såpass lokalt sted. Treffer stort sett de samme folkene hver gang, og det gir en unik mulighet til å gjøre handle-opplevelsen litt mer personlig og morsom. Det tror jeg mange store butikker i byer går glipp av, og jeg forstår godt at noen kan miste litt "motet" i en hverdag med mange sure kunder. MEN, det er ingen unnskyldning til å ikke prøve, så jeg synes i det minste et "hei" eller et smil er på sin plass.

Man vil alltid komme borti de kundene som vil ignorere deg eller komme med småfrekke uttalelser, man må bare lære seg å ikke ta det personlig. Dette er et yrke som (kanskje til manges overraskelse) krever en godt opparbeidet, tykk hud. Det er mye rare mennesker der ute.

Handler jeg selv i andre butikker og kassa-damen/mannen ikke sier "hei", så hindrer heller ikke det meg i å si det først. Har opplevd flere ganger at vedkommende i kassa reagerer overrasket, noe som i grunn knuser hjertet mitt litt. Eneste som slår meg da er at "her sitter det noen som tydeligvis har blitt avvist så mye, at det påvirker kvaliteten på jobben".

Altså, skjerpings til alle :danse: vinn-vinn!

Woop woop!

Anonymous poster hash: 5cd28...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje fullstendig rar, men jeg bryr meg overhode ikke om hvorvidt personen i kassa smiler eller sier hei. Det som teller er at han/hun gjør jobben sin effektivt og holder køen unna. Har aldri tenkt på det som at de har "betalt for å smile". Normal høflighet slår påtatte smil uansett. Ingen går rundt og er glade hele dagen, spesielt ikke når de må betjene utålmodige kunder dagen lang.



Anonymous poster hash: 218eb...a63
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg begynte i jobben som kassedame deltid smilte jeg helt uavbrutt, og det kom helt naturlig. Jeg tenkte ikke på det engang. Nå synes jeg det er vanskeligere å virke oppriktig - å smile i seg selv er selvsagt ikke vanskelig. De fleste kundene vi har hos oss er greie, selv om det alltid er noen surpromper som halvveis roper "POSE og KVITTERING" når jeg sier "Hei hei!". Er mange rare mennesker der ute. Hadde en som sa til meg "DU må ta deg et bad!!!," fordi han mente det ikke var fint med blush.... kan ikke si at slike ting hjelper på humøret. Men jadda, jeg får jo betalt for alt dette her...

..og for å være ærlig, selvsagt påvirkes smilet mitt av hvordan jeg har hatt det tidligere den dagen, eller generelt har det i den perioden.

MEN ja, jeg er enig. Jeg merker fort det selv dersom en ansatt ikke er hyggelig. For min del trenger de ikke si noe særlig mer enn "hei" og "ha det bra", men mange sier ikke hei engang. Men skjønner selv at en gjerne korter litt ned på ordbruken om det virkelig er kaos i butikken.

Anonymous poster hash: ec8c5...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir overrasket om det sitter en hyggelig ansatt bak kassa. Burde det ikke være motsatt?

I omtrent alle dagligvarehandlene jeg har vært innom sitter det ansatte som ikke en gang sier hei til kundene. Jeg har jobbet som kundebehandler (deltid) i NI år, og smiler/sier hei/snakker med alle kundene, hver gang man er på jobb, det er en del av oppgavene!

Sååå vanskelig er det faktisk ikke, og jeg har ingen tro på at "alle er slitne/har det vanskelig o.l" HVER DAG; HELE DAGEN! Se nå til faen å se levende ut da!

Og om det ikke er kunder i kassa, er det mulig å fjerne kurver/vogner og fikse litt i hyllene . Fikk sjokk på matbutikken i dag. Det lå 7 stabler med kurver 2-6 pr stabel og det var fem personer i butikken.... samt fire ansatte i nærheten!

Anonymous poster hash: 5cd28...f43

Angående det siste der... Kundene har jo lov å bruke huet når de stabler, de også. Man må jo ikke lage en ny stabel i stedet for å legge dem oppi hverandre. Sitter ofte i kassa og ser at folk ikke forstår kurv-system. Men "kjære butikkansatte det står kurver foran meg bla bla" Går ikke an å henge seg opp i det..? Kanskje du kunne tatt vekk en stabel med kurver selv..? Ingen hadde dødd om du gjorde det.

Hadde forstått deg bedre dersom du kom med rullator eller barnevogn. For da er faktisk kurvene i veien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv sitti i kassa og etter en stund var det vanskelig å holde en blid fasade med mange sure kunder :P Men tenker over det selv når jeg handler, så mange sure som sitter i kassen OG som sitter med mobiltelefonen... de prøver ikke skjule den engang.

Det har jeg også og det er ikke alltid enkelt å smile og være blid, men det betyr jo ikke at det er greit å ikke være det. Når man er på jobb får man betalt for å være serviceinnstilt uansett om man møter sure/frekke kunder. Nei det var ikke alltid like enkelt, men jeg smilte alltid og sa alltid hei og hade...

Anonymous poster hash: 160de...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kundene får ikke betalt for å smile og si hei, men de butikkansatte gjør faktisk det. En del av jobben er jo å forholde seg til kunder. Selvom alle burde kunne vise vanlig høflighet.

Dette!

Anonymous poster hash: 160de...21a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så syns jeg det er helt greit at de kun gjør jobben sin og that's it!

Orker ikke å forholde meg til påtatt blide butikkmedarbeidere etter en lang og hard dag/natt på jobben.

Det samme gjelder forøvrig frisører. Er så utrolig lei det kjedepratet de tror de er nødt til å lire ut av seg hele tiden.

Vask, klipp og gjør det dere skal og drit i om jeg har begynt på julegavene, hva jeg gjorde i sommer etc...

Anonymous poster hash: 69730...7f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

All kudos til butikkansatte! Er ofte innom matbutikken etter jobben, ved femtida. Så mange sure og stressa folk!!! Var en stakkar i kassa under opplæring som slet med å slå inn et eller annet og kunden (en pent antrukket dame) bare offet seg og himlet med øynene. Gutten ble jo mer stressa og nervøs. Prøvde å smile oppmuntrende til ham. Syns folk generelt burde ta seg sammen. Personen bak kassa er sikkert like sliten som deg etter en lang arbeidsdag og du er ikke den eneste i verden som skal handle. Er heller ikke den ansatte i kassa sin feil at du er sliten og helst vil hjem! Så det er sagt, har truffet på sure butikkansatte, men de er i mindretallet i forhold til alle de sure kundene som fins!

Endret av pærecider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All kudos til butikkansatte! Er ofte innom matbutikken etter jobben, ved femtida. Så mange sure og stressa folk!!! Var en stakkar i kassa under opplæring som slet med å slå inn et eller annet og kunden (en pent antrukket dame) bare offet seg og himlet med øynene. Syns folk generelt burde ta seg sammen. Personen bak kassa er sikkert like sliten som deg etter en lang arbeidsdag og du er ikke den eneste i verden som skal handle. Er heller ikke den ansatte i kassa sin feil at du er sliten og helst vil hjem! Så det er sagt, har truffet på sure butikkansatte, men de er i mindretallet i forhold til alle de sure kundene som fins!

Word!

Tror mange glemmer at de i kassa er nødt til å håndtere kundene når de er på sitt aller sureste - når de er ferdige på jobb, skal innom og handle middag og vil hjem så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hyggelig og sier hei til alle kundene (noen ganger to ganger, fordi kunden ikke svarer tilbake.. og jeg tenker at de ikke hørte meg). Eneste jeg kanskje ikke er like hyggelig med er de som 23:01 enda ikke forter seg til kassa, leter leeeenge etter varer, vurderer leeenge hvilken sjokolade de vil ha.. Og jeg pleier å gi beskjed til folk "er fem minutter til vi stenger" og "er to minutter til vi stenger". Men jeg sier hei og hade til disse folka også, men ikke like smilende som til andre kunder. Ikke like gøy å måtte si til folk at "vi skulle stenge for fem minutter siden, nå må du virkelig forte deg!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angående det siste der... Kundene har jo lov å bruke huet når de stabler, de også. Man må jo ikke lage en ny stabel i stedet for å legge dem oppi hverandre. Sitter ofte i kassa og ser at folk ikke forstår kurv-system. Men "kjære butikkansatte det står kurver foran meg bla bla" Går ikke an å henge seg opp i det..? Kanskje du kunne tatt vekk en stabel med kurver selv..? Ingen hadde dødd om du gjorde det.

Hadde forstått deg bedre dersom du kom med rullator eller barnevogn. For da er faktisk kurvene i veien

Jeg fjernet selv kurvene mens jeg stod i køen. Hadde det vært mer kø hadde jeg nok hjulpet dem med å trille alle kassene til inngangen igjen. Synes bare det var irriterende at ingen av de ansatte så dette. Den ene stabelen gikk over kassen.

Generelt kan jeg bli svært oppgitt over kunder som slenger kurver her og der, men det var ikke utelukket kunders feil her. Skjønte plutselig hvorfor det var tre kurver ved inngangen når jeg kom til kassen. :sukk:

Anonymous poster hash: 5cd28...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Word!

Tror mange glemmer at de i kassa er nødt til å håndtere kundene når de er på sitt aller sureste - når de er ferdige på jobb, skal innom og handle middag og vil hjem så fort som mulig.

All ære til dem, har vært i yrket i ni år selv... Er ofte ekstra hyggelig selv som kunde fordi jeg vet hva de går gjennom. Men når jeg smiler og sier hei, hvor jeg og får tilbake en "hmf",så reagerer jeg på det. Som flere og flere jeg møter er...

Anonymous poster hash: 5cd28...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående kunder som ikke sier hei/smiler tilbake, så er det ikke utelukkende på grunn av at de er sure. Selv sliter jeg med mye angst(i tillegg til asperger), og de få gangene jeg klarer å gå på butikken alene så er det ikke alltid så lett å virke blid når jeg har tusen tanker på en gang og hele situasjonen stresser meg så utrolig mye at jeg er på kanten til panikkanfall. Når det er sagt så sier jeg alltid hei med et lite smil tilbake hvis de sier hei, men jeg snakker lavt og synes øyekontakt er vanskelig, så er redd de kanskje ikke hører meg..

Jeg setter veldig pris på de ansatte som er blide, føler meg litt mer velkommen og mindre til bry, men jeg forventer ikke at de skal være det. Spesielt siden jeg selv sikkert virker litt avvisende og sur, selv om det ikke er med vilje. Har lurt litt på om de som sitter i kassen klarer å se at jeg synes situasjonen er vanskelig, eller om de bare tror jeg er sur/ignorerer dem hvis de ikke hører meg? Vil jo ikke være en av de som bidrar til at dagen deres blir verre..



Anonymous poster hash: f5f3f...aa3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kundene får ikke betalt for å smile og si hei, men de butikkansatte gjør faktisk det. En del av jobben er jo å forholde seg til kunder. Selvom alle burde kunne vise vanlig høflighet.

Jada, det er en del av jobben, problemet er at folk har blitt helt ufyselige, jeg skjems litt over hvordan mange kunder faktisk tillater seg å oppføre seg. Det verste er at det ofte er de eldre som er verst, med noen helt ekstremt nedlatende og uholdbare holdninger.

Jeg har sett meg nødt til å si ifra til kunder som går laaangt over streken at det er uakspetabel oppførsel og at kunden desverre ikke er ønsket i butikken med mindre kunden tar seg sammen. Jeg må rett og slett"oppdra" voksne mennesker i vanlig folkeskikk.

Det er blitt en uting denne holdningen med at man kan behandle butikkansatte akkurat som man vil, enkelte driver med ting som grenser mot trakassering, og et sted må grensen gå altså. Så jeg har full forståelse for at noen butikkansatte ikke klarer å holde maska gjennom hele dagen.

Anonymous poster hash: d8350...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Meg: Hei

Kunde:....

Meg: trenger du pose?

Kunde:....

M: vil du ha kvittering?

K:....

Så 10 sekunder etterpå

K: SKal jeg ikke få pose! makan til dårlig service blablabla!!!

Nei, det er ikke alltid lett å være hyggelig når man faktisk blir ignorert og så kjeftet på etterpå.

Heldigvis var bare 7/10 av kunder slik. Jobber ikke i dagligvare lengre men annenttype butikk og må si det er en vanvittig forskjell på holdningene til kundene mot meg nå kontra matbutikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra meg skal du få et litt mindre PK svar. Du kan ta arrogansen og kjøre den opp et visst sted :)

De fleste butikkarbeidere er faktisk normalt høflige, men det er vanskelig i dag med så utrolig mange aggressive og frekke kunder. Det er har virkelig skjedd noe de siste 20-30 årene og det er at dessertgenerasjonen har blitt godt voksne. Med sine mange krav til samfunnet har de også lagt igjen folkeskikken hjemme, og jeg kan fint forstå at det er vanskelig å holde maska dagen lang.

"Butikkansatte har lønn for å være blide, kunder har ikke" er jo for så vidt riktig, men dessverre misbrukes det ofte av kunder som deg som et frikort for å behandle de som jobber i butikk akkurat som dere vil. Av en eller annen grunn har dere fått det for dere at butikkansatte er en slags pariakaste og skal rakkes ned på uansett. Dere skulle nok heller vært sperret inne for undersøkelse!!



Anonymous poster hash: 66dec...340
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber selv i et serviceyrke og vet at mange er ufyselige fordi de ser på det som sin rett. Og jeg mener selvfølgelig ikke at det er en del av jobben å godta at folk behandler en som dritt. Men det skal jo ikke gå utover de kundene som bare kommer for å handle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...