Gå til innhold

For de som klarte A i snitt på årstudium psykologi(!)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan la dere opp lesingen? Hvordan var eksamen? Noen råd og tips? Evt studieteknikker dere brukte?

Ingen tvil om at det er stor konkurranse og et hardt kjør, men vil forberede meg på forhånd til hva jeg faktisk går til. Målet er så klart A i snitt, men blir min første gang på høgskole (hatt to friår) så har kommet helt ut av studieteknikkene jeg brukte. Jeg vet jo også at måten man studerer på videregående ikke kan brukes på høgskole da pensum er tre ganger så stort og eksamene er 10 ganger vanskeligere.

Er det noen der ute som har lyst til å dele noen notater, tips, råd og hjelp?

Jeg er motivert til å gjøre mitt aller beste, men trenger struktur og kontroll på pensum. Skal studere i Lillehammer.

Setter pris på svar :) Helst kun fra de som faktisk har fullført og klart det.



Anonymous poster hash: 473eb...00e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen? Vel, får prøve et annet forum da. Kanskje ikke så mange psykologer/studenter her.



Anonymous poster hash: 5e826...def
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått der. Hvorfor er det så viktig å få A i snitt når du går på HIL?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ha A-snitt for å komme inn på profesjon ved et annet UNI eller i Danmark? Jeg har gått psykologi, og mitt beste A-tips er å ikke fokusere så mye på å lese alt, gjør gamle eksamensoppgaver i stedet - særlig i eksamensinnspurten. Gå på alle seminarer, ditch forelesninger du ikke får noe ut av og les i stedet, forbered deg til forelesning og seminar, skaff deg en kollokviegruppe med samme ambisjoner som deg.

Jeg syns opplegget med A-snittet for å komme inn på profesjon er litt dumt, skulle ønske det var ulike opptaksprøver i stedet, eventuelt litt mer variasjon i eksamensformene. Det er lagt opp til mye pugging og lite dybdeforståelse i mange fag, spesielt ved UiT. De fagene jeg har dårligst karakter i (B og C), er de fagene jeg forstår og interesserer meg mest for - for jeg leste mye mer og ønsket å lære og fordype meg i pensum. De fagene jeg har best karakter i (A) er de fagene jeg forstår dårligst fordi jeg fokuserte på å få en god karakter ved å gjøre gamle eksamensoppgaver, ikke forstå pensum. Makes no sense :glare:

Vet det er flere som føler det slik, altså. Synd.



Anonymous poster hash: 858f2...1bd
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ha A-snitt for å komme inn på profesjon ved et annet UNI eller i Danmark? Jeg har gått psykologi, og mitt beste A-tips er å ikke fokusere så mye på å lese alt, gjør gamle eksamensoppgaver i stedet - særlig i eksamensinnspurten. Gå på alle seminarer, ditch forelesninger du ikke får noe ut av og les i stedet, forbered deg til forelesning og seminar, skaff deg en kollokviegruppe med samme ambisjoner som deg.

Jeg syns opplegget med A-snittet for å komme inn på profesjon er litt dumt, skulle ønske det var ulike opptaksprøver i stedet, eventuelt litt mer variasjon i eksamensformene. Det er lagt opp til mye pugging og lite dybdeforståelse i mange fag, spesielt ved UiT. De fagene jeg har dårligst karakter i (B og C), er de fagene jeg forstår og interesserer meg mest for - for jeg leste mye mer og ønsket å lære og fordype meg i pensum. De fagene jeg har best karakter i (A) er de fagene jeg forstår dårligst fordi jeg fokuserte på å få en god karakter ved å gjøre gamle eksamensoppgaver, ikke forstå pensum. Makes no sense :glare:

Vet det er flere som føler det slik, altså. Synd.

Anonymous poster hash: 858f2...1bd

Tusen takk for svar! Jeg er helt enig. Det ironiske er jo at vi trenger flere psykologer i Norge, og det er ikke nødvendigvis de som er flinkest til å pugge, som er flinkest i samvær med andre mennesker. En psykolog skal jo så klart være kunnskapsrik og ha pensum i orden, likevel er sosiale antenner like så viktig i selve arbeidet.

Jeg har også gode karakterer i fag jeg kun har pugget, glemmer jo stoffet kort tid etterpå. (Videregående dette altså) Men, må dessverre forholde meg til realiteten. Blir et tøft år, men får heller ta opp karakterene hvis jeg ikke får A på eksamene første året.

Hvordan kom du inn i kollokviegruppe med de som har samme ambisjoner? Jeg mener, helt sikkert en god del studenter og vanskelig å finne de "rette". Kjenner jo absolutt ingen som skal gå første året. Og disse eksamensoppgavene, er de kun tilgjengelige i eksamensinnspurten? Eller kan man finne disse fra første skoledag? Bare så man kan legge opp en plan ut i fra det.

Anonymous poster hash: 5e826...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som begynte rett fra videregående på årsstudium i fjor. Hun kom inn i år. Måten hun leste på var veldig intens da, hun lå alltid 2 uker foran klassen. Var på lesesalen fra 9-18 ca første semester. Andre semester 8-18(noen ganger 19). Eneste hun ikke brydde seg om å få A i var ex.phil, fordi det ikke teller på inntaket til profesjon uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner en som begynte rett fra videregående på årsstudium i fjor. Hun kom inn i år. Måten hun leste på var veldig intens da, hun lå alltid 2 uker foran klassen. Var på lesesalen fra 9-18 ca første semester. Andre semester 8-18(noen ganger 19). Eneste hun ikke brydde seg om å få A i var ex.phil, fordi det ikke teller på inntaket til profesjon uansett.

Takk for svar! Ja, jeg er forberedt på å bruke lange dager i lesesalen og lese vanvittig mye. Selvfølgelig også finne en måte å fokusere på det viktigste for å prioritere riktig. Vet du hva hun fikk på ex.phil, siden hun ikke prioriterte det? Har hørt om folk som kommer inn med A på alt annet enn ex.phil, men da har de hatt B på det. Vet ikke om noen som har kommet inn med under B der i hvert fall.

Det eneste som bekymrer meg er at jeg ikke skal klare fiske opp det viktigste, sånn at jeg likevel ikke klarer være så forberedt som jeg bør. Har også hørt at A ikke nødvendigvis handler om å kunne pensumet, men måten man svarer oppgavene på? Altså god akademisk formulering? Tror ikke jeg vil ha noen problem med å lære selve pensumet til å få en A, men kanskje heller formuleringen. Vet ikke om jeg klarer skrive godt nok, men skal selvfølgelig jobbe hardt for å klare det også.

Anonymous poster hash: 5e826...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ja, jeg er forberedt på å bruke lange dager i lesesalen og lese vanvittig mye. Selvfølgelig også finne en måte å fokusere på det viktigste for å prioritere riktig. Vet du hva hun fikk på ex.phil, siden hun ikke prioriterte det? Har hørt om folk som kommer inn med A på alt annet enn ex.phil, men da har de hatt B på det. Vet ikke om noen som har kommet inn med under B der i hvert fall.

Det eneste som bekymrer meg er at jeg ikke skal klare fiske opp det viktigste, sånn at jeg likevel ikke klarer være så forberedt som jeg bør. Har også hørt at A ikke nødvendigvis handler om å kunne pensumet, men måten man svarer oppgavene på? Altså god akademisk formulering? Tror ikke jeg vil ha noen problem med å lære selve pensumet til å få en A, men kanskje heller formuleringen. Vet ikke om jeg klarer skrive godt nok, men skal selvfølgelig jobbe hardt for å klare det også.

Anonymous poster hash: 5e826...def

Hun fikk B tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er årsaken til at du vil ha A i snitt?



Anonymous poster hash: e73d0...9e6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun fikk B tror jeg

Ja, regnet nesten med det. Tror B er det laveste en kan tillate seg selv på Ex.phil.

Jeg må ha A i snitt for å komme meg videre på profesjon.

Anonymous poster hash: 5e826...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan godt si at man ikke nødvendigvis blir en god psykolog selv om man har A i snitt. Samtidig er det sterke korrelasjoner mellom det å få gode karakterer på skolen og det å leve et sosialt veltilpasset og sunt liv. Man ønsker å utdanne psykologer som er intelligente og som kan tenke individuelt og selvstending, noe karakterer kan være en indikasjon på. Dette høres kanskje hardt ut for noen, men det er realiteten i det hele.

Mitt beste tips er å gjøre det som passer deg! Det er så mange studieteknikker tilgjengelig idag og ikke alt passer for deg. Finn det som du er mest komfortabel med og kjør på! Ja, årsstudiet er hardt, men det blir ikke enklere på profesjon. Det krever arbeidsinnsats og vilje til å stå på.

Gjør pensum til ditt eget. Les, skriv notater. Hva må DU gjøre for å huske best? Puggingen er desverre ikke å komme unna, men de fleste universitetene fokuserer også på om du kan argumentere rundt pensum og bruke forståelsen din på en god måte. steinhard pugging er altså ikke alltid nok.

Vær strukturert. Ja, det krever at du legger ned utrolig mye arbeid i lesingen. Jenta som sitter på lesesalen 8-18 er ikke et unntak. Det er mange av de der ute. :) Se på det som en langsiktmessig investering i en god fremtid. Du må være motivert for det. Om du trodde studiet var hardt, tror du yrkeslivet blir enklere?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan godt si at man ikke nødvendigvis blir en god psykolog selv om man har A i snitt. Samtidig er det sterke korrelasjoner mellom det å få gode karakterer på skolen og det å leve et sosialt veltilpasset og sunt liv. Man ønsker å utdanne psykologer som er intelligente og som kan tenke individuelt og selvstending, noe karakterer kan være en indikasjon på. Dette høres kanskje hardt ut for noen, men det er realiteten i det hele.

Mitt beste tips er å gjøre det som passer deg! Det er så mange studieteknikker tilgjengelig idag og ikke alt passer for deg. Finn det som du er mest komfortabel med og kjør på! Ja, årsstudiet er hardt, men det blir ikke enklere på profesjon. Det krever arbeidsinnsats og vilje til å stå på.

Gjør pensum til ditt eget. Les, skriv notater. Hva må DU gjøre for å huske best? Puggingen er desverre ikke å komme unna, men de fleste universitetene fokuserer også på om du kan argumentere rundt pensum og bruke forståelsen din på en god måte. steinhard pugging er altså ikke alltid nok.

Vær strukturert. Ja, det krever at du legger ned utrolig mye arbeid i lesingen. Jenta som sitter på lesesalen 8-18 er ikke et unntak. Det er mange av de der ute. :) Se på det som en langsiktmessig investering i en god fremtid. Du må være motivert for det. Om du trodde studiet var hardt, tror du yrkeslivet blir enklere?

Lykke til!

Takk for svar! :)

Ja, jeg forstår. Jeg skal gjøre mitt beste! Ingen tvil om at resten av studiet også blir tøft, men da trenger jeg ikke ha A, så det blir rom for å puste litt mer. Tror heller ikke yrket er spesielt enkelt heller, vet det er krevende. Likevel er det dette yrket jeg brenner for å jobbe med. Så jeg er absolutt motivert, og fullstendig klar over at det blir tøft. Skal legge alt jeg har i dette, og så får vi se. Kjenner et par psykologer som brukte 2-3 år for å komme inn, men det var verdt det. Så skal ikke gi meg selv om jeg ikke får det til ved første forsøk.

Anonymous poster hash: 5e826...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kom inn på profesjonsstudiet før bokstavkarakterenes tid, men det var jo ikke noe enklere å oppnå 1,2 eller bedre i snitt, også har jeg etter den tid blitt lærer selv, så her er mine tips:

Det er som flere har nevnt ikke nok å kunne alle fakta for å få A, du må skjønne og fremstille hovedprinsippene. A krever selvstendig kritisk refleksjon på et høyt nivå. Så dvs at du må få tak i hovedprinsippene feks at hjernen er økonomisk, derav rekonstruktiv hukommelse eller fordommer... Og i tillegg må du altså kunne forklare disse prinsippene ved hjelp av de klassiske eksperimentene som da krever pugg.

Så det jeg gjorde var at jeg satt på lesesalen 8-22 i ukedagene, bortsett fra fredag da jeg jobbet, og 10-20 i helgene. Jeg fordelte alt pensum ut over de tilgjengelige ukene til eksamen på den måten at jeg la opp til én førstegangslesning, og én repetisjonslesning. På førstegangslesninga så tok jeg løpende notater, gulet ut (det meste dessverre), og laget til slutt et tankekart for hvert kapittel. Så på repetisjonslesinga, så brukte jeg tankekartene for å danne meg hypoteser om hva dette dreide seg om, og gikk tilbake til kapittelet med det for øye å få klarhet i de store linjene. Så var det å øve på å formidle dette, så få fatt i så mange gamle eksamensoppgaver som mulig, og få feedback på dine besvarelser.

Jeg opplevde det ikke som så vanskelig å finne en motivert kollokviegruppe siden så mange av de som var der hadde samme mål. Snakke med de folkene som ser våken ut på forelesning og hvis de skal inn på profesjon, spør om dere skal ha eksamensoppgave-kollokvie.

Lykke til! :)



Anonymous poster hash: 7ae75...daa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ops, jeg glemte en annen viktig detalj: jeg hadde også pauser inne i lesedagene mine: skikkelig lunsj og middag, og trening hver ettermiddag. Tenk at det neste året er du kognitiv toppidrettsutøver, så optimaliser miljøet ditt..! ;)



Anonymous poster hash: 7ae75...daa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-22 hver dag?? hang du aldri med vennnner da eller?



Anonymous poster hash: dab34...b63
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kom inn på profesjonsstudiet før bokstavkarakterenes tid, men det var jo ikke noe enklere å oppnå 1,2 eller bedre i snitt, også har jeg etter den tid blitt lærer selv, så her er mine tips:

Det er som flere har nevnt ikke nok å kunne alle fakta for å få A, du må skjønne og fremstille hovedprinsippene. A krever selvstendig kritisk refleksjon på et høyt nivå. Så dvs at du må få tak i hovedprinsippene feks at hjernen er økonomisk, derav rekonstruktiv hukommelse eller fordommer... Og i tillegg må du altså kunne forklare disse prinsippene ved hjelp av de klassiske eksperimentene som da krever pugg.

Så det jeg gjorde var at jeg satt på lesesalen 8-22 i ukedagene, bortsett fra fredag da jeg jobbet, og 10-20 i helgene. Jeg fordelte alt pensum ut over de tilgjengelige ukene til eksamen på den måten at jeg la opp til én førstegangslesning, og én repetisjonslesning. På førstegangslesninga så tok jeg løpende notater, gulet ut (det meste dessverre), og laget til slutt et tankekart for hvert kapittel. Så på repetisjonslesinga, så brukte jeg tankekartene for å danne meg hypoteser om hva dette dreide seg om, og gikk tilbake til kapittelet med det for øye å få klarhet i de store linjene. Så var det å øve på å formidle dette, så få fatt i så mange gamle eksamensoppgaver som mulig, og få feedback på dine besvarelser.

Jeg opplevde det ikke som så vanskelig å finne en motivert kollokviegruppe siden så mange av de som var der hadde samme mål. Snakke med de folkene som ser våken ut på forelesning og hvis de skal inn på profesjon, spør om dere skal ha eksamensoppgave-kollokvie.

Lykke til! :)

Anonymous poster hash: 7ae75...daa

Takk for svar!

Her stod det mange fine råd. Skal lage meg en liste over ulike tips og ideer, og prøve finne en måte for meg å studere på. Er jo gjerne litt individuelt, så får prøve meg litt frem.

Ja, er nok bare jeg som "lager" problemer i hodet, går nok fint å finne likeseinnede studenter.

Er det noen som vet hvor tidlig man kan få tak i eksamensoppgaver???? Skulle gjerne ha hatt de tilgjengelig så fort som mulig høsten 2015.

Anonymous poster hash: 5e826...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det legges jo ut fortløpende. Alt frem til våren 2014 skal være tilgjengelig nå.



Anonymous poster hash: bb3b8...a11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det legges jo ut fortløpende. Alt frem til våren 2014 skal være tilgjengelig nå.

Anonymous poster hash: bb3b8...a11

Så man har altså tilgjengelighet til eldre eksamensoppgaver fra første skoledag? Er dette slik som på videregående, at det er hele eksamener man kan få tak i? Eller bare noen oppgaver tatt fra litt her og der? Uansett, så lenge jeg får tak i dem så tidlig, er det lettere å sette seg inn i hva slags tema og stoff som bør prioriteres over annet. Så klart ikke følge den slavisk, men greit å ha en pekepinn på hva som hovedlegges til ulike eksamen.

Anonymous poster hash: 5e826...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-22 hver dag?? hang du aldri med vennnner da eller?

Anonymous poster hash: dab34...b63

Jeg hang med venner fredags og lørdags kveld. :)

Anonymous poster hash: 7ae75...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvor tidlig man kan få tak i eksamensoppgaver???? Skulle gjerne ha hatt de tilgjengelig så fort som mulig høsten 2015.



Anonymous poster hash: 5e826...def

Som en annen sa; de er tilgjengelige. Og ikke så prinsipielt ulike fra år til år. I gamle dager kunne man til og med kjøpe de som kompendier, regner med at de nå til dags ligger på nettsidene til de ulike psykologiske instituttene.



Anonymous poster hash: 7ae75...daa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...