Gå til innhold

Forvalte farsarven


Reddik

Anbefalte innlegg

Pappa er død for flere år siden og nå er også min farmor gått bort. Hun har vært god å ha når ikke pappa har vært her. Nå lurer jeg bare på om det er noen her med erfaring rundt dette. For jeg lurer på hvor mye jeg skal bry meg nå når min søster og jeg sammen med en tante og onkel skal komme i havn med arven. Det er jo deres mor og jeg føler de noen ganger ønsket at vi bare sa ifra oss alt for vi er jo "bare" barnebarna. Hvor mye skal jeg blande meg. Det er en leilighet som skal selges også er det hytte de skal beholde. Her har de bare overstyrt oss og sagt de kjøper oss ut uten å spørre hva vi ønsker. Jeg kunne tenkt meg å være medeier, har mange gode minner og tilbragt mye tid på hytta. Har prøvd ved et par anledninger å nevne det og kanskje jeg kan ha bruksrett iallfall, så har jeg også noe jeg skulle sagt når de faller fra og mine søskenbarn er neste i arverekken. Når jeg nevner dette så later de som de liksom ikke hører det. Ønsker litt innspill fra noen som har erfaring eller hørt om andre i samme situasjon. Litt om hvor mye en skal presse på og hvilke følelser en sitter med. Jeg vil ikke bli uvenn med noen, men det er farsarven vår og hytta er liksom det siste vi har som var noe han var veldig glad i også. Hilsen ei som syntes det er en litt vanskelig situasjon å stå i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kondolerer!

Be om offentlig skifte, så går alt rettmessig for seg.

Takk for det.

Det er vel det som blir best i lengden, men tante og onkel bestemte det skulle være privat så gikk vi med på det for om ikke så betydde det vel at vi var kranglete allerede da.

Jeg får presse på litt til å se om de skjønner å ta hensyn til det. Ellers får jeg foreslå offentlig skifte.

Takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt opp til deg selv hvor mye du skal bry deg. Hvis du ikke bryr deg, så kan du ikke klage etterpå hvis du ikke er fornøyd med fordelingen. Du har like mye rett til å være med å bestemme over fordelingen som onkelen og tanta di selv om du bare skal arve en sjettepart.

Hvis du virkelig ønsker å bli medeier i hytta, så må du stå på ditt og ikke gi deg. Er det ikke mulig å komme til enighet kan du ta kontakt med tingretten og be om at retten overtar ansvaret for arveoppgjøret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tuppesjura

De kan ikke bare bestemme at det skal være privat! Dersom du sier du ønsker offentlig skifte, så kan ikke de nekte på det. Da får du og din søster det som rettmessig er deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du og søsteren skal arve den deler faren deres skulle hatt.

Dvs. Selger dere en leilighet som tilhørte bestemor for kr. 2 100 000,-

så skal tante og onker som vel begge er bestemors barn ha kr 700 000,- hver. Din far ville og arvet kr.700 000,- men når han ikke lever så skal du og din søster ha fars andel og dele den i to like deler, altså kr. 350 000,- hver.

Dere må få taksert hytta, dersom tante og onkel vil kjøpe dere ut. Ikke godta en pris uten takst.

Ellers som de andre her skriver, be om offentlig skifte, da alle arvingene må være enige i privat skifte og det høres det ikke ut som om du er.

Hilsen en som ble farløs lenge før farmor og besten døde.

Anonymous poster hash: e38c7...53b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er som noen andre sier her. Du og din søster skal dele den delen som din far ville arvet hvis han levde.

Jeg hadde ikke tatt dette privat. Hadde bedt om offentlig skifte så dere ikke blir overkjørt av deres onkel og tante. Og hvis de skal betale deres fars del av hytta, så få en takstmann som kan sette en tkst på hytta, og gå ut ifra den taksten når de skal betale dere ut. Så de ikke sitter igjenn med en større del av kake enn de skulle hatt.

Kondolerer.

Endret av Molte
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke delingen problemet her, men at TS ønsker å enten være medeier på hytta eller ha bruksrett. Hun ønsker altså å beholde farens del, (evt halvparten av farens del, om søsteren ikke er enig), men de to tantene har avgjort at TS og søsteren skal kjøpes ut.

Det eneste TS må huske på er at alt skal deles på tre, ikke fire. Og at 1/3-del skal deles mellom henne og søsteren. Jeg synes egentlig at å ha flere eiere på ei hytte ofte resulteterer i krangling, og ville aldri bedt om det. Men en skriftlig avtale om bruksrett feks. et par uker om sommeren er det jo lov å komme med, selv om det er tantene som avgjør.



Anonymous poster hash: ed029...1e2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ofte en del styr med å dele hytte der man er enige, og kan bare forestille meg hvor mye styr det kan blir når man ikke er enige om å dele. Jeg ville derfor tatt pengene og anskaffet mitt eget sted hvor jeg kunne opparbeidet egne minner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar som inneholder mye av det jeg tenker selv også. Er klar over at jeg og min søster deler den ene delen av 3 deler så det skal vi nok bli enige om:-) jeg behøver ikke eie så mye heller bare jeg får litt bruksrett, men har også tenkt på å få pengene å heller få min egen hytte å pusle med. Det kan bli vondt værre å skal dele noe for afeksjonsverdien også blir alt bare tull. Skal prøve å høre litt mer om bruksrett. Ellers så skal leilighet og hytta takseres på ordentlig vis så det blir nok riktig fordeling på dette. Fint å kunne dele noen tanker her og få litt innspill :-) det er alltid vemodig med et kapittel som er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville råde deg til å høre med en advokat for å få alt riktig ned på papiret. Det behøver ikke koste så mye, og er svært ofte lønnsomt for dere og sparer dere for ubehag senere. Lykke til. Overivrige eldre slektninger kan lett gå på tvers av deres ønsker.



Anonymous poster hash: 6c2a8...9ba
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...