Gå til innhold

FACE IT! Norge er ikke lenger et "kristent land"!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kirkene kunne godt bli ombygd til boliger! Og istedenfor å ha kirkegårder kan det være et stort hus det det er mange flyttbare vegger med plass til minneplaketter med liten vase til blomster. Kremering bør bli standard.

Anonymous poster hash: 127b5...995

Blasfemiske fjott! Typisk en gjør å gå kun etter kristendommen. Gjelder dette for moskeer og så er jeg enig. Men det hadde aldri skjedd. En stor del muslimer er vel sjeleglad for å ha slike brødhuer som deg som går foran og vil fjerne kirker for da får de jo mer makt. Kanskje Norge blir muslimsk land lignende Iran eller Saudi-Arabia? Hva skjer da med deg? :P

Anonymous poster hash: d135d...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den som i ord eller handling offentlig forhåner eller på en krenkende eller sårende måte viser ringeakt for nogen trosbekjennelse hvis utøvelse her i riket er tillatt eller noget lovlig her bestående religionssamfunds troslærdommer eller gudsdyrkelse, eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med hefte eller fengsel inntil 6 måneder.

Påtale finner bare sted når allmenne hensyn krever det.

– Straffelovens § 142

Anonymous poster hash: d135d...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slowpoke. Kristendommen som statsreligion ble avviklet i 2012.

http://www.vl.no/samfunn/norge-har-ikke-lenger-noen-statsreligion/

Norge er nå et multikulturelt land.

Dette er min teori: Jeg tror at Statsreligion kristendommen ble avviklet i 2012, fordi den norske terroristen som drepte barn i 2011 var en kristen mann. Hadde han vært muslim eller buddhist så ville disse religioner sannsynligvis blitt forbudt i Norge.

Nei det er ikke pga han. Det har vært et ønske fra mange politiske partier lenge å skille stat og kirke fordi kirken la seg opp i alt for mye av styringspolitikken.

Anonymous poster hash: 127b5...995

De begynte å planlegge avviklingen av statskirken før 22 juli 2011. Det var noe Den norske kirke ønsket også, bl.a. fordi de ikke lenger ønsket at regjeringen skulle bestemme hvem som ble utnevnt som proster og biskoper.

Anonymous poster hash: 3de8d...af1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok 995, men det var du som mente at kirker heller skulle bli boliger, det tolket jeg som at det var ønske om å avskaffe all religiøs aktivitet. Og jeg prøver ikke å være vanskelig, jeg bare lurer på om det er det du mener?

Vær gjerne religiøs, men hold det for deg selv. Og for all del ikke misjoner det og press det på andre mennesker.

Anonymous poster hash: 127b5...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blasfemiske fjott! Typisk en gjør å gå kun etter kristendommen. Gjelder dette for moskeer og så er jeg enig. Men det hadde aldri skjedd. En stor del muslimer er vel sjeleglad for å ha slike brødhuer som deg som går foran og vil fjerne kirker for da får de jo mer makt. Kanskje Norge blir muslimsk land lignende Iran eller Saudi-Arabia? Hva skjer da med deg? :P

Anonymous poster hash: d135d...e79

Hadde du lest og samtidig fulgt med på tallene under ville du ha fattet at jeg mener all religion, og dermed alle religiøse hus. Fjott kan du være selv din forlorpne ape.

Ingen religioner får verdensmakt heretter. Det er noen som fortsatt drømmer om det men det vil ikke skje.

Anonymous poster hash: 127b5...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som i ord eller handling offentlig forhåner eller på en krenkende eller sårende måte viser ringeakt for nogen trosbekjennelse hvis utøvelse her i riket er tillatt eller noget lovlig her bestående religionssamfunds troslærdommer eller gudsdyrkelse, eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med hefte eller fengsel inntil 6 måneder.

Påtale finner bare sted når allmenne hensyn krever det.

– Straffelovens § 142

Anonymous poster hash: d135d...e79

Det er ingen som blir straffet for å si hva de mener. Vi har talefridom her.

Anonymous poster hash: 127b5...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stemmer at deler av den Norske loven er tuftet på kristendom. Men. Den tid er forbi. Nå er det menneskerettighetene som mer og mer legges til basis, uavhengig av religion.

Anonymous poster hash: 127b5...995

Hva MENER dere egentlig med at Grunnloven er "tuftet på kristendom"?

Er maktfordelingsprinsippet "tuftet på kristendom"? Står det noe i bibelen om at staten skal deles i en lovgivende, en styrende og en utøvende makt?

Er prinsippene om hvor stort flertall som skal til for å vedta lover av forskjellige typer, "tuftet på kristendom"? Didn`t think so.

Det står et par linjer om statsreligion, og det er i det store og det hele det. Og det ble opphevet i 2012.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

Jeg har ikke gått ut mot bare kristendommen. Lær deg å skille tallene under hver bruker.

Ikke det? Hva vet du om hva som ble gjort mot samene under "kristninga"? Familier som ble splittet, jenter som ble tvunget til å gifte seg med "nordmenn", jenter som måtte være slaver og som fikk løsunger etter at slaveeiere hadde forgrepet seg på de? Og dette er bare litt av det som skjedde.

Norges kristne skamhistorie.

Anonymous poster hash: 127b5...995

Ja, om du drar frem ting som skjedde i fortiden så er det jo forferdelig, men jeg tenkte på nåtiden jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det? Hva vet du om hva som ble gjort mot samene under "kristninga"? Familier som ble splittet, jenter som ble tvunget til å gifte seg med "nordmenn", jenter som måtte være slaver og som fikk løsunger etter at slaveeiere hadde forgrepet seg på de? Og dette er bare litt av det som skjedde.

Norges kristne skamhistorie.

Det var vel ikke akkurat bare samene her til lands som ble kristnet mot sin vilje.

Stort sett ble vel både kristendommen og islam spredt til dagens utbredelse ved sverd og blod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er fortsatt betydelig påvirket av kristendommen. Selv om kirken og bibelens ord ikke lenger øver nevneverdig innflytelse for styre av landet, har kristendommen fortsatt betydelig symbolsk innflytelse. Dåp, bryllup og begravelser gjennomføres vanligvis med en kristen innramming. Man kommer ikke unna hvilken betydning kristendommen har for de fleste av våre høytider, selv om de gjerne er vel så iblandet hedendom og kommersiell påvirkning. En stor andel av de fornavnene vi gir våre barn er av bibelsk opphav eller knyttet til kristendommen via helgener. En stor andel av de mest prangende og monumentale byggverkene rundt om i Norge, og de landene som står oss nærmest, er kirker. Mange ensomme og/eller mistilpassede mennesker har behov for å søke trøst og tilhørighet innenfor kristne felleskap. Med mindre man klarer å bytte ut disse kristne elementene i samfunnet med ikke-religiøse erstatninger på en tilfredstillende måte, vil kristendommen fortsatt ha en ganske stor betydning for den norske befolkningen i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er ikke lenger et kristent land. Et demokrati skal ikke være knyttet til en spesiell religion og religion skal ikke blandes med politikk.

Demokrati betyr bare flertallstyre, det er ingen som helst automatikk i at et demokrati er sekulært, sekularitet har like lite med ordet demokrati som danmark har med marianergropa å gjøre. Det flertallet bestemmer skal være statsreligionen, blir statsreligionen.

Endret av meh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær gjerne religiøs, men hold det for deg selv. Og for all del ikke misjoner det og press det på andre mennesker.

Anonymous poster hash: 127b5...995

Helt enig! Men da må det gå andre veien også. At de som ER religiøse får lov til det uten å bli "misjonert" eller presset den andre veien av mennesker som ikke er enige i dette .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...