Gå til innhold

Tror du det finnes sjøuhyrer/sjømonstere?


-littleme-

Anbefalte innlegg

De bildene du linket til er jo fake - men det var meningen?

Det var fra shark week på Discovery - basert på en myte om denne giga haien.

Den hvalen og den videoen fra redningshelikopteret er ekte. Den illustrasjonen av selve hailen, er jo bare en tegning.

Anonymous poster hash: a685f...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den har et enda norskere navn, Breiflabb. Blir nok lengre enn 5 cm, mye lengre.

Breiflabb%20015.jpg

Og den er en veldig god matfisk :)

Anonymous poster hash: a685f...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi vet mindre om havet enn om verdensrommet er jo bare vås. Det er også lite liv på ekstreme dyp, ergo vil det ikke være næringsgrunnlag for å føde noe stort. Man konsentrer seg ikke særlig mye om havet, rett og slett siden det ikke er mye spennende der. Kanskje en eller annen nærmest ubetydelig art.

Megalodon (kjempehaien, 21 m) skal visstnok ernære seg på hvaler. Begge lever også på dypet. Det er jo bevist at det er mer liv på store dyp enn man ante. Det er egne økosystemer basert på bl.a gasser og lavautbrudd.

Kjempeblekkspruten ble også påvist for et par-tre år siden, den tar også hvaler bl.a.

Også har man jo sildekongen (lang, stor fisk) og håkjerring her i Norge. Men de erikke farlige for mennesker.

Anonymous poster hash: a685f...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sendt flere mennesker til verdensrommet enn vi har sendt ned i havdypet ( noe av grunner er vel at det er for dypt).

Fordelen med havet i forhold til verdensrommet, er jo at vi vet at havet må stoppe et eller annet sted der nede - det kan ikke gå i evigheten, slik som verdensrommet. Men hvor dypt det er på det dypeste, og hva som lever der nede, vet vi ikke. I forhold til mengden avgrenset "området", tror jeg vi kan mer om verdensrommet enn vi kan om samme mengde i havet.

Mennesker har vært på bunnen av Marianergropen flere ganger, som er det det dypeste du kommer i havet. Diameteren til det observerbare universet er 93 milliarder lysår. Ett lysår = hvor langt lyset går på ett år. Lyset går ca 300,000 km på ett sekund. Det dypeste havet i verden er i kontrast 11km dypt.

Hva som er spennende kommer jo an på hvem du spør. Tviler på at de hav-nerdene som elsker å sitte i dypdykkmaskiner syns det er lite spennende hva som eksisterer der nede ;)

Jada, men er ikke de som bevilger pengene til prosjektene :P

Megalodon (kjempehaien, 21 m) skal visstnok ernære seg på hvaler. Begge lever også på dypet. Det er jo bevist at det er mer liv på store dyp enn man ante. Det er egne økosystemer basert på bl.a gasser og lavautbrudd.

Synd at Megalodon ikke eksisterer da.

Endret av meh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opp igjennom årene har det gårr rykter og vært observasjoner av hva som skal være sjøuhyrer. Et av de mest kjente sjøuhyrene er Nessie i Loch Ness i Skottland. Det skal visstnok også ha blitt observert sjøuhyrer i Lake Champlain (Champ) og Chesapeake Bay (Chessie).

Tror du det finnes noe slikt som et sjøuhyre, eller tror du det bare er oppspinn?

Det er ikke så mange år siden kjempeblekkspruter var regnet for å være en myte. Husker jeg hadde en bok med slike myter da jeg var liten. En av mytene var om kjempeblekkspruter.

Men nå har de altså funnet ut at slike eksisterer.

Så hvem vet. De stedene hvor disse sjøuhyrene visstnok lever, så er bunnen såpass grumsete at det er umulig å vite med sikkerhet. Det er uansett utrolig fascinerende greier :-)

Anonymous poster hash: cce6b...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes noen av de vi har oppdaget er monstere :haar:

Et av sjømonsteret har de funnet ut at er elektrisk ål med 500 volt, det kan lamme et menneske og de kan da drukne. :haar: Jeg husker ikke hvor det var, men det oppsto en myte på grunn av det der.

Endret av Evilposelos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjøuhyrer som Nessie, Chessie og Selma (i Seljordsvannet, Telemark) tror jeg ikke på.

Men det finnes som andre har nevnt STORE skapninger i havene som kan minne om sjøuhyrer. F.eks. "Colossal squid" som veier opp mot 500kg, er 10m lang har sugekopper og pigger på alle de 8 armene i tillegg til noen skarpe kroker, hvor noen er roterende. Den har et øye som er over 25cm i diameter.

Bør vel være en god kandidat til myten om kraken denne her ;)

094038-200-giant-colossal-squid.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...