Gå til innhold

Tror du det finnes sjøuhyrer/sjømonstere?


-littleme-

Anbefalte innlegg

Fasan, beklager, jeg løy - jeg ser meg faktisk nødt til å avspore en liiiten siste gang før jeg gir meg.

En dingledang - dingledangen - flere dingledangler - alle dingledanglene.

Jeg bare måtte bøye dette monsterfestlige ordet. Sorry.

Da var jeg ferdig! Takk for meg :takke:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med tanke på at 70% av kloden består av vann så er jeg ikke i tvil om at det finnes ting der ute som vi ikke vet om. Det er dyr som lever på dybder som vi ikke kan nå og hva som eksisterer der kan vi bare drømme om.

På land oppdages det nye arter hver dag. Og til og med på land er det steder vi ikke har oppdaget.

Jeg tror også på romvesener, om ikke akkurat på små grønne menn. Universet er større enn vi kan fatte og å tro at jordkloden er eneste levlige planten i hele universet med intelligent liv er en arrogant tankegang.

Så utrolig bra skrevet! Jeg måtte stoppe opp i fem minutter og bare drømme meg bort!

image_4caa0ac3a8212.jpg

Kult! Kan du poste flere bilder? :)

Bilde er så stort at jeg ikke klarer å skrive noe under, men det er en dingledang :danse:

Hva? Heter den virkelig en dingledang? Jeg trodde det var noe dere bare fant på, haha!

Jeg tror ikke på Lock Ness-sagnet eller at det finnes havdyr ala Surface(tv-serie). Men jeg tror absolutt at det finnes mange monstruøse havdyr som man ikke har oppdaget ennå, på bunnen av havdypet. Der finnes det nok veldig mye rart. Leste en gang at de hadde funnet en blekksprutlignende art med superhøy intelligens. Veldig fascinerende.

Havet har alltid fascinert meg big time! <3

HVor leste du dertte? :))

Anonymous poster hash: 6c40e...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig bra skrevet! Jeg måtte stoppe opp i fem minutter og bare drømme meg bort!

Kult! Kan du poste flere bilder? :)

Hva? Heter den virkelig en dingledang? Jeg trodde det var noe dere bare fant på, haha!

HVor leste du dertte? :))

Anonymous poster hash: 6c40e...951

Det er lenge siden(kanskje 5-6 år siden), men jeg er nokså sikker på at det var Illustrert Vitenskap da jeg leste mye IV før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Heter den virkelig en dingledang? Jeg trodde det var noe dere bare fant på, haha!

Anonymous poster hash: 6c40e...951

Hehe, fisken på bildet heter anglerfish - om du googler kommer det frem flere bilder. Dingledagen er lykta den har ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp igjennom årene har det gårr rykter og vært observasjoner av hva som skal være sjøuhyrer. Et av de mest kjente sjøuhyrene er Nessie i Loch Ness i Skottland. Det skal visstnok også ha blitt observert sjøuhyrer i Lake Champlain (Champ) og Chesapeake Bay (Chessie).

Tror du det finnes noe slikt som et sjøuhyre, eller tror du det bare er oppspinn?

Detvar akkurat et program om kjempeurhaien Magalodon som er 21 m lang:

https://www.google.no/search?q=megalodon+alive+documentary&safe=active&client=safari&hl=nb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=o8j2UpzuJq-kyAOawYCQCg&ved=0CAkQ_AUoAA&biw=1024&bih=672#facrc=_&imgrc=drHD5WY7Er7A0M%253A%3BIpBp3DetaGMVgM%3Bhttp%253A%252F%252Fs1.ibtimes.com%252Fsites%252Fwww.ibtimes.com%252Ffiles%252Fstyles%252Fv2_article_large%252Fpublic%252F2013%252F08%252F06%252Fmegalodon.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.ibtimes.com%252Fmegalodon-real-or-fake-discovery-channel-defends-shark-week-documentary-1374549%3B489%3B489

Den ble filmet av et redningshelikoper nylig i Brasil etter å ha angrepet en båt:

http://m.youtube.com/watch?v=-eiUErh5uKc&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3D-eiUErh5uKc

Den har også gjort skade på hval, bitt den tvers av:

https://www.google.no/search?q=megalodon+alive+documentary&safe=active&client=safari&hl=nb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=o8j2UpzuJq-kyAOawYCQCg&ved=0CAkQ_AUoAA&biw=1024&bih=672#facrc=_&imgrc=bqTD5Jq8FkggtM%253A%3BR-JHk68TfD_SXM%3Bhttp%253A%252F%252Fstatic4.businessinsider.com%252Fimage%252F520030446bb3f7b923000010-1200-667%252Fscreen%252520shot%2525202013-08-05%252520at%2525207.03.36%252520pm.png%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.businessinsider.com%252Fdiscovery-channel-fake-megalodon-documentary-2013-8%3B1200%3B634

Anonymous poster hash: a685f...b94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på det når jeg er på land, men når jeg er i sjøen er jeg alltid redd!



Anonymous poster hash: d0f2b...129
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, fisken på bildet heter anglerfish - om du googler kommer det frem flere bilder. Dingledagen er lykta den har ;)

Den har et norsk navn - den heter marulke.

Dessverre er den ikke stort mer enn fem cm. lang, og er ikke det monsteret som jeg med skrekkblandet fryd så på bilder av som liten. Jeg trodde den var kjempestor.....

Anonymous poster hash: 5a086...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Tja det finnes jo skapninger i havet som kanskje kan minne om mostere. Men om det er snakk om slike som Nessie så er svaret nei det tror jeg ikke på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg. Vi vet mindre om havet enn vi vet om verdensrommet, så jeg kan ikke utelukke at det skjuler seg et digert "monster" nede på havets dyp. Med monster tenker jeg på et utrolig stort og merkelig fiske-dyr. For eksempel en blanding mellom en hai og en blekksprut på 70-300 meter med tre hoder og lysende dingledanger fra hodene. En gang hvert femtiende år forviller de seg opp til overflata og sluker skip som tilfeldigvis går forbi, eller spiser store blåhvaler.

Men Nessie tror jeg ikke på.

At vi vet mindre om havet enn om verdensrommet er jo bare vås. Det er også lite liv på ekstreme dyp, ergo vil det ikke være næringsgrunnlag for å føde noe stort. Man konsentrer seg ikke særlig mye om havet, rett og slett siden det ikke er mye spennende der. Kanskje en eller annen nærmest ubetydelig art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har et norsk navn - den heter marulke.

Dessverre er den ikke stort mer enn fem cm. lang, og er ikke det monsteret som jeg med skrekkblandet fryd så på bilder av som liten. Jeg trodde den var kjempestor.....

Anonymous poster hash: 5a086...6ea

Den har et enda norskere navn, Breiflabb. Blir nok lengre enn 5 cm, mye lengre.

Breiflabb%20015.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Runforit

Er mye skummelt der nede og jeg er sikkert på at noe av det som lever i sjøen er større enn vi vil tenke på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi vet mindre om havet enn om verdensrommet er jo bare vås. Det er også lite liv på ekstreme dyp, ergo vil det ikke være næringsgrunnlag for å føde noe stort. Man konsentrer seg ikke særlig mye om havet, rett og slett siden det ikke er mye spennende der. Kanskje en eller annen nærmest ubetydelig art.

Vi har sendt flere mennesker til verdensrommet enn vi har sendt ned i havdypet ( noe av grunner er vel at det er for dypt).

Fordelen med havet i forhold til verdensrommet, er jo at vi vet at havet må stoppe et eller annet sted der nede - det kan ikke gå i evigheten, slik som verdensrommet. Men hvor dypt det er på det dypeste, og hva som lever der nede, vet vi ikke. I forhold til mengden avgrenset "området", tror jeg vi kan mer om verdensrommet enn vi kan om samme mengde i havet.

Hva som er spennende kommer jo an på hvem du spør. Tviler på at de hav-nerdene som elsker å sitte i dypdykkmaskiner syns det er lite spennende hva som eksisterer der nede ;) Trenger forresten ikke å være havnerd for å mene at det er spennende, jeg finner det veldig fasinerende og har er ingen havekspert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har et enda norskere navn, Breiflabb. Blir nok lengre enn 5 cm, mye lengre.

Breiflabb%20015.jpg

Det er ikke samme art man finner i dyphavet, men begge tilhører samme familie. Den på detf første bildet blir ikke særlig større enn 5 cm.

Det er over 300 arter av disse.

Anonymous poster hash: 5a086...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lophius piscatorius er breiflabb, og lever i kystnære områder.

Den første som ble postet, en dypvannsmarulk, heter Malanocetus johnsoni.

Ellers lærte jeg idag at begge faktisk kalles marulk.

Breiflabben blir stor, men dypvannsmarulken blir ikke større enn 5 cm.

Anonymous poster hash: 5a086...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke vi har oppdaget alt som finnes under vann. Men vil vel ikke kalle ukjente dyre- eller fiskearter for udyr.

Har også hørt om vann på land (ferskvann) som har større dybde enn havet.

Jasså? Hvor har du hørt dette? Marianergropen er det dypeste punktet på kloden vår. Da vil jeg gjerne vite hvor du har hørt om dette? Fra hva jeg husker, er det Lake Baikal i Sibir som er den dypeste sjøen på planeten vår på rundt 1700 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Jeg tror det finnes mange store, ekle sjødyr som sikkert er mye større enn meg, og som jeg dermed håper jeg aldri kommer i nærheten av.

Om man kan kalle det sjøUHYRE av den grunn er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså? Hvor har du hørt dette? Marianergropen er det dypeste punktet på kloden vår. Da vil jeg gjerne vite hvor du har hørt om dette? Fra hva jeg husker, er det Lake Baikal i Sibir som er den dypeste sjøen på planeten vår på rundt 1700 meter.

Svarte litt uforståelig, mente små ferskvann som ligger like ved havet som er dype nok til å nå under havoverflaten selv om de ligger på en høy fjelltopp, ikke dypere enn havets dypeste bunn. Skal visst være et slikt dypt vann i Vesterålen, har ikke tid til å google nå. Om det bare er rykter, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...