Gå til innhold

Kamp for det hellige sakrale ekteskapet mellom mann og kvinne.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Øivind Benestad håper flere tar til motmæle, og vil kjempe for en retningsendring for hvor samfunnet går i forhold til moral og samlivsetikk.

Øivind Benestad har vært en tydelig røst i det offentlige rom i sin kamp for ekteskapet mellom mann og kvinne. Han er prosjektleder for nettsiden MorFarBarn.no, og har organisert en underskriftskampanje for dem som er imot at Den norske kirke skal innføre vigselsliturgi for ”likekjønnede ekteskap”. Nå ønsker Benestad at flere tør å stå opp, og si sin mening i denne saken.

- Det er opplagt at vi trenger flere stemmer. Det er veldig skuffende at det bare har vært noen få motstemmer mot den kjønnnøytrale tsunamien som har flommet over oss. Nesten alle som har stilt opp har vært kristne, men jeg tror og vet at det er andre som også ser at dette ikke er sunt for samfunnet vårt, mener Benestad.

http://visjonnorge.com/index.php?sideID=5924695

Anonymous poster hash: 56eb8...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

selv har ikke noe imot at homofile skal få gifte seg, men jeg forstår enda ikke hvorfor de vil gifte seg i kirken. Eller hvorfor folk mener at kirken skal gi dem lov? hele poenget med religion er jo å ha regler og lover som skal følges for at Gud skal tilgi oss våre medfødte synder, og siden homofili er en av disse tingene som er regulert så blir det litt teit å insistere....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv har ikke noe imot at homofile skal få gifte seg, men jeg forstår enda ikke hvorfor de vil gifte seg i kirken. Eller hvorfor folk mener at kirken skal gi dem lov? hele poenget med religion er jo å ha regler og lover som skal følges for at Gud skal tilgi oss våre medfødte synder, og siden homofili er en av disse tingene som er regulert så blir det litt teit å insistere....

Jeg skjønner ikke hvorfor homofile har lyst til å gifte seg i en institusjon som er så imot deres levesett. Men så lange statskirken får s mye støtte av staten så bør de jo få lov. Hvis kirken har lyst å ekskludere enkelte medlemmer av samfunnet så får de "forsørge seg selv"

Anonymous poster hash: db6a5...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv har ikke noe imot at homofile skal få gifte seg, men jeg forstår enda ikke hvorfor de vil gifte seg i kirken. Eller hvorfor folk mener at kirken skal gi dem lov? hele poenget med religion er jo å ha regler og lover som skal følges for at Gud skal tilgi oss våre medfødte synder, og siden homofili er en av disse tingene som er regulert så blir det litt teit å insistere....

Religion er jo i konstant forandring, i likhet med alt annet i samfunnet. Hvis enkelte, både homofile og andre kristne, ønsker å endre kirken, hva er feil med det? Det er ikke som om den kirken vi har i Norge i dag har altfor mye tilfelles med kirken som oppstod i århundrende etter Jesu' tid.

Anonymous poster hash: 0fe77...710

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor homofile har lyst til å gifte seg i en institusjon som er så imot deres levesett. Men så lange statskirken får s mye støtte av staten så bør de jo få lov. Hvis kirken har lyst å ekskludere enkelte medlemmer av samfunnet så får de "forsørge seg selv"

Anonymous poster hash: db6a5...888

Jeg tipper en del av dem allerede er "inne", dvs de er oppdratt i en kristen familie eller et kristent miljø. Da er det ikke barebare å legge troen fra seg.

Andre er vel også ignorante om hvilket grunnlag seremonien er grunnlagt på, akkurat som svært mange heterofile er det (dama vil bare være hvit brud og det er jo så romantisk osv). Da blir det litt feil at akkurat like ignorante homofile ikke skal få gifte seg. Anonymous poster hash: 0a499...450

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://visjonnorge.com/index.php?sideID=5924695

Anonymous poster hash: 56eb8...eb4

Jeg sliter litt med å forstå dette. Jeg er sekulær, hetrofil og mann. Jeg liker damer og dersom to homofile skulle gifte seg rett forran øynene mine så ville ikke jeg bli mindre glad i damer. Så på hvilken måte skulle det at homofile gifter seg være en trussel mot et eventuelt giftemål mellom meg og et utvalgt eksemplar av den fantastiske kvinnearten?

Det er mulig det kribler i ballene på kristne menn når de ser homser kysse? Det er mulig kristne ekteskap knaker i sammenføyningene når homofile gifter seg? Ikke vet jeg. Dette er dere nærmest til å svare på selv.

Anonymous poster hash: 3ec95...5dd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Homofile par er på ingen måte en trussel mot heterofile par, men ved å tillate homofilt ekteskap så endrer man definisjonen på hva ekteskapet er, og dette får konsekvenser for samfunnet som helhet. Samfunnet er i en stadig utvikling, og de aller fleste prøve å sørge for at samfunnet går i den retningen de selv ønsker.

Personlig mener jeg at ekteskapet er en viktig institusjon, og er skeptisk til at den skal miste mye av sin kraft, men ser jo at det er den veien samfunnet som helhet går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Homofile par er på ingen måte en trussel mot heterofile par, men ved å tillate homofilt ekteskap så endrer man definisjonen på hva ekteskapet er, og dette får konsekvenser for samfunnet som helhet. Samfunnet er i en stadig utvikling, og de aller fleste prøve å sørge for at samfunnet går i den retningen de selv ønsker.

Personlig mener jeg at ekteskapet er en viktig institusjon, og er skeptisk til at den skal miste mye av sin kraft, men ser jo at det er den veien samfunnet som helhet går.

Hvilken kraft mister ditt ektsekap av at to mennesker som er glade i hverandre gifter seg?

Anonymous poster hash: 3ec95...5dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken kraft mister ditt ektsekap av at to mennesker som er glade i hverandre gifter seg?

Anonymous poster hash: 3ec95...5dd

Ekteskapet har hatt mange roller gjennom tidene. Jeg mener at en av de viktigste er å sikre først og fremst barnas, men også ektefellens, rettigheter. Forsørgerplikten og pater-est regelen er to viktige biter av denne. Med et kjønnsnøytralt ekteskap vil nødvendigvis pater-est regelen forsvinne. Dersom et homofilt par skiller seg vil ikke barna ha lik rettighet til begge foreldrene (jeg er usikker på hvordan arvereglene fungerer, men vet at samværet går til den biologiske forelderen).

Jeg vil understreke at jeg ikke har noe imot homofile, men jeg mener at den kjønnsnøytrale ekteskapsloven er et symptom på at samfunnet er på vei bort fra kjernefamilier og styrken dette hadde, og det er det jeg synes er trist. Jeg tror også at homofile kan være flotte foreldre, men tror rett og slett ikke at barnas rettigheter er godt nok forankret i lovverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekteskapet har hatt mange roller gjennom tidene. Jeg mener at en av de viktigste er å sikre først og fremst barnas, men også ektefellens, rettigheter. Forsørgerplikten og pater-est regelen er to viktige biter av denne. Med et kjønnsnøytralt ekteskap vil nødvendigvis pater-est regelen forsvinne. Dersom et homofilt par skiller seg vil ikke barna ha lik rettighet til begge foreldrene (jeg er usikker på hvordan arvereglene fungerer, men vet at samværet går til den biologiske forelderen).

Jeg vil understreke at jeg ikke har noe imot homofile, men jeg mener at den kjønnsnøytrale ekteskapsloven er et symptom på at samfunnet er på vei bort fra kjernefamilier og styrken dette hadde, og det er det jeg synes er trist. Jeg tror også at homofile kan være flotte foreldre, men tror rett og slett ikke at barnas rettigheter er godt nok forankret i lovverket.

Likekjønnede ekteskap sammen med hetrofile ekteskap gir flere mennesker som elsker hverandre muligheten til å knytte seg sammen i ekteskap. Jeg slite med å se hvordan dine barn står svakere dersom homofile gifter seg. Jeg sliter med å se hvordan du som ektefelle står svakere ved at homofile gifter seg. Pater-est regelen er en levning fra en tid før farskapstester. Den står for fall på grunn av genetisk forskning og på grunn av at hetrofile har flere partnere gjennom livet. Det har ingen ting med homofile å gjøre. uansett så er det der lovparagrafer som kan justeres.

Kjernen i ekteskapet er evig, trofast kjærlighet. Motstand mot ekteskap mellom homofile er motstand mot kjærlighet. Din gud skapte ikke bare kjærlighet. Han skapte verden av kjærlighet. Du burde være sterk nok i din tro på din gud at du aksepterte andres omfavnelse av kjærligheten.

Anonymous poster hash: 3ec95...5dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likekjønnede ekteskap sammen med hetrofile ekteskap gir flere mennesker som elsker hverandre muligheten til å knytte seg sammen i ekteskap. Jeg slite med å se hvordan dine barn står svakere dersom homofile gifter seg. Jeg sliter med å se hvordan du som ektefelle står svakere ved at homofile gifter seg. Pater-est regelen er en levning fra en tid før farskapstester. Den står for fall på grunn av genetisk forskning og på grunn av at hetrofile har flere partnere gjennom livet. Det har ingen ting med homofile å gjøre. uansett så er det der lovparagrafer som kan justeres.

Kjernen i ekteskapet er evig, trofast kjærlighet. Motstand mot ekteskap mellom homofile er motstand mot kjærlighet. Din gud skapte ikke bare kjærlighet. Han skapte verden av kjærlighet. Du burde være sterk nok i din tro på din gud at du aksepterte andres omfavnelse av kjærligheten.

Anonymous poster hash: 3ec95...5dd

Nå har jeg ikke nevnt noe sted at jeg er kristen, og mine motforestillinger mot likekjønnet ekteskap har ingenting med religion å gjøre. Som sagt så synes jeg at det er flott at folk som elsker hverandre ønsker å dele livet sitt med hverandre, enten de er av samme eller ulik kjønn, to eller åtte. Det jeg er imot er at selve definisjonen av ekteskapet skal endres. Dersom ekteskapet ikke lenger skal sikre barns rettigheter ser jeg ikke helt hva nytte den skal ha lenger. Evig troskap kan jeg love uten at noen andre skal underskrive på papiret, og økonomien vår klarer vi stort sett å finne ut av selv. Det jeg er opptatt av er at barna sikres to likeverdige foreldre, og alle de rettigheter som følger av å fødes inn i et etablert ekteskap.

Som sagt så er hele samfunnet i endring når det gjelder pater-est, mine-dine-våre barn og familiestrukturen. Jeg synes dette er en trist utvikling, men det er ikke stort jeg alene kan gjøre for å stoppe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke nevnt noe sted at jeg er kristen, og mine motforestillinger mot likekjønnet ekteskap har ingenting med religion å gjøre. Som sagt så synes jeg at det er flott at folk som elsker hverandre ønsker å dele livet sitt med hverandre, enten de er av samme eller ulik kjønn, to eller åtte. Det jeg er imot er at selve definisjonen av ekteskapet skal endres. Dersom ekteskapet ikke lenger skal sikre barns rettigheter ser jeg ikke helt hva nytte den skal ha lenger. Evig troskap kan jeg love uten at noen andre skal underskrive på papiret, og økonomien vår klarer vi stort sett å finne ut av selv. Det jeg er opptatt av er at barna sikres to likeverdige foreldre, og alle de rettigheter som følger av å fødes inn i et etablert ekteskap.

Som sagt så er hele samfunnet i endring når det gjelder pater-est, mine-dine-våre barn og familiestrukturen. Jeg synes dette er en trist utvikling, men det er ikke stort jeg alene kan gjøre for å stoppe det.

Joda, vi har jo sett hvordan barns rettigheter har blitt ivaretatt i tidligere tider da ekteskap ikke var noe man kunne velge, men mer var en slags tvang. De ungene som var så uheldig å bli født utenfor ekteskap ble kalt lausunger, og var annenrangs borgere resten av livet. Jeg tror vi klarer oss fint uten "ekteskapets redning" av de født innenfor ekteskapet, på bekostning av alle andre barn.

] Anonymous poster hash: 0a499...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv har ikke noe imot at homofile skal få gifte seg, men jeg forstår enda ikke hvorfor de vil gifte seg i kirken. Eller hvorfor folk mener at kirken skal gi dem lov? hele poenget med religion er jo å ha regler og lover som skal følges for at Gud skal tilgi oss våre medfødte synder, og siden homofili er en av disse tingene som er regulert så blir det litt teit å insistere....

Dette er det reneste vissvass. Hvem er du til å sette deg til doms over mennesker basert på deres legning? Hvem er du til å plukke ut enkelte deler av bibelen, for så å glatt utelukke andre som ikke passer så godt? Du insinuerer at homofili er noe som bryter med "lover og regler som skal følges av gud", og dermed ei hører hjemme i kirken. Nå er ikke jeg teolog, men jeg har hørt noe om at den som er uten synd kan kaste den første sten. Du lever ditt heterofile liv i takt med bibelen, antar jeg? Du synder ikke? Du lyver ikke? ...du dømmer ikke?

Det er "teit" at et homofilt par ønsker å gifte seg i kirken, ja. Middelalderen ringte. De ville ha tilbake holdningene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor homofile vil gifte seg i kirken?

Har med menneskeverd å gjøre det da?

Å utestenge noen er ikke nestekjærlighet.

Viktigste budet det :-)

Etter troen og respekten for Gud.

Anonymous poster hash: 6356d...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så det er sagt : Gud elsker homofile like mye som andre.

Vi har like rettigheter :-) alle sammen.

Anonymous poster hash: 6356d...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke nevnt noe sted at jeg er kristen, og mine motforestillinger mot likekjønnet ekteskap har ingenting med religion å gjøre. Som sagt så synes jeg at det er flott at folk som elsker hverandre ønsker å dele livet sitt med hverandre, enten de er av samme eller ulik kjønn, to eller åtte. Det jeg er imot er at selve definisjonen av ekteskapet skal endres. Dersom ekteskapet ikke lenger skal sikre barns rettigheter ser jeg ikke helt hva nytte den skal ha lenger. Evig troskap kan jeg love uten at noen andre skal underskrive på papiret, og økonomien vår klarer vi stort sett å finne ut av selv. Det jeg er opptatt av er at barna sikres to likeverdige foreldre, og alle de rettigheter som følger av å fødes inn i et etablert ekteskap.

Som sagt så er hele samfunnet i endring når det gjelder pater-est, mine-dine-våre barn og familiestrukturen. Jeg synes dette er en trist utvikling, men det er ikke stort jeg alene kan gjøre for å stoppe det.

Sikrer ikke ekteskapet lenger barns rettigheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sikrer ikke ekteskapet lenger barns rettigheter?

Jeg mener at i utgangspunktet skal et barn skal ha krav på to likeverdige foreldre. Med fjerning av pater-est har dette blitt svekket. Det at det i dagens samfunn er relativt lett å skille seg svekker også barnas rettigheter. Etablering av nye familier vil veldig ofte gå utover barna, både psykisk og med tanke på f.eks arv. Merk at jeg ikke har noe imot lovgivningen som sådan. Jeg mener absolutt at det skal være mulig å skille seg eller etablere seg på nytt dersom man mener at det er det riktige, uten at staten skal bedømme hva som er "god nok" grunn. Det er samfunnets syn på ekteskap og hvordan dette har endret seg de siste årene jeg reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at i utgangspunktet skal et barn skal ha krav på to likeverdige foreldre. Med fjerning av pater-est har dette blitt svekket. Det at det i dagens samfunn er relativt lett å skille seg svekker også barnas rettigheter. Etablering av nye familier vil veldig ofte gå utover barna, både psykisk og med tanke på f.eks arv. Merk at jeg ikke har noe imot lovgivningen som sådan. Jeg mener absolutt at det skal være mulig å skille seg eller etablere seg på nytt dersom man mener at det er det riktige, uten at staten skal bedømme hva som er "god nok" grunn. Det er samfunnets syn på ekteskap og hvordan dette har endret seg de siste årene jeg reagerer på.

Du mener at barn har krav på to likeverdige foreldre, jeg mener at barnet har krav på de to som faktisk er foreldrene deres. pater est-regelen hørte hjemme i en tid der man ikke hadde noen andre muligheter til å finne ut farskap, enn å se hvem moren var gift med. Jeg, i motsetning til deg, synes det er en styrke at man nå faktisk ( i alle fall i teorien) finner riktig far.

Når det gjelder hvor lett samfunnet tar på oppløsning av familiene, så er jeg nok mer på linje med deg. Jeg synes det er rart hvor vanlig det har blitt med dine, mine og våre barn, og at dette ikke er problematisert i særlig grad. Samtidig ser jeg ikke helt hvordan det at to homofile velger hverandre for livet, og forhåpentligvis også klarer å holde sammen hele livet, har noe å si for dette synet samfunnet har. Det må da være mye bedre at også nye grupper får mulighet til å leve slik, sånn utfra det som ser ut til å være målet ditt :klo:

Så du mister meg på veien, et eller annet sted i argumentasjonen din.

Anonymous poster hash: 0fe77...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener at barn har krav på to likeverdige foreldre, jeg mener at barnet har krav på de to som faktisk er foreldrene deres. pater est-regelen hørte hjemme i en tid der man ikke hadde noen andre muligheter til å finne ut farskap, enn å se hvem moren var gift med. Jeg, i motsetning til deg, synes det er en styrke at man nå faktisk ( i alle fall i teorien) finner riktig far.

Når det gjelder hvor lett samfunnet tar på oppløsning av familiene, så er jeg nok mer på linje med deg. Jeg synes det er rart hvor vanlig det har blitt med dine, mine og våre barn, og at dette ikke er problematisert i særlig grad. Samtidig ser jeg ikke helt hvordan det at to homofile velger hverandre for livet, og forhåpentligvis også klarer å holde sammen hele livet, har noe å si for dette synet samfunnet har. Det må da være mye bedre at også nye grupper får mulighet til å leve slik, sånn utfra det som ser ut til å være målet ditt :klo:

Så du mister meg på veien, et eller annet sted i argumentasjonen din.

Anonymous poster hash: 0fe77...710

Jeg ser på all oppmykning av ekteskapsloven som en legitimering av oppløsning av familiene. Det at to homofile finner ut at de elsker hverandre og vil dele resten av livet med hverandre er selvfølgelig en flott ting, og har i seg selv ikke noe med samfunnets syn på skilsmisse å gjøre. Det er endringen av synet på hva ekteskap er som jeg finner problematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Homofile par er på ingen måte en trussel mot heterofile par, men ved å tillate homofilt ekteskap så endrer man definisjonen på hva ekteskapet er, og dette får konsekvenser for samfunnet som helhet. Samfunnet er i en stadig utvikling, og de aller fleste prøve å sørge for at samfunnet går i den retningen de selv ønsker.

Personlig mener jeg at ekteskapet er en viktig institusjon, og er skeptisk til at den skal miste mye av sin kraft, men ser jo at det er den veien samfunnet som helhet går.

Nøyaktig hva er det som er problematisk ved at oppfatningen av ekteskapet endres? Og hvordan kan det ha seg at du mener at det er problematisk at nye grupper søker til ekteskapet som en ramme om deres samliv? Er ikke det tvert imot en styrking av ekteskapet som institusjon?

Endret av Mann 42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...