Gå til innhold

Hazeys vektdagbok


Hazey Jane

Anbefalte innlegg

På tirsdag 2/8-2011 begynte jeg kampen. Nå gjelder det, helomvending i livsstil..

På mandag veide jeg 97,7 kilo, nå er det nok. På mitt aller verste veide jeg 106 kg. 


Selv om målet i seg selv er å endre livsstil håper jeg da inderlig at det vil få noe å si for vekt og utseende også. Jeg har ikke alltid vært tjukk, tidligere (endel år siden nå riktignok) har jeg ligget på 65-68 kilo, og dette håper jeg at jeg vil ende på til slutt også.

Får å få litt motivasjon håper jeg blant annet å kunne bruke vekttapet, og jeg vil derfor sette meg noen delmål. Jeg setter ikke tid til delmålene, men registrerer det etter hvert som jeg (forhåpentligvis) kommer dit. Jeg har et langtidsperspektiv på det, men håper at jeg har kommet en del på vei til neste sommer :sol:

 

Edit: Det har gått en del opp og ned, og dette har blitt en flereårig prosess. 

Lenge lå jeg på ca. 85-90 kg, men i januar 2015 tok jeg på nytt opp et (litt mer) aktiv grep. 

Start er altså:

106 kg (en eller annen gang, som jeg har fortrengt :sjenert: )

 

97,7 kilo, Midjemål (8/8-11): 105 cm!

Delmål 1: 90 kilo. Nådd:
Delmål 2: 85 kilo. Nådd: 8 juli 2012
Delmål 3: 80 kilo. Nådd: mai 2015
Delmål 4: 75 kilo. Nådd: 17 april 2015
Delmål 5: 70 kilo. Nådd: 31 mai 2015
Hovedmål: 65 kilo. Nådd:
 

Endret av Hazey Jane
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pjuskelusk

Så flott at du har tatt dette steget, Hazey Jane, og sagt at nok er nok :) Jeg skal følge med, jeg, og svinge pompom dusker og heie deg videre.

Utrolig flott at du har et langsiktig mål om dette, fordi jeg har smertelig erfart at når man gjør ting for fort kommer man til et punkt der kroppen er utsultet og lei og da kommer kiloene bare ramlende tilbake. Livsstilsendring er noe annet enn slanking :)

Så hva er planen din? Kosthold? Trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært veldig flink denne uken, med både måltider og aktivitet.

Det er mange "Kcal-kalkulatorer" som mener jeg bør ligge på rundt 1600 kcal, men det virker veldig mye. De siste dagene har jeg ligget på rundt 1000, men lurer fortsatt veldig på det med kalorimengden. Jeg har ikke spist yoghurt i det siste, kunne jo "fylt" på med det, og avocado er jo også ganske kaloririkt er det ikke?

Bare synes at det er så merkelig at man skal spise mer enn det man vil bare for å komme opp i den "riktige" kalorimengden.

Det viktigste er vel at man finner et kosthold som passer for en, og som man kan holde på i lengden, altså for resten av livet. Det skal jo også passe til resten av de man bor sammen med også.

--

Litt om aktivitet/trening

Var nettopp på en tur på 1 time og 15 minutter i vanlig gangfart, ikke sakte. 15 minutter av det var oppoverbakke.

Jeg kjenner at det er lenge siden jeg har vært noe særlig i aktivitet, de siste dagene med "trening"/tur merkes i beina.

I går var jeg på SATS på første gang på 3/4 år. Klarte ikke å jogge mer enn to sanger på spillelisten min. Jeg har laget en spilleliste med 8 sanger på tilsammen ca. 35 minutter.

Den skal jeg gjennom hver gang jeg er på båndet, men i begynnelsen går jeg fort på noen av sangene. Etterhvert er målet at jeg skal gjennom hele listen joggende, og etter det kan jeg skru opp hastigheten, legge til oppoverbakke osv. Det er planen.

I tillegg skal jeg gå mye mer turer, og bruke den nedstøvede sykkelen mer.

Gå i stedet for å ta bussen til og fra t-bane

På SATS har de også gruppetimer med noe som heter SATS-Core, som jeg tror er litt styrketrening, det har jeg tenkt til å føge så ofte jeg har tid, håper det er tider som passer med timeplan når vi er tilbake i hverdagen. Nå har jeg fortsatt ferie.

--

Oj, dette ble langt det, hadde visst behov for å få ut noe angående dette.

Har på følelsen at det kommer til å komme en del de nærmeste dagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til! :)

Tusen takk for det!

Så flott at du har tatt dette steget, Hazey Jane, og sagt at nok er nok :) Jeg skal følge med, jeg, og svinge pompom dusker og heie deg videre.

Utrolig flott at du har et langsiktig mål om dette, fordi jeg har smertelig erfart at når man gjør ting for fort kommer man til et punkt der kroppen er utsultet og lei og da kommer kiloene bare ramlende tilbake. Livsstilsendring er noe annet enn slanking :)

Så hva er planen din? Kosthold? Trening?

Takk for heiing Pjuskelusk.

Ja, tror det er viktig med et langsiktig mål, og ikke bare konser på vekten, da kommer det til å gå raskt opp igjen.

Planen er i prinsippet enkelt: Sunn mat i passe mengder og en aktiv hverdag :)

Det er ganske greit nå i begynnelsen kjenner jeg; motivasjonen er på topp, og jeg har masse tid på dagtid så lenge jeg fortsatt har ferie.

Men er overbevist om at dette skal gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjuskelusk

Da kommer dagens spark i baken :) Du sa at du ville ha livsstilsendring og en sunn og langsiktig vektnedgang. Å leve på 1000 kcal er ikke dette. Jeg skjønner veldig godt hvordan du tenker. Jeg har vært der selv. Når man begynner å telle kalorier, og kutter alt det usunne, er det egentlig ikke så mye igjen. jeg hadde flere måltid med knekkebrød og magerost, eller kylling og grønnsaker, og dette blir det ikke mange kalorier av. Men kroppen trenger mer energi for å få gjort alt den skal. Og om du ikke gir den det, hva gjør den da? den tar det fra musklene dine? Du blir kanskje tynn, men du blir også dvask og ekkel, og du har ikke den forbrenningshjelpen musklene gir. Leger og ernæringsfysiologer jeg har snakket med har sagt at 1300 kcal er det minimum man kan få i seg uten å miste muskelmasse. MEN de sa også at man klarer bare å leve på slikt kaloriunderskudd en ltien periode, og det som oftest skjer da er at man får totalt krasj og plutselig veier man mer enn man gjorde opprinnelig.

Så, dagens råd er å holde seg på 1600 kcal. Men jeg er helt enig med deg i at du skal ikke spise større porsjoner bare for å komme opp i riktig kaloriantall, men det du bør gjøre er å finne mer energirike matvarer å putte inn i måltidene, som samtidig er sunne. F.eks. sunt fett er en enkel og god måte å gjøre dette på. Spis noen nøtter eller spis fet fisk på knekkebrød.

Kroppen trenger det den trenger, og for å nå målene dine må du nesten ha kroppen med på laget ellers blir det trøbbel :)

Du er jo forresten kjempegodt i gang med treningen din! Det er tøft i starten, men det blir lettere og lettere. Og du tenker helt riktig ved å gradvis øke løpingen og legge på motstand ved oppoverbakker. Styrketrening er også supert for å øke forbrenningen, og ikke minst bli fast og fin ( :) )! Jeg trener nesten bare styrke i sal, men det er fordi jeg ahr elendig selvdisiplin :fnise: Når det er en instruktør der og litt struktur på treningen får jeg mye bedre resultater. Og ikke glem å legge på en del vekter! Det blir bare mer muskelfibre når det gjør vondt, så stå på!!

Oi, dette ble visst langt dette også, gitt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler: Synes ikke du var for streng :)

Ja, jeg får finne noe energirikt og sunt. Har kjøpt lakespålegg for noen dager siden. Har avokado liggende også, men hjelpes! Så mye kalorier! Regnet ut at den avokadoen jeg veide hadde energi på 400 kcal!

Men kunne tatt halvparten, eller en kvart for å spe på frokosten, for der er jeg ikke særlig flink til å få i meg nok kcal. Og det er selv om jeg spiser to brødskiver med pålegg og tomat. Har ikke smør på..

Får vel kjøpe noen nøtter da, og så kan jeg kjøpe noen yoghurt. Har ikke spist det på mange år, men det kan jeg tenkes at det er godt..Blåbær kanskje... :)

I tillegg skal jeg kjøpe litt epler og annen frukt. Burde visst få i meg 200 kcal av det hver dag også.

Bare så det er sagt så skal jeg ikke fortsette med å veie maten min for alltid, DET er i all fall ikke en del av en sunn livsstilsendring. Jeg tror imidlertid det kan være en god idé i begynnelsen, sånn for å få en oversikt over hvor man burde ligge i forhold til matporsjoner, og hva som er sunt og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjuskelusk

Ikke vær redd for kaloriene fra sunt fett, forresten. Du skal selvfølgelig ikke spise enorme mengder, men det er ikke pga dette folk legger på seg. Det er hvitt mel og sukker :)

Angående veiing og porsjoner og sånn så er jeg sikekrt mer blank en deg. Du har jo vært innom dagboken min, og sett at jeg sliter med å finne ut hva som er normalen! Vi får bare prøve oss frem, så kommer vi nok i mål til slutt og finner våre riktige mender :)

Ps! Valnøtter er en av de sunneste nøttene, og er KJEMPEGODE! jeg har det på havregrøt, naturell, i yoghurt o.l.

Nå er det snart middag her i huset - ytrefilet av svin, nam nam :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi får bare prøve oss frem Pjuskelusk.

Skal se etter valnøtter og yoghurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du klarer å jogge to sanger når du ikke har vært i mye aktivitet er jo kjempebra!!

Jeg er ingen ekspert, men husk også på å spise riktige ting til riktig tid på døgnet.

Heia :heiajente::trene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du klarer å jogge to sanger når du ikke har vært i mye aktivitet er jo kjempebra!!

Jeg er ingen ekspert, men husk også på å spise riktige ting til riktig tid på døgnet.

Heia :heiajente::trene:

Akkurat det med de to sangene er jo veldig flaut da, men skriver dette ærlig nå, så kan jeg forhåpentligvis se hvor mye bedre det går etter hvert.

Takk for heiing og gode råd!

---

skrivefeil

Endret av Hazey Jane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes to sanger er bra jeg. Jeg begynte å trene i fjor etter en særdeles lat tilverelse, og det tok ganske lang tid før jeg klarte to sanger i strekk... Kanskje fordi jeg røykte i tillegg (sluttet litt før jeg begynte å trene), så kondisen og lungene var heeelt på bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ny dag, fortsatt nye muligheter.

Koser meg med en kaffe foran PCen, skal lage meg litt frokost om ikke så lenge.

I dag er det ganske fullt program så vet ikke om jeg får trent, men håper jeg skal få litt tid senere i dag eller i kveld. Men denne uken har jeg uansett vært ganske flink, i følge vektklubben.no skal man ha 7 treningspoeng minimun hver uke, og jeg har til nå 17,6! :jepp:

Kom ikke opp i 1600 i går heller, men jeg kan ikke spise mer enn det jeg gjør nå. Får heller gjøre som jeg har sagt før, finne litt valnøtter og kanskje en yoghurt til. Det er spesielt frokost jeg kommer langt under, lunsj og middag og mellom går fint. Melkerasjonen ligger brakk, og frukt har heller ikke vært så bra til nå, men i går fylte jeg den opp.

Sånn har det vært til nå: Tirs: 1039, Ons: 961, Tors: 1317, Fre: 1258.

Jeg prøver virkelig å veie alt, veier til og med soyasausen til Sashimien vi hadde på torsdag..Hadde 11 gram soyasaus tilsvarende 6 kcal :fnise:

Mulig det er noe galt med vekten, den streiket i all fall veldig i går. Tror jeg skal kjøpe meg en ny i dag. Den veide også ca 8 basilikumblader til å bli 8 gram..det høres jo litt mye ut..

Hvis jeg får tid i dag og det ikke :regn: skal jeg ta meg en sykkeltur tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I stedet for å ta kollektiv transport til byen i dag, hoppa jeg på sykkelen og fikk en times sykkeltur! :5:

Det var ikke verst på en dag jeg ikke trodde det kom til å bli noe særlig aktivitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si du er flink! Over 17 treningspoeng på en uke! Håper du ikke sliter deg ut nå da :) Det virker som om du har kommet fort inn i rutinene med veiing ihvertfall.

Jeg bruker også vektklubben.no, men jeg fyller ikke alltid inn riktig mat til riktig sted. Hvis jeg spiser kornblanding med melk til frokost registrerer jeg hele måltidet som frokost. Melkedelen og fruktdelen står som oftest tom fordi disse inngår i andre måltider, og ikke som måltid i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo egentlig bare gått turer, men det er en bra turvei her med masse oppoverbakker, så det blir en del kalorier.

Jeg har ikke bil heller, så det blir noen turer i løpet av en dag med rask gange.

Har prøvd å få i gang sykkelhumøret nå også, så nå er stumpen sår :sjenert:

Det er jo ganske greit å få masse aktivitet nå som jeg har ferie, utfordringen kommer når hverdagen kommer tilbake. Jeg får lære meg å ta kveldene til bruk i stedet for å lande i sofaen horisontalt..

Angående mat og vektklubben så har jeg tenkt litt på det med de rasjonene. Hvis man spiser et eple til frokost skal det altså inn i fruktrasjonen, og hvis man spiser en yoghurt så skal det inn i melkerasjonen? Jeg har ikke spist noe melkeprodukter ennå denne uken, men må jo det med tanke på kalsium. Jeg skal skaffe noen lett-yoghurter nå i dag tenkte jeg.

Og i dag var jeg på kino, men spiste ikke så mye som et popkorn, selv om følget hadde en stor kartong proppfull med deilige salte korn.. *Klapp på skulderen*

Har egentlig alle frimerkene spart opp også, og må si et glass rødvin frister i kveld, men jeg får se hva det blir til... Hmm.. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke drukket melk siden jeg var 15. har aldri hatt noe problem med kalsium. er bare tull at man trenger melk og yoghurt. eneste problemet jeg har har hatt, er litt mangel på jern, men det er vanlig etter mensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...