Gå til innhold

Dere med forpliktelsesangst,høres dette kjent ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skyver dere bort personer dere virkelig liker,og utvikler følelser for?

Har dere opplevd at dere bevvist velger å date folk som dere vet dere ikke passer sammen med, bare for å ha unnskyldninger til å avslutte forholdet når dere vil bort?

Hilsen en som tror h*n har forpliktelses issues :(



Anonymous poster hash: 074d4...8eb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skyver dere bort personer dere virkelig liker,og utvikler følelser for?

Har dere opplevd at dere bevvist velger å date folk som dere vet dere ikke passer sammen med, bare for å ha unnskyldninger til å avslutte forholdet når dere vil bort?

Hilsen en som tror h*n har forpliktelses issues :(

Anonymous poster hash: 074d4...8eb

Forpliktelse blir et dårlig ord å bruke her. De som ikke har det problemet, men som blir sammen med en, forplikter seg vel ikke i utgangspunktet? Man tester jo ut forholdet/samboerskapet for å sjekke om de passer sammen eller ikke.

Ordet som brukes her er tilknytningsangst og det tror jeg mange sliter med. Det er en generasjon skilsmissebarn som ikke har sett at foreldrene har bodd sammen lenger. Noen har fått steforeldre, andre ikke. Slikt tror jeg kan føre til at mange ikke klarer å knytte seg til andre,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forpliktelse blir et dårlig ord å bruke her. De som ikke har det problemet, men som blir sammen med en, forplikter seg vel ikke i utgangspunktet? Man tester jo ut forholdet/samboerskapet for å sjekke om de passer sammen eller ikke.

Ordet som brukes her er tilknytningsangst og det tror jeg mange sliter med. Det er en generasjon skilsmissebarn som ikke har sett at foreldrene har bodd sammen lenger. Noen har fått steforeldre, andre ikke. Slikt tror jeg kan føre til at mange ikke klarer å knytte seg til andre,

Ja du har rett. Tilknytning var mer riktig ordvalg!

Lurer på om det bare er jeg som føler dette....At jeg ofte nesten underbevisst velger å date folk jeg vet jeg ikke har noe framtid med. Og treffer jeg noen jeg virkelig liker prøver jeg å finne feil med dem.

ts

Anonymous poster hash: 074d4...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har rett. Tilknytning var mer riktig ordvalg!

Lurer på om det bare er jeg som føler dette....At jeg ofte nesten underbevisst velger å date folk jeg vet jeg ikke har noe framtid med. Og treffer jeg noen jeg virkelig liker prøver jeg å finne feil med dem.

ts

Anonymous poster hash: 074d4...8eb

http://www.socialstyrelsen.dk/handicap/socialpsykiatri/udgivelser/bladet/2008/nr.-2-tema-relationer/nar-det-kommer-til-stykket-beror-naesten-alt-pa-relationerne

Les gjerne denne teksten.

Det som står sentralt i en tilknytningsangst er stort sett frykten for avvisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som får merkelappen "forliktelsesangst" er etter min erfaring mennesker som ikke har truffet personen de vil forplikte seg til. Jenter unnskylder en uinteressert fyr med slik merkelapper, og noen gutter bruker det som unnskyldning.

Noen mennesker er selvsagt fra oppbrutte hjem, har ikke observert gode forhold osv. Men da handler det mer om at de ikke hvordan de skal knytte seg til et menneske og få et forhold til å fungere, ikke at de prinsipielt er imot forhold.



Anonymous poster hash: b7c71...f80
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som får merkelappen "forliktelsesangst" er etter min erfaring mennesker som ikke har truffet personen de vil forplikte seg til.

Nei det er jeg ikke enig i. Gjelder sikkert en del men ikke alle.

ts

Anonymous poster hash: 074d4...8eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det er jeg ikke enig i. Gjelder sikkert en del men ikke alle.

ts

Anonymous poster hash: 074d4...8eb

Er faktisk enig i at det ikke gjelder alle, og jeg er en mann med "forpliktelsesangst" selv. Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke ønsker noe forhold. Jobber som regel lange dager (hjemme i 22 tiden på kvelden etter trening og jobb) og har rett og slett ikke tid, og jeg gidder ikke styre med "helgekjæreste" ;)

Når jeg treffer noen det kribler for så forsøker jeg rett og slett ikke legge for mye i det. Det er ikke alltid like behagelig, men man må bare tenke at følelser egentlig ikke eksisterer. Det er bare kjemiske reaksjoner i kroppen din som skal sørge for at folk blir forelsket for at arten skal føres videre. Men, menneskeheten har kunnskap om det og kan faktisk rasjonalisere over det og velge å se bort fra det. Hjernen er sterkere enn primitive instinkter dersom man lar den være det.

Anonymous poster hash: 7aaca...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernen er sterkere enn primitive instinkter dersom man lar den være det.

Anonymous poster hash: 7aaca...e27

Bare en liten kommentar rundt det. Som regel kan man velge å la den være det, dog finnes det enkelte situasjoner (som f.eks når man er i livsvare og rømmer fra eller angriper en motstander) der det primale sparker inn.

Menn i romantiske relasjoner så er det fullt mulig å velge å ikke gå videre med det hvis man velger å høre på fornuften og innse at følelser i bunn og grunn er kjemiske reaksjoner - intet mer.

Anonymous poster hash: 7aaca...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernen er sterkere enn primitive instinkter dersom man lar den være det.

Anonymous poster hash: 7aaca...e27

Dette er faktisk ikke riktig. For eks. må en person med sosial angst eksponere seg for de vanskelige situasjonene flere ganger før hjernen registrerer endringene. Reptilhjernen forstår ikke språk, men følelser. Det limbiske system lærer kun av erfaringer.

Endret av extra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk enig i at det ikke gjelder alle, og jeg er en mann med "forpliktelsesangst" selv. Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke ønsker noe forhold.

Anonymous poster hash: 7aaca...e27

Men jeg ville ikke kalt dette "forpliktelsesangst". Det er bare en preferanse for å ikke ha et forhold.

Anonymous poster hash: b7c71...f80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen i samme båt som kan svare på det jeg spurte om i hovedinnlegget? :/

ts



Anonymous poster hash: 074d4...8eb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk ikke riktig. For eks. må en person med sosial angst eksponere seg for de vanskelige situasjonene flere ganger før hjernen registrerer endringene. Reptilhjernen forstår ikke språk, men følelser. Det limbiske system lærer kun av erfaringer.

Joda, jeg ser den, men det er jo et eksempel på en "motsatt" situasjon, at man er redd for å oppsøke noe. I mine tilfeller er det jo snarere snakk om å fjerne seg fra en situasjon fordi jeg ikke er interessert i å falle for noen :) Det er jo ingen angst rundt det, og selv om det kan føles kjipt så greier man det. Rasjonaliteten vinner i slike situasjoner dersom man lar den gjøre det

Men for all del, jeg ser hva du mener. Men poenget er ikke at man aldri føler noe. En person med sosial angst vil fortsatt føle angsten og primathjernen vil i utgangspunktet prøve å få deg til å unngå det som er ubehagelig (om det tolkes som farlig), men om du da velger å likevel gå inn i situasjonen så vinner jo logikken der også - selv om det føles feil der og da. Unntekene er som nevnt akutte og udiskutabelt livskritske situasjoner som at noen prøver å drepe deg.

Anonymous poster hash: 7aaca...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen i samme båt som kan svare på det jeg spurte om i hovedinnlegget? :/

ts

Anonymous poster hash: 074d4...8eb

Men det er jo det jeg gjør. Har datet litt med personer som jeg egentlig ikke finner så interessante bare som tidrøyte og slik at det ikke koster noe emosjonelt å avslutte. Fordi jeg bla. ikke gidder å bruke tid på reelle romantiske forhold.

Anonymous poster hash: 7aaca...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skyver dere bort personer dere virkelig liker,og utvikler følelser for?

Har dere opplevd at dere bevvist velger å date folk som dere vet dere ikke passer sammen med, bare for å ha unnskyldninger til å avslutte forholdet når dere vil bort?

Hilsen en som tror h*n har forpliktelses issues :(

Anonymous poster hash: 074d4...8eb

Tvert i mot, hvorfor i all verden skal jeg skyve bort en jeg virkelig liker?

Anonymous poster hash: e11a7...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyver dere bort personer dere virkelig liker,og utvikler følelser for?

Har dere opplevd at dere bevvist velger å date folk som dere vet dere ikke passer sammen med, bare for å ha unnskyldninger til å avslutte forholdet når dere vil bort?

Hilsen en som tror h*n har forpliktelses issues :(

Anonymous poster hash: 074d4...8eb

Alt av den oppførselen du nevner er typisk for dem som sliter med å knytte seg til noen.Dette er enkel psykologi.

Slike personer ønsker ofte å ha en utvei for å komme seg bort,og det er skremmende hvis man merker at man blir forelsket og kan risikere å bli såret. Da vil mange være føre var,og trekke seg unna for å slippe dette. Noen vil også med vilje sabotere forhold og vise sine dårlige sider i et håp om at daten skal trekke seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg over, det er et dårlig personlighetstrekk som viser manglende selvtillit- man kan fint jobbe seg ut av det. livet kan nemlig bare bli mye bedre ;)



Anonymous poster hash: e11a7...f23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forpliktelse blir et dårlig ord å bruke her. De som ikke har det problemet, men som blir sammen med en, forplikter seg vel ikke i utgangspunktet? Man tester jo ut forholdet/samboerskapet for å sjekke om de passer sammen eller ikke.

Ordet som brukes her er tilknytningsangst og det tror jeg mange sliter med. Det er en generasjon skilsmissebarn som ikke har sett at foreldrene har bodd sammen lenger. Noen har fått steforeldre, andre ikke. Slikt tror jeg kan føre til at mange ikke klarer å knytte seg til andre,

Det har ikke nødvendigvis noe med dette å gjøre. Jeg hadde nøyaktig samme problemet som ts, men hverken foreldrene mine eller noen i deres omgangskrets er skilt. Tror ikke vi kan gå utifra at hyppige skilsmisser har noe med dette å gjøre.

Anonymous poster hash: 4eca2...39c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som får merkelappen "forliktelsesangst" er etter min erfaring mennesker som ikke har truffet personen de vil forplikte seg til. Jenter unnskylder en uinteressert fyr med slik merkelapper, og noen gutter bruker det som unnskyldning. Noen mennesker er selvsagt fra oppbrutte hjem, har ikke observert gode forhold osv. Men da handler det mer om at de ikke hvordan de skal knytte seg til et menneske og få et forhold til å fungere, ikke at de prinsipielt er imot forhold. Anonymous poster hash: b7c71...f80

Det er en reel ting, som noen sliter med. Jeg var godt over tjue før jeg begynte å gå i meg selv og skjønne hva jeg holdt på med. De eneste jeg ble interessert i var menn som jeg visste det aldri kunne fungere med.

Anonymous poster hash: 4eca2...39c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en reel ting, som noen sliter med. Jeg var godt over tjue før jeg begynte å gå i meg selv og skjønne hva jeg holdt på med. De eneste jeg ble interessert i var menn som jeg visste det aldri kunne fungere med.

Anonymous poster hash: 4eca2...39c

TS her. Slik føler jeg det også. Blir veldig lett trukket mot menn jeg vet jeg ikke passer sammen med.

Hva skjedde de gangene du traff noen du virkelig likte da?

Anonymous poster hash: 074d4...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Slik føler jeg det også. Blir veldig lett trukket mot menn jeg vet jeg ikke passer sammen med.Hva skjedde de gangene du traff noen du virkelig likte da? Anonymous poster hash: 074d4...8eb

Jeg likte kun de som var tilgjengelige. Ble de tilgjengelige fant jeg feil og droppet de.

Det viste seg at jeg hadde problemer med angst. Så jeg begynte med kognitiv adferdsterapi, noe som faktisk hjalp.

Anonymous poster hash: 4eca2...39c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...