Gå til innhold

Hvilken er din favorittfilosof?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du en eller flere filosofer/tenkere som du synes er spesielt interessante og har gode poenger?

Har begynt å interessere meg litt for ulike filosofiretninger og filosofer og hadde vært gøy å høre hvem KG-folket har sansen for og hvorfor :)



Anonymous poster hash: a6f88...a3f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ronald Dworkin og hans forsvar av velferdsstaten.



Anonymous poster hash: 2a950...1b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker noe av Kants moralfilosofi. Altså.. Hvis du gjør noe, og hensikten din eller intensjonene dine ikke er gode, så er det ikke dette god moral. Du skal ikke bruke mennesker som et middel, men som et mål i seg selv. Og man skal handle slik man vil at alle andre også skal handle.

Hvis man bare har seg selv i tankene når man utfører handlinger, så er ikke det nødvendigvis så bra. Det er nok av egoistiske mennesker her i verden. Det må ligge litt i viljen og intensjonen også. Ikke bare handle utifra konsekvensene, slik utilitaristene tenker. Derfor liker jeg godt Kants tankegang her.

Det som er bra med utilitaristene er ønsket å gjøre det som gir flest mulig mennesker lykke. Det er en god samfunnsholdning. John Stuart Mill får pluss for være positiv til at kvinner skulle ha stemmerett og at han var opptatt av folks rettigheter. Et skritt i riktig retning for demokratiet! (Selv om Mill var skeptisk til for mye demokrati også).



Anonymous poster hash: 77fac...9bf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare død fisk flyter med strømmen - Søren Kierkegaard



Anonymous poster hash: ee8a4...178
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kant, Peter Singer, Arne Næss, Nietzsche og Martin Heidegger.



Anonymous poster hash: 1767d...7e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er bra med utilitaristene er ønsket å gjøre det som gir flest mulig mennesker lykke. Det er en god samfunnsholdning.

Anonymous poster hash: 77fac...9bf

Som også er et onde, for det kan gå på bekostning av individene. I følge en ekstrem utilitarist ville det vært ok å forske på et menneske for å finne kreftmedisin for de mange, det ville vært for the greater good.

Anonymous poster hash: 1767d...7e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

John Leslie Mackie og hans forsvar for moralsk nihilisme.

Peter Unger og hans forsvar for mereologisk nihilisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Herr Heftig

Har min egen filosofi. Har alltid syntes det er interresant, men jeg har ikke tatt meg bryet med å lese noe om individuelle filosofer enda. Skal ha et exphil-aktig fag snart, så jeg får vel lest om det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...