Gå til innhold

Hva er den dummeste debatten du har hatt med en religiøs person


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri personlig hatt en dum debatt med en religiøs person utenfor nettet. Alle de troende/religiøse jeg har hatt en diskusjon med har mer vært på nivået "respektfull meningsutveksling" , dersom de er av typen bokstavtro kreasjonister f.eks. så gidder jeg rett og slett ikke snakke med dem. Da ser jeg heller dokumentarer om de og lærer på den måten hva de står for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har diskutert homofili med folk som mener at de "velger det selv", at det er en synd og at de ikke burde få barn/gifte seg...... Blir ganske oppgitt når kristne tror at "det står i bibelen" er et gyldig argument...



Anonymous poster hash: db009...d17
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri personlig hatt en dum debatt med en religiøs person utenfor nettet. Alle de troende/religiøse jeg har hatt en diskusjon med har mer vært på nivået "respektfull meningsutveksling" , dersom de er av typen bokstavtro kreasjonister f.eks. så gidder jeg rett og slett ikke snakke med dem. Da ser jeg heller dokumentarer om de og lærer på den måten hva de står for.

Kan si tilsvarende om ateister. De jeg kjenner i RL er på ingen måte så respektløse og hatefulle som de ekstremateistene det florerer av på nett. Folk får vel ut sine verste tanker på nettet og klarer å styre seg ellers.

Anonymous poster hash: bbc25...3ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dummeste jeg har opplevd, er å bli kjeftet på fordi jeg ikke tror det finnes en gud. Da var den samtalen over for min del og jeg bare jattet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Må vell være han som røyka hasj. Vi prøvde å diskutere Guds eksistens, men fikk aldri tak i hva han mente. Han mente noe som "Gud er alt, den steinen der borte er Gud. Du er Gud" Ble aldri en god start på samtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vell være han som røyka hasj. Vi prøvde å diskutere Guds eksistens, men fikk aldri tak i hva han mente. Han mente noe som "Gud er alt, den steinen der borte er Gud. Du er Gud" Ble aldri en god start på samtalen.

En panteist. Panteister tror at gud er i alt og alle. De tror at gud er noe som gjennomsyrer alt i hele universet. Det er mange som mener det, og ad forestillinger om gud, så er det en av de bedre. De som tror på Skybert har jeg langt større problemer med. Enten de nå kaller ham Gud, Allah eller Jahve. DET er en sinnsyk forestilling, det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære allverden..

Oppfordrer alle dere som savner en seriøs diskusjon å oppsøke en kirke, gå på et par gudstjenester og ta en samtale med presten om tro.

Synes folk grer alle over en kam når det kommer til kristendom.

En på min arbeidsplass er ateist og humanetiker.

Han var utro mot kona og stakk fra henne og ungene og er generelt en lite empatisk figur.

Skal jeg da sitte her på forum om tro og relgiln og flagge at alle ateister eller humanetikere er mennesker uten empati, individualister som dyrker egoet og driter i andre?!

Snakk ut i fra dere selv og hva dere som enkeltperson mener, og la det være opp til enkeltpersonen dere diskuterer med å svare på hvorfor han/hun tror.

Selv er jeg kristen, men jeg kan ikke snakke for en hel gruppe..

men hvis noen vil diskutere hvorfor jeg tror og hva jeg står for kan jeg gjerne fortelle det, dersom du vil vise meg respekt vel og merke...

Anonymous poster hash: 0f5a7...00b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, har hatt dumme debatter før, men det har ikke hatt noe med tro å gjøre, så dette kan jeg ikke svare på gitt. Det finnes både smarte og dumme personer i begge kategoriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://no.m.wikipedia.org/wiki/Den_gyldne_regel

Har diskutert homofili med folk som mener at de "velger det selv", at det er en synd og at de ikke burde få barn/gifte seg...... Blir ganske oppgitt når kristne tror at "det står i bibelen" er et gyldig argument...

Anonymous poster hash: db009...d17

Jeg er kristen selv og får ofte spørsmål hva jeg mener om homofili.

Når jeg svarer at de homofile jeg kjenner er noen av de flotteste menneskene jeg vet om og at jeg ikke har noen problemer med homofile i det hele tatt, blir jeg ofte beskyldt for å være dobbeltmoralsk og en dårlig kristen både av andre kristne og ateister.

Jeg har ikke svaret på alt, men det jeg vet er at jeg ikke har noen problemer med homofile og at de viktigste verdiene i kristendommen, som jeg velger å legge vekt på er respekt og likeverd.

Anonymous poster hash: 0f5a7...00b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei muslimsk jente jeg gikk på skolen med mente at homofili er en sykdom, så det bleddet en ganske heftig diskusjon ut av. Jeg er ganske sikker på at hun har trodd jeg er lesbisk siden, men det har jeg virkelig ikke noe imot.

og en annen muslimsk bekjent av meg skrev noe ala "Psykologilæreren min sa at 'Mennesker er de eneste dyrene som ...' ikke før du ser en hund reflektere over livet kan du kalle meg et dyr" på facebook. Jeg og ei venninne prøvde å overbevise henne om at mennesker er dyr etter definisjonen uten hell. Da hun var lei av å diskutere begynte hun med det vanlige vissvasset om at dere får tro det dere vil så får jeg tro det jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://no.m.wikipedia.org/wiki/Den_gyldne_regel

Jeg er kristen selv og får ofte spørsmål hva jeg mener om homofili.

Når jeg svarer at de homofile jeg kjenner er noen av de flotteste menneskene jeg vet om og at jeg ikke har noen problemer med homofile i det hele tatt, blir jeg ofte beskyldt for å være dobbeltmoralsk og en dårlig kristen både av andre kristne og ateister.

Jeg har ikke svaret på alt, men det jeg vet er at jeg ikke har noen problemer med homofile og at de viktigste verdiene i kristendommen, som jeg velger å legge vekt på er respekt og likeverd.

Anonymous poster hash: 0f5a7...00b

Du er jo det, du plukker og velger fra en bok som er stappfull av dårlige og direkte umoralske formaninger.

Hvis du kaller deg kristen fordi du mener respekt og likeverd er viktige verdier, så bør du heller du heller forholde deg til en eller annen versjon av den gyldne regel, formulert i god tid før en påstått Jesus har levd.

"Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg"

Du trenger ikke hundrevis av sider med ørken religion for å forstå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei muslimsk jente jeg gikk på skolen med mente at homofili er en sykdom, så det bleddet en ganske heftig diskusjon ut av. Jeg er ganske sikker på at hun har trodd jeg er lesbisk siden, men det har jeg virkelig ikke noe imot.

og en annen muslimsk bekjent av meg skrev noe ala "Psykologilæreren min sa at 'Mennesker er de eneste dyrene som ...' ikke før du ser en hund reflektere over livet kan du kalle meg et dyr" på facebook. Jeg og ei venninne prøvde å overbevise henne om at mennesker er dyr etter definisjonen uten hell. Da hun var lei av å diskutere begynte hun med det vanlige vissvasset om at dere får tro det dere vil så får jeg tro det jeg vil.

Prøvde å diskutere med en muslim på et forum men gikk ikke noe særlig langt. Blandt annet at religion ikke var problemet i midtøsten, eller for mye religiøst makt.

Og jeg bare tenkte.... åja Saudi Arabia er jo helt klart et godt eksempel på det :vetikke:

Også ga jeg grunleggende forklaring på at Shia og Sunni er dårlige retninger fordi de har politisk islam i bilde som stammer ifra haditene, men det ble det heller ikke noe utifra. Bare bortforklaring og, nei det er ikke det den sier osv. Ble så lei av å prøve å forklare at jeg bare ga opp hele samtalen. Bare følte jeg kastet så mye tid på å i det hele tatt starte tråden eller prøve å gi en mest grunnleggende forklaring på hele greia generelt sett.

Endret av Reitan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo det, du plukker og velger fra en bok som er stappfull av dårlige og direkte umoralske formaninger.

Hvis du kaller deg kristen fordi du mener respekt og likeverd er viktige verdier, så bør du heller du heller forholde deg til en eller annen versjon av den gyldne regel, formulert i god tid før en påstått Jesus har levd.

"Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg"

Du trenger ikke hundrevis av sider med ørken religion for å forstå det.

Har du lest bibelen?

Jeg har det, flere ganger + jeg har gått i bibelgruppe i mange år hvor vi diskuterer bibelen, og da spesielt vanskelige temaer/spørsmål.

Det meste som står i bibelen kan tolkes forskjellig.

Jeg velger å legge til grunn, at det som er skrevet har en god mening i seg.

Jeg legger også vekt på at bibelen er skrevet for veldig lenge siden.

Og jeg prøver å tolke den ut fra "språket" den er skrevet på..

Et eksempel er; når vi kommer til himmelen skal vi vandre i gater av gull.

Jeg ser på dette som billedspråk.

På den tiden ble gull sett på som det gjeveste og vakreste man kunne omgi seg.

Tenker at det er en måte å "forklare" hvor vakker og fantastisk himmelen er.

Slik tenker nå jeg hvertfall.

Det er viktig å kunne diskutere tro og relgion med et åpent sinn, og med respekt.

På diverse forumer florerer det av folk som trekker diskusjonen ned til et simpelt nivå.

Og som sakt så har jeg ikke svarene på alt og jeg kan heller ikke stå inne for hva alle andre kristne på denne jorden mener og uttaler.

Anonymous poster hash: 0f5a7...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er jo det, du plukker og velger fra en bok som er stappfull av dårlige og direkte umoralske formaninger.

Vær da glad for det? Hva er argumentet for at det skulle være bedre å sluke alt med hud og hår, uten noen som helst form for garanti for riktigheten? Hvorfor må en tro på alt, om en tror på noe? Hva er logikken din? Er det ikke bedre at noen kristne faktisk har litt menneskelighet, litt medfølelse, og gir faen i det gamle testamentet og de dårlige bitene av NT? Dette er idiotateisme på sitt verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dummeste debatten jeg har hatt med en religiøs person, var med bestevennen min. Det var på det tidspunktet da jeg ble sikker på fullstendig meningsløshet, og fant fullstendig plausible alternative forklaringer i egoisme, spillteori/iterated prisoner's dillemma, osv.

For det første, så hadde ikke han samme toleranse ovenfor meningene mine, som jeg viste ovenfor meningene hans. Han var homofob og hadde egoistiske drittsekktendenser, selv om vi gjorde mye kult sammen. (Dette var i et annet land en Norge, hvor det er vanlig at folk er kristne). Han ble sint, og mente at jeg ikke kunne være nihilist, når jeg brydde meg om andre. Han hadde matematikerpappa og var en god sjakkspiller. Skulle tro at han hadde hjerne til å være mer tolerant enn det.

For det andre, så ble diskusjonen ikke noen skikkelig diskusjon, men bare en amper begynnelse på noe, hvor munnen min gikk raskere enn huet, hvor jeg rakk og nevne gener, men jeg skulle aldri ha nevnt gener, fordi både determinisme og non-determinisme klikker inn på et mye mer basic nivå en gener, det går på hvorvidt verden følger et sett med generelle fysiske lover, eller om det er noe annet som ligger bak.

Jeg kan kanskje få lov til å nevne den nest dummeste debatten jeg har hatt med en religiøs person, det var en svært religiøs person, som snakket om ting som hvordan musikk var god eller ond, hvordan en chipper hadde frosset ned vann som var eksponert for forskjellige typer musikk og forskjellige mønstere ble dannet. Nå var det litt for avansert for meg å tenke ut hvordan vannmolekyler leder bølger under faseoverganger, og hvorvidt du kan observere noen form for variasjon mellom avstand mellom vannmolekyler i frossen tilstand og flytende tilstand som kan tilskrives bølger. (krystallinske strukturer trodde jeg var ganske gitt uten slingringsmonn.) Men spesielt suspekt syns jeg det var å dele inn musikk som god eller ond, når selv kjærlighetssanger kan skrives i samme toneart, med samme type instrumenter, som såkalt ond musikk med onde tekster. Kan man da si at punk rock er ondt? Da ble samtalen fort litt akward, for å si det sånn, og jeg rodde det i land, jeg tør ikke være for kritisk til overordnede som avgjør arbeidsforholdet mitt.

En tredje litt dum debatt; da snakket jeg ikke engang. Da påstod en religiøs person at noe måtte skje med energien i oss når vi døde. Jeg løftet da bare en bok opp og ned.

I det hele tatt, så har jeg i voksen alder lært at debatt er meningsløst, om det ikke er en bestemt situasjon hvor jeg har noe å vinne på å krige. Meninger er som klær, det er noe man tar på seg, og det jeg går med, det er det ingen rundt i samfunnet som kan relatere til. Kanskje bare de yngre som selv er ganske sekulære, og ikke vet om det er noen spesiell mening med livet, osv. Første jobben jeg mistet, var fordi ei fitte på jobben, med ureflekterte og dumme holdninger, syns jeg sa så mye rart. Ikke diskuter med religiøse personer. Ikke diskuter med vanlige personer. Det er ikke logikk som dikterer hva vi tror på, det er hvilke behov vi har, hvilken personlig identitet, og hvilken gruppetilhørighet.

Endret av slemgutt81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra hans "About" på ICQ; "I believe there is a higher power out there". Meg; "Can you specify?" Aaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhh.....deleted!



Anonymous poster hash: 9cd24...a0e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...