Gå til innhold

Tuja


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hei!

Vi skal ha hekk rundt hagen vår, og har en diskusjon gående. Han synes tuja er fint og flott og ikke minst, grønn hele året. Jeg synes det er fint at den er grønn hele året, men synes den er litt vanlig og kjedelig.....Og gjør det egentlig noe at hekken feller blader om høsten? Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Vi har tujahekk og jeg elsker den. Ingen løvraking, og grønn og fin hele tiden. Kommer aldri til å bytte den bort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Naboen har Tujahekk.

Vi skal ha ny hekk mellom tomtene våre og hun foreslo Tuja siden hun har det ellers i hagen. Nei takk, sa jeg. Det er da mye mer spennende enn Tuja du kan bruke som hekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tujahekk kan aldri bli fin - like kjedelig hele året, som en mørk vegg.

Hvis man vil hindre direkte innsyn hele året, er tujahekk greit. Hvis innsyn på vinteren ikke er så farlig, så finens det mange fine løvfellende hekker å velge mellom.

Det fineste er forskjellige frittvoksende, løvfellende busker plantet som hekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Personlig liker jeg ikke tuja-hekker.

Her kan du lese litt om tuja: http://www.hushjemhage.no/dr_c/thujaellergran.htm

En annen tråd om hekk: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...0entry3308224

Vi har hekk av laurbærhegg, og er kjempefornøyd med den. Hvert år får den ca. 20-30 cm skudd, slik at den vokser veldig fort. Glad vi slipper å rake opp etter løvfellende hekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Jeg må bare legge til her at tujaen ikke alltid er grønn. De jeg har sett blir litt orangeaktige på våren, gjerne flekkvis, ser ut som de er solskadet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du velger tuja, så husk å få "riktig type". Det er forskjell på hvilken type som trives forskjellige steder i landet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Dette er tydeligvis smak og behag. Vi har en hekk som feller blader på høsten. Det blir selvsagt litt mere innsyn om høsten og vinteren men det gjør meg ingen ting. Kan ikke tenke meg noe kjedeligere enn tuja-hekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
Jeg må bare legge til her at tujaen ikke alltid er grønn. De jeg har sett blir litt orangeaktige på våren, gjerne flekkvis, ser ut som de er solskadet..

det er ofte fordi de ikke blir vannet nok. det er VELDIG VIKTIG å vanne tujahekken godt. mener det står noe om det på hushjemoghage linken.

tuja dør oftere/blir oftere stygg av for lite vanning enn av sola...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker tuja godt, men synes det blir litt kjedelig med bare tuja, så jeg har plantet noen løvfellende busker innimellom tujarekkene, for å bryte opp hekken og få litt variasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Dersom du velger tuja, så husk å få "riktig type". Det er forskjell på hvilken type som trives forskjellige steder i landet

Hva er riktig type? satte ned tujahekk i fjor. (nordvestlandet) Tuja drabant. I år er den et sørgelig syn. Ikke farve igjen. pistrete. denne hekken er plantet over hele landet, så ikke vet jeg.

innbiller meg at det er dårligere kvalitet på plantasjen, enn andre plasser. Noen foreslo at vi skulle bytte den ut til smaragd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hva er riktig type? satte ned tujahekk i fjor. (nordvestlandet) Tuja drabant. I år er den et sørgelig syn. Ikke farve igjen. pistrete. denne hekken er plantet over hele landet, så ikke vet jeg.

innbiller meg at det er dårligere kvalitet på plantasjen, enn andre plasser. Noen foreslo at vi skulle bytte den ut til smaragd.

Til hekk er det normalt å bruke brabant, og som solitær eller i gruppe er det vanlig å bruke smaragd.

Brabant busker seg litt mer, og en hekk med brabant (1 meter mellom plantene) blir vanligvis seende ut som en helhet. Smaragden holder sin kjeglefasong, og en hekk med smaragdtuja ser fort ut som en rekke med tinnsoldater.

Kvaliteten på buskene er av betydning for hvordan de blir seende ut etterhvert som de vokser til. Plantasjen har ikke den beste kvaliteten - det er en grunn til at de kan selge så billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Gjest Gjest_Gartner_*
Til hekk er det normalt å bruke brabant, og som solitær eller i gruppe er det vanlig å bruke smaragd.

Brabant busker seg litt mer, og en hekk med brabant (1 meter mellom plantene) blir vanligvis seende ut som en helhet. Smaragden holder sin kjeglefasong, og en hekk med smaragdtuja ser fort ut som en rekke med tinnsoldater.

Kvaliteten på buskene er av betydning for hvordan de blir seende ut etterhvert som de vokser til. Plantasjen har ikke den beste kvaliteten - det er en grunn til at de kan selge så billig.

Bare så det er sagt, Plantasjen kjøper inn enorme mengder i forhold til mindre gartneri ol., derfor er det billigere. Faktisk samme planter/busker man får kjøpt overalt! Kvaliteten har altså ingen betydning i forhold til pris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Bare så det er sagt, Plantasjen kjøper inn enorme mengder i forhold til mindre gartneri ol., derfor er det billigere. Faktisk samme planter/busker man får kjøpt overalt! Kvaliteten har altså ingen betydning i forhold til pris!

Men det er litt mistenkelig at ingen jeg har snakket med har klart å kjøpe en hekk fra Plantasjen som har klart seg uten å måtte bytte ut en eneste plante .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuja og sypress-hekker gikk av moten for minst 5 år siden. Det skyldes at annen hver hage nå har sånn hekk. Finn på noe annet, vær så snill. Jeg synes det er kjedelig når alle hager ser like ut. Det eneste som er verre en tuja, er bøke-hekk. Den feller så mye blader at det burde sendes ut nabo-varsel når noen planter bøk.

Velg f.eks. spirea, liguster, aronia (den har jeg, hatt den i 16 år og er veldig fornøyd) (skulle ha kommet med mange andre forslag, men det sa plutselig stopp)

Når det gjelder Plantasjen, du får det du betaler for. Kjøper du hekk-planter som koster 98 kr, så sier det seg selv at du ikke får planter som har fått omsorg. Ja, for det er levende planter vi snakker om her. Du må huske å vanne, gjødsle, klippe og stelle med plantene. Hvis ikke, ja da hender det at de dør. Mye av det Plantasjen får skylden for, skyldes uvitenhelt og latskap hos hage-eiere. De spar et hull og setter planten oppi, og thats it. Og så forventer de flotte, kraftige planter som skal glede dem i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Vi har plantet btabanthekk nå i mai. Hva bør gjøres mer nå bortsett fra og vannes? Trenger den gjødsel i år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg thujahekk er dritlekkert hvis den er velklipt. Og da mener jeg skikkelig stramt og firkantet (det tar jo noen år å få den slik, men...). Slappe juletrefasong-thujaer ser bare trist og stusslig ut.

Og så vidt jeg har fått med meg må man dekke til thujaen om våren slik at den ikke blir svidd/uttørket når vårsola kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...