Gå til innhold

Råforing (hund) og allergi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med råforing og allergi? Akkurat begynt med råforing her, og håper på å se resultater på allergi og kløe, men lurer på hvor lang tid vi kan regne med å vente før vi ser eventuelle resultater?

Det er jo sikkert fullstendig individuelt men det er ofte godt å høre andres erfaringer!



Anonymous poster hash: 04da1...59d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi forer med vom fra Vom og Hundemat og det gikk et par uker så var han helt fin igjen etter mye problemer med allergi og eksem.

Anonymous poster hash: c9b86...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vi begynne med også. Hypoallergent tørrfor hadde ingen effekt, men tenker at råfor kan være en annen mulighet. Hva slags våtfor kan man bruke, bortsett fra Vom?

Anonymous poster hash: abfb2...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg følge med! Har en hund som går på analergenic og kortisontabletter. Hvordan forer dere med råfor og vom og hundemat? Hva velger dere og hvor kjøper dere det? Og pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg følge med! Har en hund som går på analergenic og kortisontabletter. Hvordan forer dere med råfor og vom og hundemat? Hva velger dere og hvor kjøper dere det? Og pris?

Min hund går også på kortison, både tabletter og sprøyter, har gjort det i flere år nå. Håper det hjelper med råfor altså..... Har du problemer med stram lukt og flass også?

Jeg har bare holdt på i et par dager, har kjøpt hele frosne høner, kyllingvinger og kyllinglever foreløpig! Tenker kanskje det er lettere med vom og hundemat, så man slipper å dele opp kjøttet osv... Mannen driver en grossistbutikk så vi får det billigere enn i vanlig butiikk. Men jeg tror ikke man blakker seg på råforing kontra allergifor uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du råforer med, TS?
For hva du legger i råfor kan være noe helt annet enn hva jeg legger i det. Vom og Hundemat har f.eks. produkter som inneholder ris. Da er det ikke råfor, for råfor er naturlig kost i form av kjøtt, bein, og fett.

Jeg råforer etter Preymodellen. 80% rent kjøtt, 10% bein, og 10% fett. Jeg veier det ikke opp hver eneste dag, men det blir sånn omtrent det forholdet mellom de 3 i løpet av en uke. F.eks. hvis jeg gir kyllinglår eller liknende som har mer enn 10% bein så gir jeg en større andel rent kjøtt en annen dag.

Jeg gjør det ikke fordi at jeg har hatt helseproblemer på min hund, men en venninne av meg har hatt hudproblemer og epilepsi på sin hund. Etter hun begynte å fore med V&H og Provit så er huden helt fin, og epilepsianfallene har hun bare sett et par av det siste halvannet året. I motsetning til 2-3 ganger i uka tidligere.
Min hund har mye mer matlyst og mer energi nå. Tørrfor var totalt uaktuelt å spise og jeg måtte stadig blande i ting for at det skulle spises opp. Det ble faktisk mer styr enn å porsjonere ut litt kjøtt et par ganger til dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min hund går også på kortison, både tabletter og sprøyter, har gjort det i flere år nå. Håper det hjelper med råfor altså..... Har du problemer med stram lukt og flass også?

Jeg har bare holdt på i et par dager, har kjøpt hele frosne høner, kyllingvinger og kyllinglever foreløpig! Tenker kanskje det er lettere med vom og hundemat, så man slipper å dele opp kjøttet osv... Mannen driver en grossistbutikk så vi får det billigere enn i vanlig butiikk. Men jeg tror ikke man blakker seg på råforing kontra allergifor uansett!

Men koker du det da? Eller spiser hunden rå kylling? Føler det kanskje var et dumt spørsmål men :P

Lukter ikke stramt, men hun kan fint klø seg til blods i ørene og bite seg til blods på labbene om hun ikke får kortison også blir hun rosa! Jeg liker rosa altså, men hunden min skal være hvit!

Å gi noe annet enn tørrfor er så nytt for meg, så jeg tør ikke hive meg ut på det! Har vurdert det i mange år nå da så burde jo virkelig satt meg mer inn i det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men koker du det da? Eller spiser hunden rå kylling? Føler det kanskje var et dumt spørsmål men :P

Lukter ikke stramt, men hun kan fint klø seg til blods i ørene og bite seg til blods på labbene om hun ikke får kortison også blir hun rosa! Jeg liker rosa altså, men hunden min skal være hvit!

Å gi noe annet enn tørrfor er så nytt for meg, så jeg tør ikke hive meg ut på det! Har vurdert det i mange år nå da så burde jo virkelig satt meg mer inn i det!

Vi har også hund med allergi, som klør seg til blods på snuten. Må bruke lav dose Prednisolon. Men labbene ble helt bra med Malaseb shampo. Det er en medisinsk shampo som tar knekken på en del sopp og bakterier. Vi bruker en vedlikeholdsbehandling en gang i uka. Ofte kan de ha sopp på labbene som feiltolkes som allergi (selv om de har dette andre steder) :)

Anonymous poster hash: abfb2...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du råforer med, TS?

For hva du legger i råfor kan være noe helt annet enn hva jeg legger i det. Vom og Hundemat har f.eks. produkter som inneholder ris. Da er det ikke råfor, for råfor er naturlig kost i form av kjøtt, bein, og fett.

Jeg råforer etter Preymodellen. 80% rent kjøtt, 10% bein, og 10% fett. Jeg veier det ikke opp hver eneste dag, men det blir sånn omtrent det forholdet mellom de 3 i løpet av en uke. F.eks. hvis jeg gir kyllinglår eller liknende som har mer enn 10% bein så gir jeg en større andel rent kjøtt en annen dag.

Jeg gjør det ikke fordi at jeg har hatt helseproblemer på min hund, men en venninne av meg har hatt hudproblemer og epilepsi på sin hund. Etter hun begynte å fore med V&H og Provit så er huden helt fin, og epilepsianfallene har hun bare sett et par av det siste halvannet året. I motsetning til 2-3 ganger i uka tidligere.

Min hund har mye mer matlyst og mer energi nå. Tørrfor var totalt uaktuelt å spise og jeg måtte stadig blande i ting for at det skulle spises opp. Det ble faktisk mer styr enn å porsjonere ut litt kjøtt et par ganger til dagen.

Interessant. Men jeg lurer litt på det å gi bein: Kan ikke det være farlig i tilfelle splinter o.l?

Anonymous poster hash: abfb2...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Men jeg lurer litt på det å gi bein: Kan ikke det være farlig i tilfelle splinter o.l?Anonymous poster hash: abfb2...30d

Når bein er rå er det ikke splintringsfare

Anonymous poster hash: 2802d...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du råforer med, TS?

Det er forresten jeg som er TS :)

Jeg bruker praymodel ja! Sånn som du beskriver det. Har bare brukt kylling foreløpig, tenker jeg innfører et nytt kjøttslag om en uke eller to! Har også kjøpt noen "pølser" fra vom og hundemat i dag, med 100% kyllng som jeg er spent på å prøve.

Men koker du det da? Eller spiser hunden rå kylling? Føler det kanskje var et dumt spørsmål men :P

Lukter ikke stramt, men hun kan fint klø seg til blods i ørene og bite seg til blods på labbene om hun ikke får kortison også blir hun rosa! Jeg liker rosa altså, men hunden min skal være hvit!

Å gi noe annet enn tørrfor er så nytt for meg, så jeg tør ikke hive meg ut på det! Har vurdert det i mange år nå da så burde jo virkelig satt meg mer inn i det!

Jeg gir det rått ja, det er det som er poenget :fnise: Haha, ja jeg foretrekker også hunden i dens opprinnelige farge :laugh:

Om du er skeptisk så går det jo an å begynne med disse frosne pølsene fra vom og hundemat, da slipper du å tenke på om den får i seg det den trenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vi begynne med også. Hypoallergent tørrfor hadde ingen effekt, men tenker at råfor kan være en annen mulighet. Hva slags våtfor kan man bruke, bortsett fra Vom?

Anonymous poster hash: abfb2...30d

Du kan også bruke Provit råfőr☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også bruke Provit råfőr☺

Takk for tips :)

Anonymous poster hash: abfb2...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips :)

Anonymous poster hash: abfb2...30d

Forskjellen er at i Proviten så er det et sånn vitamin pulver som du strør over. Med Vom og hundemat er det blandet inn. Proviten er litt mer håndterlige biter☺ Selv bytter vi på. Men er fornøyd med begge. Bruker kylling og storfe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Men jeg lurer litt på det å gi bein: Kan ikke det være farlig i tilfelle splinter o.l?

Anonymous poster hash: abfb2...30d

Det at man ikke skal gi bein fra dyr som begynner på F (fugl, fisk, og får) er en myte. Det har ingenting med at de beina er farlige. Det er varmebehandlede bein som blir spisse og som evt. gjør skade. Ubehandlede bein er mykere og gjør ikke skade :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at i Proviten så er det et sånn vitamin pulver som du strør over. Med Vom og hundemat er det blandet inn. Proviten er litt mer håndterlige biter☺ Selv bytter vi på. Men er fornøyd med begge. Bruker kylling og storfe.

Ja, vi tenkte å forsøke en av delene, og se om det gir noen effekt. Verdt å prøve. Hunden elsker smaken av vom i alle fall.

Anonymous poster hash: abfb2...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det at man ikke skal gi bein fra dyr som begynner på F (fugl, fisk, og får) er en myte. Det har ingenting med at de beina er farlige. Det er varmebehandlede bein som blir spisse og som evt. gjør skade. Ubehandlede bein er mykere og gjør ikke skade :)

Det er sikkert rett. Tror likevel jeg forsøker Vom eller Provit først, og så kanskje vi avanserer senere :)

Anonymous poster hash: abfb2...30d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg tenker på: Hunden får ikke særlig tyggemotstand av dette foret (om man ikke forer med kyllinglår med bein osv). Gir dere tyggebein i tillegg? Tenker på musklene i kjeven.

Anonymous poster hash: abfb2...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg tenker på: Hunden får ikke særlig tyggemotstand av dette foret (om man ikke forer med kyllinglår med bein osv). Gir dere tyggebein i tillegg? Tenker på musklene i kjeven.Anonymous poster hash: abfb2...30d

Hvis man gir vom og hundemat, burde man ikke gi bein ved siden av da det fra før av er bein i blandingen. Det er derfor mange hunder får ødelagt mage av V&H, endetarmen får rifter og hunden sitter og hyler imens den forsøker å gå på do - fordi det er bein i maten som gjør at hunden får aaalt for hard bæsj. Dette har jeg selv opplevd med min egen hund, og jeg vet at mange andre har opplevd det med sin hund.

Anonymous poster hash: fc44d...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man ikke skal gi bein fra dyr som begynner på F (fugl, fisk, og får) er en myte. Det har ingenting med at de beina er farlige. Det er varmebehandlede bein som blir spisse og som evt. gjør skade. Ubehandlede bein er mykere og gjør ikke skade :)

Er ikke det dersom beina har blitt stekt? Dersom beina er kokt blir de jo myke?

Jeg har ikke hund lengre, men interesserer meg veldig i råforing av hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...