Gå til innhold

Hvordan foregår avliving av hund?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den tunge beslutningen om avliving av verdens beste gutt er tatt. Trist.

Det jeg lurer på er hvordan det skjer i praksis. Han er en stor gutt på 50 kg. Hva slags sprøyte er det? Sovner de bare inn? Burde jeg være der under hele prosessen? Hva skjer med "liket"?



Anonymous poster hash: 6a13b...e6d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uffda :(

Da vi avlivet vår hund (st bernard, så ganske bra størrelse der også), fikk hun først en sprøyte beroligende. Så fikk hun en ny sprøyte med avlivingsmiddelet. Det foregikk veldig stille og rolig. Det tok ikke lang tid. Vi var med henne hele tiden. Hun bare sovnet stille inn. Rett før hun døde trakk hun pusten dypt, og så var det slutt. Vi fikk sitte hos henne så lenge hun ville. Vi fikk fra henne der hun lå, på gulvet på kontoret til veterinæren. Derfra ble hun sendt til kremering, så noen uker etterpå kunne vi hente urnen hennes der.



Anonymous poster hash: 7d51e...483
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden får først en innsovnings-sprøyte, slik at den er bevisstløs før man setter siste sprøyte som gjør at hjertet stopper. Du kan velge om du vil være der med hunden eller om du bare vil levere den inn uten å være med selv.
Deretter sendes hunden enten til felleskremering eller separat kremering, avhengig av om du vil ha hundens aske. Å ta med hunden hjem kan også være et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den får først en innsovningssprøyte, deretter en sprøyte som stopper hjerte. Om du ikke vil være der når hjertet stopper, kan di være der til hunden sovner, for så å gå ut. Da har du vært der for hunden til det sisste våkne øyeblikk.

Anonymous poster hash: 9c2f7...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dyrlegen kan komme hjem til dere, slik at hunden kan sovne inn hjemme?

Vi måtte avlive vår elskede hund på onsdag. Dyrlegen kom hjem til oss, og ble først med oss på en liten tur. Deretter gikk vi hjem, jeg koste litt med hunden, og etterpå sa jeg med vanlig stemme at hunden kunne legge seg. Han valgte selv hvor han ville ligge. Han fikk først en sprøyte med beroligende, han lå og hvilte, kikket på oss og logret fornøyd med halen noen ganger, slik han pleide å gjøre da han hadde det bra. Deretter fikk han enda en sprøyte med beroligende, og da sovnet han ganske fort. Etter noen minutter sjekket dyrlegen at han ikke reagerte på stimuli, deretter ble den siste sprøyten satt intravenøst. Hjertet stoppet, og han pustet tungt et par ganger før alt ble stille.

Han virket trygg i situasjonen, og det gjorde det lettere for meg. Jeg klappet han, og pratet rolig til han og pratet rolig med veterinæren, slik at han kunne sovne inn mens han hørte stemmen min. Han var ikke redd eller stresset i det hele tatt, bare rolig. Jeg klarte å være rolig, og gråt først etter han var død.

Han var gammel og sliten. Formen hadde ikke vært bra den siste uken. Tror han syntes det var godt å få hvile. Tror han var klar for det. Men savnet er stort. Han hadde en stor plass i hjertet mitt, og i hjertet til alle som kjente han.

Det er trist å ta farvel med en god venn, men vi må tenke på at det er best for hunden å få sovne inn når tiden er inne.



Anonymous poster hash: 0d43f...257
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere deler, føler meg litt mer klar nå, selv om man aldri blir klar nok.

Jeg tror vi gjør det hos veterinæren, han er glad i alt og alle og tror ikke han vil være nevneverdig stresset. Det værste er at han er så ung, bare litt over to år. Men med en skade som ikke vil bli bra etter at vi har prøvd ALT, og som ikke gir han et liv som er verdt å leve måttte vi ta denne avgjørelsen. Hjertet blør.



Anonymous poster hash: 6a13b...e6d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moren min var hos hunden vår helt til den sovnet, koste med den og snakket rolig med den. Hun gikk ut når hunden sov og dyrlegen tok seg av resten (kremering og hva de nå enn gjør etterpå). Vi syntes det var best sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det foregår på samme måte som med katt. Hunden får først bedøvelse for å sovne. Når dyret har sovnet settes ny bedøvelse.. som er en overdose. Når dette har fått virke litt så stopper hjertet. Du kan være med på hele prosessen om du ønsker det.

Etter dyret er erklært dødt får du valget mellom privat kremering eller felles kremering. Ved privat kremering får du urne i etterkant. Hvordan urnen skal se ut velger du hos dyrlegen. Ved felles kremering får du ingen urne. Noen velger også å ta med seg dyret hjem for å begrave det.

Det er en tung tid du har foran deg. Det er utrolig tøft å ta farvel med et kjæledyr som man er veldig glad i og som man har masse minner med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...