Gå til innhold

Bæsjing i buret


Nina69

Anbefalte innlegg

Hei! Har en 6mnd gammel Griffon, som er utrolig kjekk og grei. Er egentlig stueren, bortsett fra noen få uhell om jeg er i 2.etg akkurat når han fant ut han må lufte seg. Han sover i bur på natta, og han er veldig trygg og rolig der. I ca en uke nå, har jeg stått opp til vanlig tid, og da har han bæsjet i buret. Vet ikke hvor lenge før jeg står opp han gjør fra seg. Jeg aner ikke hva jeg kan gjøre nå... Han får 2 måltider, ett om morgenen, og ett kveld rundt 1830-1900. Han bæsjer før han legger seg, som er rundt midnatt.

Håper virkelig jeg får noen gode tips her må, for frustrert er bare forbokstaven :(

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor sover han i bur om natta?

Anonymous poster hash: e3816...d33

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg har valgt å gjøre det. Ønsket ikke spørsmål, men heller svar på det jeg spør om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ingen her som kan svare på hvorfor hunden din gjør fra seg i buret. Men det er jo helt åpenbart at den må på do. En hund (som oss) hater å måtte gjøre fra seg der de sover, så jeg ville fått skikkelig dårlig samvittighet om jeg så hunden satt i buret sammen med avføringen sin. Dette gjelder uansett hvor stor buret er, fordi det jo er en soveplass alt sammen. Blir som for oss å gjerde inne sengen vår.

Enda mer kjipt er dte at når vi vet at hunder absolutt prøver å unngå å gjøre fra seg der de sover, så vil de derfor også holde seg så lenge som de absolutt kan. Og det er jo ikke noe hyggelig det heller.
Sjansen er jo veldig stor for at hunden har prøvd å si ifra at den må på do, men at du ikke har hørt den.

Du må nesten regne med å få reaksjoner når du forteller at du har hunden i bur om natten. Det er nemlig veldig unaturlig og rart, og heldigvis strenge regler for dette også her i Norge. Som oppholdssted skal hunder under 40 cm i mankehøyde ha min. 2 kvm og mulighet for ulike liggeunderlag (seng + gulv).

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ingen her som kan svare på hvorfor hunden din gjør fra seg i buret. Men det er jo helt åpenbart at den må på do. En hund (som oss) hater å måtte gjøre fra seg der de sover, så jeg ville fått skikkelig dårlig samvittighet om jeg så hunden satt i buret sammen med avføringen sin. Dette gjelder uansett hvor stor buret er, fordi det jo er en soveplass alt sammen. Blir som for oss å gjerde inne sengen vår.

Enda mer kjipt er dte at når vi vet at hunder absolutt prøver å unngå å gjøre fra seg der de sover, så vil de derfor også holde seg så lenge som de absolutt kan. Og det er jo ikke noe hyggelig det heller.

Sjansen er jo veldig stor for at hunden har prøvd å si ifra at den må på do, men at du ikke har hørt den.

Du må nesten regne med å få reaksjoner når du forteller at du har hunden i bur om natten. Det er nemlig veldig unaturlig og rart, og heldigvis strenge regler for dette også her i Norge. Som oppholdssted skal hunder under 40 cm i mankehøyde ha min. 2 kvm og mulighet for ulike liggeunderlag (seng + gulv).

Takker for svar. Vet at ingen har fasit på problemet. Men ville heller hatt tips til hva vi kan prøve for å unngå bæsjing på natta, istedenfor masse info som jeg ikke ba om. Han har stort nok bur, så det er jeg ikke bekymret for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på vekkerklokken halveis ut i natten og ta med valpen ut.

Er jo ganske logisk løsning. Hunden gjør fra seg i buret (som nevnt noe hunder flest unngår for alt i verden) og løsningen må jo da bli at den får lov å slippe å gjøre fra seg i sin egen soveplass

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for svar. Vet at ingen har fasit på problemet. Men ville heller hatt tips til hva vi kan prøve for å unngå bæsjing på natta, istedenfor masse info som jeg ikke ba om. Han har stort nok bur, så det er jeg ikke bekymret for.

Du har bur på minimum 2 kvm ja? Ikke værst.

Som jeg skrev så er jo rådet å droppe buret så du har større mulighet for å høre når hunden våkner evt. Det at folk vegrer seg for å gi råd om hvordan man fortsetter å ha hund i bur synes jeg i grunn bare er veldig fint.

Fakta er at hunden må på do, og du bør kanskje stå opp litt tidligere for å evt. lufte den? Er det eneste fornuftige man kan si i første omgang ihvertfall.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars hund som er nødt å gjøre fra seg på soveplassen sin :( Hunder vegrer seg for å bæsje der de sover. Du ser ingen hunder som bæsjer i hundesenga si.

Kunne ønske det hadde kommet et burforbud, unntatt bur i bil for sikring, ingen hunder skulle være nødt til å oppholde seg over halve døgnet i bur. Regner med du har han i bur om dagen når du er på jobb også, i tillegg til natta.

Hva kan du gjøre?

1: droppe å ha hunden i bur sånn at du har større sjanse for å høre han om han må ut om natta.

2: ta bur og hund med inn på soverommet, evt i gangen utenfor soverommet med døra åpen sånn at du hører han.

3: sett klokka på ringing noen timer etter at du legger deg, stå opp og ta ut hunden.



Anonymous poster hash: 9207f...af7
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars hund som er nødt å gjøre fra seg på soveplassen sin :( Hunder vegrer seg for å bæsje der de sover. Du ser ingen hunder som bæsjer i hundesenga si.

Kunne ønske det hadde kommet et burforbud, unntatt bur i bil for sikring, ingen hunder skulle være nødt til å oppholde seg over halve døgnet i bur. Regner med du har han i bur om dagen når du er på jobb også, i tillegg til natta.

Hva kan du gjøre?

1: droppe å ha hunden i bur sånn at du har større sjanse for å høre han om han må ut om natta.

2: ta bur og hund med inn på soverommet, evt i gangen utenfor soverommet med døra åpen sånn at du hører han.

3: sett klokka på ringing noen timer etter at du legger deg, stå opp og ta ut hunden.

Anonymous poster hash: 9207f...af7

Takk for svar.

Han er i buret kun på natta, jeg legger meg som regel mellom midnatt og 0100. Da bæsjer og tisser han først. Står opp kl 07-0730 hver morgen, også helger. Så det er jo ikke halve døgnet i bur. Jeg er hjemmeværende, så han er ikke i bur på dagtid. Han legger seg av og til der for å hvile på dagen, og på kvelden går han frivillig i buret. Virker som han trives der.

Skal følge ett av to råd;enten tar vi buret utenfor soverommet, eller vi prøver å ha ham løs i gangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Han er i buret kun på natta, jeg legger meg som regel mellom midnatt og 0100. Da bæsjer og tisser han først. Står opp kl 07-0730 hver morgen, også helger. Så det er jo ikke halve døgnet i bur. Jeg er hjemmeværende, så han er ikke i bur på dagtid. Han legger seg av og til der for å hvile på dagen, og på kvelden går han frivillig i buret. Virker som han trives der.

Skal følge ett av to råd;enten tar vi buret utenfor soverommet, eller vi prøver å ha ham løs i gangen.

Bare et lite ps: om hunden er utenfor soverommet så vil du kanskje ha mindre mulighet for å høre den? Jeg tror ikke den gjør fra seg fordi den er på soverommet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på vekkerklokken halveis ut i natten og ta med valpen ut.

Er jo ganske logisk løsning. Hunden gjør fra seg i buret (som nevnt noe hunder flest unngår for alt i verden) og løsningen må jo da bli at den får lov å slippe å gjøre fra seg i sin egen soveplass

Takk for kort og fornuftig svar! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg har valgt å gjøre det. Ønsket ikke spørsmål, men heller svar på det jeg spør om.

Du skriver på et åpent forum, du kan ikke diktere hva andre svarer deg med eller spør om. Vil du ikke få svar eller kommentarer som ikke passer deg før du droppe å bruke forum da.

Anonymous poster hash: e3816...d33

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lift den rett før sengetid. Ikke mat den etter kl 17. Ikke ha den i bur. Portvinspiken har veldog god greie på hund, og jeg ser du har fått mange gode begrunnelser på hvorfor bur er en dårlig idé, selv om du velger å ikke lytte. For din hunds skyld håper jeg du revurderer burbruk. Ikke lås døren i det minste, så hunden kan komme seg ut.

Anonymous poster hash: 3ab63...38d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville droppet buret. Sjansen er stor for at buret ikke er stort nok ihld til Mattilsynets retningslinjer, og det er uansett veldig unaturlig for hunder å sove i bur. (Hvis du sier han trives godt der, så er det jo bare å ha burdøren åpen).

Det er virkelig ikke noe bra for hunden å måtte sove nær egen avføring på den måten. så bare av den grunn mener jeg at beste løsning for hunden er å droppe buret.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor bur så kan du lukke ham inne på et rom, da har han muligheten til å få bevegd seg nok, han kan flytte seg langt unna sin egen bæsj, sånne ting.

jeg ville også satt på en alarm rundt tretiden og tatt ham ut for å se om han gjør fra seg. Kan være det rett og slett er fordi han er utilpass i buret på natten og blir stresset. Prøv også å for ham litt tidligere.

Tar du ham bare ut på do på kvelden eller går du en god tur med ham? Mulig han trenger litt mere bevegelse for å få tømt tarmen helt.



Anonymous poster hash: 7d19f...266
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor bur så kan du lukke ham inne på et rom, da har han muligheten til å få bevegd seg nok, han kan flytte seg langt unna sin egen bæsj, sånne ting.

jeg ville også satt på en alarm rundt tretiden og tatt ham ut for å se om han gjør fra seg. Kan være det rett og slett er fordi han er utilpass i buret på natten og blir stresset. Prøv også å for ham litt tidligere.

Tar du ham bare ut på do på kvelden eller går du en god tur med ham? Mulig han trenger litt mere bevegelse for å få tømt tarmen helt.

Anonymous poster hash: 7d19f...266

Takk, nå har vi bestemt oss for å prøve å la ham være i gangen. Der har han stol å legge seg i, bur, gulvmatte og rett på flisene. Skal også fóre litt tidligere. Kanskje kl 17 er bra tidspunkt.

Ang lufting, så er rutinene slik: morgen kort lufting, bæsjer og tisser. Formiddag tar vi en god tur(30-60min). I løpet av dagen er vi ute og leker, bor på landet, så her kan han springe på stor tomt. Så er det kvelds, og en god tur etterpå(30-60min). Siste lufting er like før vi legger oss, da er det bare en kort tur på 10 min.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høres kjempefint ut :)

Takk, nå har vi bestemt oss for å prøve å la ham være i gangen. Der har han stol å legge seg i, bur, gulvmatte og rett på flisene. Skal også fóre litt tidligere. Kanskje kl 17 er bra tidspunkt.
Ang lufting, så er rutinene slik: morgen kort lufting, bæsjer og tisser. Formiddag tar vi en god tur(30-60min). I løpet av dagen er vi ute og leker, bor på landet, så her kan han springe på stor tomt. Så er det kvelds, og en god tur etterpå(30-60min). Siste lufting er like før vi legger oss, da er det bare en kort tur på 10 min.



Anonymous poster hash: 7d19f...266
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6mnd og kan kanskje ha behov for en liten nattetur?

Ville sjekket rutinene som nevnt over her ,samt unngå buret .Kanskje hunden blir stresset og gjør fra seg pga det ?

Prøv dere litt frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville droppet buret og tatt en ekstra tur ut på natten. Min hund var tilvendt bur da jeg kjøpte han så måtte bruke mye av tiden da han var valp på å lære han å være i ro og sove uten bur. Jeg hadde han kun i bur de to første nettene og da i sengehøyde med hånden inni buret for å få med meg hvis det var noe. Likevel klarte jeg å sove forbi signalet natt nummer to og han bæsjet i buret, etter det fikk han ikke ligge der mer. Jeg tok av hele døren på buret og satt det bort så han kunne velge selv om han ville inn og ut av det. Det tok to-tre uker før han brukte buret igjen.

Jeg tror dessverre ikke at bur er noen god løsning og vi bruker det nå bare i bil. Eventuelt ha buret, men med åpen dør.

Anonymous poster hash: 4d844...ab4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...