Gå til innhold

Pusser dere tennene på hunden/katten deres?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste vært veldig sløv på å pusse tennene på hunden og er litt usikker på hvor ofte dette burde gjøres! Så om dere pusser tennene, hvor ofte gjør dere det? Bruker dere ''dyretannkrem, eller pusser dere bare med børsten? Katten har vi aldri pusset tennene på, er det forskjell på katter og hunder i forhold til tannstell?



Anonymous poster hash: 04d5c...56b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har aldri pusset en eneste kattetann.

de skal ha hovedsaklig tørrfor, når de tygger på det, renses tennene samtidig. så skal det holde det, altså.

om de blir eldegamle kan de selvfølgelig få tannproblemer, og da bør en konsultere med veterinær, og følge prosedyrene en blir gitt.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gjort det heller, ikke på hunden eller katten min. Men de har alltid hatt hvite fine tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer til å pusse tennene på vår hund, men han er fortsatt så ung at vi holder på med å sakte venne ham til det. Han har ikke fått voksentenner enda, så det haster ikke med å få startet ordentlig. Vanskelig å si hvor ofte det blir enda, men satser på å få gjort det hver eller annehver dag. Han får også noe godt å tygge på hver dag som skal hjelpe med å holde tennene rene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri pusset tennene på hverken hunden eller kattene.

Alle spiser de tørrfor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke gjort det heller, ikke på hunden eller katten min. Men de har alltid hatt hvite fine tenner.

Okei, takk for svar! :) Tennene ser veldig hvite og fine ut på begge to her også.

Anonymous poster hash: 04d5c...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri pusset tenner på hunden. Dersom det skulle dukke opp noen problemer som tilsier at vi må pusse, tar vi det derfra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Jeg pusser tennene på min ene katt, for han har hypersensitivt tannkjøtt som gjør at han lett blir dårlig om han får bare litt tannstein. Det går helt fint, han elsker smaken av tannkrem med kylling ;) I tillegg får de Hills t/d blandet inn i det vanlige tørrforet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Men tørrfor hjelper ikke mot tannstein, forresten

Anonymous poster hash: 45451...50a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusser tennene til katten innimellom. Det går greit, hun liker smaken av tannkremen (hundetannkrem). Ble anbefalt av dyrlege, hun har tannproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Canario

Pusser ikke tennene på bikkja nei, men han er stor og har fine tenner og får mye å tygge på for å holde de fine.

Stort sett sliter små hunder betydelig mer med tannproblemer i forhold til store hunder og jeg ser ikke poenget med å pusse tenner på hunder/katter som ikke har et problem med tannstein. Så lenge de har fine og hvite tenner uten for mye puss og dritt og de får regelmessig bein å bruke tennene på så går det stort sett fint uten tannpuss ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, pusser tennene til hunden. Han får mye tannsten hvis vi ikke gjør det. Han får rå ben og dentastix-lignende greie for tennene, men må likevel pusse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleide å gi han dentastix, men oppdretter sa det har forårsaket mye allergi så da droppet vi det. Har begynt å strø sånn pulver over maten hans som heter Plaque off eller noe sånt, og det funker faktisk kjempebra :) Om jeg prøver å pusse tennene hans gjemmer han seg nemlig for meg resten av dagen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nesten kjenne katteklørne i armene bare ved tanken :laugh:

Endret av Rumle
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pusset ikke tennene på hunden jeg hadde tidligere. Det var en liten hund, med det ville jo bare resultert i et stort basketak hver bidige kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vår er flink og sitter stille hvis vi skal se på øynene, tenner fir eksempel, men akkurat tannpussen er helt umulig, så vi pusser ikke tennene hennes.

Hun elsker derimot dentastix, og hun får ofte ting å tygge på.

Hun har aldri hatt problemer med tannsten og får alltid skryt av veterinæren over h or fine tenner hun har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre, vet jeg burde gjøre det, men tar henne heller til dyrlegen 2 ganger per år for tannrens i stedet. Omplasseringshund, så hun er ikke veldig fan av tannbørster.



Anonymous poster hash: 0d38d...54c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da katten min var dårlig en periode med oppkast osv, og jeg hørte det kunne ha sammenheng med tannproblemer, tok jeg det opp med Dyrebeskyttelsen (fikk han derfra). De fant ut at han hadde tannstein, dyrlegen fjernet en del tannstein fra tennene hans og de konkluderte med at han kunne ha lett tilbøyelighet for å få tannstein, da han bare er rett under ett år gammel. De ga meg to alternativer for å forebygge dette:

- Tannpuss med tannkrem for hund og katt, hvor jeg da skulle pusse tennene hans ca. tre ganger i uka. Dette var en vanskelig jobb og jeg bor alene, så selv om katten kanskje kunne vent seg til det så gikk jeg for alternativ nr. 2:

- PlaqueOff - et pulver som man strør over kattens fôr hver dag, slik at han får det i seg og det skal forebygge og bekjempe tannstein. Tar bittelitt mer tid å gjøre dette hver dag (strø det over maten), men det tar kortere tid enn tannpussen, og katten er fri for tannstein. Han slipper å sloss med meg fordi han synes det er ubehagelig å pusse tennene, og jeg slipper å se ut som en selskader/dyreplager etterpå med masse klor overalt :)



Anonymous poster hash: cb9b4...8a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...