Gå til innhold

Hvor lenge kan fisker være uten mat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor lenge lar dere fisker i akvarium være uten mat i forhold til når man drar på ferie? Har 55 L.

Klarer de seg to uker uten noe mat? Er litt skeptisk til feriefor og slik automatisk foring, så vil helst slippe det :P



Anonymous poster hash: bc33d...273
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei de klarer seg ikke to uker uten mat. Må du være borte så lenge uten at noen kikker innom, må du kjøpe en ferieforer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 uker:o kjøp feriefor!

Anonymous poster hash: 2f478...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de gjør ikke det. Forautomat får du kjøpt for en billig penge. Hadde du likt å gå to uker uten mat?

Anonymous poster hash: c571f...a08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kjøper forautomat, hvordan blir det for mallene som spiser av blokker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de gjør ikke det. Forautomat får du kjøpt for en billig penge. Hadde du likt å gå to uker uten mat?Anonymous poster hash: c571f...a08

Det er forskjell på en fisk og et menneske. Er vannet kaldt kan en fisk gå i dvale og leve en vinter uten mat faktisk, men vannet til TS er sikkert varmt så da må TS kjøpe forautomat

Anonymous poster hash: 38091...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søk på google, så får du svar fra akvaforum. De har god greie på sånt.



Anonymous poster hash: 815bb...3d2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Canario

Jo fisker kan være to uker uten mat i et godt innkjørt akvarium, de overlever helt greit. Men såklart anbefales det ikke, for de blir jo sultne og en uke uten mat er egentlig maks.

Jeg ville heller kjøpt fôringsautomat fremfor feriefôr. Koster en fire hundre kroner, og du må ha kuler (ikke flak!) til automaten. Prøv den i forkant på et ark eller noe så du ser hvor mye den doserer så du ikke gir masse mat og får nitritforgiftning mens du er på ferie..

Maller klarer seg fint uten mat i to uker, mange har dem i mange år uten å fôre de overhode. (Men det er såklart ikke optimalt for dem, selv om de overlever på matrester og alger så er det jo ikke bra næring som gir god vekst og trivsel).

Og å drive å sammenligne fisk og folk blir for dumt. Det er faktisk ti ganger bedre å la et akvarium stå uten mat i 4-5 dager i stedet for å stappe i masse feriefòr som forurenser karet. Såfremt man ikke har rengjort fryktelig godt rett i forkant eller karet er ny-oppstartet så er det MYE mat i selve akvariet og de lider ikke av å gå opp til en uke uten mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes forautomater som er beregnet på flakfor. Ellers har jeg blandet flakfor og kuler og algetabletter, noe som har gått helt fint. Det kommer helt an på automaten. Man kan ikke senke temperaturen dersom det er tropiske fisk. Det går kun med kaldtvannsfisk som karper,

Jeg mener å huske at mine forautomater ikke kostet mer enn et par hundrelapper. Den ene er en boks med hull i som gpr rund og slipper ut for en eller to ganger om dagen, avhengig av innstillingene. Den andre er en plate der man legger hver porsjon klar, også en til to ganger om dagen. Det holder med en gang daglig, for mye for er ikke bra.

Og om å sammenlikne fisk og folk: Fisker er virveldyr som føler smerte og frykt og sult på linje med mange pattedyr. De er ikke så ulike andre dyr eller oss selv som vi liker å tro. Gullfisk kan gjenkjenne ansikter og forbinde disse med godt eller vondt. uansett er det aldri galt å behandle dyr pent, som vesener som fortjener et best mulig liv.

Anonymous poster hash: c571f...a08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Canario

Man bør ikke bruke flakfòr fordi det blir fort for mye fôr. (Vannskeligere å dosere mtp hullet som slipper ut mat. Kan gi mye en dag og lite en annen)

De to fôrautomatene jeg har erfaring med (Juwel og Eheim) koster rundt 400 og rundt 800kr,

Såklart blir fisker sultne, men det er uhorvelig mye mat i et akvarium. Og jeg anbefaler ikke å la fiskene gå to uker uten mat, men de klarer seg bedre uten mat enn med feriefôr hvis det er snakk om noen dager

Endret av Canario
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør ikke bruke flakfòr fordi det blir fort for mye fôr. (Vannskeligere å dosere mtp hullet som slipper ut mat. Kan gi mye en dag og lite en annen)

De to fôrautomatene jeg har erfaring med (Juwel og Eheim) koster rundt 400 og rundt 800kr,

Såklart blir fisker sultne, men det er uhorvelig mye mat i et akvarium. Og jeg anbefaler ikke å la fiskene gå to uker uten mat, men de klarer seg bedre uten mat enn med feriefôr hvis det er snakk om noen dager

Juwel har en tønneformet automat spesielt beregnet for flakfor. Den kan man justere mengden som kommer ut, og min erfaring er at den gir passe mengde hver gang.

Det er ikke uhorvelig mye mat i et akvarium dersom man ikke har fisker som spuser plantene eller alger (og uansett er det vanligvis ikke nok grønnalger til å dekke opp til flere algespisende fiskers behov).

Anonymous poster hash: c571f...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Canario

Juwel har en tønneformet automat spesielt beregnet for flakfor. Den kan man justere mengden som kommer ut, og min erfaring er at den gir passe mengde hver gang.

Det er ikke uhorvelig mye mat i et akvarium dersom man ikke har fisker som spuser plantene eller alger (og uansett er det vanligvis ikke nok grønnalger til å dekke opp til flere algespisende fiskers behov). Anonymous poster hash: c571f...a08

Min erfaring er motsatt og jeg føler at granulat er mer sikker, også på juwel sin :)

Men så fint at din doserer bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...