Gå til innhold

Omplasseringskatt og tilvenning ute?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vil dele erfaringer?

Voksen katt som har vokst opp på landet med lite trafikk og lite katter i området. Hos oss er det mer trafikkert, masse andre katter i husene her. Har hatt den inne som anbefalt i flere uker. Men hva nå? Slippe henne ut på vinteren og håpe hun finner tilbake til oss? Blir rent nervøs av dette. Kan jo ikke springe etter henne heller. Erfaringer å dele?

Anonymous poster hash: 2dad7...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Reagerer hun når du roper?

Gå ut sammen med henne en dag det er relativt varmt, og du kan la døren stå oppe en stund. La henne gå ut døren selv. Følg etter henne rundt i hagen, prøv å lokke henne med deg . Hold deg i nærheten og rop på henne ofte om du mister henne av synet. Prøv å lokke henne til døren ofte, så hun lærer hvor hun skal komme ut og inn.

Viktig å gjøre det på dagtid, når du har mange dager igjen med lys. Gjerne en søndag når det er lite trafikk.

La gjerne døren stå åpen de første gangene er ute alene, om det er mulig med tanke på temperaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har dessverre ikke noen egen hage her, det er mange boliger med fellesområder, så ikke noe "eget" som omkranser huset vårt. Jeg ser ikke for meg at hun kommer til å tusle rundt, jeg tipper hun løper avgårde. Hvordan finner hun da tilbake? Hun har vært mye ute der hun bodde før. Hun kommer ikke når vi roper, men hun "snakker" med oss. Følger mye etter oss inne i huset uten at vi kaller på henne. Vi har jobbet litt med å riste på matposen og gi godbit når hun kommer...så kommer jo til å prøve dette for å kalle på henne.

Anonymous poster hash: 2dad7...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen med omplasseringskatt som har erfaringer å dele ift hvordan de gjorde det med "utebiten"?

Anonymous poster hash: 2dad7...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi fikk omplasseringskatt rømte den etter bare 6 dager hos oss, etter at han greide å åpne et vindu og var så borte i nesten en uke før han dukket opp igjen. Etter det har han kommet og gått som han selv vil.

Poenget mitt er at det ser ut til at de fort greier å vite hvor de bor.

Anonymous poster hash: 0f820...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok inn en hjemløs katt for ca et halvt år siden. Slapp ho ut for første gang etter 2 mnd ++. Ho går aldri langt enda, og kommer tilbake når vi roper eller etter en time eller to. Har fått kattedør, men den ser ho ikke vitsen med, står heller ute og mjauer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Annonse

Fant dere ut av det? :) Nysgjerrig da jeg står overfor samme problemstilling selv akkurat nå.

Er det hunnkatt eller hannkatt dere har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...