Gå til innhold

intens risting i rattet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har vært borti at rattet rister som bare det i 80/90 og ikke ellers? Er stort sett når jeg ligger i 86, aldri når jeg er under 80 eller over 90. Har avbalansert dekkene da verkstedet mente det kunne være det men det rister enda. Har ikke time igjen før tirsdag.. Er en eldre BMW

Anonymous poster hash: b18cf...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, bærearm, skjev forstilling, drivknuter?

Lager det noe lyd når du kjører, svinger osv? Knirking osv?



Anonymous poster hash: ceea1...303
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivknuter er det vel neppe siden eldre BMW oftest er bakhjulstrekk. Og drivknuter lager sjelden ubalanse...

I 99 % av slike tilfeller er det skeive felger eller snø i felgen. Feilsøk med å montere på andre felger evt sommerdekk og prøvekjør. Det kan være bærearm eller bremsekalipper som henger på også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt feil forum å spørre på vel? Jeg mener bare, kvinneguiden. :P



Anonymous poster hash: 56521...dc9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Hvor langt har bilen din gått?

Det er ikke aldeles uvanlig at slitedeler i forstillingen må byttes når du har tilbakelagt sånn en 100 000.

Siden dekkene tydelivsi var korrekt balanser så er neste trekk en 4 hjulskontroll.

Du har sjekket det mest elementære, ikke sant? Tenker på hjulboltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har knirket litt på høyre side når jeg svinger en god stund men verkstedet mente der var pga en slækk bærekule på nedre venstre side som må byttes pga eu. Knirka lenge før risting begynte og det kommer og går litt.

Felgene er helt nye og var fine. Ikke snø i felgen, de sjekka alt det nå. Var mye sand og drit men de renske det og det rister jo enda

Bilen har gått 370 k

Anonymous poster hash: b18cf...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På min E-30 som er en eldre 3 serie BMW må jeg avbalansere hjula mens de står på bilen.

Det du beskriver er typiske tegn på ubalanse i hjula

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt feil forum å spørre på vel? Jeg mener bare, kvinneguiden. :PAnonymous poster hash: 56521...dc9

Ikke undervurder kvinnene :ler:

Anonymous poster hash: 524c5...80d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Det har knirket litt på høyre side når jeg svinger en god stund men verkstedet mente der var pga en slækk bærekule på nedre venstre side som må byttes pga eu. Knirka lenge før risting begynte og det kommer og går litt.

Felgene er helt nye og var fine. Ikke snø i felgen, de sjekka alt det nå. Var mye sand og drit men de renske det og det rister jo enda

Bilen har gått 370 k

Anonymous poster hash: b18cf...4ad

Har du byttet bærekula?

Den er ikke utenfor mistanke hos meg nå, og den er en av de typiske slitedelene. Om den får 'nok' slakk så kan den faktisk hoppe ut, og da bærer det rett 'på skauen' om hjulet løsner fra innfestet.

Ikke meningen å skremme livet av deg nå, men slakken fører til ubalanse og ubalanse fører som oftest til risting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er, at om det ikke hjelper med å avbalansere hjulene aldri så mye, kan det være at dekkene er urunde! Det har jeg vært borti en gang.

Er det billigdekk eller kjente merker??

Seinere var jeg borti at slitt endeledd var årsak til risting i rattet, slitt bærekule gjorde ikke utslag på rattet. Da bare knirket det, og det kom klakkelyder i sakte fart over enkelte dumper.

Det kan og være slitte dempere, da har ikke hjulet kontakt med veibanen slik det skulle hatt. Det bare hopper konstant, svært stort utslag, har sett det med egne øyne hvordan det oppfører seg, og også kjent det. Kjørelengde spille liten rolle, det er en slitedel som jobber konstant når bilen triller.

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekkene er av et helt ok merke. Ikke de beste men ikke de dårligste.

Jeg avbestille timen på verkstedet siden ristingen ble borte. Den kom kun på fredagen, og var der ikke hverken lørdag, søndag eller mandag. Så tenkte at det måtte være løst, siden før kom det hver gang jeg kjørte den strekningen (bare at ristingen kommer og går).

Idag skulle jeg hjem fra jobben også begynte ristingen. Også virka det som om halve bilen rista, kjente det spesielt på gassen og rattet (automat). Bilen oppføre seg rart og lagde en annerledes kjørelyd, virka som om den ikke ville ligge i 80.. Ingen symptomer i lav fart... Så må vel innom verkstedet likevel. Virka verre og annerledes.

Anonymous poster hash: b18cf...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva som har skjedd med meg de siste ukene:

Jeg merket det først da jeg skulle kjøre på jobb. Bilen rista noe forferdelig på vei til jobb. Da når jeg kom opp i høy hastighet på motorveien. Jeg trodde det var is og snø i felgene. Det virka som det forsvant litt når bilen tinte litt. Og det var STORE mengder snø på dette tidspunktet. Nå på fredag kom det en forferdelig lyd, og plutselig ville ikke bilen dra lenger. Da hadde drivakselen knekt. Og denne ristinga var visst et forvarsel på det :)



Anonymous poster hash: 16a96...bc7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...