Gå til innhold

Hvorfor i alle dager salter man veiene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Saltet er noe svineri. Det ødelegger miljøet og bilene forvitrer.

Hvorfor kan ikke bare folk kjøre mer etter forholdene og innrette seg etter den snø og is som ligger på veiene?

Jeg kjørte over en fjellovergang med skikkelig vinterforhold (for kaldt til å salte), og gud så herlig det var å kjøre på skikkelig vintervei, inntil jeg jeg kjørte ned fra fjellet og den jævla sørpeveien (av saltet) dukket opp.



Anonymous poster hash: aa770...8c3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig! Nei til salting av veier! Det ødelegger både miljø og er med på å ødelegge ellers nydelige biler :(

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å irritere vettet av folk.

Anonymous poster hash: 0b913...787

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man salter fordi det er for lett å få førerkortet og folk flest dermed ikke kan kjøre bil annet enn på tørr asfalt. Du ser det hver gang det er litt snø på veien: kaos, kø og trafikkulykker. Seneste eksempel: forrige uke hvor det tok 3 timer å kjøre bil fra Skøyen til Asker sentrum (på en 6-felts motorvei).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man salter for å lokke elgen til veien slik at folk må senke farten.



Anonymous poster hash: e3d88...7f6
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

De som snakker så varmt om de fine, tørre vinterveiene bør prøve å ta seg en tur på sørvestlandet når isen ligger som et speil på E39 om det ikke blir saltet.

- da tenker pipen får en annen lyd.

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange dårlige avgjørelser på når det skal saltes. For noen uker siden så jeg saltbilene ute på E6 når det var mildt, tørt, mye vind og 4 grader. Det var ikke nattefrost, og saltet blåste vekk fra veien og ut på jordet pga vinden.

Og salting i 10-15 minus provoserer meg kraftig.

Men noen ganger er det også nødvendig, og noen ganger er jeg glad det er saltet da man sparer mye tid om morgenen. Jeg kjører alltid 3 km på usaltet asfalt før jeg kommer inn på en vei som nesten alltid er saltet, så jeg får kjent på forskjellen hver dag.

Det er heller ikke helt uten grunn at antall døde pr år på relativt kort tid har gått ned fra 450 til 150 i året samtidig som saltingen har økt. Det er bedre med litt rust enn at man vraker bilen eller får personskader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tuppesjura

Veisalting er en uting! Gir rust på biler, gjør veien sleip og glatt når det fryser på igjen og trekker til seg vilt som blir påkjørt. Der jeg bor salter de med saltlake, som er enda verre enn tørrsalt!

Det er vel kommet frem rapporter som viser st veisalting ikke er så bra som vegvesenet skal ha det til, så jeg håper de slutter med det snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Saltet er noe svineri. Det ødelegger miljøet og bilene forvitrer.

Hvorfor kan ikke bare folk kjøre mer etter forholdene og innrette seg etter den snø og is som ligger på veiene?

Jeg kjørte over en fjellovergang med skikkelig vinterforhold (for kaldt til å salte), og gud så herlig det var å kjøre på skikkelig vintervei, inntil jeg jeg kjørte ned fra fjellet og den jævla sørpeveien (av saltet) dukket opp.

Anonymous poster hash: aa770...8c3

Fordi, når du bor de stedene i landet vinteren aldri blir skikkelig, men bare er sånn halvveis interessert i å klore seg fast så får du plutselig en usynlig ishinne på veien om du ikke salter. Den er jæklig festlig å treffe på sånn ut av det blå... For ikke å snakke om de gangene det kommer underkjølt regn... Da kan du skite i å komme deg frem om det ikke saltes eller at du bruker kjetting. Jeg vet ikke, men fire millimeter is mellom kjettinger og asfalt? Frister ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

De som snakker så varmt om de fine, tørre vinterveiene bør prøve å ta seg en tur på sørvestlandet når isen ligger som et speil på E39 om det ikke blir saltet.

- da tenker pipen får en annen lyd.

He he. Ja... Denne villfarelsen om at hele Norge er et idyllisk vinterlandskap er en litt artig illusjon hos mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at forhandlere skal selge flere deler, og at bilene skal gå istykker fortere slik at du må kjøpe ny bil, og betale enda flere avgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som snakker så varmt om de fine, tørre vinterveiene bør prøve å ta seg en tur på sørvestlandet når isen ligger som et speil på E39 om det ikke blir saltet.

- da tenker pipen får en annen lyd.

Hørt om grus/sand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørt om grus/sand?

Tydeligvis har ikke folk det.

I Sverige feks bruker de mye mer grus. Husker jeg var i et län i Sverige hvor de ikke brukte salt overhodet og jeg spurte en fyr som drev å strødde hvorfor de ikke bruker salt. Fyren så bare dumt på meg. De bruker forøvrig oppvarmet grus/sand som fester seg til blankisen. Når det er slike forhold.

Vi nordmenn er noen halvnevrotiske bilister som blir stressa og redd hver gang de ikke ser bar asfalt. Som sagt, ved ekstreme forhold så kan man strø med grus og ellers kjører man etter forholdene. Hvorfor skal det være så vanskelig for nordmenn?

Anonymous poster hash: aa770...8c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes man burde bruke sukker, men er visst for dyrt.

Dalt bruker man for å senke frysetempen til underlaget, så det ikke blir så glatt.

Anonymous poster hash: f6099...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...