Gå til innhold

Heve bilkøp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har signert kontrakt på kjøp av nybil. Denne er ventet levert i mars.

Nå har jeg mistet jobben og ønsker helst å komme utav denne kontrakten.

Noen som vet om det går an og hvordan jeg går frem?

Regner med at det kommer til å koste noen kroner, men det er er kanskje verdt det da blien i seg selv er dyr.

Alle tips mottas med takk.

Hilsen fortvilet og arbeidsledig.



Anonymous poster hash: 967a7...9f5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Les kontrakten og kontakt der du har bestilt bilen og forklar saken.



Anonymous poster hash: 045b6...b61
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på om bilen er lagervare eller om du har bestilt en bil som må produseres etter dine behov. Du som forbruker har rett til til avbestille en vare som ikke er levert. Dersom bilen ikke er produsert enda, kan du slippe unna uten å betale noen mellomlegg hvis du avbestiller raskt.

Dersom bilen er i produksjon og du har bestilt en bil litt utenom det vanlige, er det typisk en klausul i kjøpsavtalen som sier at du må betale 10 % i "bruddgebyr".

Dersom bilen er lagervare og enkel å omsette videre, har egentlig ikke selger krav på et vederlag. (Husker ikke akkurat ordlyden i forbrukerkjøpsloven, men for at selger kan kreve et vederlag må han vise til et faktisk økonomisk tap).

Jeg var selv i samme situasjon som TS i høst. Bestilte ny bil i august med levering i oktober. I perioden fra bestilling til levering var det flere ting som gjorde at jeg ikke lenger hadde behov for bil. Jeg fikk ikke avbestilt den og fikk valget mellom å betale 40 000 kroner i "bruddgebyr" eller ta bilen. Jeg gamblet på at det ville være billigere for meg å kvitte meg med bilen selv, men viser seg at denne løsningen har blitt mye dyrere enn forventet. Det blir da et regnestykke om hva som lønner seg. Selv om 10 % av kjøpesummen høres mye ut ender en lett på denne summen dersom du velger å kvitte deg med bilen selv. Månedlig forsikring, årsavgift, eventuelle administrasjonskostnader til bank eller bilselger, verditap osv. osv.

Noen ganger må en dessverre bite i det sure eplet selv som det svir godt på lommeboka.

Endret av dyptvann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...