Gå til innhold

Tåkelysfolket: Se og forhåpentligvis LÆR!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg var klar over det han snakket om i videoen. Man hva defineres som "dagtid"?

Er det fram til klokken 18:00?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagtid er litt diffust med tanke på lysforhold. Daglys er vel enklere å forholde seg til?



Anonymous poster hash: 8716b...8d7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker tekst på nett i stedet for de hersens videoene. Kan noen komme med en kort oppsummering?

Anonymous poster hash: e4135...8e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+og+statistikk/Sikker+bil/Passiv+sikkerhet/Bilens+lys

Tåkelys
Det er ikke tillatt å ha flere enn 2 tåkelys.
Det er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys.
Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid.
Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen folk er plaget med tåkesyn, tror flere av disse bruker tåkelys. Få tatt lappen i fra tussekjørerne.

Anonymous poster hash: 58871...a6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er litt rart synes jeg, at før en ny bil kommer på veien, ikke satt opp slik at tåkelys ikke lar seg bruke sammen med nær/fjærnlys slik reglene er. Det er fullt mulig å gjøre i elektronikken på nyere biler. Min forrige bil var satt op slik, kun park og fjærnlys lyste tåkelysene sammen med. Slo jeg ned til nærlys slokna tåkelysene! Enklere kan det ikke bli :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg var klar over det han snakket om i videoen. Man hva defineres som "dagtid"?

Er det fram til klokken 18:00?

Det er egentlig ganske enkelt: Om du kan se lysene på veien, da er det ikke lenger dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.tv2.no/v/869708/

Anonymous poster hash: 8716b...8d7

MANGE som trenger å se disse ass!

Men... Slutt å blink til venstre før man kjører inn i rundkjøring.. Man blinker seg ut, ikke inn.

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit. Reglene er jo klare.

Men hva er problemet hvis du møter en bil som har nærlys og tåkelys på samtidig? Hvis det skal så lite til for å få TS til å miste konsentrasjonen eller hva problemet måtte være, så er det kanskje tryggere å la bilen stå?

Jeg møter stadig biler som kjører med nærlys sammen med tåkelysene, selv politiet kjører slik til tider. Men jeg kan ikke si at jeg blir blendet eller at det plager meg nevneverdig. Må vel si det er andre ting som utgjør mer fare og irritasjon enn dette....



Anonymous poster hash: 1c344...e40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit. Reglene er jo klare.

Men hva er problemet hvis du møter en bil som har nærlys og tåkelys på samtidig? Hvis det skal så lite til for å få TS til å miste konsentrasjonen eller hva problemet måtte være, så er det kanskje tryggere å la bilen stå?

Jeg møter stadig biler som kjører med nærlys sammen med tåkelysene, selv politiet kjører slik til tider. Men jeg kan ikke si at jeg blir blendet eller at det plager meg nevneverdig. Må vel si det er andre ting som utgjør mer fare og irritasjon enn dette....

Anonymous poster hash: 1c344...e40

Jeg slår på fjernlys tilbake.. (Ofte blinker jeg bare, og hinter med tåkelysene)

Problemet er at det skaper en lysvegg som KAN redusere sikten til den som kommer imot. Og ofte gjør det...

På samme måte tror den som har de på at de ser bedre, men de ser dårligere fordi de fokuserer nærmere bilen, langsynet blir dårligere.

På firmabilen går det ikke ann å ha på nærlys og fjernlys samtidig... Ta hintet liksom.

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår på fjernlys tilbake.. (Ofte blinker jeg bare, og hinter med tåkelysene)

Problemet er at det skaper en lysvegg som KAN redusere sikten til den som kommer imot.

Da skal du ha sterke pærer i tåkelysa foran for at du skal klare å blende noen, og da vil de sannsynlig blende i kombinasjon med parklys også.

Jeg har iallefall ikke opplevd å bli blendet av tåkelysene i fronten på en bil, så jeg ser ikke det store problemet.

Anonymous poster hash: 1c344...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da skal du ha sterke pærer i tåkelysa foran for at du skal klare å blende noen, og da vil de sannsynlig blende i kombinasjon med parklys også.

Jeg har iallefall ikke opplevd å bli blendet av tåkelysene i fronten på en bil, så jeg ser ikke det store problemet.

Anonymous poster hash: 1c344...e40

Snakket som en ekte tåkelysbruker merker jeg!

NEI; det er ikke opp til deg å vurdere om noen blir blendet, følg lysreglementet for afen!

Problemet er ikke at tåkelysene har sterke lys, men at de skaper en lysvegg!

Du har ikke opplevd det på samme måte som at de som slår på tåkelys opplever "bedre sikt" når sikten blir markant værre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket som en ekte tåkelysbruker merker jeg!

NEI; det er ikke opp til deg å vurdere om noen blir blendet, følg lysreglementet for afen!

Problemet er ikke at tåkelysene har sterke lys, men at de skaper en lysvegg!

Du har ikke opplevd det på samme måte som at de som slår på tåkelys opplever "bedre sikt" når sikten blir markant værre!

Anonymous poster hash: 1c344...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Snakket som en ekte tåkelysbruker merker jeg!

NEI; det er ikke opp til deg å vurdere om noen blir blendet, følg lysreglementet for afen!

Problemet er ikke at tåkelysene har sterke lys, men at de skaper en lysvegg!

Du har ikke opplevd det på samme måte som at de som slår på tåkelys opplever "bedre sikt" når sikten blir markant værre!

Hvis du har så ømfintlige hornhinner, må du jo ha et problem.

Jeg har ALDRI opplevd at det blender på noen som helst måte å møte en bil med tåkelys eller "spredere" på i fronten. Jo, de som setter i disse sterke blåaktige xenonpærene, kan være litt skarpe, men blender meg gjør de ikke.

De som ikke klarer å slå av fjærnlysa derimot kan blende, uten av jeg mister kontrollen av den grunn. Nei, skal det ikke mer til for å få dere til å miste fokus på veien, så er dere jo mer til fare i trafikken enn de som kjører med ulovelige lys ; )

Anonymous poster hash: 1c344...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har så ømfintlige hornhinner, må du jo ha et problem.

Jeg har ALDRI opplevd at det blender på noen som helst måte å møte en bil med tåkelys eller "spredere" på i fronten. Jo, de som setter i disse sterke blåaktige xenonpærene, kan være litt skarpe, men blender meg gjør de ikke.

De som ikke klarer å slå av fjærnlysa derimot kan blende, uten av jeg mister kontrollen av den grunn. Nei, skal det ikke mer til for å få dere til å miste fokus på veien, så er dere jo mer til fare i trafikken enn de som kjører med ulovelige lys ; )

Anonymous poster hash: 1c344...e40

Jeg vet ikke hva som er greia her inne, men nå må du lese hva jeg skriver.

Det er noe helt annet å møte en bil med vanlig lys, og en bil med nærlys + tåkelys. Det er ikke sikkert man engang tenker over det, eller merker det, men sikten kan bli betraktelig dårligere.

Det spiller INGEN rolle hva som skjer i praksis.. DET ER IKKE LOV Å HA PÅ NÆRLYS OG TÅKELYS SAMTIDIG:..

Det samme skjer med dem som tror de ser bedre av å ha på tåkelys.. Effekten er stikk motsatt, man ser mindre.. Ja.. Man ser mer RETT foran bilen, men nå er det ikke der man skal ha blikket, er det?

Bilen på jobben, der er det UMULIG å ha på fjernlys og nærlys samtidig... Hvorfor? Jo, fordi nærlys ødelegger for fjernlyset. Man skal ikke se rett foran bilen, man skal se lang foran bilen. Altså er nærlys uviktige når man har på fjernlys. Om noe ødelegger de sikten.

Jeg er ikke ømfintlig for lys på noen som helst måte (Som jeg vet om hvertfall). Men du vet jo alt bedre enn andre, så det har du sikkert mer peiling på enn meg... Det er jo selvfølgelig slik at siden perfekte du aldri har opplevd noe, har ingen andre opplevd det heller.

Og er ikke opplevelsen lik som din, ja.. Da er de vel farlige i trafikken.

Beklager, men hva er "ulovelige" ? Mener du "ulovlige" ? Ulovelig er vel noe ala "Unpromisable" kontra "illegal" ?

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja... Så er vi enige om at vi er uenig.

Beklager skrivefeilen. Jeg ser nå at den kan være veldig vanskelig å forstå for enkelte...;)



Anonymous poster hash: 1c344...e40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...