Gå til innhold

Tungstartet dieselbil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel mercedes dieselbil som er relativt lite glad i kulde. På sommeren starter den så fort du toucher nøkkelen, men nå som gradestokken kryper under minus så er den vanskelig å få start på. Har bilen vært startet og kjørt en gang så starter den som på sommeren resten av dagen. Problemet kommer tilbake morgenen etter.

Bilen har et relativt nytt batteri som er mer enn stort nok. Tenkte at problemet sikkert var slitne glødeplugger og satt den på verksted for å skifte disse. Glødepluggene viste seg derimot å være helt i orden, men den ene ledningen til den ene var det dårlig kontakt i så denne ble byttet. Jeg skulle komme tilbake om ikke problemet forsvant.

Bilen ble bedre etter at ledningen ble byttet, men den er fremdeles seig å få liv i. Jeg gløder tre ganger og starter. Dersom jeg ikke er raskt nok ute med å gi gass etter at den får harket seg igang så stopper den og da er "løpet kjørt" og den er nesten klin umulig å få start på igjen. Er jeg raskt nok ute med gassen så står den å kakler fint.

Hva kan være galt? Jeg slet litt i sommer med at den stoppet dersom den ble stående på tomgang i et kryss eller lignende. I det jeg ga gass for å kjøre ut så bare skrudde den seg av. Så klart mitt i rushen hver gang :P Byttet luft og dieselfilter og problemet forsvant. *bank i bordet*

Ser bare for meg at bilen skal bli feilsøkt i det vide og det breie og at det kommer til å koste det hvite i øyet. Greit å kanskje ha en ide om hva som kan være galt...



Anonymous poster hash: 171dc...5b2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg aner ikke, men vi sleit med noe av det samme ei stund. Stort sett lettstarta, men ikke når det er veldig kaldt eller rått. Vi har fått motor-varmer, og det fungerer supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke, men vi sleit med noe av det samme ei stund. Stort sett lettstarta, men ikke når det er veldig kaldt eller rått. Vi har fått motor-varmer, og det fungerer supert.

Takk for svar :) Å kjøpe en motorvarmer til den har jeg faktisk ikke tenkt på! Ingen dum ide!

Det kommer jo helt sikkert av kulden. Nå er det jo bare noen få minus, men kan jo tenke meg at problemet ikke akkurat vil bli mindre utover vinteren...

Anonymous poster hash: 171dc...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært vert borti at en tilbakeslagsventil har blitt ødelagt slik at dieselen renner tilbake til tanken på en WV Transporter. Ellers er motorvarmer et godt tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært vert borti at en tilbakeslagsventil har blitt ødelagt slik at dieselen renner tilbake til tanken på en WV Transporter. Ellers er motorvarmer et godt tips

Var noe sånt jeg tenkte også, at den ikke får nok diesel når den er helt kald. Men jeg har ikke peiling! Takk!

Anonymous poster hash: 171dc...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Om du mistenker at motoren ikke får nok drivstoff så ville jeg mistenkt dieselpumpen og/eller filteret.

Dieselfilter må gjerne dreneres....

Ellers tipper jeg du har dårlig kontakt et sted eller flere.

Husk at 80% av strømforbruk er koblet direkte til start av motoren, og i kulde blir batterikapasiteten dårligere som en direktefunksjon av kulden.

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du mistenker at motoren ikke får nok drivstoff så ville jeg mistenkt dieselpumpen og/eller filteret.

Dieselfilter må gjerne dreneres....

Ellers tipper jeg du har dårlig kontakt et sted eller flere.

Husk at 80% av strømforbruk er koblet direkte til start av motoren, og i kulde blir batterikapasiteten dårligere som en direktefunksjon av kulden.

Jeg har virkelig ikke peiling, men det var lissom bare tanken som slo meg. At den ikke fikk nok diesel! Men den funker når den er varm?

Anonymous poster hash: 171dc...5b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom batteriet er nytt, så kan det hende det trenger oppladning...

Pass også på å kjøre den litt på langtur i kulda, da vil batteriet holde mye bedre :)



Anonymous poster hash: d4076...a08
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lada batteriet, og sjekka om bilen lader når den er i gang. Og bytte olje og filter.

Anonymous poster hash: 2a539...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom batteriet er nytt, så kan det hende det trenger oppladning...

Pass også på å kjøre den litt på langtur i kulda, da vil batteriet holde mye bedre :)

Anonymous poster hash: d4076...a08

Jeg kjører som regel minst 10 mil om dagen, flere ganger i uken så mye som opp mot 40-45 mil så batteriet bør lade godt nok :) Bilen går nok for å si det sånn :P

Hva koster en batterilader? Skader jo sikkert ikke å sette det til lading en natt.

Jeg ville lada batteriet, og sjekka om bilen lader når den er i gang. Og bytte olje og filter.

Anonymous poster hash: 2a539...326

Olje og filter er også byttet for ikke så altfor lenge siden....

Anonymous poster hash: 171dc...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lader koster 4-500 hos Biltema. Anbefaler en moderne lader der du slipper å koble fra batteriet når du lader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sjekket at det er strøm fram til alle glødepluggene? Hvor lenge lyser glødelampa når motoren er kald? Sjekka timinga på dieselpumpa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sjekket at det er strøm fram til alle glødepluggene? Hvor lenge lyser glødelampa når motoren er kald? Sjekka timinga på dieselpumpa?

Glødelampa lyser i 4-5 sek tenker jeg? Og ja, det skal være strøm til alle pluggene... Ble sjekket for bare noen uker siden. Nei timingen på dieselpumpa er ikke sjekket. Hvordan gjør man dette?

Anonymous poster hash: 171dc...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en gammel mercedes dieselbil som er relativt lite glad i kulde. På sommeren starter den så fort du toucher nøkkelen, men nå som gradestokken kryper under minus så er den vanskelig å få start på. Har bilen vært startet og kjørt en gang så starter den som på sommeren resten av dagen. Problemet kommer tilbake morgenen etter.

Bilen har et relativt nytt batteri som er mer enn stort nok. Tenkte at problemet sikkert var slitne glødeplugger og satt den på verksted for å skifte disse. Glødepluggene viste seg derimot å være helt i orden, men den ene ledningen til den ene var det dårlig kontakt i så denne ble byttet. Jeg skulle komme tilbake om ikke problemet forsvant.

Bilen ble bedre etter at ledningen ble byttet, men den er fremdeles seig å få liv i. Jeg gløder tre ganger og starter. Dersom jeg ikke er raskt nok ute med å gi gass etter at den får harket seg igang så stopper den og da er "løpet kjørt" og den er nesten klin umulig å få start på igjen. Er jeg raskt nok ute med gassen så står den å kakler fint.

Hva kan være galt? Jeg slet litt i sommer med at den stoppet dersom den ble stående på tomgang i et kryss eller lignende. I det jeg ga gass for å kjøre ut så bare skrudde den seg av. Så klart mitt i rushen hver gang :P Byttet luft og dieselfilter og problemet forsvant. *bank i bordet*

Ser bare for meg at bilen skal bli feilsøkt i det vide og det breie og at det kommer til å koste det hvite i øyet. Greit å kanskje ha en ide om hva som kan være galt...

Anonymous poster hash: 171dc...5b2

Årsmodel og størrelses på motor?? Mercedes bruker både rekkepumper og commonrail. Feilkilder vil være forskjellig. Og gammel bil kan tolkes :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsmodel og størrelses på motor?? Mercedes bruker både rekkepumper og commonrail. Feilkilder vil være forskjellig. Og gammel bil kan tolkes :-)

TS her.

99mod 220 CDI mener jeg på. Samme bilen som i denne tråden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=897165

Mest sannsynlig har det vel en sammenheng så da er det vel "over og ut" for den :/

Anonymous poster hash: 171dc...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stjerna trilla langt, er det mye som kan spille inn på hva som gjør den tung å starte. Men det som er aller viktigst, er å skifte olje regelmessig, dieselfilter, og at glødepluggene er i orden. Det koster ikke all verden heller å passe på det.

Har selv en forholdsvis ny VW som jeg starta i -23 nå i jula, den hadde jeg service på riktignok før kulda satte inn, men ikke noe problem å starte den. Gløda den kun en gang og fyrte opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg sliter med det samme på Saab 95 fra 04. jeg har ikke prøvd motorvarmer. hvor lenge skal den stå i før en kjører. er det nok en halv time før kjøring eller bør den stå over natta. evt bruker den mye strøm?? har hørt pos og neg sider ved bruk av motorvarmer.... noen med erfaring???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke, men vi sleit med noe av det samme ei stund. Stort sett lettstarta, men ikke når det er veldig kaldt eller rått. Vi har fått motor-varmer, og det fungerer supert.

jeg sliter med det samme på Saab 95 fra 04. jeg har ikke prøvd motorvarmer. hvor lenge skal den stå i før en kjører. er det nok en halv time før kjøring eller bør den stå over natta. evt bruker den mye strøm?? har hørt pos og neg sider ved bruk av motorvarmer.... noen med erfaring???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gløder du bare en gang før du vrir? Prøv å glød bilen, slukk tenninga og glød den igjen, 3-4 ganger, før du vrir om starteren første gang. (Du vil se at glødetiden går ned for hver gang.) Ellers er motorvarmer noe gamle dieselbiler ofte er glad for.



Anonymous poster hash: 95105...88d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gløder du bare en gang før du vrir? Prøv å glød bilen, slukk tenninga og glød den igjen, 3-4 ganger, før du vrir om starteren første gang. (Du vil se at glødetiden går ned for hver gang.) Ellers er motorvarmer noe gamle dieselbiler ofte er glad for.

Anonymous poster hash: 95105...88d

ja, e gløder bare en gang. før e starter. står og kinnner i 6-7 sec før den starter.... ja det har jeg ikke tenkt på før.. .ska prøve på det i morra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...