Gå til innhold

Folk med dieselbiler er utrolig egoistiske!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har de klart å gjøre batteriproduksjon miljøvennlig?

Anonymous poster hash: afb30...49b

Ikke miljøvennlig, men mere miljøvennlig enn det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme her. Jeg irriterer meg grønn over de som nå prøver å gjøre disse bilene ulovlige, når vi faktisk kjøpte den fordi det var det myndighetene ønsket :klaske:

Anonymous poster hash: ccb8f...926

SÅ stor forskjell var det ikke. Du kan aldri påstå at myndigheten på noe tidspunkt ønsket at du skulle ha bil; vi har lang politisk tradisjon for å dempe bilsalg og bilbruk i Norge, og det var helt marginale økonomiske insentiver, spesielt i forhold til å velge en mindre bil.

(Og jeg kjøpte også Diesel, selv om min begrunnelse var anderledes. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Ikke miljøvennlig, men mere miljøvennlig enn det var.

Ja, og elbilbatteriene har begynt å gå til gjenbruk og brukes til andre formål, leste jeg. :) Ingen grunn til ikke å kjøpe elbil eller hybrid lenger så fremt man har råd. Synd det ikke legges mer til rette for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Jeg irriterer meg grønn over de som nå prøver å gjøre disse bilene ulovlige, når vi faktisk kjøpte den fordi det var det myndighetene ønsket :klaske:

Anonymous poster hash: ccb8f...926

Jepp. For min del var det uka etter at jeg kjøpte den at de gikk ut med det at utslippene fra dieselbiler var mye verre enn antatt, og at man måtte påregne dager med dieselbilforbud.

Jeg kjøpte meg bil som også skulle være lettsolgt, men det kan jeg jo bare glemme nå. Så jeg er stuck med bilen, og har ærlig talt ikke så dårlig samvittighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min dieselbil på den tiden da alle sa at det var den mest miljøvennlige. Jeg har dessverre ikke en slik økonomi at jeg kan bytte bil hver gang myndighetene ombestemmer seg, så jeg må dessverre bruke den enn så lenge.

Samme med oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

til TS, nå må du ikke gå helt i fistel over noen unyanserte artikler i sensasjonspressen. Disse overskriftene kommer hvert eneste år, dette problemet er ikke noe nytt og har vært under lupen i mange år.

Bilene nå forurenser mye mindre pr bil nå enn for bare noen få år siden, så vi er på riktig vei. Jeg jobber innenfor en bransje som jobber med de samme problemene men bare på en annen skala.

Les dette:

http://www.osloby.no/nyheter/Cruiseskipene-forurenser-like-mye-som-7000-biler-mens-de-ligger-i-Oslo-havn-7785000.html

Industri inkludert transport står for mesteparten av utslippene vi ser, alt dette kan fikses på dagen men det er så dyrt at det vil ruinere stort sett alle virksomheter.



Anonymous poster hash: 3a957...844
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badabing

til TS, nå må du ikke gå helt i fistel over noen unyanserte artikler i sensasjonspressen. Disse overskriftene kommer hvert eneste år, dette problemet er ikke noe nytt og har vært under lupen i mange år.

Bilene nå forurenser mye mindre pr bil nå enn for bare noen få år siden, så vi er på riktig vei. Jeg jobber innenfor en bransje som jobber med de samme problemene men bare på en annen skala.

Les dette:

http://www.osloby.no/nyheter/Cruiseskipene-forurenser-like-mye-som-7000-biler-mens-de-ligger-i-Oslo-havn-7785000.html

Industri inkludert transport står for mesteparten av utslippene vi ser, alt dette kan fikses på dagen men det er så dyrt at det vil ruinere stort sett alle virksomheter.

Anonymous poster hash: 3a957...844

Jepp, men det er jo uansett totalbelastningen som betyr noe, og det er enklere å få privatbilistene til å la bilen stå enn å gi transportsektoren rødt lys..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nå lenger, den er allerede forbedret signifikant fra den undersøkelsen som typisk linkes til når man skal kritisere tesla. Skjer utviklig der også gitt.

Utvikling skjer over alt. Alle biler blir bedre.

Det å kalle Tesla miljøvennlig er nok dessverre bare ønsketenkning.

Et problem i Norge er at delene til elbiler er momsbelagt mens nye

elbiler slipper moms, så terskelen for kondemere relativt nye elbiler er lav.

Dette rammer Tesla mest av alle elbiler. Dette gjør ikke elbiler mer miljøvennlige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare i Norge hvor vi har mye vannkraft at elbiler er noenlunde miljøvennlig.

I alle andre land er elbiler et mer negativt miljøregnestykke enn normale biler.

Problemet med forurensing i Oslo startet for mange år siden når de bestemte seg for å lede Norges største motorveier gjennom byen. Det er idioti å tvinge trafikken gjennom byen på E6 og E18 når man kunne hatt en ringvei utenfor byen. Dessverre har denne bomringen blitt en så stor melkeku at politikere ikke vil se fornuftige løsninger for trafikkflyt og miljø, men heller fortsetter å melke den ved å øke bomsatsene og dra inn store summer.

Ikke bare det, men det er også omtrent bare i Norge at det lønner seg pga avgiftene på bil generelt og subsidiene elbilene har fått. Norge står for omsetningen av en uproporsjonal andel av elbilene i verden. Jeg har sett tall på at Norge står for omtrent 10% av elbilomsetningen i verden, det er et vanvittig høyt tall tatt i betraktning at vi utgjør ca 0.1% av befolkningen blant landene hvor el-biler lanseres.

Anonymous poster hash: 2f585...87e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Utvikling skjer over alt. Alle biler blir bedre.

Det å kalle Tesla miljøvennlig er nok dessverre bare ønsketenkning.

Et problem i Norge er at delene til elbiler er momsbelagt mens nye

elbiler slipper moms, så terskelen for kondemere relativt nye elbiler er lav.

Dette rammer Tesla mest av alle elbiler. Dette gjør ikke elbiler mer miljøvennlige.

Det kommer helt an på hvordan du regner det. Regner du i luftforurensning, er jo Tesla en garantert vinner i forhold til andre biler som bruker bensin og diesel. Men i støyforurensning er det mye bedre å velge Nissan Leaf.

Produksjonen er jo ikke veldig miljøvennlig, samtidig vet vi at vi MÅ komme oss over på andre energikilder enn fossilt brennstoff.

Og da blir det latterlig å si at elbil ikke er miljøvennlig. Vi har aldri greid å tenke fremover. Vi setter i gang små tiltak som funker der og da, men tør ikke å satse på utvikling som faktisk kan ha en betydning i det lange løp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  1. AP går ut og oppfordrer alle til å kjøpe diesel (som vanlig uten at de vet hva de anbefaler).
  2. Deretter skal dieselbiler avskaffes, folk skal plages ut av bilen med avgiftsmas og bomringer.
  3. Nye dieselbiler forurenser minimalt i forhold til gamle.
  4. Alt for lite, og alt for dårlige veier bygges. Enorme køer i rushtiden gjør at bilen går minst 5-10 ganger mer enn vi egentlig behøver, kjørestrekning tatt i betraktning.
  5. Busser kunne vært gratis dersom ikke forurensende elbiler hadde vært subsidiert. Det ville kostet samfunnet mindre totalt sett.
  6. Media skaper hysteri ved å feiltolke undersøkelser. Se bare på link i denne tråden. Dødeligheten kan like så godt skyldes den sterke kulden som er sammenfallende med dager med økt forurensning, det sies det ingen ting om. Elendig journalistikk over hele linja.

All denne elendigheten skyldes politiske avgjørelser gjort av de rødgrønne som har tynet bilister i årevis, for å finansiere alt mulig annet enn framkommelighet. Hverken buss eller tog fungere i Norge.

Vi har et så langstrakt land, som rett og slett krever bil, men har likevel så mye plass og så mye frisk luft, at det er direkte latterlig at vi skal ha problemer med forurensning.

Dette er en tullete situasjon som politikerne må ta ansvaret for. Tenk om de rødgrønne hadde hatt kontroll over Tokyo, da ville alle innbyggerne vært døde i dag.

Anonymous poster hash: 0590a...82d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

  • AP går ut og oppfordrer alle til å kjøpe diesel (som vanlig uten at de vet hva de anbefaler).
  • Deretter skal dieselbiler avskaffes, folk skal plages ut av bilen med avgiftsmas og bomringer.
  • Nye dieselbiler forurenser minimalt i forhold til gamle.
  • Alt for lite, og alt for dårlige veier bygges. Enorme køer i rushtiden gjør at bilen går minst 5-10 ganger mer enn vi egentlig behøver, kjørestrekning tatt i betraktning.
  • Busser kunne vært gratis dersom ikke forurensende elbiler hadde vært subsidiert. Det ville kostet samfunnet mindre totalt sett.
  • Media skaper hysteri ved å feiltolke undersøkelser. Se bare på link i denne tråden. Dødeligheten kan like så godt skyldes den sterke kulden som er sammenfallende med dager med økt forurensning, det sies det ingen ting om. Elendig journalistikk over hele linja.

All denne elendigheten skyldes politiske avgjørelser gjort av de rødgrønne som har tynet bilister i årevis, for å finansiere alt mulig annet enn framkommelighet. Hverken buss eller tog fungere i Norge.

Vi har et så langstrakt land, som rett og slett krever bil, men har likevel så mye plass og så mye frisk luft, at det er direkte latterlig at vi skal ha problemer med forurensning.

Dette er en tullete situasjon som politikerne må ta ansvaret for. Tenk om de rødgrønne hadde hatt kontroll over Tokyo, da ville alle innbyggerne vært døde i dag.

Anonymous poster hash: 0590a...82d

Kulda har selvfølgelig sammenheng med luftforurensningen. Det er antagelig snakk om inversion. Luften på toppen varmes opp og blir liggende som et lokk uten at forurensningen slippes ut. Sjekk ut London fog som tok livet av hundrevis av mennesker og dyr på 50-tallet. Man kan liksom ikke skylde på kulda, det er jo forurensningen som er problemet mens kulda blir en mediator.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Forresten er det kollektivtransport vi virkelig må ruste opp, og det haster. Siden vi typisk har store hovedveier midt i byer i Norge, er det kollektivt vi må satse på. Alleutredninger viser at en utvidelse av veiene bare vil øke trafikken.

I en del andre byer jeg har vært er det vanlig med car pool utenfor byene og gratis shuttlebus inn til sentrum. Kunne ikke noe sånt vært en idé?

Endret av Badabing
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  1. AP går ut og oppfordrer alle til å kjøpe diesel (som vanlig uten at de vet hva de anbefaler).
  2. Deretter skal dieselbiler avskaffes, folk skal plages ut av bilen med avgiftsmas og bomringer.
  3. Nye dieselbiler forurenser minimalt i forhold til gamle.
  4. Alt for lite, og alt for dårlige veier bygges. Enorme køer i rushtiden gjør at bilen går minst 5-10 ganger mer enn vi egentlig behøver, kjørestrekning tatt i betraktning.
  5. Busser kunne vært gratis dersom ikke forurensende elbiler hadde vært subsidiert. Det ville kostet samfunnet mindre totalt sett.
  6. Media skaper hysteri ved å feiltolke undersøkelser. Se bare på link i denne tråden. Dødeligheten kan like så godt skyldes den sterke kulden som er sammenfallende med dager med økt forurensning, det sies det ingen ting om. Elendig journalistikk over hele linja.

All denne elendigheten skyldes politiske avgjørelser gjort av de rødgrønne som har tynet bilister i årevis, for å finansiere alt mulig annet enn framkommelighet. Hverken buss eller tog fungere i Norge.

Vi har et så langstrakt land, som rett og slett krever bil, men har likevel så mye plass og så mye frisk luft, at det er direkte latterlig at vi skal ha problemer med forurensning.

Dette er en tullete situasjon som politikerne må ta ansvaret for. Tenk om de rødgrønne hadde hatt kontroll over Tokyo, da ville alle innbyggerne vært døde i dag.

Anonymous poster hash: 0590a...82d

Dette er en hel haug av tankeløst bullshit.

1. Ap har aldri oppfordret til å kjøpe bil. Aldri. Veksten i privatbilismen har alltid vært en sår punkt for Ap, mye fordi det var resultatet av kolapsen i strukturene deres.

De gjorde en helt ubetydelig endring i avgiftene som flyttet vekten av biler fra bensin til diesel fordi de internasjonale avtalene vi forplikter oss til måles på CO2 og Diesel gjør det bedre på CO2 enn bensin, og det representerer en industristøtte som koster lite for den enkelte.

2. Fantasien om at Dieselbiler skal avskaffes, er en fantasi drømt opp av miljøforkjempere som bor i byene og drømmer om at alle mannesker rindt dem skal innordne seg en nye vidunderlig verden der de tar heisen ned til arbeidsplassen sin via stoppen i etasjen til barnehagen. Det er akkurat SÅ realistisk.

4. Altfor mye veier bygges, det er det EGENTLIGE problemet. Vi bygger altfor mye vei, og derfor klarer vi ikke bygge riktig vei, eller vedlikeholde vei. Når man begynner å skryte av at man skal bygge fergeløs vei mellom Stavanger og Bergen for å slå sammen bo og arbeidsområdene Bergen og Stavanger, ett område som er så sprett befolket at det knapt nok er grunnlag for veien som allerede ER der, er det helt klart at det er noe fundamentalt galt.

Rushtid betyr ikke mangel av vei; det betyr defekt byplanlegging og defekt kollektivtransport. Man kan ALDRI fjerne rushtidsproblematikk med vei.

5. Elbil gevinsten er ikke kost, det er tap av inntekter. Man hadde ikke fått inn noen nevneverdig ekstra penger, for det eneste som hadde skjedd var at folk ville valgt vekk elbiler mot billigere bensinbiler. Og siden elbilen sin gevinst primært er knyttet til direkte lokal forurensing, er det en fornuftig strategi gitt defekt byplanlegging.

Så lenge vi tenker kollektiv under NPM, vil den ALDRI fungere, MAN MÅ se på kollektiv som ordinær samfunnskost hvis den skal fungere. Og det løpet er kjørt.

6. Her er jeg faktisk enig, og poenget ditt er viktig. Vi har tilogmed data til å underbygge det.

De rødgrønne var i kontroll i 8 år og gjorde knapt en ting i perioden, annet enn å opprettholde status quo. Å skylde på dem for at folk bor spredt og langt fra alle samfunnsfunksjoner på tross av hva bil koster i Norge blir helt feil. Det er ikke noe feil med politikerene, det er folk som er lallende tankeløse idioter som ikke klarer noe så fundementalt enkelt som å legge sammen 2 og 2.

Vi vil meske oss i kake og sjokolade, men ikke ta konsekvensen av fedme og diabetes. Det at vi kan velge politikere som kan sikre større leveranser av det vi ønsker , betyr ikke at konsekvensene forsvinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var jeg og en av de som kjøpte diesel bil, da den var mer miljøvennlig. Og jeg har overhodet ikke råd til å kjøpe ny, den må jeg ha til den skrotes.

Men jeg bruker stort sett kollektiv trafikk, tar buss og tog til skolen, og jobb. Men noen dager må jeg bruke bilden på jobb, da det ikke går buss. Har og 2 barn, og noen ganger er de hos venner, som bor der hvor bussen ikke går.



Anonymous poster hash: cbcc2...240
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjörer stor dieselbil.

Trenger en 4x4 som kommer overalt

Komfort og stor plass er det ikke i bilen, da det er en pick-up med 2 seter. Ikke er jeg for lat for å ta bussen heller, men jeg er for syk til å måtte gå 3-4 kilometer til närmeste bussholdeplass

Så jeg kjörer min dieselbil med god samvittighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi kjøpte også disel bil det året det var så mye styr i media om at disen var det mest miljøvennlige +++

vi har absolutt ikke råd ti å bytte, den bilen har gått så mye ned i verdi nå at vi ikke har råd til annet en en skrangle kasse om vi selger den :(



Anonymous poster hash: 8c580...c01
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvordan du regner det. Regner du i luftforurensning, er jo Tesla en garantert vinner i forhold til andre biler som bruker bensin og diesel. Men i støyforurensning er det mye bedre å velge Nissan Leaf.

Produksjonen er jo ikke veldig miljøvennlig, samtidig vet vi at vi MÅ komme oss over på andre energikilder enn fossilt brennstoff.

Og da blir det latterlig å si at elbil ikke er miljøvennlig. Vi har aldri greid å tenke fremover. Vi setter i gang små tiltak som funker der og da, men tør ikke å satse på utvikling som faktisk kan ha en betydning i det lange løp.

Jeg er ikke imot elbiler, men å kjøre Tesla for miljøet er dessverre som "Fucking for virginty" det har ikke tilsiktet virkning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...